Gå til innhold

Dere som ikke respekterer "oppkast-karantene"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

5

• puttelull

5

• Sofline

3

• Glimtipper

3

Gjest annlovinda

Ok.

Hvor tar du de ekstra hjemme-med-sykt-barn-dagene fra da? Siden du mener en skal være hjemme såpass lenge etter at de ikke kaster opp.

Arbeidstakere som er hjemme med sykt barn til stadighet, er ikke veldig populære blant verken kolleger eller sjefen. En har ansvar for at barnet er friskt når en sender det i barnehagen ja, men en kan ikke holde seg hjemme i frykt for smitte over så lang tid, tenk på andre ting som vannkopper, ørebetennelser osv. osv. hvis en skal være hjemme for alt så kan en bare droppe å gå på jobb da.

Ihvertfall hvis man har syke barn ofte.

Vi har en gutt på 5 år. Vi holder han alltid hjemme i nærmere 2 døgn etter at han var ferdig med oppkast og diare.

Jeg tror de fleste i barnehagen 'vår' er flinke til å følge rådene/reglene som fhi har, vi har dermed fått mye færre slike oppkast-epidemier i barnehagen.

Vår sønn er også astma-syk, som også gjerne resulterer i flere sykt-barn dager. Men vi har fortsatt aldri noen gang brukt opp alle våre 20 dager.

Klart at det kan komme perioder hvor barnet er oftere sykt, men det er vel ikke så stort problem for de fleste å klare seg med 20 sykt barn dager? Tror du? Så argumentet om at det nesten ikke er noen vits i å gå på jobb er vel i grunn ganske dårlig.

Hadde de aller, aller fleste vært flinke til å holde barna hjemme når de var smittsomme, ville det også ha vært langt færre sykdoms-tilfeller.

Gjest Snuffsen

Smitten er allerede i barnehagen. Noen kaster opp mens de er i barnehagen også.

Jeg har jobbet i barnehage selv, og stått på gjennom både oppkastepedimier og andre sykdomsformer som har måttet holde unger og voksne hjemme.

Det var ingen regel som tilsa at hvis noen kastet opp så fikk alle voksne det også. Tror det har mer med immunforsvaret til den enkelte å gjøre.

Jeg kan telle på en hånd de gangene over mange år hvor jeg har blitt smittet av noe sånt, selv om jeg har jobbet med mennesker både i barnehage, i butikk, og hatt eget barn som har hatt med smitte hjem.

Hvilken blodtype ha du da? En overlege ved medisins avdeling sier at personer med blodtype O er svært lite utsatte for å bli syke av omgangsvirus som de med andre blodtyper.

Det er utrolig synd at dette er noe å diskutere engang!

Hvis alle hold seg borte fra folk(Barnehage/jobb/skole/t-banen..) i 2 DØGN (JA!!) etter at de spydde siste gang, så ville vi nesten utryddet omgamgssyken.. Vær så snille, vær med og spre budskaet til alle dere kjenner..

Vi har "testet" ut dette hjemme:

Jeg spydde søndag ettermiddag siste gang, reiste bort tirsdag morgen,- og JA, de vi kom til fikk spysyken to dager etter...

Gjest Persille

Nei, jeg er ikke den som står først i køen og roper høyest når noe sånt skjer...

Jeg er heller ikke den som holder barnet mitt hjemme i 2 dager etter oppkast!!!!

Takk, det har vi skjønt.

Og vi setter umåtelig stor pris på respekten du utviser for andres helse og velvære.

Ok.

Hvor tar du de ekstra hjemme-med-sykt-barn-dagene fra da? Siden du mener en skal være hjemme såpass lenge etter at de ikke kaster opp.

Arbeidstakere som er hjemme med sykt barn til stadighet, er ikke veldig populære blant verken kolleger eller sjefen. En har ansvar for at barnet er friskt når en sender det i barnehagen ja, men en kan ikke holde seg hjemme i frykt for smitte over så lang tid, tenk på andre ting som vannkopper, ørebetennelser osv. osv. hvis en skal være hjemme for alt så kan en bare droppe å gå på jobb da.

Vi holder alltid barna hjemme i to dager i slike tilfelle...og vi har enda ikke brukt opp alle dagene. Selv ikke med en med astma og nå migrene...

Annonse

Gjest Persille

Jeg er enig med deg jeg. Og guttungen her er hjemme helt til formen er på topp igjen.

Men i år må jeg si jeg er overrasket over hvor lite syk han har vært. Han er nok mer imun nå, enn det første årene. Ikke en liten pjokk jeg har lengre nei :o)

Heh, etterhvert blir de jo litt herdet.

Jeg har den samtalen med alle nye foreldre sånn litt utpå høsten når ungen har vært syk fire ganger med forskjellige ting hver gang :)

Ok.

Jeg er enig med deg. Synes det høres litt hysterisk ut å skulle holde seg hjemme i to døgn når barnet er friskt.

Slikt har vi ikke anledning til på min arbeidsplass.

Gjest Snuffsen

Virkelig?

jeg har blodtype 0...kanskje derfor da.?

Sansynlig vis. Dette gjelder bare virus da, men de fleste omgangssyker skyldes virus.

Vi har vært plaget med Norovirus på den ene medisinske posten jeg er student på, og enkelte av de ansatte ble aldri smittet. Dette begrunnet da overlegen med at blodtype O er lite motagelig for virus som gir omgangssyke.

Gjest Persille

Jeg er enig med deg. Synes det høres litt hysterisk ut å skulle holde seg hjemme i to døgn når barnet er friskt.

