Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har foreløpig bare erfaring med bleieslutt hos jenter.

Det vi gjorde var å ta over kontrollen for dem.

Bleia tok vi av når de var litt over 2 år gamle. Så bestemte vi i begynnelsen når de skulle på do. Det var til faste tider.

Hver morgen, etter hvert måltid, før vi gikk ut, før de la seg og hvis de så tissetrengte ut.

Ved uhell gjorde vi ikke noe nummer av det, bare satte dem på do for å tisse seg ferdig. Også vasket vi opp etterpå.

Hver gang de tisset eller bæsjet på do fikk de masse ros, klapp og hoi-hoi!

På denne måten ble de tørre på under 1 uke begge to.

Nattbleia satt i henholdsvis 6 og 1 mnd før de ble tørre på natta også.

Personlig tror jeg det blir litt feil for noen barn å skulle bestemme over bleieslutt selv. Fysisk er de aller, aller fleste klare til å slutte med bleiene lenge før de blir 4 år. Men det er jo veldig uproblematisk med bleiene.

Likevel tror jeg absolutt at barnet vokser på å få hjelp til å slutte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264645-bleieavvening/#findComment-2126240
Del på andre sider

Vi brukte klistremerkeskjema på vår jente da hun var 3 år.

Hun fikk et ark med ruter, med tegning av en pakke i den nederste ruta. Så fikk hun et smileklistremerke hver gang hun satt på do, uansett resultat. Etterhvert fikk hun lite merke for å sitte på do, og stort merke hvis hun tisset/bæsjet. I løpet av 14 dager var hun bleiefri om dagen. Da hun kom til den siste ruta, kjøpte vi en "bleiesluttepremie" hun fikk velge i leikebutikken.

Nattbleia tok vi da hun hadde våknet med tørr bleie flere morgener på rad. (kan være lurt å vekke tidlig, det er mange som tisser på seg rett før de skal opp) Nattbleie har de jo ikke styring på sjøl, der må kroppen være klar for det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264645-bleieavvening/#findComment-2126260
Del på andre sider

Jeg har foreløpig bare erfaring med bleieslutt hos jenter.

Det vi gjorde var å ta over kontrollen for dem.

Bleia tok vi av når de var litt over 2 år gamle. Så bestemte vi i begynnelsen når de skulle på do. Det var til faste tider.

Hver morgen, etter hvert måltid, før vi gikk ut, før de la seg og hvis de så tissetrengte ut.

Ved uhell gjorde vi ikke noe nummer av det, bare satte dem på do for å tisse seg ferdig. Også vasket vi opp etterpå.

Hver gang de tisset eller bæsjet på do fikk de masse ros, klapp og hoi-hoi!

På denne måten ble de tørre på under 1 uke begge to.

Nattbleia satt i henholdsvis 6 og 1 mnd før de ble tørre på natta også.

Personlig tror jeg det blir litt feil for noen barn å skulle bestemme over bleieslutt selv. Fysisk er de aller, aller fleste klare til å slutte med bleiene lenge før de blir 4 år. Men det er jo veldig uproblematisk med bleiene.

Likevel tror jeg absolutt at barnet vokser på å få hjelp til å slutte.

Bare lurer, hvordan ser en tissatrengt unge ut? Hvis de ikke tar seg til skrittet eller står og hopper da. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264645-bleieavvening/#findComment-2126283
Del på andre sider

Bare lurer, hvordan ser en tissatrengt unge ut? Hvis de ikke tar seg til skrittet eller står og hopper da. :)

De blir gjerne litt urolige, tar seg til tissen, kniper bena sammen og etterhvert - som du sier - hopper de.

Etterhvert kjenner man igjen tegnene på sin egen unge :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264645-bleieavvening/#findComment-2126457
Del på andre sider

Annonse

Det kan virke som om dette med bleieslutt er en psykisk ting for gutten din. De aller fleste 4 åringer er modne for bleieslutt rent fysisk, vel i hvertfall når deg gjelder å slutte med bleie på dagen. Natten derimot akn det ta mange år enda før han blir tørr. Du skriver ikke så mye om hva dere har forsøkt å gjøre for å få han tørr, men jeg velger å tro at dere har forsøkt det meste. De aller fleste foreldrene gjør jo det, men problemet er jo bare at man ikke lykkes. Når gutten deres først viser de reaksjonene han gjør overfør det å være uten bleie, så tror jeg rett og slett at det beste for dere vil være å la det hele bero en stund. Ja, jeg vet at det ikke er hva du ønsker å høre: "vi har jo tross alt en 4 åring i bleier enda, og de fleste på hans alder er jo tørr nå" , så jeg skhønner frustrasjonen. Men gutten din trenger faktisk enda noen måneder på å modnes psykisk før han er kalr til å slutte med bleiene. Så ikke nevn bleieslutt og dåging med et eneste ord før nærmere påsketider. Om han til da selv ikke har vist interesse for å gå på do, kan dere begynne så smått å forberede han på at når sommeren kommer så skal han slutte med bleier. At da blir det så varmt ute at det blir ubehagelig å bleie på på rompa. Dessuten kan han jo ikke ha bleie på seg på stranden eller i badebassenget vel? Om dere innimellom gir slike små hint, så vil han stadig venne seg til tanken om det å være uten bleie, men det er ikke noe som skjer akkurat nå slik at han blir engstelig. Så slapp av så skal du nok se at han er tørr i løpet av sommeren. Det er ikke mange barn som møter opp til første skoledag med bleie i buksa si, selv om det for deres kan føles som realistisk akkurat nå :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264645-bleieavvening/#findComment-2127868
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...