Gå til innhold

Felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør man ha felles økonomi som ektefeller? Finnes det kanskje regler som sier at når to personer gifter seg, eier begge like stor del av formuen?

Hvor bør i så fall grensen gå for at man skal dele alt og ha felles økonomi? Det ville jo vært meningsløst å forlange at tenåringskjærester skulle gjøre dette, naturligvis, men hva med samboere?

Si at en med inntekt på 1 mill blir sammen med en med inntekt på 250 000. Bør da vedkommende som tjener mest gi masse penger til den som tjener minst?

Dette kan kanskje forklare hvorfor det er ganske sjelden at folk med høy inntekt sjelden finner en med lav inntekt? De vil rett og slett ikke dele alle penga sine med en "fattiglus". Kanskje er de også usikre på motivet til vedkommende. "Er han/hun kun ute etter penga mine?"

Skrevet

Det finnes selvsagt ikke regler for slikt når det gjelder kjærestepar. De velger selv om de vil ha feller økonomi eller ikke, og hva de eventuelt vil dele med den andre.

For ektefolk er det vel heller ikke slik at man eier halve formuen ved en eventuell skilsmisse. Det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut igjen.

Skrevet

Det finnes selvsagt ikke regler for slikt når det gjelder kjærestepar. De velger selv om de vil ha feller økonomi eller ikke, og hva de eventuelt vil dele med den andre.

For ektefolk er det vel heller ikke slik at man eier halve formuen ved en eventuell skilsmisse. Det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut igjen.

OK. Mente jeg hadde hørt noe om skilsmissefordeling som sier at man skal dele alt likt.

Skrevet

Samboere og andre kjærestepar gjør heldigvis akkurat som de vil med økonomien.

Når det gjelder ektefeller kan du forsøke å google begreper som "særeie" og "sameie."

Skrevet

OK. Mente jeg hadde hørt noe om skilsmissefordeling som sier at man skal dele alt likt.

Det man eier sammen, skal man dele likt.

Men hvis dere f. eks. bor i et hus som du har arvet etter besteforeldrene dine, har ikke kona rett til å bli kjøpt ut av det hvis dere skilles.

Skrevet

Ja, vi har felles økonomi, har hatt det så lenge vi har bodd sammen, dvs. i 20 år... Han har alltid tjent mye bedre enn meg, og jeg har alltid hatt tilgang til hans konto.

Tror aldri han har følt seg utnyttet, han har jobbet mer borte og jeg har hatt hovedansvaret hjemme. Jeg har aldri hatt lyst til å bytte med ham, og vice versa...

mvh

Skrevet

Vi har alltid hatt helt felles økonomi. Het fra vi traff hverandre faktisk. Jeg kunne aldri tenkt meg å være i et fast forhold med noen som jeg ikke kunne ha felles økonomi med. Rett og slett fordi det da ville være et tegn på at vi var ganske grunnleggende ulike.

Skrevet

Vi har ordnet oss slik:

Jeg tjener veldig lite/ingenting akkurat nå, han tjener veldig godt.

Vi har hver vår brukskonto.

Jeg får inn kontantstøtte og barnetrygd + 4000,- fra mannen min.

Vi har en regningskonto der mannen min putter inn nok penger til å betale alle regninger. Vi har begge tilgang til denne kontoen.

Vi har en sparekonto som går opp mot lånekontoen. Vi har begge tilgang til denne også.

Barna har hver sin konto, som vi begge har tilgang til.

Dette fungerer veldig greit for oss.

Skrevet

Vi er samboere og har hatt felles økonomi hele tiden selv om den ene tjener mer så går alt i samme potten.

Er det tomt på en konto så bruker vi den andre osv..

Skrevet

Vi har alltid hatt helt felles økonomi. Het fra vi traff hverandre faktisk. Jeg kunne aldri tenkt meg å være i et fast forhold med noen som jeg ikke kunne ha felles økonomi med. Rett og slett fordi det da ville være et tegn på at vi var ganske grunnleggende ulike.

"Vi har alltid hatt helt felles økonomi. Het fra vi traff hverandre faktisk. Jeg kunne aldri tenkt meg å være i et fast forhold med noen som jeg ikke kunne ha felles økonomi med. Rett og slett fordi det da ville være et tegn på at vi var ganske grunnleggende ulike."

Såpass! Hvor gammel er du?

Jeg er 22, student på første året, og kunne aldri tenkte meg å ha felles økonomi med en kjæreste.

Føler vel også at hvis jeg kommer til å tjene rundt 500 000 senere i livet, vil jeg være svært skeptisk til damer med inntekt under samme nivå som interesserer seg. Damer er jo først og fremst opptatt av penger og makt.

Skrevet

Det man eier sammen, skal man dele likt.

Men hvis dere f. eks. bor i et hus som du har arvet etter besteforeldrene dine, har ikke kona rett til å bli kjøpt ut av det hvis dere skilles.

