Gå til innhold

Og nå: Såre brystvorter. Hjelp....

Anbefalte innlegg

Uff, dette var ikke så gøy nei. Lille frøken er superflink å spise, hun tok teknikken med en gang jeg klarte å jobbe riktig med henne. (Måtte friske opp hukommelsen litt)

Men dessverre ble det litt feilsuging første og delvis andre dag, jeg hadde nemlig aldri slike problemer med førstemann. Han sugde så forsiktig og måtte gradvis forstå poenget med puppen i det hele tatt, så jeg ble aldri sår. Mens denne frøkna har vært som rur på stein fra første stund.. Og jeg var så lykkelig over dette at jeg lot henne holde på. Ikke lurt.

Nå er det altså blitt sårt. Selve knoppen og en del av det brune rundt. De ser faktisk ikke så ille ut, men når hun tar tak er det nesten verre enn en del av riene.. Tar jeg på meg BH som klemmer litt på brystvortene, blir de helt blåsvarte og harde.

I dag begynte det å blø litt, kom fra inni vorta men stoppet raskt. Hun suger ut noen klare blærer, kan det ha vært en slik som sprakk?

Hva jeg gjør:

Forsøker å håndmelke for å få i gang "flowen". Synes det er litt vanskelig og dessuten ganske vondt, men smått om senn begynner det å piple litt. Lille frøken er imidlertid ikke fornøyd med pipling, så hun går hardt ut uansett, og det er så vondt at det går smertetak bakover ryggen. Det gir seg når hun har fått holdt på litt, men er fryktelig vondt når det står på, så jeg lurer på om taket hennes er riktig likevel.

Den ene puppen har vært bedre enn den andre, så jeg prøvde å begynne her for å få i gang flowen på andre siden, og deretter skifte pupp. Funket én dag, nå er det blitt for mye for denne ene puppen å være oppvarmer for den andre..

Kjøpte oppsamlingskopper (Avent) i går, virket som det funket strålende siden brystvorta ikke ble presset inn i en BH eller et ammeinnlegg. Ammingen gikk veldig bra utover dagen. Men i natt har det vært helt forferdelig. Dessuten klistrer de seg fast og klemmer litt for mye mot puppen. Trenger vel egentlig en enda større BH for å få plass til koppene, men tviler nesten på om den str. finnes.. :-P

Hun vil ha matt hver 1,5-2 time om natta, så det blir ikke mye hvile og tid til heling. Men sånn er det jo. :-)

Bytter litt på vanlig- og tvillingstilling. Har forsøkt å ligge, men det er verre enn alt annet, så det har jeg foreløpig kuttet ut.

Smører knoppen med melk og lar det lufttørke. Har prøvd ullfett som jeg fikk på barsel, men synes ikke det hjelper.

Hva jeg tenker å gjøre:

Kjøpe albueskjell og en litt større BH..

Ellers er jeg rådløs, så jeg håper virkelig det er hjelp å få her eller andre steder på nett. Kan også ta en tur på ammepoliklinikken på sykehuset.

Jeg vil SÅ GJERNE få til dette, men jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer denne glupske frøkna på blødende brystvorter. Den verste 3-dagerssprengen har hvertfall gitt seg, så det trenger jeg ikke tenke så mye på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264659-og-n%C3%A5-s%C3%A5re-brystvorter-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott med oppsamlingskopper, de brukte jeg også mye. Men for meg var det ikke noe vits å bruke dem på natta - de ble fylt opp for fort.

Må bare spørre om du bruker papirinnlegg innerst mot brystet? Gjør du det, så slutt!!! Det klistrer seg fast og gjør sårheten verre. Bruk ullinnlegg innerst og papir utenpå.

Det kan være greit å få noen til å se på ammestillingen - bare for å være sikker på at hun suger riktig.

Ellers er det dessverre helt normalt å bli sår i begynnelsen. De 3 gangene jeg har ammet så har jeg vært så sår at jeg tidvis har grått opp til 4 uker etter at jeg startet med ammingen.

Men det går over!!! Og da er det jo så utrolig kjekt med den ammingen.

At hun spiser så ofte på natta er helt normalt - om enn ganske slitsomt for mor! (Kan far ta bleieskiftet?)

Albueskjell er genialt! Løp og kjøp!

Du kan også forsøke å smøre på litt sterk kamillete. Kamille lindrer sår.

Hold ut mij. Det blir bedre :)

Au! Husker det der ja, hadde samme styr med min snuppe. Hun hadde i tillegg mye mindre "gap" enn broren, så hun tok puppen helt annerledes...

Albueskjell og Avents melkeoppsamlere brukte jeg mye. Da ble ikke brystvorta presset flat. Jeg brukte også ammeinnlegg i ull, og klipte et hull i et av parene så brystvorta fikk "strekt seg". Jeg smurte med Purelan-salve og syntes det hjalp. Det hjelper også å lufte godt etter amming.

