Gå til innhold

Klær, utstyr og slikt...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

12

• April

6

• Åsemor

5

• cecily

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hi hi, så du trodde ikke butikkene kom til å være åpne i ettertid?

Du har nok helt rett i at de fleste skaffer seg altfor mye. Hadde hele settet med oljer, sinksalve, kremer og shampoo klart jeg også. Shampoo brukte vi første gang når han nærmet seg året. Har man ikke hår så har man ikke hår..:-)

Og når det gjelder klær. Jeg hadde kjøpt inn en del bukser/gensere/dresser i forkant. Vi visste vi skulle ha en gutt og jeg trodde jeg trengte mye. I tillegg fikk vi masse babytøy i gaver. Den dag i dag har vi en svæææær haug med babytøy liggende ubrukt. De første månedene brukte vi kun bodyer, stilongser og noen tynne hjemmestrikka jakker. Stive bukser med knapper i livet, upraktiske og vonde gensere, ja til og med hettegenser hadde jeg kjøpt!!! Det er helt utrolig at slikt kan produseres til små babyer. Som sagt så fikk alt dette ligge i fred og vi brukte bare gode, myke koseplagg.

Myke kluter og håndklær er et must ja. Jeg brukte også av den hvite typen med farget kant, husker ikke hvor de ble kjøpt.

Og når det gjelder klær så kommer det jo an på om man får en gulpeunge eller ei. Gulper de mye kan man komme til å trenge mange skift. Gulper de lite så trenger du ikke så mye å skifte mellom.

Og jeg kjøpte sjampo på sykehusapoteket før vi dro hjem, og det er jeg glad for - snuppa hadde masse hår og var en storgulper ;)

Ellers er jeg helt enig i innleggene! Man helgarderer seg og har som regel altfor mye :) Men det er litt koselig også da...

Det er veldig mye man IKKE trenger også. ;)

F.eks så er det ikke nødvendig å ha babyshampo i huset før fødselen. Hvis babyen har hår, så kan man kjøpe det etter hvert.

Men jeg tror nok at man uansett må prøve og feile litt som førstegangs, det er bare helt naturlig.

Det jeg kommer til å ha klart nå før nestemann kommer er følgende:

-litt utstyr til meg selv. Ammeinnlegg (ull + papir), bind (noe annet enn plast-always) og brystpumpe i uåpnet pakke. Noen ammetopper til bruk ute blant folk.

-sovegreier til babyen: et sted å sove, noe å ha på seg når man sover, sengetøy (dynetrekk og laken må vaskes minst 2 ganger først!!), og en vogn som du kan trille tur med, og som babyen gjerne kan sove i på dagtid for å skille natt og dag, og for å få litt frisk luft. Vognpose eller dyne til vogna. Også en stellebag.

-litt klær til babyen: Jeg kommer nok ikke til å ha noe særlig annet klart enn bodyer + strømpebukser, også et ullteppe og et helseteppe. Litt uteklær, en varm dress til bilen, litt ullklær til å ha i vogna. Tror nesten ikke vi brukte bukse og genser de første månedene... nesten ikke det første halve året engang. (Men vi har det gjerne godt og varmt inne altså, og babyen lå mye inntullet i teppe eller oppå oss.)

Stellegreier: en pakke bleier i nest-minste størrelse tror jeg at vi kommer til å gå for denne gangen. Noen kluter, pakker med engangs papir-kluter, også noen MYKE håndklær. Selv om jeg kjøpte 4 deilige babyhåndklær forrige gang så har de blitt såpass utvasket at jeg tror vi må ha noen nye.

Jeg kastet 2 sett med sink-salve, shampo, badeolje, såpe og kanskje enda mer, etter at det hadde gått 1 år. Om man får behov så ser man det jo, og kan handle. Men da jeg var førstegangsgravid hadde jeg ikke noe tro på at butikkene kom til å være åpne etterpå, så det forventer jeg ikke at du skal tro på heller. ;)

Planen min var å ha det mest nødvendige i hus før fødselen. Har kjøpt noen få plagg til nå, regner med at vi får en del (fått noe allerede), så det drøyer vi litt. Svigerinnen min kjøpte minst en hel butikk før fødselen, har ikke tenkt å gå i samme baner :)

Vogna er på plass, den første tida sover de i baggene om natta og i vugga/vogna på dagtid.

