Gå til innhold

Om H-melk istedenfor MME og mat..

Anbefalte innlegg

Jeg måtte bare skrive dette her også, for jeg lurer på hva dere synes..

Jeg har en venninne som veldig ofte ga ungen sin H-melk ISTEDENFOR morsmelk eller morsmelkerstatning når han nærmet seg året.. (Hun ammet ikke, så i begynnelsen fikk barnet MME, men gikk etterhvert over på vanlig kumelk)

Altså ga barnet en flaske H-melk som et måltid.. dette syntes jeg var veldig rart.. og er det nok næring i det da?

Jeg ble faktisk litt bekymret innimellom, som f. eks en gang hvor vi var sammen en morgen.

(var på tur sammen)

Ungene våre hadde stått opp, og jeg hadde laget brødskive til ungen min. Ungen hennes, som da var ca 1,5 år var tydelig interessert i brødskiva, og virket sulten, men da gikk hun og lagde til ei stor flaske H-melk og la ham ned på gulvet så han kunne ligge og drikke den."Skal han ikke få brødskive også"?.. ymtet jeg frempå.. Nei, det blir bare sånn rot var svaret.

Hmmm.....?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264550-om-h-melk-istedenfor-mme-og-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En flaske vanlig kumelk er på langt nær nok mat til et barn på 1,5 år, ikke som et helt måltid!

Da vi var små (slutten av 60-tallet) fikk vi riktignok h-malk tilsatt sukker (og vann?), men da var vi bare knøttsmå.

Jeg synes denne mora bør få hjelp utenfra hvis hun ikke gidder gi ungen sin mat fordi det blir så mye rot...

Det kan jo hende at ungen hadde spise allerede og at moren kjenner han såpass at hun vet en brødskive kun ville endt med gris og lek med maten dersom han ble tilbudt? Å gi et barn på 1 1/2 år en flaske med melk er jo ikke så uvanlig.

At hun brukte kumelk fremfor mme før han var året høres jo ikke bra ut, men for alt vi vet så har hun fått det anbefalt av lege/helsesøster.

Syns folk er litt vel kjapt ute med å stemle andre som dårlige foreldre, jeg. Ting er ikke alltid som de ser ut i øyeblikket.

Det kan jo hende at ungen hadde spise allerede og at moren kjenner han såpass at hun vet en brødskive kun ville endt med gris og lek med maten dersom han ble tilbudt? Å gi et barn på 1 1/2 år en flaske med melk er jo ikke så uvanlig.

At hun brukte kumelk fremfor mme før han var året høres jo ikke bra ut, men for alt vi vet så har hun fått det anbefalt av lege/helsesøster.

Syns folk er litt vel kjapt ute med å stemle andre som dårlige foreldre, jeg. Ting er ikke alltid som de ser ut i øyeblikket.

Jeg synes folk er altfor tidlig ute med å rope "kaller du meg en dårlig mor", så snart man kritiserer én avgjørelse de har tatt.

Ingen bør ha kumelk som et måltid, verken voksne eller barn. Kumelk kan være en del av et måltid, men så lenge hele måltidet er melk, skal det være morsmelk eller MME. Noe annet kan jeg aldri tenke meg at verken lege eller helsesøster har sagt.

Men dermed å si at den som gir barnet sitt en flaske kumelk som et måltid er en dårlig mor - det er det da ingen her som har gjort?

En flaske vanlig kumelk er på langt nær nok mat til et barn på 1,5 år, ikke som et helt måltid!

Da vi var små (slutten av 60-tallet) fikk vi riktignok h-malk tilsatt sukker (og vann?), men da var vi bare knøttsmå.

Jeg synes denne mora bør få hjelp utenfra hvis hun ikke gidder gi ungen sin mat fordi det blir så mye rot...