Uansett hva jeg gjorde, gjorde det vondt de første 30 sekundene etter at ungen tok tak, og det varte ganske lenge! Husker jeg bokstavelig talt beit tenna sammen ved hver amming.

Lykke til, håper det går seg til i løpet av noen dager :-)

Flott med oppsamlingskopper, de brukte jeg også mye. Men for meg var det ikke noe vits å bruke dem på natta - de ble fylt opp for fort.

Må bare spørre om du bruker papirinnlegg innerst mot brystet? Gjør du det, så slutt!!! Det klistrer seg fast og gjør sårheten verre. Bruk ullinnlegg innerst og papir utenpå.

Det kan være greit å få noen til å se på ammestillingen - bare for å være sikker på at hun suger riktig.

Ellers er det dessverre helt normalt å bli sår i begynnelsen. De 3 gangene jeg har ammet så har jeg vært så sår at jeg tidvis har grått opp til 4 uker etter at jeg startet med ammingen.

Men det går over!!! Og da er det jo så utrolig kjekt med den ammingen.

At hun spiser så ofte på natta er helt normalt - om enn ganske slitsomt for mor! (Kan far ta bleieskiftet?)

Albueskjell er genialt! Løp og kjøp!

Du kan også forsøke å smøre på litt sterk kamillete. Kamille lindrer sår.

Hold ut mij. Det blir bedre :)

Hei, så flott at du kunne svare!

-nei, papirinnleggene kuttet jeg raskt ut denne gangen, som du skriver fordi de klistrer seg fast og dessuten gjør brystvorta blå/svart og hard. Unngår noe press mot dem i det hele tatt nå, ved hjelp av oppsamlingskoppene.

-Vi kom godt inn i teknikken de siste to dagene på barsel, jordmor kommenterte til og med at jenta mi skulle vært brukt som eksempel på riktig sugeteknikk :o) Men det kan jo være at jeg ikke legger henne til 100%. Men smerten går relativt greit over etter en stund, og det er jo et tegn på riktig teknikk?

-Far er superbehjelpelig meg bleieskift, fingeramming, raping, massering og generell tålmodighet med en gråtende mor. :,-)

Og da kjøper jeg hvertfall albueskjell i dag.

Au! Husker det der ja, hadde samme styr med min snuppe. Hun hadde i tillegg mye mindre "gap" enn broren, så hun tok puppen helt annerledes...

Albueskjell og Avents melkeoppsamlere brukte jeg mye. Da ble ikke brystvorta presset flat. Jeg brukte også ammeinnlegg i ull, og klipte et hull i et av parene så brystvorta fikk "strekt seg". Jeg smurte med Purelan-salve og syntes det hjalp. Det hjelper også å lufte godt etter amming.

Uansett hva jeg gjorde, gjorde det vondt de første 30 sekundene etter at ungen tok tak, og det varte ganske lenge! Husker jeg bokstavelig talt beit tenna sammen ved hver amming.

Lykke til, håper det går seg til i løpet av noen dager :-)

Tusen takk, da kan det se ut som jeg er på riktig spor tross alt.

Ser flere anbefaler Purelan, da skal dette kjøpes inn i dag. *notere* :-)

Annonse

Hei!

SÅ dumt at du plages med såre brystvorter.

Jeg var veldig forskånet med 1. barn, men med nr. 2 var jeg veldig sår.

Det eneste som hjalp var å bytte innlegg til Chicho sin type, og smøre brystvortene med salve jeg kjøpte på apoteket. Husker ikke hva den het, en liten gul smal tube.

Det hadde ingenting å si om barnet fikk i seg litt av salven når man ammet.

Albueskjell skal jo være veldig effektivt har jeg hørt.Ikke prøvd selv.

Når det gjelder pumping, ble alt bare verre for meg.

Ønsker deg lykke til, og håper det snart går bra!

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=175#s%E5re_brystknopper

Her er noen tips og råd. Om du har mulighet til å stikke en tur på ammepoliklinikken så er det en god ide å reise dit.

Albueskjell gjorde sårene bare værre for meg, sånne oppsamlingsbokser også, det ble for lite luft så de tørket ikke ordentlig mellom hver amming.

Om du lekker ofte så prøv å trykke på knoppen som du ville trykket på en ringeklokke, hold i noen sekunder, så stopper du renningen.

Prøv å sette igang melkestrømmen før du legger henne til så du slipper de første harde takene.

Litt utenfor temaet, jeg leste i tråden lenger ned, og var det godt å høre at du hadde en finere fødselsopplevelse enn sist. :)

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=175#s%E5re_brystknopper

Her er noen tips og råd. Om du har mulighet til å stikke en tur på ammepoliklinikken så er det en god ide å reise dit.

Albueskjell gjorde sårene bare værre for meg, sånne oppsamlingsbokser også, det ble for lite luft så de tørket ikke ordentlig mellom hver amming.