Nå tror jeg at jeg begynner å få bittelitt kontroll på dette :)

Flanellsklutene fra Princess liker jeg, men ikke gazklutene med farget kant. De er myke nok, men mister helt fasongen og tråden rundt rakner.

Fra Princess? Gas- og flanellskluter har jeg hittil bare kjøpt hos SparKjøp. Tror i alle fall at de klutene jeg kjøpte i går var tynne frotte-kluter...?

Uansett er det jo ingenting som er prøvd her ennå da, har ikke vasket noe ennå engang, for har ikke montert opp stellekommoden eller noe annet å ha klær eller kluter i.

Tror også tørketrommel er det som er "drepen" for mange klær og kluter, mer enn selve vasken, eller tar jeg feil?

Har ikke tørketrommel, og vet ikke om vi skal kjøpe det ennå. Hører noen sier at det er et "must" når man har barn, men...?

Annonse

Og jeg kjøpte sjampo på sykehusapoteket før vi dro hjem, og det er jeg glad for - snuppa hadde masse hår og var en storgulper ;)

Ellers er jeg helt enig i innleggene! Man helgarderer seg og har som regel altfor mye :) Men det er litt koselig også da...

Det må jo være deilig å slippe å fly i butikker de første dagene og kanskje ukene når babyen har kommet? Da er man kanskje ikke i SÅ god form, litt avhengig av hvordan fødselen har forløpt etc.

Men jeg _prøver_ å suge til meg en del av det som kommer av erfaringer her og på andre gravide-sider, sånn at det ikke blir kjøpt for mye "dill". Men litt blir det nok uansett... hehe

Har foreløpig ikke kjøpt noe stellekremer, shampo og sånt da.

Fra Princess? Gas- og flanellskluter har jeg hittil bare kjøpt hos SparKjøp. Tror i alle fall at de klutene jeg kjøpte i går var tynne frotte-kluter...?

Uansett er det jo ingenting som er prøvd her ennå da, har ikke vasket noe ennå engang, for har ikke montert opp stellekommoden eller noe annet å ha klær eller kluter i.

Tror også tørketrommel er det som er "drepen" for mange klær og kluter, mer enn selve vasken, eller tar jeg feil?

Har ikke tørketrommel, og vet ikke om vi skal kjøpe det ennå. Hører noen sier at det er et "must" når man har barn, men...?

Vi lever fint uten tørketrommel. Tror at de gazklutene er de samme som SparKjøp har. De er glatte, doble gazkluter med gul trådkant.

Jeg har noen lignende med blå trådkant kjøpt på Cubus, disse er mye bedre. Holder seg fint i fasong, men må regne med at trådkanten rakner på et par stykker.

Som gulpekluter har vi store gazkluter fra Cubus og SparKjøp. Til å ligge på har vi store flanellskluter fra Sparkjøp. Disse bruker vi som underlag på stellebord + babyhåndkle.

Flanellsklutene fra Princess liker jeg, men ikke gazklutene med farget kant. De er myke nok, men mister helt fasongen og tråden rundt rakner.

Det jeg mente å skrive i det forrige svaret, var at jeg ikke så flanellskluter og sånt på Princess, men det skyldes kanskje at jeg var der 3 min. før de stengte, og ikke ville bry de ansatte der med spørsmål, så jeg rasket bare med meg en pk. små kluter og det limegrønne helseteppet jeg kom dit for å kjøpe :-)

Vi lever fint uten tørketrommel. Tror at de gazklutene er de samme som SparKjøp har. De er glatte, doble gazkluter med gul trådkant.

Jeg har noen lignende med blå trådkant kjøpt på Cubus, disse er mye bedre. Holder seg fint i fasong, men må regne med at trådkanten rakner på et par stykker.

Som gulpekluter har vi store gazkluter fra Cubus og SparKjøp. Til å ligge på har vi store flanellskluter fra Sparkjøp. Disse bruker vi som underlag på stellebord + babyhåndkle.

Cubus ja, det var det noen andre som skrev også. Noterer meg det, og tar turen innom Cubus neste gang jeg skal ut og shoppe.

Vi har tørketrommel, men den har kanskje vært i bruk 5 ganger siden vi fikk barn nr. 2.

Så for oss er det intet must å ha tørketrommel, burde vel heller solgt den...?

