Gå til innhold

Paracet virker ikke.

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor26

Er det ikke 12-kilos-grense på de barneparacettene?

Kanskje den er for svak for han?

Da snuppa var sjuk sist og veide 12 kilo så blei jeg anbefalt å kjøpe den paracetten som begynte på 12 kilo, ikke den som slutta på 12. Hvis du skjønte.

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

25

• Tinkebøtta

4

• kaffepiken

3

• Basf

3

Ta Paracet og Ibux sammen, det er betennelsedempende.

Når jeg har bihulebetennelse så er det dette jeg må ta, får ikke antibiotika lenger for denne plagen.

Husker ikke akkurat mengden jeg skal ta sammen (det er litt forskjellig fra hvilken plage jeg har, har ofte betennelser i korsryggen også, og de dosene jeg tar da er "svære" ), så ring til legevakten og forhør deg hva de anbefaler.

Så kan dere jo dra til legen imorgen å ta en grundig sjekk.

Får du ikke Rinexin for bihulebetennelse da? Det er slimhinneavsvellende og hjalp meg godt for noen år siden da jeg hadde flere bihulebetennelser.

Hvis han har fått influensa så skal sannsynligvis feberen høyere enn 39-tallet før den "gir seg". PÅaracet'en virker jo i den forstand at feberen stiger lite, mens den sannsynligvis ville steget mer uten. Kan det ikke være noe sånt? Altså at den hjelper mot videre stigning, men ikke så bra at den senker feber på opptur?

Jeg tenker i alle fall sånn, men hadde sikkert ringt legevakten og spurt for det. Feber på småbarn er ekkelt, synes jeg.

Vi konkluderte også med noe slikt.

Han våknet litt sent i går kveld med 39.9. Satte da en Paracet, og utpå natta hadde han merkbart mindre feber.

Tempen var høy igjen i dag tidlig (39.6), men han er i OK form, så vi ser det hele bare an fremdeles.

Du har nok rett i at feberen må hjelpe til med å brenne ut influensaen. Så ideelt sett burde vi kanskje ikke sette noe. Men så har mellomste hatt feberkramper, så jeg tør ikke når feberen blir over 39...

Nei da, syns igrunn ikke det, men hvis han plages- og Paracetn ikke virker, så er jeg forts enig med meg selv;-)

...ja, jeg er dessverre helt med på den generaliseringa...

Jeg vil nok oppsøke lege hvis jeg ser at han blir i skikkelig dårlig form.

Men så langt er han bare litt feberslapp innimellom at han styrer på omtrent som vanlig.

Så vi ser det hele an en stund til.

Høy feber, relativt dårlig form, og nektet å spise.

Vanskelig å komme med noe mer spesifikt enn som så.

God bedring til lillegutt! (snuppa er straks 15 mnd, så de er ganske jevngamle - dette var for en måneds tid siden)

Lillemann spiser, men noe mindre enn før (han er en skikkelig storspiser til vanlig). Formen er grei, men han blir litt feberslapp etter å ha lekt en stund.

Så jeg tar det helt med ro enda :)

Men takk for svaret. Skal ha dere i mente om formen blir dårligere og/eller feberen blir veldig langvarig.

Annonse

Er det ikke 12-kilos-grense på de barneparacettene?

Kanskje den er for svak for han?

Da snuppa var sjuk sist og veide 12 kilo så blei jeg anbefalt å kjøpe den paracetten som begynte på 12 kilo, ikke den som slutta på 12. Hvis du skjønte.

Vi har den "store" som er beregnet på de fra 12 kg og oppover.

De små er 125 mg, og de store er 250 mg.

Men takk for tipset :)

Jeg har hørt at på noen barn så kan det virke med Panodil når paraceten ikke virker.

Jeg merket det samme i forhold til smerter etter en operasjon i høst. Voltaren+ Panodil varmer effektivt enn Voltaren + Paracet.

Det er vel Panodil han har fått. Men det er jo akkurat samme virkestoffet (paracetamol) som i Paracet.

Merkelige saker.

Husk at feber naturlig svinger og det kan derfor være at Paraceten har virket likevel. Du vet jo ikke hva tempen hadde vært uten den....? En annen ting er at opptaket i tarmen kan variere. Det kan være at han trenger en noe høyere dose for å få full effekt. Ofte er det lurt å gi en litt høy startdose og så lavere vedlikeholdsdoser.

Fikk også lyst til å komme med et par tilleggskommentarer i forhold til noen av de svarene du har fått tidligere.

- Det stemmer ikke at infeksjonen er bakteriell hvis man ikke responderer på febernedsettende. Ingen slik sammenheng.

- Det er ikke slik at bakterielle infeksjoner nødvendigvis må behandles med antibiotika.

- Jeg synes jubalong70 har et veldig fornuftig forhold til det å ikke "løpe avsted til legen" så snart ungene er litt syke. Vi må ikke glemme at vi lever i en tid hvor alvorlige/dødelige infeksjoner er meget sjeldent. De aller fleste infeksjonssykdommer enten de skyldes bakterier eller virus klarer immunforsvaret vårt fint å hanskes med bare vi gir oss litt tid og ro til å bli friske. Det er normalt for barn å bli syke iblant. Feber i noen dager er ikke farlig for barn, og man kan trygt se det an hvis allmenntilstanden er bra. Den høye temperaturen gjør at kroppens evne til å bekjempe infeksjonen øker, så feber i seg selv er "nyttig".

