Gå til innhold

Ang oppkast og hvor lenge hjemme...

Anbefalte innlegg

når det gjelder smitte, så er jo ofte smitten i barnehagen allerede...Det er jo gjerne der barnet har blitt smittet...Eller?

Jeg mener selvsagt ikke at et sykt barn skal gå i barnehagen, men to dager er vel i overkant!

Og hvorfor blir ungen smittet i barnehagen? Jo, fordi noen har sendt sine unger for tidlig tilbake etter oppkast! Man er IKKE smittsom i forkant!

Fortsetter under...

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg lar allmenntilstanden avgjøre. Dessuten mener jeg at det har bredt seg en god porsjon hysteri rundt dette med oppkast og diare. Det finnes NOEN virus som er ekstremt harde og smittsomme, og hvor det kan være fornuftig både av hensyn til smitte og av hensyn til den syke, å holde dem hjemme et par dager ekstra. Men det aller meste av oppkast og diare hos små barn er IKKE av den typen, og da smitter de gjerne en og to dager FØR sykdommen bryter ut, og når diareen og oppkastet har gitt seg, så smitter de minimalt.

Så nei, vi har ikke barna hjemme når de er friske. Og ja, vi risikerer å smitte andre. Men oftest oppdages oppkast ved at ungen kaster opp i barnehagen, og da har de allerede utsatt andre for smitte. Så nei igjen, jeg har ikke dårlig samvittighet for å sende friske barn i barnehagen, selv om det finnes risiko for at de kan smitte andre.

Nei, du tar feil. Alt av typen omgangssyke smitter mens man spyr og i etterkant. Aldri i forkant!

Er det ikke derfor man må ha sykemelding fra lege etter tre dager? Slik sparer man jo på sin kvote sykt-barn-dager.

Et eksempel: datter i huset ble syk fredag kveld, spydde to ganger, hun var i bhg igjen mandag, sønn spydde lørdag morgen og formiddag, han va i bhg igjen på tirsdag.

Smitten kom ikke fra bhg i utgangspunktet og vi "berga" alle de andre i bhg fra en runde med bøtta.

Annonse

Gjest just4fun

ja, det gjør jeg.

Og har enda ikke brukt opp sykt barn dagene mine/våre ( har tre barn)

Har enda ikke brukt opp mine jeg heller, men nå er vi bare i februar da:o)

Og jeg har allerede vært hjemme med spy-syke barn i 4 dager tilsammen, og da har jeg kun vært hjemme EN dag ekstra:o)

Nei, jeg ser an almenntilstanden.

Smitten er allerede i barnehagen, og jeg tviler på at det spiller noen rolle om de holdes hjemme en dag eller to etter siste oppkast.

Noen ganger trenger de en dag ekstra, andre ganger har de spydd om kvelden og er fine igjen neste dag. Da har jeg sendt henne i barnehagen.

Mange kaster opp mens de er i barnehagen, og da er smitten allerede tilstede.

Jeg syns det er overdrevet å holde hjemme i opptil to dager ekstra, med mindre almenntilstanden tilsier noe annet.

enig med deg der

Har enda ikke brukt opp mine jeg heller, men nå er vi bare i februar da:o)

Og jeg har allerede vært hjemme med spy-syke barn i 4 dager tilsammen, og da har jeg kun vært hjemme EN dag ekstra:o)

Var litt kjapp! :-)

Men på de årene vi har hatt barn ( 10 år) har vi aldri brukt opp dagene våre. Og vi har hatt en med astma og nå migrene.

OG det er ytterst sjelden vi hra brukt besteforeldre til slikt.... (kanskje to-tre ganger)

Du har vel 10 dager for hvert barn? Og foreldrene har 10 dager hver.

Hva er vitsen med å utsette de andre barna for smitte også? Og om du er likeglad med det bør du ikke være likeglad med at barn som blir sendt i barnehage for tidlig etter sykdom risikerer å bli syke igjen eller være syke lengre.

Annonse

Du har vel 10 dager for hvert barn? Og foreldrene har 10 dager hver.

Hva er vitsen med å utsette de andre barna for smitte også? Og om du er likeglad med det bør du ikke være likeglad med at barn som blir sendt i barnehage for tidlig etter sykdom risikerer å bli syke igjen eller være syke lengre.

Nei, man har ikke 10 dager for hvert barn. De som har et eller to barn har 10 dager, og de som har tre barn eller mer har 15 dager pr. forelder.

Absolutt ikke om barnet sier at det er friskt og vil i barnehagen.

Jeg må ta hensyn til min arbeidsgiver. For min arbeidsgiver bryr seg ikke om hvordan andre arbeisgivere ordner seg. Det er deres problem.

Har aldri opplevd at en barnehage eller andre arbeidsplsser holder steng pga. ansattes sykdom.

Smitte får man i seg overalt. Ikke bare i barnehagen.

Jeg er ikke det minste redd for litt omgangssyke.Ubehagelig når det står på, men det går fort over.

Jeg er mye mer redd for at sønnen min skal bli forkjølet enn at han skal få omgangsyke. Forkjølesle får langvarige konsekvenser for han. Omgangsyke er over etter kort tid.

Jeg kan ikke nekte andre folk å leve livet sitt, fordi om min sønn kan bli forkjølet og få ørevettenelser som han sliter med i et halvt år. verden fungerer ikke slik.

Skulle jeg liksom forlange karantene? Nei, selvsagt kan jeg ikke det.

Når omgangsyke først kommer i en barnehage,skal det mye til for at det ikke sprer seg uansett.Smitten har man fått i seg på forhånd.

Og hvorfor det skal være andre regler med omgangsyke enn med andre sykdommer, skjønner ikke jeg helt.

Gurimalla, det er jo ikke pga ditt barn (eller det syke barnet da for å si det sånn) man lar de være hjemme etter at de er blitt friske! Det er i etterkant (3 døgn!) man er smittsom.

Men det er ikke noe som heter å "holde-barnet- hjemme- for- at-andre-ikke- skal-bli-smittet-dager"

Det finnes bare "sykt-barn-dager"

Er man ikke syk, så kan man ikke la være å dra på jobb sånn uten videre. Det kalles å skulke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...