Gå til innhold

Ang oppkast og hvor lenge hjemme...

Anbefalte innlegg

Gjest just4fun

Svar helt ærlig nå! Har dere barna hjemme 2 dager etter de er ferdige med å kaste opp???

Ser av en annen tråd her at noen er skikklig pisst på at andre, som sender barna for tidlig tilbake på skole/barnehage!!

Ærlig talt, jeg har to barn og skal jeg være hjemme i to dager ekstra etter de er ferdige, da har jeg kjapt brukt opp mine 10 syke-barn dager da!!!

Jeg har ingen mulighet til å flge alle "du burde det"-regler jeg...

Hva med dere??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265205-ang-oppkast-og-hvor-lenge-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Jeg holder guttungen hjemme i 2 dager ja. Men nå har jeg muligheten til det, det hadde nok godt mulig vært annerledes om jeg var i jobb.

Vanskelig det der, man vil jo ikke smitte andre heller da, men hva er egentlig 10 dager i løpet av ett år?

Men jeg synes at noen er litt kjappe med og sende de i barnehage/skole, oppkast om kvelden, så ut om morgenen, det er for tidlig.

Gjest just4fun

Jeg holder guttungen hjemme i 2 dager ja. Men nå har jeg muligheten til det, det hadde nok godt mulig vært annerledes om jeg var i jobb.

Vanskelig det der, man vil jo ikke smitte andre heller da, men hva er egentlig 10 dager i løpet av ett år?

Men jeg synes at noen er litt kjappe med og sende de i barnehage/skole, oppkast om kvelden, så ut om morgenen, det er for tidlig.

Enig med deg, noen sender de alt for tidlig. Men 2 dager etter stopp, det syns jeg er galskap! Smitten er på skolen/barnehagen uansett...

Man kan bruke 10 dager egenmelding med sykt barn fra jobb! Og en runde med oppkast er jo ikke uvanlig at begge får. En dag eller to med oppkast + to dager "rekovery" blir da kjappe 3-4 dager pr unge det...

Da er det ikke rom for noe feber, vannkopper, hals, eller noe annet resten av året!!!!!!

Gjest også en mamma

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg lar allmenntilstanden avgjøre. Dessuten mener jeg at det har bredt seg en god porsjon hysteri rundt dette med oppkast og diare. Det finnes NOEN virus som er ekstremt harde og smittsomme, og hvor det kan være fornuftig både av hensyn til smitte og av hensyn til den syke, å holde dem hjemme et par dager ekstra. Men det aller meste av oppkast og diare hos små barn er IKKE av den typen, og da smitter de gjerne en og to dager FØR sykdommen bryter ut, og når diareen og oppkastet har gitt seg, så smitter de minimalt.

Så nei, vi har ikke barna hjemme når de er friske. Og ja, vi risikerer å smitte andre. Men oftest oppdages oppkast ved at ungen kaster opp i barnehagen, og da har de allerede utsatt andre for smitte. Så nei igjen, jeg har ikke dårlig samvittighet for å sende friske barn i barnehagen, selv om det finnes risiko for at de kan smitte andre.

Annonse

Jeg pleier å holde de hjemme til de har vært frisk en dag. Så dersom de kaster opp om natten, blir vi hjemme dagen etter. Men dersom de ikke kaster opp mer om dagen, sender jeg de avgårde igjen dagen etter det igjen.

Men hvis de fortsetter med oppkast i løpet av dagen, er vi hjemme dagen etter.

En dag ekstra hjemme, rett og slett. Men ikke to...

Her sendes ungene avgårde på skolen/barnehage etter at det har vært friske mesteparten av dagen, samt natten.

15 dager holder ikke lenge på 3 barn, når en har en mann som ikke har rett til sykt-barn-dager.

Har ikke alle rett på sykt-barn-dager da? Eller er han student?

Nei, det gjør jeg ikke!

kaster de opp om kvelden men er friske dagen etter, så lar jeg de gå i barnehage/skole dagen etter det igjen.

En frisk dag hjemme er max.

