Gå til innhold

Lov med leker på deres SFO?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til en 1.klassing

På SFO hos oss er det lov å ha med leker hver fredag. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Veldig mange har med Nitendo DS feks, og sønnen vår lager et leven hver fredag fordi han ikke har Nitendo DS, og "alle" leker med det på fredager. At alle har DS er vel en overdrivelse, men når vi kommer på SFO for å hente på fredager, sitter veldig mange i en krok og spiller.

Nitendo er jo ganske dyrt, og jeg synes egentlig at det er litt rart at det er lov til å dra med slike leker på SFO med tanke på at det kanskje lett kan bli ødelagt eller stjålet.

Er slike leker lov å ha med på deres skole?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264853-lov-med-leker-p%C3%A5-deres-sfo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På SFO hos oss har de ikke lov til å ha med den type leker, men andre ting som dukker, pokemonkort o.l. De ansatte på SFO synes visst dette er veldig greit, og vi har ikke opplevd noen problemer i forhold til det. Var en stund redd for at 6-åringen skulle spille bort alle kortene sine, men det har gått greit :)

Men leker som Nintendo DS ble forbudt fra og med i høst, da SFO hadde negative erfaringer med det.

Gjest mamma til en 1.klassing

På SFO hos oss har de ikke lov til å ha med den type leker, men andre ting som dukker, pokemonkort o.l. De ansatte på SFO synes visst dette er veldig greit, og vi har ikke opplevd noen problemer i forhold til det. Var en stund redd for at 6-åringen skulle spille bort alle kortene sine, men det har gått greit :)

Men leker som Nintendo DS ble forbudt fra og med i høst, da SFO hadde negative erfaringer med det.

Kunne ønske at det var sånn på vår skole også. Kanskje jeg burde fremme et forslag om forbud mot slike leker?

Kunne ønske at det var sånn på vår skole også. Kanskje jeg burde fremme et forslag om forbud mot slike leker?

Det synes jeg absolutt at du kan gjøre. Du vil kanskje få medhold fra lærerne også, for det kan jo hende at det er et problem at noen tar dette fram i timene. Ta det opp med foreldrekontakten i klassen, så kan dere snakke om det på et foreldremøte. Du skal ikke se bort fra at det er mange som er enig med deg.

De har lov å ha med spill, men de anbefaler det ikke. Skolen har sagt fra seg alt ansvar for spill og leker.

Min sønn hadde med seg spill for et par år siden, men bare et par ganger i forbindelse med at han skulle til kompis etter skoletid.

Jeg synes ikke spill bør tas med. Send heller med et vanlig spill, yatzy kanskje? Han får sikkert med seg mange på det :)

Annonse

Jeg ville ikke sendt med min unge Nintendo på skole eller barnehage. Synes det er greit at de leker med andre der...

Hos oss var det lov til å ha med leker på fredager i fjor. Men det var vanskelig for elevene å holde lekene i sekken til de var ferdige med skolen. Så i år ble vi enige om at de ikke fikk ha med seg leker i det hele tatt.

Ikke alle respekterer det, men jeg synes det er en grei regel.

Det er lov å ta med leker på sfo hver fredag. Jeg hadde aldri tillatt at hun tok med noe så dyrt som en nintendo (hun har ingen slik, så det er aldri et tema hos oss).

Mange ting blir borte på sfo, både fine klær og leker har vi mistet. Så hun får bare ta med seg ting hun ikke går av skaftet for å miste. Synd at det er slik, men vi må ta forholdsregler.

Det er også dumt at det er lov å ta med leker på sfo, men ikke på skolen, for da må leken vente på sfo til skoledagen er ferdig. På denne måten er det ekstra lett å miste lekene. Garderobeplassen må deles mellom flere barn (3 på det meste). Det er alt for mange barn på sfo....

Derfor har hun ikke med seg leker hver fredag, nei...

Hos oss er det også ha-med-dag ca 1 gang i uka (dagen varierer), og da har mange med Nintendo DS og Gameboy ja. Det er et styr med disse ha-med-dagene, for de blir alltid styr på morgenen om hva de skal ha med (selv om vi ber dem finne det frem kvelden i forveien).

I fjor, da guttungen gikk i 1., var det lov med gameboy el.l. hver tirsdag og fredag etter kl 15:00. De som spilte måtte sitte på et rom for seg sjøl.

Så ved skolestart i høst vedtok de å begrense det slik at 1. og 2. ikke har lov å ha med Gameboy, mens 3. og 4, fremdeles har lov tirsdag og fredag.

Guttungen min som nå er 2. klassing synes det er litt urettferdig, de er veldig opptatt av spill, har laget "Nintendo-klubb" (alle får være med - også de som "bare" ønsker seg DS), de tegner Mario, bygger Mario i lego, leiker at de er Mario etc.

Andre leiker tror jeg heller ikke at de har lov å ha med seg, hvis ikke det er noe spesiellt. I feriene lemper de litt på reglene på det området.

Gjest sfo arbeider

På vår sfo så fikk vi nå klage på at barn ga bort/byttet kostbare leker i smug så nå er det totalforbud mot å ta med leker selv.

Regelen før var at hvis de hadde med leker selv så hadde ikke vi noe ansvar hvis det kom bort noe.

Vi hadde også en liten periode etter jul at noen hadde med nintendo maskiner som de hadde fått i julegave, disse foreldrene fikk beskjed om at vi ikke ville ha sånne leker på sfo pga fare for klager fra andre foreldre + at barna har veldig mange andre leker på sfo som de kan benytte seg av istedet.

Har sett at noen barn har hatt med seg lego og det har vi også på sfo, så hadde jeg funnet legodeler så hadde det havnet sammen med sfo legoen for jeg hadde ikke skjønt at det ikke tilhørte sfo.

Her får ungene ha med seg det de vil av leker på SFO. Det samme gjelder på skolen, og de får da bruke det i friminuttene eller evt i frileik-timer.

Det er nå de begynner å mase om å få det "alle andre" har, så det er omtrent ikke til å unngå uansett... Barn har ikke vondt av å ikke få alt og kanskje kan man oppfordre til å spare penger selv? Tenk så kjekt å kjøpe noe man helt/delvis har spart til selv :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...