Om du lekker ofte så prøv å trykke på knoppen som du ville trykket på en ringeklokke, hold i noen sekunder, så stopper du renningen.

Prøv å sette igang melkestrømmen før du legger henne til så du slipper de første harde takene.

Litt utenfor temaet, jeg leste i tråden lenger ned, og var det godt å høre at du hadde en finere fødselsopplevelse enn sist. :)

Forresten, ammeinnlegg av silke helt innerst hjalp også veldig godt i den ultrasåre første perioden.

Å det er så inni hampen vondt med såre bryst!!!!

Pass på at hun ligger med hodet litt bakover, slik at undersiden av nesa hennes er parallell med brystet ditt, slik at hun puster godt.

Hun skal gape høyt over alt det bruna, ikke bare selve brystvorta. Se om du kan se kjevebevegelser ved øret hennes når hun drikker. Hvis ikke, bare sutter hun, og det gjør vondt. Hun skal jobbe med kjeven!

Lurt å håndmelke litt først, slik at utdrivningsrefleksen har startet - da trenger hun ikke suge så hardt.

Når du vil hun skal slippe, lur in lillefingeren mellom munnen hennes og brystet ditt, slik at hun ikke drar hardt, når du vil avslutte måltidet. Mine likte nemlig å ligge og kosesuge lenge etter de egentlig var ferdige.

Med førstemann brukte jeg noen slags kopper jeg satte på brystene når han skulle suge, fordi det var så vondt. Ulempen var at han måtte suge enda hardere, og han fikk nok av og til i seg litt lite. Fordelen var at sårene ble helet. Det var vanskelig å få ham til å suge rett på brystet etterpå, men det gikk etterhvert.

De fleste er noe såre - men det gårsom regel over! Lykke til!

Annonse

Au! Husker med Lillesøster, da var jeg helt fortvila, for det var så vont, og hun hadde ikke så god sugeteknikk.

Luft, luft og atter luft var det beste for meg. Når du er ferdig med ameøkta, klem ut litt morsmelk og smør på knoppen og la det tørke. Og for all del, papirinnleggene gjorde vondt verre.

Og stikk lillefingeren inn i munnviken på babyen med en gang du kjenner at hun ar feil tak, slik at du får vekk vakumet og ikke "drar" i puppen.

Det blir bedre, jeg lover! ;) Men det er er skikkelig dritt når det står på. Lykke til! :)

Om dagen spiser hun stort sett bare én pupp av gangen ca hver 2-3 t.

Om natta vil hun gjerne ha begge. Og så bæsje, og så pupp ennå en gang. Hver 1,5-2 time.

Har ikke forsøkt å pumpe.

Hei!!

For å "avlaste" brystvortene litt vil jeg anbefale å pumpe med håndpumpe (f.eks avent sin) i perioder du har mye melk. Hos meg var det ofte om morgenen. Så kan far gi flaske på kveld ettermiddag,så blir det litt flere timer hvile for brystvortene. Jeg var så sår de to første månedene at hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg gitt opp hele amminga! Jeg satt å gråt av smerte om natta!! Den salven i gul smal tube som blir nevnt her er også til god hjelp!!

Lykke til, bit tennene sammen og tenk på for en flott gave du gir babyen!!

Hei, så flott at du kunne svare!

-nei, papirinnleggene kuttet jeg raskt ut denne gangen, som du skriver fordi de klistrer seg fast og dessuten gjør brystvorta blå/svart og hard. Unngår noe press mot dem i det hele tatt nå, ved hjelp av oppsamlingskoppene.

-Vi kom godt inn i teknikken de siste to dagene på barsel, jordmor kommenterte til og med at jenta mi skulle vært brukt som eksempel på riktig sugeteknikk :o) Men det kan jo være at jeg ikke legger henne til 100%. Men smerten går relativt greit over etter en stund, og det er jo et tegn på riktig teknikk?

-Far er superbehjelpelig meg bleieskift, fingeramming, raping, massering og generell tålmodighet med en gråtende mor. :,-)

Og da kjøper jeg hvertfall albueskjell i dag.

Så flott at far stiller så godt opp! Ikke alle gjør det ;)

Jeg ville absolutt prøvd albueskjellene, ja.

Lykke til :)

Så flott at far stiller så godt opp! Ikke alle gjør det ;)

Jeg ville absolutt prøvd albueskjellene, ja.

Lykke til :)

...og det er selvfølgelig ikke slik at jeg mener han er flink å "hjelpe til", jeg vet en del her inne reagerer på slik ordbruk. ;-)

Jeg ser du har fått gode råd her, jeg vil bare gjenta at DET GÅR OVER! Så lenge barnet suger riktig, og du følger rådene (ullinnlegg, tørke, lanolinsalve...). Hvis det bare er helt i begynnelsen det gjør vondt, er det tegn på at hun suger riktig.

Et annet tips for å tørke vortene, er å blåse med hårtørrer. Smør på morsmelk, og blås i vei. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...