Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Synes det så litt fristende ut etter testen på TV2. Vi kjøper kjøpbrød og slipper ofte opp for brød, eller det blir tørt, så sånn høres det bra ut.

Men jeg har følgende krav: Den må lage et brød som er ganske stort. Det må ihvertfall vare hele dagen. Den må ikke bråke om natten helst.

At man kan bake andre deiger som pizzadeig, slik at den er ferdig hevet når man tar den ut.

Også må det være mulig å lage noen sunne brød, helst litt grove og kornbrød nam...

Damen i testen sa at brødene ble annerledes enn de du baker på annen måte. Men det er vel ikke noe mer usunt?

Har dere brødbakemaskin og er dere fornøyd? Hvilken oppskrift eller melblandlding bruker dere eventuelt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265024-har-dere-br%C3%B8dbakemaskin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har, men har ikke brukt den på lenge. Har tenkt å hente den frem igjen etter at jeg såg tv2 hjelper deg...

Vi har den Wilfa-modellen som var testa, og den er kjempebra! Er veldig fornøyd med den!

Og da vi brukte den, programmerte vi ferdig stekt brød hver morgen. Så det er bare helt utrolig deilig - og billige og sunne brød som du kan bake selv!!

Anbefales!

Vi har, men har ikke brukt den på lenge. Har tenkt å hente den frem igjen etter at jeg såg tv2 hjelper deg...

Vi har den Wilfa-modellen som var testa, og den er kjempebra! Er veldig fornøyd med den!

Og da vi brukte den, programmerte vi ferdig stekt brød hver morgen. Så det er bare helt utrolig deilig - og billige og sunne brød som du kan bake selv!!

Anbefales!

Har søkt litt rundt, virker som om de grove brødene ikke blir så bra, har du noen erfaringer med det?

Har søkt litt rundt, virker som om de grove brødene ikke blir så bra, har du noen erfaringer med det?

Kommer an på hvor grove du vil ha dem. Er litt vanskelige de med bare solsikkefrø og grove korn.Men bruker du grovbakst går det fint. Er gjerne heveprosessen maskina sliter med hvis de blir for grove. Jeg har stort sett bare fått en stor hard klump,hehe. Men det får jeg til med de groveste brødene uten maskin også.:0)

Annonse

Du får ganske grove brød i brødbakemaskinen altså. Det kommer helt an på hva du har i, og at du bruker riktig program.

Min Wilfa (BMC 20) har en rekke ulike programmer, noen for helkorn, andre for loff, vanlig mellomgrovt etc.

Du kan se bilde og litt info om Wilfa sine her: http://www.wilfa.no/sok.asp?soketype=kategori&soket=Brødbakemaskiner

Du ser at en andre modellen BMA 25? er større. Tror den har to eltekroker, og gir større/lengre brød. Men den lille, som vi har, lager brød på enten 750 g eller 1 kg avhengig av innstilling.

Det kan være lurt å ha i litt kesam i grovbrød-blandingen, da blir det saftige gode brød.

Se fx http://www.google.com/search?q=br%C3%B8dbakemaskin+grovbr%C3%B8d+kesam&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8 for ideer.

Forresten, om du er veldig var for lyder om natten, så kan du jo evt. sette på maskinen etter middag, så er brødet ferdig til kvelds. Om det ikke er rykende varmt da til frokost, så er det i alle fall ferskere enn butikkbakt brød! :)

Jeg vil kalle meg en erfaren brødbakemaskinbaker. Fikk min første i 94 - den er utslitt. Har en på hytta og en ny hjemme. Min brukes ca to ganger i uka - av den grunn at det bare er meg som stort sett spiser brød i familien. Barna er cøliakere, og jeg har ennå ikke funnet noen god oppskrift som funker for dem med maskin. Mannen min spiser aldri frokost). Avhengig av hvor mange dere er i familien - og hvor store matpakker dere lager vil jeg tro at de fleste maskiner kan lage brød som er store nok til å vare en dag. Jeg lager mindre porsjoner enn det som er max. Bruker bare den oppskriften jeg brukte den gang jeg bakte brød for hånd, (i mindre mengder så klart). Oppskriften kan jeg i hodet, og det tar mindre enn en reklamepause på TV3 å klargjøre maskinen til neste dag. Oppvask: 1 dl mål og en teskje. Jeg digger å komme inn på kjøkkenet når det lukter ferskt brød om morgenen, og hadde til og med med maskinen til Frankrike da jeg bodde der en periode som student! Brødet blir som annet brød (i allefall mitt) Men formen er selvsagt litt annerledes - litt mer kuleformet og mindre avlangt. Det er absolutt ikke et problem. Maskinen jeg har nå er Nordica - kjøpte på Finn.no - helt ubrukt for 600,-