Vel, kan tilføye at ungen ikke hadde fått mat. Det vet jeg for vi overnattet sammen (var på tur) og jeg sto opp først..) Hun er flink mamma på mange andre områder, men dette bekymret meg. Og det gjentok seg flere ganger på turen.. Han ble sikkert "mett" på en måte av all melken, men jeg syntes bare det var dumt, og vanskelig å snakke om selvfølgelig. F. eks da vi skulle spise middag, d avar det middagsglass. Ikke snakk om å la ham smake på den "vanlige " maten. Og når han ikke ville ha noe særlig "glass-mat" var det frem med flaska, og legge ham ned på sofaen/gulvet igjen, som en baby..

(Ikke for å fremheve meg selv og mitt barn,men jeg mener nå at de skal få smake på maten. Få muligheten iallefall.. Ungen min var veldig glad i å gnage bein på den tida ;-) og hun satt og gnagde/sugde på et kottelettbein under midagen.. og fikk smake det andre vi spiste også..)

Men, for all del,- begge ungene lever i dag ;-)

Jeg synes folk er altfor tidlig ute med å rope "kaller du meg en dårlig mor", så snart man kritiserer én avgjørelse de har tatt.

Ingen bør ha kumelk som et måltid, verken voksne eller barn. Kumelk kan være en del av et måltid, men så lenge hele måltidet er melk, skal det være morsmelk eller MME. Noe annet kan jeg aldri tenke meg at verken lege eller helsesøster har sagt.

Men dermed å si at den som gir barnet sitt en flaske kumelk som et måltid er en dårlig mor - det er det da ingen her som har gjort?

Når det antydes at moren trenger hjelp utenfra så hadde i alle fall jeg oppfattet det som om jeg ikke var en god nok mor :-)

Annonse

Når det antydes at moren trenger hjelp utenfra så hadde i alle fall jeg oppfattet det som om jeg ikke var en god nok mor :-)

Vel, når du leser hva trådstarter igjen svarer meg så er jeg fremdeles av den oppfatning av at mor trenger hjelp utenfra hva angår barnets kosthold...

Vel, når du leser hva trådstarter igjen svarer meg så er jeg fremdeles av den oppfatning av at mor trenger hjelp utenfra hva angår barnets kosthold...

Og jeg mener fortsatt ikke at det at man kan trenge litt mer informasjon om optimal ernæring for barn gjør at man er en dårlig mor.

Jepp, helt klart :-) Men det sto ikke i hovedinnlegget.

Jeg mente ikke med det jeg skrev at jeg syns denne damen helt sikkert har riktig kunnskap om hva slags mat et barn trenger, men jeg syns bare at folk generelt er så kjappe til å trekke konklusjoner ut fra en enkeltstående observasjon. Det var kanskje ikke så lett å se av det jeg skrev at det egentlig handler om en generell tendens, ikke nødvendigvis konkret dette tilfellet :-)

Gi deg da.

Jeg har aldri fått noe annet enn H-melk og har overlevd på det. Og det har vel de fleste på min alder fått, ingen jeg kjenner som fikk hadde noe melk den gangen man kun fikk se ungen 10 min på klinikken hver fjerde time.

Her er det ikke snakk om en liten baby som lever kun på melk, men et barn på halvannet året og da trenger ungene annen mat enn kun melk til frokost!

Annonse

Her er det ikke snakk om en liten baby som lever kun på melk, men et barn på halvannet året og da trenger ungene annen mat enn kun melk til frokost!

OK, men H-melk er vanlig å gi til babyer som er etter året sammen med brødskiver.

Da jeg fikk de to største var det vanlig ved 6mnd å gi brød og melk. Og grøt med H-melk fra 4 mnd. Synes "reglene" forandrer seg helt tid jeg.

OK, men H-melk er vanlig å gi til babyer som er etter året sammen med brødskiver.

Da jeg fikk de to største var det vanlig ved 6mnd å gi brød og melk. Og grøt med H-melk fra 4 mnd. Synes "reglene" forandrer seg helt tid jeg.

Her var det ikke snakk om å gi melk sammen med maten, men om å gi H-melk _i stedet for_ mat til et barn på 1,5 år.

Sammen med skive ja, men ikke istedenfor. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...