Gå til innhold

Og nå: Såre brystvorter. Hjelp....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Au, føler med deg... Enda det er mange år siden jeg hadde det på samme måten...

Redning: Albuskjell og ullinnlegg... IKKE papirinnlegg, det er helt drepen.

Og varm dusj, massere, massere, massere hele puppen slik at du ikke får svineri med tilstoppede melkeganger og brystbetennelse. Såre brystvorter er perfekte innganger for infeksjoner.

Lykke til - tro meg, det blir bedre etterhvert *synes jeg kjenner kaldsvetten piple*

Husker igjen de små blærene *au* Det var til og med vondt å dusje den første tiden.

Dersom hun suger riktig, så tror jeg rett og slett dette er noe som må herdes og gå av seg selv. Albueskjell er fint, men først og fremst lufttørking. Ta minst mulig på brystvortene, bruk q-tips om du skal smøre noe på.

Melkeutdrivingsrefleksen føltes som om det var ti roterende kniver inni puppen, men etter noen uker var det borte det også.

I tillegg til de rådene du har fått, så brukte jeg i den verste perioden brystskjold som jeg kjøpte på apoteket. Da ble ikke belastningen på vortene så hard. Lillemann her godtok det lett iallefall. Bør ikke brukes ved hver amming da babyen ikke tømmer brystet like godt, men kanskje første del av ammingen til melka har kommet skikkelig igang?

Få skikkelig igang utdrivningsrefleksen før amming, det er alfa og omega når du først har blitt sår. Gjør det enten manuelt om du klarer, ellers kan man få nesespray på resept hos legen eller helsestasjonen.

Sørg for skikkelig tørking etter amming. Jeg har hatt nytte av hårføner kombinert med å trekke brystet bakover så lufta kommer til i ALLE sprekkene.

Hvis du smører med Purelan eller annen ullfettsalve må det først gjøres når det er helt tørt, ellers bare kapsler du inn fuktigheten.

Sørg for god håndhygiene ellers er det stor risiko for infeksjon med bakterier. Ikke berør brystet. Særlig risiko når du allerede er sår.

Bruk sånne melkeoppsamlere med måte og pass på at det ikke blir liggende fuktighet/melk som hindrer heling og gir grobunn for bakterier. Ikke bruk hele døgnet med andre ord.

Ikke alle tåler ammeinnlegg av ull. Da kan kokte bomullskluter være bra.

Hvis sårheten vedvarer tross alle vanlige tiltak kan det være infeksjon med sopp eller bakterier. Gå derfor ikke for lenge før du oppsøker hjelp.

Gjest det går over!!

Bit tennene sammen, det går snart over, men de dagene det står på som verst er det utrooolig vondt.

Få gjerne en resept på amme-nesespray hoslegen eller på helsestasjonen, da kommer melken fortere og du slipper de ekstra minuttene før melken virkelig kommer.

Lufttørking, og smør purelan på i massevis når det er tørket helt.

Vær litt forsiktig med skjellene, hos noen fungerer det bra, hos andre blir det (til tross for morsmelkens bakteriehemmende effekt) en utterligere bakterievekst og sårdannelse inne i det varme og fuktigeskjellet. Så følg med.

Har du mye melk feks om morgenen, kan du jo prøve å pumpe et bryst (med en gang hun har tømt det første), og så la pappaen gi dette på flaske før han legger seg om kvelden, på den måten får du noen flere ammefrie timer i strekk om kvelden, det kan være greit både for søvn og heling av vonde bryst.

Annonse

Gjest trultemor26

Prøvd brystskjold? Det var det som hjalp meg første gangen. Først da ble det bedre. Men du bør være obs på at sugingen ikke blir like effektiv da, og at du etterhvert kan få mindre melk.

Ellers hadde jeg papirinnlegg innerst, og ullinnlegg uttapå, for brystvorta satt seg fast i ullinnlegget, ikke i papiret.

Lykke til, stakkars deg, det er jo forferdelig vondt!

Jeg skal fortelle deg hva som berget ammingen for meg. Det er slett ikke sikkert det samme funker for deg, men likevel...

Kjenner meg igjen i det med at barnet suger så hardt at det blir blanke væskefylte blemmer. Det har noe med at barnet suger for kraftig tror jeg. Uansett, jeg fikk ikke til å få barnet til å suge annerledes, og etter hvert ble det skorper og tårene rant hver gang jeg måtte legge ham til. Ikke så moro, nei...

Etter noen dagers pine bestemte jeg meg for å være skikkelig sta og egenrådig og gjøre motsatt av hva jordmødrene sa. Så jeg kuttet amminga i noen dager og håndmelket i stedet og gav på flaske. Når huden begynte å gro begynte jeg å legge ham til igjen, denne gangen med ammeskjold. Etter et par uker med ammeskjold var huden helt fin igjen, og jeg kunne kutte ut ammeskjoldene og amme på vanlig måte.

Dessuten var ammeinnlegg i ull veldig bra for meg. Da fikk huden luft og det ble mindre friksjon og skvising av brystknoppene..

Må legge til at i ammeskjold-perioden supplerte jeg med NAN for å få ungen mett. Når jeg kunne amme på vanlig måte igjen, kuttet jeg ut NAN for da tok melkeproduksjonen seg opp igjen.

Dette er ikke en framgangsmåte som blir anbefalt av ammehjelpen og jordmødre, så er du advart ;o)

Lykke til, det går seg nok til!

Supert at dere gir så flotte svar, jeg har virkelig fått mange gode tips her!

Det mest fantastiske var jo denne Purelan-salven, fikk tak i den før i dag, og siden lille frøken har hatt økedag (puh!) så er den flittig brukt allerede. Og jeg merker bedring allerede..! Til tross for at hun i dag har spist mer enn noensinne.

Nå er jeg på vei i seng, begynner å merke søvnmangelen rive i kroppen etter snart en uke full av action... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...