Kjøpte min på OBS, for en 500 lapp. Brødene blir kjempegiode og oppskrifter på boler, pizzadeig og andre deiger følger med. Har hatt den i 3-4år og den lager brød nesten hver natt. Vi er 5 i familien så her går det med ett brød i døgnet.Brødet blir som noen sa her litt rundere/firkantet og ikke så avlangt, men vi deler det i to og skjærer brødskivene av disse igjen. Da blir ikke selve brødskivene megastore og uhåndterlige,hehe.

Jeg vil kalle meg en erfaren brødbakemaskinbaker. Fikk min første i 94 - den er utslitt. Har en på hytta og en ny hjemme. Min brukes ca to ganger i uka - av den grunn at det bare er meg som stort sett spiser brød i familien. Barna er cøliakere, og jeg har ennå ikke funnet noen god oppskrift som funker for dem med maskin. Mannen min spiser aldri frokost). Avhengig av hvor mange dere er i familien - og hvor store matpakker dere lager vil jeg tro at de fleste maskiner kan lage brød som er store nok til å vare en dag. Jeg lager mindre porsjoner enn det som er max. Bruker bare den oppskriften jeg brukte den gang jeg bakte brød for hånd, (i mindre mengder så klart). Oppskriften kan jeg i hodet, og det tar mindre enn en reklamepause på TV3 å klargjøre maskinen til neste dag. Oppvask: 1 dl mål og en teskje. Jeg digger å komme inn på kjøkkenet når det lukter ferskt brød om morgenen, og hadde til og med med maskinen til Frankrike da jeg bodde der en periode som student! Brødet blir som annet brød (i allefall mitt) Men formen er selvsagt litt annerledes - litt mer kuleformet og mindre avlangt. Det er absolutt ikke et problem. Maskinen jeg har nå er Nordica - kjøpte på Finn.no - helt ubrukt for 600,-

Har du prøvd denne (som står at er for maskin):

http://www.ncf.no/?dokId=55

Kjøpte min på OBS, for en 500 lapp. Brødene blir kjempegiode og oppskrifter på boler, pizzadeig og andre deiger følger med. Har hatt den i 3-4år og den lager brød nesten hver natt. Vi er 5 i familien så her går det med ett brød i døgnet.Brødet blir som noen sa her litt rundere/firkantet og ikke så avlangt, men vi deler det i to og skjærer brødskivene av disse igjen. Da blir ikke selve brødskivene megastore og uhåndterlige,hehe.

Sånn gjør jeg også! :)

Har du prøvd denne (som står at er for maskin):

http://www.ncf.no/?dokId=55

Takk for tipset, men det er ikke noe poeng i å prøve. Selvom brødet blir OK blir smaken pyton. Glutenfritt mel smaker (synes både jeg og barna) ikke godt, så vi må ha oppi så mange rare andre ingredienser for å kamuflere smaken at det blir vanskelig å få til. Ganske tidkrevende også med 12-13 ingredienser. Løsningen her er å bake tre brød av gangen selv - fryse det ned i skiver og ta opp det jeg trenger hver morgen - dessverre...

Alle oppskriter jeg har sett for glutenfritt brød i brødbakemaskin er alltid veldig enkle, og som regel ikke grove.

Takk for tipset, men det er ikke noe poeng i å prøve. Selvom brødet blir OK blir smaken pyton. Glutenfritt mel smaker (synes både jeg og barna) ikke godt, så vi må ha oppi så mange rare andre ingredienser for å kamuflere smaken at det blir vanskelig å få til. Ganske tidkrevende også med 12-13 ingredienser. Løsningen her er å bake tre brød av gangen selv - fryse det ned i skiver og ta opp det jeg trenger hver morgen - dessverre...