Slikt har vi ikke anledning til på min arbeidsplass.

Barnet er jo ikke friskt da - friske barn kaster ikke opp.

Hvilken blodtype ha du da? En overlege ved medisins avdeling sier at personer med blodtype O er svært lite utsatte for å bli syke av omgangsvirus som de med andre blodtyper.

Interessant!

Jeg har blodtype 0 selv, og synes jeg kommer meg relativt bra unna en del slike sykdommer.

Annonse

Enig med deg, det er mange foreldre som ikke tenker på verken smittefaren eller formen til barna. Jeg har mange episoder hvor barn for eksempel sier: "Jeg kastet opp i natt, jeg", når de ankommer barnehagen. Foreldrene ler beskjemmet, sier de skal ta ungen med hjem igjen og legger til: "Det var verdt et forsøk". Jaha?

Eller barn som blir sendt hjem med feber og dukker opp igjen neste dag, fordi temperaturen er nesten normal. Så må de sendes hjem igjen litt utpå dagen...

Vi som er ansatt i barnehage er utsatt for så mye smitte, at man skal virkelig satse på et immunforsvar som er på topp for å ikke bli sykemeldt i tre dager hver måned. I tillegg har vi mange friske barn å ta vare på og som det går utover hver gang et sykt barn kommer i barnehagen.

Foreldre med barn som er syke mer enn 20 dager tilsammen, får heller ta ulønnet permisjon, eventuelt be om hjelp fra besteforeldre, tanter, onkler eller venner. Det koster å ha barn, men det er et valg man tar.

Signerer!!

Ok.

Det er jo ikke pga frykt for smitte man holder seg hjemme, men for å hindre at resten av barneh blir smittet.

Vi bytter på ift å være hjemme og noen ganger kan en bestemor eller andre nære være sammen med barnet i noen timer f.eks. Men tar forhåndsregler ift å prøve å ikke bli smittet, så her er det ikke ofte omgangssyke (bank, bank).

Gjest just4fun

Nei, jeg er ikke den som står først i køen og roper høyest når noe sånt skjer...

Jeg er heller ikke den som holder barnet mitt hjemme i 2 dager etter oppkast!!!!

Jeg jobber med en "bunch" av leger, og de holder ikke med deg:o)

Så jeg gjør som de befaler jeg, kommer meg på jobb i en fykende far¨t...

Er ikke alle som har muligheten til å bare bli borte en dag her og en dag der, det er for meg UMULIG!

Kanskje DU skulle respektert det og?? Eller??

Og, som jeg sa, jeg sender aldri ungene mine avgårde hvis de har den minste antydning til å være syk, det er ikke det det står på...

Men å bli hjemme bare fordi noen glupinger har funnet ut at de tror dette, det gidder jeg ikke!!

Har blitt smittet flere dager enn to etter at jeg har vært i nærheten av andre smittekilder...

Orker bare ikke sånne bessevissere akkurat nå kjenner jeg!

Gjest ingen fasit

Enig med deg, det er mange foreldre som ikke tenker på verken smittefaren eller formen til barna. Jeg har mange episoder hvor barn for eksempel sier: "Jeg kastet opp i natt, jeg", når de ankommer barnehagen. Foreldrene ler beskjemmet, sier de skal ta ungen med hjem igjen og legger til: "Det var verdt et forsøk". Jaha?

Eller barn som blir sendt hjem med feber og dukker opp igjen neste dag, fordi temperaturen er nesten normal. Så må de sendes hjem igjen litt utpå dagen...

Vi som er ansatt i barnehage er utsatt for så mye smitte, at man skal virkelig satse på et immunforsvar som er på topp for å ikke bli sykemeldt i tre dager hver måned. I tillegg har vi mange friske barn å ta vare på og som det går utover hver gang et sykt barn kommer i barnehagen.

Foreldre med barn som er syke mer enn 20 dager tilsammen, får heller ta ulønnet permisjon, eventuelt be om hjelp fra besteforeldre, tanter, onkler eller venner. Det koster å ha barn, men det er et valg man tar.

Jeg har iløpet av barnehageårene vi har hatt blitt oppringt noen ganger, barna mine har hatt feber.

Jeg har kastet fra meg det jeg har i hendene på jobb, og kjørt hjemover (4 mil), barnet har ligget helt utslått på en sofa og sovet. Vi kommer hjem, legger barnet på sofaen. Når kvelden kommer er barnet helt feberfri, friskt som bare det.

Dagen etter er de helt friske igjen. Du mener at jeg skulle vært hjemme du da ?

Noen barn kan bli slått ut av litt "feber", for så å faktisk bli helt friske igjen. Temperaturen på barn finnes det ingen fasit for ..... den kan faktisk gå opp og ned som en jo-jo iløpet av noen timer.

En annen ting, noen barnehager bruker det øretermometeret .... som er så unøyaktige at fysj, det gode gamle rompetermometeret er det beste.

Gjest tror du hadde misslikt det

Barnet er jo ikke friskt da - friske barn kaster ikke opp.

Så du som arbeidsgiver hadde godtatt at jeg ble hjemme med mitt friske barn to dager etter at det hadde kastet opp ?

Vikarene dine har også blitt syke ... men jeg kan ikke levere barnet mitt i barnehagen pga at det må gå to dager etter siste spyrunde ... vi er ute å koser oss i solen, bare slapper av mens du sliter deg ut på jobb .....

Jeg tror du hadde misslikt det iallefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...