Gå til innhold

Hva kan jeg spise, eller ikke spise??


englepels

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli litt frustrert... Fugleungen (4uker)skriker 1-2 timer hver kveld pga. mageknip. Hun trekker opp beina, og dagen etter har hun grønnlig avføring. Jeg holder meg unna alle de tradisjonelle "ikke matvarene", og jeg drikker ikke melk. Men likevel får hun vondt.

Hva skal jeg gjøre da? Bør jeg sette meg selv på en streng diett, for så å legge til ett og ett produkt?

Eller er det "vanlig" at unger skriker om kvelden? Det er så vondt å høre at hun skriker, og spesielt hvis hun har det vondt. Dette er mitt første barn, så jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke.

Hilsen ei som er sliten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære englepels.

Har du sjekket at hun har en god vektøkning? Røyking kan også føre til magesmerter hos barn. Ved kolikk så fungerer det å kutte ut matvarer for noen, andre ikke. Du kan jo prøve om det hjelper med streng diett og deretter innføre en og en matsort. oO dette hjelper og du fortsetter på diet, så er det viktig at du får et variert kosthold. Skal du på diet over lengre tid så bør du få personlig veiledning av en ernæringsfysiolog slik at du får dekket dine behov på andre måter. Ta også kontakt og diskuter kolikk problemet med helsestasjonen slik at du kan få mer støtte og veiledning der. Det er ikke uvanlig at barn er mer skrikete og krevende om kvelden, men man må alltid utelukke at det ikke er sykdom som ligger bak, derfor bør du ta det opp med helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så bare nicket ditt og at du har fått ungen din nå..ville bare gratulere...er ikke på så ofte så fikk ikke med meg det :)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med babyen, englepels !

Jeg synes det virker som om babyen din har kolikk. Hvis du har prøvd å kutte ut diverse matvarer og det ikke hjelper, -kan- kiropraktorbehandling hjelpe hvis kolikken skyldes muskelspenninger. Kanskje verdt et forsøk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den grønnlige avføringen kan det høres ut som om det er noe du spiser. Vår nr. 3 tålte ikke at jeg spiste noe som inneholdt melk. Så jeg måtte kutte ut alt som hadde melk i seg før det ble bedre. Og da mener jeg _alt_. Om jeg spiste ei skive brød som var bakt med margarin som var tilsatt tørrmelk så var det nok til at han fikk reaksjon. Gjett om jeg leste innholdsfortegnelser grundig da.

Så når du prøver å kutte ut ulike matvarer må du gjøre det grundig. Sørg for at du ikke spiser _noe_ som inneholder den minste rest av den matvaren du skal teste. Selv om bedring burde vise seg ganske kjapt om du finner riktig matvare så hold deg unna matvaren i et par dager for å være sikker.

Et annet tips som har hjulpet for meg er ammete. På minsten var det det som hjalp. Så lenge jeg drakk et par kopper ammete hver dag var han fin, drakk jeg for lite/glemte det gråt han igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde vel de første 3-4 mnd på en rimelig heftig diett *s* ...

Kunne ikke innta melk/melkeprodukter,løk,sterk mat,sitrus,kål,brokkoli,blomkål,mais,posesauser og gryteretter,kaffe,te,brus,sjokolade,egg,erter,bønner og annet jeg selv får luft av.

Margarin og brød og slikt gikk heldigvis bra,selv om de inneholdt litt av hvert.

Det som fungerte sånn halveis på vesla når hun fikk vondt i magen,var å koke 2 ts fenikkel på 2 dl vann,og så trekke en pose kamillete over dette igjen,og tilsette fra 1-3 ss sukker per dl (prøv deg frem til du finner det minste som gir virkning) ..

Dette gav vi 5 ml av før pupp,etter råd fra legen.

Hvis du kutter ned sukkeret til et par teskjeer per dl kan du gi 15 ml.Sukkervannet fungerer som bedøvelse,fenikkelen hjelper mot luftdannelse,og kamillen roer ned tarmene (og barnet;).

Dosering og servering fixet vi med en engangs-sprøyte (uten spiss da) fra apoteket!

Fra 5 mnd til nå er det kun gryteretter på pose,rødvinsaus på pose,erter,løk,bønner og mais igjen jeg ikke kan spise (+ STORE mengder av det andre nevnte over),og det er deilig:)

Lykke til,og gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...