Ved svært dårlig allmenntilstand er det viktig å oppsøke lege raskt uavhengig av hva termometeret viser!

Hvis barnet virker slapt eller drikker dårlig kan man gi febernedsettende for å se om allmenntilstanden bedres. Hvis den gjør det er det ingen grunn til å belaste både barnet og legen med unødvendige besøk. Syke barn har best av å slappe av hjemme.

Annonse

Hørte en gang fra en lege at hvis barn får smertestillende eller febernedsettende rektalt kan årsaken til at det ikke virker være at det er avføring i tarmen slik at det ikke "blir tatt opp"- kanskje derfor?

Har opplevd det samme selv med veldig høy feber og fikk svar fra legevakten at jeg skulle gi mer paracet!

God bedring!

Husk at feber naturlig svinger og det kan derfor være at Paraceten har virket likevel. Du vet jo ikke hva tempen hadde vært uten den....? En annen ting er at opptaket i tarmen kan variere. Det kan være at han trenger en noe høyere dose for å få full effekt. Ofte er det lurt å gi en litt høy startdose og så lavere vedlikeholdsdoser.

Fikk også lyst til å komme med et par tilleggskommentarer i forhold til noen av de svarene du har fått tidligere.

- Det stemmer ikke at infeksjonen er bakteriell hvis man ikke responderer på febernedsettende. Ingen slik sammenheng.

- Det er ikke slik at bakterielle infeksjoner nødvendigvis må behandles med antibiotika.

- Jeg synes jubalong70 har et veldig fornuftig forhold til det å ikke "løpe avsted til legen" så snart ungene er litt syke. Vi må ikke glemme at vi lever i en tid hvor alvorlige/dødelige infeksjoner er meget sjeldent. De aller fleste infeksjonssykdommer enten de skyldes bakterier eller virus klarer immunforsvaret vårt fint å hanskes med bare vi gir oss litt tid og ro til å bli friske. Det er normalt for barn å bli syke iblant. Feber i noen dager er ikke farlig for barn, og man kan trygt se det an hvis allmenntilstanden er bra. Den høye temperaturen gjør at kroppens evne til å bekjempe infeksjonen øker, så feber i seg selv er "nyttig".

Ved svært dårlig allmenntilstand er det viktig å oppsøke lege raskt uavhengig av hva termometeret viser!

Hvis barnet virker slapt eller drikker dårlig kan man gi febernedsettende for å se om allmenntilstanden bedres. Hvis den gjør det er det ingen grunn til å belaste både barnet og legen med unødvendige besøk. Syke barn har best av å slappe av hjemme.

Tusen takk for godt svar :)

Jeg har heller aldri hørt om det med at Paracet ikke virker ved bakteriell infeksjon. Synes jo det er litt rart når det virker ved f.eks. bihulebetennelse osv.

Men så er det jo mye rart jeg ikke vet også...

Selv føler jeg også at jeg har et normalt avslappet forhold til det å dra til legen. En normal forkjølelse/influensa synes jeg ikke krever lege så lenge allmentilstanden står i forhold til sykdommen. Men jeg drar jo hvis det er påkrevd.

Så langt ser jeg ingen grunn, selv om lillemann er ganske slapp nå. Men det blir jo vi også når vi har feber.

Hørte en gang fra en lege at hvis barn får smertestillende eller febernedsettende rektalt kan årsaken til at det ikke virker være at det er avføring i tarmen slik at det ikke "blir tatt opp"- kanskje derfor?

Har opplevd det samme selv med veldig høy feber og fikk svar fra legevakten at jeg skulle gi mer paracet!

God bedring!

Tja, det kan jo tenkes at det var årsaken. Intet dumt forslag i alle fall.

Det virket sent i går kveld (tror jeg).

Hm, jeg er ikke ute etter å skremme deg nå - for jeg tar helt sikkert feil...

Leste en artikkel om hjernehinnebetennelse i avisen her forleden. Der stod det at de aller første symptomene på hjernehinnebetennelse ofte var kalde hender/føtter(?) og det at feberen ikke gikk ned ved febernedsettende... Disse symptomene kommer gjerne før de mer alvorlige symptomene som prikker, stiv nakke etc..

Dette er nok helt ufarlig, men jeg måtte bare si det for å være på den sikre siden... Er han bedre nå?

Hm, jeg er ikke ute etter å skremme deg nå - for jeg tar helt sikkert feil...

Leste en artikkel om hjernehinnebetennelse i avisen her forleden. Der stod det at de aller første symptomene på hjernehinnebetennelse ofte var kalde hender/føtter(?) og det at feberen ikke gikk ned ved febernedsettende... Disse symptomene kommer gjerne før de mer alvorlige symptomene som prikker, stiv nakke etc..

Dette er nok helt ufarlig, men jeg måtte bare si det for å være på den sikre siden... Er han bedre nå?

Jeg leste det samme, var det ikke i Foreldre & Barn tro?

Han har fremdeles høy feber. 39,4 i dag tidlig. Men formen er grei. Han var oppe i 40,3 i går, og var kjempeslapp.

Han har ingen utslett, ingen nakkestivhet og han er bevisst og har humoren i behold.

Så jeg tror nok det er influensa.

Men det er viktig informasjon du kom med! Var det ikke noe med stivhet i ben også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...