Det må jo være deilig å slippe å fly i butikker de første dagene og kanskje ukene når babyen har kommet? Da er man kanskje ikke i SÅ god form, litt avhengig av hvordan fødselen har forløpt etc.

Men jeg _prøver_ å suge til meg en del av det som kommer av erfaringer her og på andre gravide-sider, sånn at det ikke blir kjøpt for mye "dill". Men litt blir det nok uansett... hehe

Har foreløpig ikke kjøpt noe stellekremer, shampo og sånt da.

Jeg endte med å måtte ta hastesnitt etter 28 timer med rier, så det å måtte handle med en gang var ikke det jeg ønsket mest, nei ;)

Men denne "redebyggingen" er koselig, altså...

Og du kommer langt med bare en god olje til babyen sånn helt i starten!

Cubus ja, det var det noen andre som skrev også. Noterer meg det, og tar turen innom Cubus neste gang jeg skal ut og shoppe.

Når jeg tenker meg om, så lurer jeg på om de gule de har der er like Princess sine og SparKjøp sine - og at de blå er desidert best.

99% sikker.

Annonse

Jeg endte med å måtte ta hastesnitt etter 28 timer med rier, så det å måtte handle med en gang var ikke det jeg ønsket mest, nei ;)

Men denne "redebyggingen" er koselig, altså...

Og du kommer langt med bare en god olje til babyen sånn helt i starten!

Ja, babyolje er jo et must, og jeg regner med at jeg kommer til å kjøpe Babyline sin. Styrer i alle fall unna Natusan, selv om jeg ikke er helt oppdatert på om de har skjerpet seg på parabener og andre skumle saker i produktene sine.

Ja, babyolje er jo et must, og jeg regner med at jeg kommer til å kjøpe Babyline sin. Styrer i alle fall unna Natusan, selv om jeg ikke er helt oppdatert på om de har skjerpet seg på parabener og andre skumle saker i produktene sine.

Jeg kjøpte babyoljer, salver, kremer, shampooer og såper i hauger før poden ble født. Og kastet mye av det uåpnet ett år etterpå... :o)

Det du trenger er inotyol-salve (apotekvare) om stumpen har blitt rød og sår, potetmel mot rød stump og en mild såpe i tilfelle skikkelige uhell, Lactacyd f.eks.

Hvis du har planer om å kjøpe en ammepumpe, så øv deg på å skru den sammen og ta den fra hverandre før fødselen......

Når du kommer hjem fra føden, med intens melkespreng, pupper som to steinharde meloner, en sulten skrikende baby og i fullstendig ammetåke viser deg seg nemlig at bruksanvisninger er helt umulige å sette seg inn i.

- hilsen en som vanligvis synes at bruksanvisninger er gøy!

Hvis du har planer om å kjøpe en ammepumpe, så øv deg på å skru den sammen og ta den fra hverandre før fødselen......

Når du kommer hjem fra føden, med intens melkespreng, pupper som to steinharde meloner, en sulten skrikende baby og i fullstendig ammetåke viser deg seg nemlig at bruksanvisninger er helt umulige å sette seg inn i.

- hilsen en som vanligvis synes at bruksanvisninger er gøy!

Hehe - kjøpte du en Avent ISIS?

Er ingen storbruker av Natusan, men jeg tror faktisk babyoljen deres var helt ok i disse testene, hvis jeg husker riktig.

Jeg liker godt Sebamed sin, bare sånn for å ha sagt det ;)

Er ingen storbruker av Natusan, men jeg tror faktisk babyoljen deres var helt ok i disse testene, hvis jeg husker riktig.

Jeg liker godt Sebamed sin, bare sånn for å ha sagt det ;)

Jeg har en SebaMed dusj-olje, men den skummer litt, men du mener kanskje en ren babyolje? Aner ikke om den dusj-oljen jeg har kan brukes ellers da, kanskje til slike tilfeller som Lillemus foreslår Lactacyd såpen?

Jeg kjøpte babyoljer, salver, kremer, shampooer og såper i hauger før poden ble født. Og kastet mye av det uåpnet ett år etterpå... :o)

Det du trenger er inotyol-salve (apotekvare) om stumpen har blitt rød og sår, potetmel mot rød stump og en mild såpe i tilfelle skikkelige uhell, Lactacyd f.eks.

Inotyol-salven er allerede på lista. Hva man ikke får med seg på DOL ;-)

Men takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...