Gå til innhold

Sovemønster 16 mnd...*trøtt mamma*

Anbefalte innlegg

Lillemor på 16 mnd våkner så gruelig tidlig for tiden. Gjerne mellom 0430 og 0500. Da er hun lys våken, og overhodet ikke interessert i å sove mer. Jeg henter henne da inn til oss og "holder henne i sengen" (legger henne ned ved siden av meg hver gang hun reiser seg) så lenge som mulig, før hun blir lei og står opp. Dette tar ca 20-30 minutter.

Men mor er absolutt ikke klar for å starte dagen klokka fem! Hvordan snur jeg på dette da??

Hun sover normalt 2-3 timer på dagen, og er trøtt som en sokk igjen til leggetid klokken 19. Inntil nylig sov hun normalt i 11-12 timer på natten, så jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd.

Det virker som om hun trenger dagsovingen sin, og de gangene vi lar henne sove kortere våkner hun akkurat like tidlig. Dette gjelder om vi legger henne senere også, det er akkurat som om hun har en indre alarm som går av på samme tid hver dag.

Hjeeeelp...!

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264771-sovem%C3%B8nster-16-mndtr%C3%B8tt-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold henne våken lengre om kvelden. Hos oss er snuppa våken i 7-tida, hun legger seg mellom 8 og 9 på kvelden. Hun sover en par timer midt på dagen. Klokka 7 var jo tidlig å legge henne, ikke rart hun er våken tidlig om morgenen. :-)

Problemet er at det ikke virker å hjelpe å holde henne lengre. Hun våkner like tidlig selv om hun er våken en time ekstra.

Kanskje hvis vi gradvis hadde lagt henne litt og litt senere...? Tror det er noe sånt vi må prøve. 10 min her og 10 min der :o)

Problemet er at det ikke virker å hjelpe å holde henne lengre. Hun våkner like tidlig selv om hun er våken en time ekstra.

Kanskje hvis vi gradvis hadde lagt henne litt og litt senere...? Tror det er noe sånt vi må prøve. 10 min her og 10 min der :o)

Også må man vel holde på i gjerne en uke før man ser resultater... Altså, det nytter ikke å prøve en natt eller to og så si at det ikke funket...

Har selv ei på straks 15 mnd, og hun kan STORT sett forskyve sovingen sin, ihvertfall littegrann (på nyttårsaften holdt hun og fetteren som er fem mnd eldre det gående til over midnatt. Da sov hun fra halv ett til svigerfar vekket henne med å smelle døra klokka 10 ;) )

Men jeg har jo skjønt at ikke alle forskyver sovingen sin på den måten... Håper dere finner ut av det - selvom noen nok bare ER sånn!

Føler så med deg. Men jeg tror du gjør dere begge en bjørnetjeneste ved å ta henne i senga di.

Om hun begynner å våkne enda tidligere, så vil hun forvente å komme opp i senga di dag også. Og så kan dere ha det gående.

Jeg tror jeg heller hadde innstilt meg på å gå i skytteltrafikk inn på soverommet hennes en periode.

Legg henne ned, si at "nå er det natta - sov godt" og gå ut igjen. Og fortsett...

Og du - husk på at det er en periode dette også!

Jeg tror ikke du skal prøve å holde henne våken lenger på kvelden. Hun er trøtt, og kl. 19 er en bra leggetid for et lite barn.

Sønnen min på 4 mnd sover fra 8-6:30,

for en stund siden sov han fra 8 om kvelden til 9 om morgenen og jeg var sjeleglad.

Nå er sønnen min bare 4 mnd og jeg snakker da om at han sover fort mellom måltidene som han får om natta.

Men for 2 mnd siden sov han 3 timer, fikk mat sovnet igjen etter måtidet.

Nå derrimot, sover han 1/2-1 time og våkner konstant! Så å ha en sønn som er i senga fra 8-7 er lenge, men når han egentlig ikke sover hele tiden og holder mor oppe hele natta da er det liten hjelp.