Men så er jeg kanskje ingen perfekt dol mamma heller....?

Jeg må tenke på jobben min også, som er levebrødet mitt.

I bhg vår sier de at de kan komme i bhg når man ser at de har energi til det og beholder maten de får i seg. Så litt avhengig av når de kastet opp, har jeg maks holdt de hjemme en dag etter at de var helt ferdige.

Blir jo ofte litt slitne etter en runde med omgangsyke, så det er ofte godt med en dag å komme seg å få spist seg til litt energi.

Gjest Shira12

Enig med deg, noen sender de alt for tidlig. Men 2 dager etter stopp, det syns jeg er galskap! Smitten er på skolen/barnehagen uansett...

Man kan bruke 10 dager egenmelding med sykt barn fra jobb! Og en runde med oppkast er jo ikke uvanlig at begge får. En dag eller to med oppkast + to dager "rekovery" blir da kjappe 3-4 dager pr unge det...

Da er det ikke rom for noe feber, vannkopper, hals, eller noe annet resten av året!!!!!!

En mellomting er vel de beste. Enig med flere her om at formen på barnet spiller en stor rolle, og at beholder mat og drikke.

Jeg har som sagt anledning og velger derfor ofte og ha han hjemme. Er ikke sikkert det blir slik neste gang, om vi får flere barn da :o)

Annonse

Er det ikke en selvfølge og ta hensyn til andre??

Må si jeg er rimelig overrasket over hvor slepphendte folk er. Ikke rart at det er mye sykdom og at den aldri tar slutt!

Men jeg har slike i nær omgangskrets, som sender unge i bhg dagen etter spydd på natten. De klarer på et eller annet vis å ikke kalle det for sykdom, og blir sure og skjønner ingenting når ungen spyr eller har diare i bhg den dagen og de må hente småtten.

En annen bhg hadde omgangssyken for fjerde runde mellom jul og påske, de satte inn eksterne aktører for å sjekke både det ene og det andre.

(de hadde spart seg disse pengene kun ved å lese denne tråden)

Jeg tenker som så at en dag ekstra hjemme, gir meg bedre garanti for å slippe tilbakefall i formen på ungen.

Har man satt unger til verden må man også ta både sorger og gleder, _og_ ansvar til folk rundt også!!

De rekker som regel å kjede seg hjemme før de blir sendt i bhg igjen- når jeg tenker tilbake har det nok blitt vel 24 timer heller enn 48...

Burde kanskje tatt en prat med barnehagen om dette merker jeg(de er ikke no flinke til å komunisere med oss) slik at ikke jeg er på kant med de.

Nei, jeg ser an almenntilstanden.

Smitten er allerede i barnehagen, og jeg tviler på at det spiller noen rolle om de holdes hjemme en dag eller to etter siste oppkast.

Noen ganger trenger de en dag ekstra, andre ganger har de spydd om kvelden og er fine igjen neste dag. Da har jeg sendt henne i barnehagen.

Mange kaster opp mens de er i barnehagen, og da er smitten allerede tilstede.

Jeg syns det er overdrevet å holde hjemme i opptil to dager ekstra, med mindre almenntilstanden tilsier noe annet.

Smitten er allerede i barnehagen, og jeg tviler på at det spiller noen rolle om de holdes hjemme en dag eller to etter siste oppkast.

Noen ganger trenger de en dag ekstra, andre ganger har de spydd om kvelden og er fine igjen neste dag. Da har jeg sendt henne i barnehagen.

Jeg syns det er overdrevet å holde hjemme i opptil to dager ekstra, med mindre almenntilstanden tilsier noe annet.

Jeg tenker som deg.

Jeg teller ikke antall timer, men vurderer formen til ungen.

Jeg har foresten ikke hørt om noen sånne regler heller jeg. Tror ikke vår barnhage har en slik regel.

Gurimalla, det er jo ikke pga ditt barn (eller det syke barnet da for å si det sånn) man lar de være hjemme etter at de er blitt friske! Det er i etterkant (3 døgn!) man er smittsom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...