Gå til innhold

Fredagsmiddag-har du forslag?

Anbefalte innlegg

Gjest the one and only

Jeg bruker å lage det på samme måte som fiskegrateng, bare at jeg bytter fisken ut med pølse og skinke eller bacon. Veldig, veldig godt. Har poteter og råkost til.

ja det vil jeg tro...nå har jeg aldri laget fiskegrategn heller..

vi er 2 voksne og 2barn ved middagsbordet..

hva trenger vi...hva saus eller gjevning brukes?

skal virkelig fleske til hehe

ost eller strøkavring på toppen?

krydder?

har du en komplett oppskrift?

*magen skriker*

Fortsetter under...

Gjest the one and only

Jeg bruker å lage det på samme måte som fiskegrateng, bare at jeg bytter fisken ut med pølse og skinke eller bacon. Veldig, veldig godt. Har poteter og råkost til.

så oppskriften din under;)

tusen takk. dette skal prøves ut!

lukter den nesten allerede:D

Her blir det veldig enkelt, stekte kylling/kalkun pølser i pølsebrød med potetsalat.

Så får vi se om det ikke blir noe god kveldsmat. Har litt lyst på kylling i strimler med masse kyllingkrydder, ris, bretagnesaus, stekt sopp, løk og squash, og broccoli eller blomkål.

I dag skal vi ha kjøttboller i tomatsaus med spagetti - guttens favoritt. :) Ellers pleier jeg å lage hjemmelaget pizza eller fylte ostehorn, horn blir som regel kveldsmat da..

Slik lager i allefall jeg den, men sikkert mange måter å lage den på. Dette holder til to små brødformer.

Lag tykk hvitsaus av smør og hvetemel og spe med ca. 6 dl. melk . Skinke/bacon og pølser kuttes opp. 400 g. kokt makaroni has oppi sausen sammen med skinke/bacon og pølser. Skru av varmen på plata og rør inn to egg. Fordel balndingen i to små brødformer og strø over strøkavring på toppen. Stekes ved 220 gr. i ca. 45 min.

Det hørtes deilig ut, men hvelver du formen, eller forsyner du deg rett fra brødformen?

:0)

Slik lager i allefall jeg den, men sikkert mange måter å lage den på. Dette holder til to små brødformer.

Lag tykk hvitsaus av smør og hvetemel og spe med ca. 6 dl. melk . Skinke/bacon og pølser kuttes opp. 400 g. kokt makaroni has oppi sausen sammen med skinke/bacon og pølser. Skru av varmen på plata og rør inn to egg. Fordel balndingen i to små brødformer og strø over strøkavring på toppen. Stekes ved 220 gr. i ca. 45 min.

Det hørtes deilig ut, men hvelver du formen, eller forsyner du deg rett fra brødformen?

:0)

Annonse

Gjest the one and only

Bare hyggelig. Det er veldig godt. :-)

PS: Ha litt muskat, salt og pepper i hvitsausen.

ja det var kjempe godt! brukte kalkun pølse og kalkun picnic skinke og det slo ann her hjemme i allefall:) lagde det som lørdagsmiddag.

hadde og i ferske urter og sukkererter og smaken ble ubeskrivelig god.og ikke minst var det kjempe enkelt å lage!

tusen takk for ett supert mattips!

Dette høres godt og greit ut.

Jeg lager gratengen etter oppskriften i den gamle matlæren fra skolekjøkkenet, jeg.

Da koker jeg makaronien i melk til det er som en grøt, så avkjøles dette og tilsettes eggeplommer, skinke fra boks i terninger og stvipiskede eggehviter til slutt.

Krydrer med salt, pepper og revet muskatnøtt og legger et par smørklatter på toppen før den bærer inn i ovnen på ca. 210 grader i 45 minutter.

Og det er viktig å bruke riflet makaroni, den holder seg fast og fin ved lang koking og påfølgende steking.

Snarkokt blir for løs og slapp.

Og jeg bruker raust med egg, 4 stk.

Men her i huset er dette søndgasmiddag, siden det tar såpass lang tid å lage. Det er nemlig viktig å avkjøle makaroni/melk-blandingen helt, så den blir skikkelig tykk.

Gratengen serveres med kokte poteter, brun saus og salat.

Og smaker kjempegodt både kald, og oppvarmet dagen etter.

Gjest hushora

Værste? Den er jo goood. Tror jeg har spist den minst 30 ganger. Nam...

Syntes den smakte bortimot oppkast. Mannen min var enig, første gangen han ikke har likt maten jeg har laget (derfor morsomt at jeg egentlig ikke hadde laget denne retten, var jo halvfabrikat.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...