Sliter som sagt som deg, men på en annen måte.Har prøvd å legge han senere, ta han opp tidligere etc, men han er trøtt som ei strømpe på kvelden og også om morgenen om jeg tar han opp før han er klar.

Men hele natta skal han "rangle". sukk...

Annonse

Føler så med deg. Men jeg tror du gjør dere begge en bjørnetjeneste ved å ta henne i senga di.

Om hun begynner å våkne enda tidligere, så vil hun forvente å komme opp i senga di dag også. Og så kan dere ha det gående.

Jeg tror jeg heller hadde innstilt meg på å gå i skytteltrafikk inn på soverommet hennes en periode.

Legg henne ned, si at "nå er det natta - sov godt" og gå ut igjen. Og fortsett...

Og du - husk på at det er en periode dette også!

Jeg tror ikke du skal prøve å holde henne våken lenger på kvelden. Hun er trøtt, og kl. 19 er en bra leggetid for et lite barn.

Takk for svar!

Uff ja, jeg HÅPER virkelig dette bare er en periode :o) Har tenkt tanken at jeg ikke burde ta henne inn til oss så tidlig, men har ikke orket å kjempe med henne på den tiden av døgnet. Ikke når jeg må opp på jobb kort tid etterpå.

Det hadde kanskje vært greit å sette et fast tidspunkt som skiller natt og dag (f.eks kl 6), og være konsekvent på at om hun våkner før dette så skal hun sove (eller i alle fall ligge) i sin egen seng.

Skal ikke være lett bestandig :o)

Sønnen min på 4 mnd sover fra 8-6:30,

for en stund siden sov han fra 8 om kvelden til 9 om morgenen og jeg var sjeleglad.

Nå er sønnen min bare 4 mnd og jeg snakker da om at han sover fort mellom måltidene som han får om natta.

Men for 2 mnd siden sov han 3 timer, fikk mat sovnet igjen etter måtidet.

Nå derrimot, sover han 1/2-1 time og våkner konstant! Så å ha en sønn som er i senga fra 8-7 er lenge, men når han egentlig ikke sover hele tiden og holder mor oppe hele natta da er det liten hjelp.

Sliter som sagt som deg, men på en annen måte.Har prøvd å legge han senere, ta han opp tidligere etc, men han er trøtt som ei strømpe på kvelden og også om morgenen om jeg tar han opp før han er klar.

Men hele natta skal han "rangle". sukk...

Uff, ikke greit når de ikke lar mamma'n sove!

Hva med å gi han smokk? Det er jo ikke sikkert han er sulten hver gang han våkner, men at han bare trenger litt kos/trøst. I sånne situasjoner gjør ofte smokken en strålende jobb :o)

Det er det eneste jeg kommer på i alle fall.

Takk for svar!

Uff ja, jeg HÅPER virkelig dette bare er en periode :o) Har tenkt tanken at jeg ikke burde ta henne inn til oss så tidlig, men har ikke orket å kjempe med henne på den tiden av døgnet. Ikke når jeg må opp på jobb kort tid etterpå.

Det hadde kanskje vært greit å sette et fast tidspunkt som skiller natt og dag (f.eks kl 6), og være konsekvent på at om hun våkner før dette så skal hun sove (eller i alle fall ligge) i sin egen seng.

Skal ikke være lett bestandig :o)

Sukk, nei det er ikke lett!!!

Hos oss er kl. 6 skillet mellom natt og dag. Jeg husker jentene hadde perioder der de gjerne våknet tidlig. Og for meg var det stor forskjell på om klokka var 05.59 eller 06.01.

Jeg vet også at det er tøfft å skulle "kjempe" på natta, men jeg tror det kan være verdt det i det lange løp.

Uff, ikke greit når de ikke lar mamma'n sove!

Hva med å gi han smokk? Det er jo ikke sikkert han er sulten hver gang han våkner, men at han bare trenger litt kos/trøst. I sånne situasjoner gjør ofte smokken en strålende jobb :o)

Det er det eneste jeg kommer på i alle fall.

Han sliter ut smokker verre enn andre sliter sokker:)

Han er nok bare inne i en dårlige fase!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...