Gå til innhold

Ferie i forbindelse med hentereise

Anbefalte innlegg

liguria1365380791

Vi skal forhåpentligvis i løpet av våren på hentereise, og i den forbindelse vurderer vi å legge inn en ferie på slutten. Er det noen som har erfaring med dette, eller som har tenkt på å gjøre det samme? Vet at noen har lagt inn ekstra feriedager i forkant, og at det å skulle ta med seg et "nytt" barn på en slik ferie kan ha både fordeler og ulemper. Vi vurderer det dithen at adopsjonsreisen i seg selv er av såpass kort varighet, der vi likevel må bo på forskjellige hoteller, at det å skulle være borte en ekstra uke ikke vil være av for stor betydning. Vi får dessuten mer tid sammen til å kun bli kjent med hverandre og kose oss før vi skal hjem. Men det hadde vært fint å høre om noen har gjort dette før og hvordan dere opplevde det? (Vi tenker da å bli på ett sted en uke, ingen opplevelsesferie med sightseeing etc - bare tid med hverandre).

Håper på noen kloke svar! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264389-ferie-i-forbindelse-med-hentereise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tidligere aktive på forumet her

Jeg ville hjem - så raskt som mulig etter at vi hadde fått jenta vår. Syntes det var slitsomt å bo på hotell, og ville hjem for å starte prosessen med å bli kjent, få til rutiner, skape trygghet osv. Jeg var lykkelig den dagen flyet lettet fra Beijing!

Og dette skrives av ei som vanligvis er veldig glad i å reise, både med og uten barn.

Behovet for å komme oss hjem til "redet" ble utrolig stort for meg.

Så jeg hadde ikke lagt inn noen sånn ferie på slutten, og i alle fall dersom det ikke er mulig å omgjøre beslutningen og reise hjem tidligere dersom det blir behov for det. Husk at det ikke er sikkert at barnet dere får er 100 % friskt, heller. Vårt barn hadde bronkitt og feber, og det var utrolig deilig å komme seg hjem til trygge norge og norsk helsevesen!

liguria1365380791

Jeg ville hjem - så raskt som mulig etter at vi hadde fått jenta vår. Syntes det var slitsomt å bo på hotell, og ville hjem for å starte prosessen med å bli kjent, få til rutiner, skape trygghet osv. Jeg var lykkelig den dagen flyet lettet fra Beijing!

Og dette skrives av ei som vanligvis er veldig glad i å reise, både med og uten barn.

Behovet for å komme oss hjem til "redet" ble utrolig stort for meg.

Så jeg hadde ikke lagt inn noen sånn ferie på slutten, og i alle fall dersom det ikke er mulig å omgjøre beslutningen og reise hjem tidligere dersom det blir behov for det. Husk at det ikke er sikkert at barnet dere får er 100 % friskt, heller. Vårt barn hadde bronkitt og feber, og det var utrolig deilig å komme seg hjem til trygge norge og norsk helsevesen!

Vi ser faren for at vi kan mene noe annet når vi står der med våre to små, men vi har likevel tenkt såpass mye på dette at vi vil se om vi kan få det til på en måte som ikke blir mer belastende for oss. Bl.a. må vi vite at reiseforsikringen gir rom for å evt booke om billetter dersom noen skulle bli syke. Mener jeg har lest noe i forhold til de som henter i Thailand, der oppholdstiden ofte er lengre(? dette vet jeg jo egentlig ikke...)at det kan være positivt for barnet å ha kjente lyder og lukter rundt seg i starten, spesielt store barn som har begynt å få språk.

Bare pøs på med pro og kontra! :-)

Gjest ikke gjør det

Jeg vil heller anbefale at dere drar en uke før dere skal på hentereisa. Kos dere og bli godt kjent i landet dere skal til. I tillegg kommer dere inn i riktig døgnrytme i fred og ro.

Jeg er også av den oppfatning at når man har fått barnet så begynner man å lengte hjem til disse såkalte faste rutinene. Vårt barn var veldig rolig og snill å ha med og gjøre. Men som foreldre var vi slitne etter alle disse opplevelsene det var å ha fått et barn rett i armene og være litt på sightseeing de neste dagene og innom alle offentlige kontorer osv.

Ikke minst gledet vi oss til å vise frem nurket til resten av familien!

Det er vår erfaring.

Tror dette avhenger mye av hvilket land dere adopterer fra (tenker da på klima og oppholdstid) og ikke minst hvilken forfatning barnet er i ved overtakelse. Vi har barn fra Thailand og syntes ferie i etterkant var helt topp. Det var varmt og godt, og vi hadde rene slaraffenlivet i lukseriøse omgivelser med god tid til å bare være familie. Det obligatoriske oppholdet i Thailand er på under en uke og gir absolutt rom for ferie. Om vi hadde hentet barn på et sted med minusgrader, eller fra et sted vi måtte være i ukesvis, tror jeg nok hjemlengselen hadde vært helt annerledes ;-)

Vil bare føye til at vi hadde billetter som kunne endres om situasjonen hadde krevd direkte hjemreise.

tanum1365381009

Hei.