Felles bankkonto er noe tull. Man er da individer med egen økonomi sjøl om man er gift!

Jeg hadde blitt gal om kona mi skulle drive å bruke bankkontoen min.

Skrevet

Her i huset har vi hatt felles økonomi fra dag 1 da vi flyttet sammen i 72, vi var litt føre de fleste andre på det feltet. Og har det fortsatt. Hans og min lønn går inn på hans konto som jeg har kort på. Det er jeg som styrer økonomien med regninger, lån osv. Han får "lommepenger" og er kjempefornøyd med å slippe ansvaret. For oss fungerer dette perfekt.

Alle bør finne sin måte å ordne det på. Vår måte passer sikkert ikke til andre.

Skrevet

Her i huset har vi hatt felles økonomi fra dag 1 da vi flyttet sammen i 72, vi var litt føre de fleste andre på det feltet. Og har det fortsatt. Hans og min lønn går inn på hans konto som jeg har kort på. Det er jeg som styrer økonomien med regninger, lån osv. Han får "lommepenger" og er kjempefornøyd med å slippe ansvaret. For oss fungerer dette perfekt.

Alle bør finne sin måte å ordne det på. Vår måte passer sikkert ikke til andre.

Sikkert greit å gjøre det slik hvis den ene er lutfattig og den andre er steinrik. Men hvis det er noen lunde likt, ville jeg ikke likt å dele økonomi. Helvete heller. Da tror jeg kona hadde brukt opp alt på shopping.

Da jeg var ung fikk forresten søstrene mine mer i lommepenger enn brødrene fordi mor og far mente jenter har behov for mer mtp shopping, motepress etc. Latterlig!

Skrevet

Sikkert greit å gjøre det slik hvis den ene er lutfattig og den andre er steinrik. Men hvis det er noen lunde likt, ville jeg ikke likt å dele økonomi. Helvete heller. Da tror jeg kona hadde brukt opp alt på shopping.

Da jeg var ung fikk forresten søstrene mine mer i lommepenger enn brødrene fordi mor og far mente jenter har behov for mer mtp shopping, motepress etc. Latterlig!

Jeg var en fornufting ung pike den gang:-) Vi hadde vel noenlunde lik inntekt.

Han skulle i en periode "prøve" å ta seg av regningene. Etter en stund kom han strålende fornøyd og viste meg saldon på sjekkheftet for den hadde vokst mye. Jeg "drepte" den gleden med en gang for han. Jeg tok fram regningene som lå på benken og lurte på hva med disse her. Det ække sånn en sparer penger da:-)

Etter det var det min tur igjen og det har fortsatt.

Skrevet

"Vi har alltid hatt helt felles økonomi. Het fra vi traff hverandre faktisk. Jeg kunne aldri tenkt meg å være i et fast forhold med noen som jeg ikke kunne ha felles økonomi med. Rett og slett fordi det da ville være et tegn på at vi var ganske grunnleggende ulike."

Jeg er 22, student på første året, og kunne aldri tenkte meg å ha felles økonomi med en kjæreste.

Føler vel også at hvis jeg kommer til å tjene rundt 500 000 senere i livet, vil jeg være svært skeptisk til damer med inntekt under samme nivå som interesserer seg. Damer er jo først og fremst opptatt av penger og makt.

"Damer er jo først og fremst opptatt av penger og makt."

Du har noen merkelige fordommer...

Skrevet

"Damer er jo først og fremst opptatt av penger og makt."

Du har noen merkelige fordommer...

Er det ikke en kjent sak at grenseverdien når penger og makt går mot uendelig er damer?

Selvsagt er det andre ting også, men penger og makt har veldig mye å si for hvor attraktiv en mann er i damer øyne.

Ikke for deg?

Skrevet

Er det ikke en kjent sak at grenseverdien når penger og makt går mot uendelig er damer?

Selvsagt er det andre ting også, men penger og makt har veldig mye å si for hvor attraktiv en mann er i damer øyne.

Ikke for deg?

Nei. Jeg ville ikke ha det godt med å sitte på stas og levd av en manns penger.

Og uansett om det stemmer eller ikke. Buser du ut med sånne holdninger, blir de fleste potensielle kjærester skremt vekk.

• 1 måned senere...
Skrevet

Om du tror at en såpass beskjeden inntekt som 500 000 vil få damene til å sverme rundt deg så vil du nok bli alvolig skuffet. ;-)

Som fattige studenter var det veldig kjekt for oss å ha felles økonomi. Vi skrapte sammen de ørene vi hadde og greide oss på det.

Seinere har jeg oftere hatt en god del høyere inntekt enn mannen min enn at han har hatt høyest og jeg kan ikke si at jeg noen gang har vært så usikker på meg selv at jeg har bekymret meg for at han var sammen med meg pga pengene mine. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...