Gå til innhold

Dere som ikke respekterer "oppkast-karantene"

Anbefalte innlegg

Gjest tror du hadde misslikt det

Så du som arbeidsgiver hadde godtatt at jeg ble hjemme med mitt friske barn to dager etter at det hadde kastet opp ?

Vikarene dine har også blitt syke ... men jeg kan ikke levere barnet mitt i barnehagen pga at det må gå to dager etter siste spyrunde ... vi er ute å koser oss i solen, bare slapper av mens du sliter deg ut på jobb .....

Jeg tror du hadde misslikt det iallefall.

sorry ser lenger ned i tråden at du i din barnehage kun har 24 timer ....

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

5

• puttelull

5

• Sofline

3

• Glimtipper

3

Gjest Persille

Jeg jobber med en "bunch" av leger, og de holder ikke med deg:o)

Så jeg gjør som de befaler jeg, kommer meg på jobb i en fykende far¨t...

Er ikke alle som har muligheten til å bare bli borte en dag her og en dag der, det er for meg UMULIG!

Kanskje DU skulle respektert det og?? Eller??

Og, som jeg sa, jeg sender aldri ungene mine avgårde hvis de har den minste antydning til å være syk, det er ikke det det står på...

Men å bli hjemme bare fordi noen glupinger har funnet ut at de tror dette, det gidder jeg ikke!!

Har blitt smittet flere dager enn to etter at jeg har vært i nærheten av andre smittekilder...

Orker bare ikke sånne bessevissere akkurat nå kjenner jeg!

Nei, vet du - det er ikke min jobb å respektere det.

DU har valgt å få barn, barn blir syke, det er en konsekvens DU må ta.

Om du som forelder gjentatte ganger hadde gjort noe sånt, så hadde du mistet bhg.plassen din hos meg. Jeg kan ikke akseptere at en forelder har så liten respekt for at mine ansatte ikke kan være borte rett som det er, eller at andre foreldre ikke trenger flere sykedager de heller.

Det er DITT ansvar å påse at barnet ditt er friskt nok til å gå i barnehagen, og den holdningen du inntar nå fremviser en så total mangel på respekt både for andre menneskers helse og velvære, men også for deres økonomi, arb.plass og den generelle holdningen om at reglene gjelder for alle, du er ikke noe unntak.

Gjest Persille

Jeg har iløpet av barnehageårene vi har hatt blitt oppringt noen ganger, barna mine har hatt feber.

Jeg har kastet fra meg det jeg har i hendene på jobb, og kjørt hjemover (4 mil), barnet har ligget helt utslått på en sofa og sovet. Vi kommer hjem, legger barnet på sofaen. Når kvelden kommer er barnet helt feberfri, friskt som bare det.

Dagen etter er de helt friske igjen. Du mener at jeg skulle vært hjemme du da ?

Noen barn kan bli slått ut av litt "feber", for så å faktisk bli helt friske igjen. Temperaturen på barn finnes det ingen fasit for ..... den kan faktisk gå opp og ned som en jo-jo iløpet av noen timer.

En annen ting, noen barnehager bruker det øretermometeret .... som er så unøyaktige at fysj, det gode gamle rompetermometeret er det beste.

Ja, det skulle du blitt.

Regelen er ett feber-/oppkastfritt døgn før barnehage, sånn er det.

Rumpetermometer er utrolig uhygienisk - det kan man ikke bruke i en barnehage dersom ikke hvert barn har sitt eget. I tillegg opplever hvertfall jeg det som et overtramp jeg ikke vil begå overfor barn.

Øretermometer er sikkert nok, og det tar to sekunder å måle uten ubehag for barnet.

Gjest Persille

Så du som arbeidsgiver hadde godtatt at jeg ble hjemme med mitt friske barn to dager etter at det hadde kastet opp ?

Vikarene dine har også blitt syke ... men jeg kan ikke levere barnet mitt i barnehagen pga at det må gå to dager etter siste spyrunde ... vi er ute å koser oss i solen, bare slapper av mens du sliter deg ut på jobb .....

Jeg tror du hadde misslikt det iallefall.

Som arbeidsgiver har man dessverre ikkke noe annet valg enn å akseptere at barn blir syke - og foreldre må være hjemme.

Litt usikker på hva vikarene og solen har med dette å gjøre - den delen var det lite sammenheng i.

Men; jeg forventer at foreldre respekterer karantene-tiden, den er satt der for å hindre smitte av andre, ikke for å beskytte dere.

Hvilken blodtype ha du da? En overlege ved medisins avdeling sier at personer med blodtype O er svært lite utsatte for å bli syke av omgangsvirus som de med andre blodtyper.

Ojsann, interessant!

Gubben har blodtype B og jeg O. Han får alltid omgangssyka dersom han blir eksponert for den. Jeg får den sjelden!

Annonse

Som arbeidsgiver har man dessverre ikkke noe annet valg enn å akseptere at barn blir syke - og foreldre må være hjemme.

Litt usikker på hva vikarene og solen har med dette å gjøre - den delen var det lite sammenheng i.

Men; jeg forventer at foreldre respekterer karantene-tiden, den er satt der for å hindre smitte av andre, ikke for å beskytte dere.

Vi har ingen karantenetid i vår barnehage.

Enig med deg Persille! Karantene er bra, og burde håndheves strengere mange plasser for å beskytte de som er friske og familiene deres.