Vi la inn ferie i etterkant av hentereise nr.2

Ti dager med bading, sol, sightseeing og sosialt samvær.-Det var deilig. Eldstebarn fikk tid til å bli kjent med sitt nye søsken, og vi ble kjent med barnet uten at mange andre skulle beundre og kommentere. Vi fikk en fin tilknytningsperiode uten vesentlige forstyrrelser hvor vi var avslappet og rolige uten hjemmeatmosfærens stress og mas, og opplevde det som bare positivt.

Barnet var ti mnd ved overtagelse. Da vi var på hentereise nr. tre hadde vi tenkt å gjenta suksessen, men denne gangen var det for varmt til å dra en baby til ferieområdene. Vi la da inn tre dager etter dom til en storbyferie. Det var deilig det òg. Ferie anbefales!

Annonse

Gjest morentilfire

Barnet vårt viste seg å være av den typen som ikke likte forandringer i tilværelsen, og var heller intet spebarn. Vi syntes det var godt å komme hjem og starte prosesssen med å danne det nye livet, den nye tilværelsen.

Noen måneder senere reiste vi alle på en måneds eksotisk ferie, men da var tilliten, og noe trygghet, etablert.

Er glad vi ventet!

Vi reiste til Colombia 10 dager før overtagelsen av barnet. Det var ikke frivillig, men pga streik og bytte av billetter flere ganger, måtte vi reise. Der og da var alt håpløst, men i ettertid har det vært en fantastisk opplevelse. Vi var to par som var i samme situasjon, vi slo oss sammen. Tok daglige turer i distriktet, sammen med guide som vi ble anbefalt. Han var ei åpen historiebok, så vi fikk lært og sett masse om landet. Vi er utrolig takknemlig for å hatt muligheten til å oppleve colombia på en slik måte. En ting er sikkert, vi hadde aldri tatt de turene sammen med barnet. Nå var vi en liten tur på San Andres sammen med barnet, mens papirene skulle bli ferdig. Så vi fikk vår dose med sol og bad. Men når alt var klart syntes vi det var godt å komme hjem til gamlelandet.

liguria1365380791

Mange gode argumenter både for og imot her. Må jo si at vi er spesielt glade over å se at andre har opplevd en ferie på slutten av hentereisen som bare positivt. En ferie i forkant er av flere grunner ikke noe alternativ for oss. Vi satser nok på å få til en ferietur, der vi får bli kjent i ro og fred, der ungene kan leke og vi slipper å tenke på å koke poteter og ta oppvasken etterpå :-) Og skulle noen bli syke, får vi løse problemet som best vi kan. Takk for innspill!

Hei. Da vi hentet eldstemann på Filippinene ville vi bare rett hjem, men med nr to valgte vi å ta en liten ferie. Det angret vi ikke på! Da var det mye av hensyn til storebroren. Vi ønsket at han ( som var 6 år da) skulle få sett litt mer av sitt fødeland. Få badet og kost seg,og bli kjent med lillebroren. Han har mange gode minner fra turen, og vi synes absolutt det var verdt det. Minstemann så også ut til å ha det fint på turen, vi ville gjort det samme igjen.

Vet ikke hvilket land dere skal til, men i utgangspunktet vil jeg anbefale dette på det varmeste. Vi var i Thailand før jul og hadde en veldig fin uke sammen etter det offisielle programmet. Som du sier var det på ingen måte tiden for sightseeing o.l, men vi brukte tiden på å bli kjent og når vi kom hjem og selv skulle administrere mat og alt som ellers hører livet til var vi glade vi hadde hatt en uke ekstra på hotell. Dessuten tror jeg hjemreisen kunne blitt veldig vanskelig hvis vi ikke hadde vært bedre kjent, og vi fikk tid for oss selv uten å måtte "avvise" familien som ventet og lengtet hjemme... Vi var altså i Thailand og der er det jo behagelig å være. Vi bodde også godt og hadde ingen eldre søsken med. Det kan jo være momenter som trekker den andre veien, men vi kommer helt sikkert til å gjøre det samme igjen. Fleksible flybilletter må man jo uansett ha, så da løser det seg som regel. Lykke til og god tur!

Hei. Da vi hentet eldstemann på Filippinene ville vi bare rett hjem, men med nr to valgte vi å ta en liten ferie. Det angret vi ikke på! Da var det mye av hensyn til storebroren. Vi ønsket at han ( som var 6 år da) skulle få sett litt mer av sitt fødeland. Få badet og kost seg,og bli kjent med lillebroren. Han har mange gode minner fra turen, og vi synes absolutt det var verdt det. Minstemann så også ut til å ha det fint på turen, vi ville gjort det samme igjen.

Står til, pepa? Vi er nå nr 3 på ML og håper på tildeling innen sommeren...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...