Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Endelig! :o)

Det gikk fort da det endelig kom i gang.. veldig fort. Styrtfødsel, faktisk.

Hadde rier halve natt til mandag, med 8-14 min mellomrom fra 23.30-tida til ca 04. Ikke noe spesielt vondt, måtte lukke øynene og puste, men det var ikke sånn at jeg grudde meg til den neste.

Men fra ca 04 hadde jeg bare en rie i timen frem til kl 7 eller noe, og så stoppet det helt opp. Ingen aktivitet da vi ankom sykehuset for igangsettelse 08.30.

Men ved sjekk viste det seg at det var 4 cm åpning, så riene hadde helt klart hatt noe for seg. Jordmor lovet meg epidural, men hun ville ha meg i gang først, med litt drypp. Hun satte på det minste, og gikk for å finne en CD-spiller som fungerte.

Jeg fikk rier nesten umiddelbart, 3 ganske tette, men helt greie. Men så begynte det å ta kraftigere i, og de 2 neste var tøffe. Fikk litt lystgass. Jordmor var litt ut og inn, og ute da den 3 vonde rien kom - og hva kjenner jeg - Herregud, jeg må presse!!! Samboer var inne hos meg mens jeg panisk skriker at han må få tak i jordmor NÅ! HVOR er alarmen!! Kom igjen folkens, jeg må presse!!

Var redd for at det virkelig skulle være pressrier, for dette gjorde vondt, og redd for å presse hvis det ikke var klart, redd for ikke å få epidural, mange tanker på en gang. :-)

Jordmor kom endelig, sjekket meg etter den 4. pressrien og konstaterer full åpning. Sett i gang og jobb!

Denne fasen var virkelig merkelig. Det gjorde sinnsykt vondt, men samtidig kjente jeg hvordan ungen skled nedover.. Jeg klarte å roe meg ned mellom slagene og høre på jordmor og samboer, slukte lystgass og presset så jeg trodde jeg skulle vrenges. Hodet stoppet halvveis ute.. AU! Men så skled hodet ut, og jeg fikk en fantastisk smertefri pause. Var litt redd for at dette skulle drøye en rie mer enn nødvendig, så jeg dro til med alt jeg hadde, og på 5. pressrie var hun ute.

Og for en nydelig jente!! Skrek med det samme, og sparket med lubne lår.. Min lille datter var endelig født! :-)

Og nå er vi hjemme. Barsel har vært forferdelig slitsomt med såre brystvorter, melkespreng av en annen verden (Lola Ferrari - go home..) vanvittig stiv og støl etter økten. Får ikke sove på ryggen pga støl, får ikke sove på mage/side pga enorme pupper av betong. Så det er blitt 1,5 - 2t søvn hver natt siden lørdag, og knapt noe på dagtid.

Men lille frøken tar det hele med stor ro - er flink å spise (bare jeg fikk frisket opp teknikken...), sover godt og sier fra når hun har bæsja. Jeg kunne skrevet i det uendelige om hvor nydelig hun er, men dette får holde foreløpig. Vi er hvertfall superlykkelige!!

Neste gang jeg skriver inn er det for å få råd om behandling av blåsvarte brystvorter med sår og skorper.... ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264561-jeg-har-f%C3%B8dt-o/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

5

• bb71

4

• April

2

• cecily

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest trultemor26

Gratulerer så masse!! Har venta på å lese fra deg her.

Hørtes jo ut som en grei fødsel det der ;) Hva sitter du igjen med selv av intrykk av egen fødsel?

Du skulle ha begynt å smøre vortene dine med purelan eller annen vortesalve FØR du ble sår! Usj, det der er vondt ja!

Men gratulerer masse igjen!! Kos dere masse!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264561-jeg-har-f%C3%B8dt-o/#findComment-2125144
Del på andre sider

Annonse

Du skulle se meg, jeg gikk mot dataen å sa miiij miij, nå må du skrive noe snart! :) *Har ventet ja.*

Gratulerer med tulla!!!!! :) Så flott og grei fødsel da! Panikken du beskrev var til å ta å føle på hehe. Men det gikk heldigvis fint.

Det er dumt at du ikke har fått sovet så mye så jeg håper det endrer seg snart. Nå er det bare å nyte, nyte at det er overstått og at du har fått to flotte unger :) Grattis igjen og kos dere masse! takk for fin info :) *endelig*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264561-jeg-har-f%C3%B8dt-o/#findComment-2125176
Del på andre sider

Annonse

Du skulle se meg, jeg gikk mot dataen å sa miiij miij, nå må du skrive noe snart! :) *Har ventet ja.*

Gratulerer med tulla!!!!! :) Så flott og grei fødsel da! Panikken du beskrev var til å ta å føle på hehe. Men det gikk heldigvis fint.

Det er dumt at du ikke har fått sovet så mye så jeg håper det endrer seg snart. Nå er det bare å nyte, nyte at det er overstått og at du har fått to flotte unger :) Grattis igjen og kos dere masse! takk for fin info :) *endelig*

Tusen takk! Det ordner seg nok med søvn etter hvert. Har faktisk ikke følt meg spesielt trøtt heller. Litt høy på adrenalin, kanskje? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264561-jeg-har-f%C3%B8dt-o/#findComment-2125200
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...