Alle oppskriter jeg har sett for glutenfritt brød i brødbakemaskin er alltid veldig enkle, og som regel ikke grove.

Men er det ikke sånn at hvis du først har brukt brødbakemaskina til glutenholdig mel, kan du ikke bruke den til glutenfritt, pga rester av gluten i maskina?

Annonse

OK, jeg har jo aldri prøvd. Vet bare at mannen til en gammel skolevenninne fikk brødbakemaskin da han flyttet hjemmefra. Han har cøliaki, og moren hadde bakt brød i alle år. Men han likte visst det brødet han laget i maskinen da. Vet ikke hva han puttet oppi. Men - godt du har funnet en løsning som fungerer for dere! :)

Vi har og er veldig fornøyde. Vi har en Wilfa med en eltekrok, og ett brød holder akkurat til en dag for vår familie på 4 (frokost til 2 voksne og ett barn + 4 matpakker).

Jeg baker grove brød og det går helt fint. Vår maskin har valg mellom hel og 3/4 størrelse, og jeg bruker alltid 3/4 fordi brødskivene da får tilnærmet normal form og størrelse. Jeg tror man må bruke tørrgjær, men det gjør jeg alltid likevel, så jeg har ikke tenkt på muligheten av noe annet. Jeg har en kollega som sverger til vanlig gjær og som har brødabakemaskin, så jeg kan spørre henne.

Den bråker litt, ikke mye men den piper noen ganger i programmet og eltingen lager litt lyd, så jeg har satt den på vaskerommet. Jeg tar ut formen, blander alt på kjøkkenet og setter den i maskinen på vaskerommet.

Det er deilig å våkne til nystekt brød om morgenen. Jeg har til og med hatt med maskinen på hytta for å få ferske brød der langt fra nærmeste butikk :-)

Jeg har hatt det i mange år. Bruker den litt i rykk og napp, men den er i hvertfall i bruk hver uke.

Lager pizzadeig og bolledeig i den også.

Den klarer ikke veldig grove brød. Så jeg bruker 3 dl. blandet grovt mel og 5 dl hvetemel. (Så det er nok grovere enn de fleste kjøpebrød.)

Kjempedeilig å vokne til nystekt brød:-)

Men er det ikke sånn at hvis du først har brukt brødbakemaskina til glutenholdig mel, kan du ikke bruke den til glutenfritt, pga rester av gluten i maskina?

Jepp - derfor kjøpte jeg en ekstra beholder til det glutenfrie brødet - nettopp for å slippe å tenke på det problemet :-)

Vi har en sånn Wilfa med to eltekroker som kom på andreplass på TV2, og er kjempefornøyde med den.

Vi fikk bevist i går kveld at den kan lage STORE brød:D Vi bruker stort sett sånne ferdige melblandinger (ikke en hel pose, det blir akkurat litt for mye) når vi baker brød, har prøvd mange forskjellige, og alle har blitt gode.

Maskinen er også fin til å lage bolledeig, pizzadeig etc.

Anbefales!

Jeg bruker ikke brødbakemaskinen så ofte som jeg hadde planlagt, men den er kjekk å ha likevel, særlig når man oppdager sent om kvelden at det er tomt for brød! Da er det bare å fylle opp og sette på timer og så har man nybakt brød neste morgen.

Jeg synes brødene blir gode, men de groveste brødene blir ikke så vellykkede, synes jeg. De blir litt vel kompakte. Men hvis jeg bruker max 35-40% sammalt mel går det fint.

De gangene den brukes lar vi den alltid stå på med timer om natta. Det er ikke mye bråk, og den vekker meg ikke selv om vi har glemt å lukke dørene.

Ja det stemmer nok det. Bruker å følge de oppskriftene som fulgte med (eller variere innad i disse), der står det hvor mye grovt og det har aldri vært noe problem for oss ihvertfall. Liker å bake nokså grove, ca 40 % sammalt mel. Og det går helt fint!

Syns at "håndbaka" brød også blir tunge om man bruker over 40 % sammmalt, så er ikke så glad i det uansett. Vet det er mest sunt, men sånn er det ihvertfall med oss da.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...