Gå til innhold

Morgenkvalme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er normalt, tror jeg. Jeg hadde det ihvertfall sånn!

Jeg husker ikke når det begynte, men jeg mener å huske at det ga seg en gang mellom uke 14 og 16. Og at det kom til alle tider på døgnet, særlig om jeg var sulten. Stikkordet for meg var: bli aldri sulten!

Men jeg hang like gjerne over do og kasta opp mens jeg lagde middag som ved frokost - så jeg var ikke morgenkvalm, bare generelt kvalm.

Gratulerer, forresten!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264375-morgenkvalme/#findComment-2123198
Del på andre sider

Gjest trultemor26

Første gangen trodde jeg jeg var heldig og slapp kvalmen, men den kom den, rundt 8 uker på vei. Andre gangen kom den tidligere, da gikk jeg rundt og var kvalm og kunne ikke ane hvorfor.. hehe.. var jo gravid da fant jeg etterhvert ut. Da begynte vel kvalmen rundt uke 4-5. Ga seg rundt uke 12 begge gangene.

Stikkord for meg også: bli aldri sulten!! Spis og spis og spis, det du måtte ha lyst på. For meg var det milkshake og pommesfrites og annen junkfood. Var skikkelig fyllesjuk-kvalm.

Jeg var også kvalm døgnet rundt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264375-morgenkvalme/#findComment-2123220
Del på andre sider

Gjest gratulerer og lykke til

Det er veldig normalt.

For de fleste er det første trimesteret (den første tredjedelen av svangerskapet) mest plagsomt mht kvalme.

Det kan hjelpe å ikke være sulten, dvs at du deler dagens matinntak opp i mange flere måltider enn du er vant til. Samt at du har tilgjengelig noe du liker til å putte i munnen, gjerne gulerøtter eller noe annet som er sunt.

Morgenkvalme kommer ofte fordi det er lenge siden man har spist, be gjerne mannen din servere deg et knekkebrød og en kopp te eller noe annet lett du liker, som du spiser før du står opp.

Svimmelheten kommer ofte av lavt blodtrykk. Pass på å drikke nok, er blodtrykket lavt er det lurt å drikke farris etc i stedet for vann (evt blanding av farris og vann), fordi rent vann skyller ut saltene i kroppen, og man trenger disse for å holde blodtrykket oppe. (Noen gravide har for høyt blodtrykk, da er det andre regler som gjelder).

Beveg deg i stedenfor å stå stille, har du lavt blodtrykk er det lett å besvime når man står stille (i dusjen, i heisen, mens man venter på grønn mann i fotgjengerovergangen osv).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264375-morgenkvalme/#findComment-2123230
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...