Hvis barnet har diare sammen med oppkast (noe som er ganske vanlig) er de smittsomme så lenge diareen varer - og dette er ofte lenger enn oppkast-runden.

Jeg synes dog at mange barnehager slurver med hygienen - men jeg sier ikke at det gjelder hos deg. Vi har "vært innom" flere barnehager i årenes løp og sett mye rart. Manglende såpe ved vaskene, ikke tørkehåndklær, ikke varmt vann i håndvaskene, doer som ser for j.... ut. Flere steder er personalet flinke til å minne barna på å vaske hender, men ikke så nøye på HVORDAN det blir gjort. Ofte har jeg inntrykk av at en kjapp skylling er "greit nok". Håndvask er ikke håndvask! Det må gjøres skikkelig. Og god håndvask kan være nok til å redusere forekomsten av spysjuke drastisk!

Enig med deg, det er mange foreldre som ikke tenker på verken smittefaren eller formen til barna. Jeg har mange episoder hvor barn for eksempel sier: "Jeg kastet opp i natt, jeg", når de ankommer barnehagen. Foreldrene ler beskjemmet, sier de skal ta ungen med hjem igjen og legger til: "Det var verdt et forsøk". Jaha?

Eller barn som blir sendt hjem med feber og dukker opp igjen neste dag, fordi temperaturen er nesten normal. Så må de sendes hjem igjen litt utpå dagen...

Vi som er ansatt i barnehage er utsatt for så mye smitte, at man skal virkelig satse på et immunforsvar som er på topp for å ikke bli sykemeldt i tre dager hver måned. I tillegg har vi mange friske barn å ta vare på og som det går utover hver gang et sykt barn kommer i barnehagen.

Foreldre med barn som er syke mer enn 20 dager tilsammen, får heller ta ulønnet permisjon, eventuelt be om hjelp fra besteforeldre, tanter, onkler eller venner. Det koster å ha barn, men det er et valg man tar.

"Det koster å ha barn, men det er et valg man tar."

Det virker det desverre som om mange ikke skjønner i dag...

Gjest sfo arbeider

Helt enig!

Det ser ut som det blir bare værre å værre det at foreldre ikke verdsetter barna sine bedre enn at de på død og liv må få sendt dem ivei uansett form.

Vi får stadig vekk barn som har startet dagen med paracet og som de fleste burde vite så går tabletten ut etter 3-4 timer og vi har ikke lov å gi eller oppbevare paracet.

Gjest Persille

Jeg forsto det slik at man burde holde seg hjemme i to dager etter oppkast.

Vi har noe som heter "sykt barn-dager", men har ingenting utover det.

Jeg praktiserer 24 timer - og det betyr ikke at du kan sende barnet i barnehagen kl 11 dersom det ikke har kastet opp siden kl 11 dagen i forveien.

Det betyr at man skal vente 24 timer, og så sende barnet i bhg første dag etter det.

De fleste foreldre fortår og respekterer det, og skjønner at det handler om å beskytte de andre barna, personalet og respektives familier mot smitte så langt man kan. Det er ikke sånn at vi gjør det for å være slemme med foreldrene....

Men, det er alltid noen som prøver seg, "h*n har jo ikke kastet opp siden lunsj i går" osv...

Gjest Persille

Enig med deg Persille! Karantene er bra, og burde håndheves strengere mange plasser for å beskytte de som er friske og familiene deres.

Hvis barnet har diare sammen med oppkast (noe som er ganske vanlig) er de smittsomme så lenge diareen varer - og dette er ofte lenger enn oppkast-runden.

Jeg synes dog at mange barnehager slurver med hygienen - men jeg sier ikke at det gjelder hos deg. Vi har "vært innom" flere barnehager i årenes løp og sett mye rart. Manglende såpe ved vaskene, ikke tørkehåndklær, ikke varmt vann i håndvaskene, doer som ser for j.... ut. Flere steder er personalet flinke til å minne barna på å vaske hender, men ikke så nøye på HVORDAN det blir gjort. Ofte har jeg inntrykk av at en kjapp skylling er "greit nok". Håndvask er ikke håndvask! Det må gjøres skikkelig. Og god håndvask kan være nok til å redusere forekomsten av spysjuke drastisk!

Enig :)

Det er ikke tvil om at det er mye rart i mange barnehager, så jeg forsvarer ikke bhg.standen generelt. Jeg sier bare at vi som foreldre må ta ansvar når vi har syke barn, av hensyn til det syke barnet, og de som skal omgås det.

Jeg tror flere barnehager burde vært drevet av foreldrene, og at alle burde involveres - da tror jeg nok enkelte ville inntatt en annen holdning.

Annonse

Jeg praktiserer 24 timer - og det betyr ikke at du kan sende barnet i barnehagen kl 11 dersom det ikke har kastet opp siden kl 11 dagen i forveien.

Det betyr at man skal vente 24 timer, og så sende barnet i bhg første dag etter det.

De fleste foreldre fortår og respekterer det, og skjønner at det handler om å beskytte de andre barna, personalet og respektives familier mot smitte så langt man kan. Det er ikke sånn at vi gjør det for å være slemme med foreldrene....

Men, det er alltid noen som prøver seg, "h*n har jo ikke kastet opp siden lunsj i går" osv...

Jeg ville ha sett an formen til barnet. Normalt kan man ikke sende barnet i barnet dagen etter om det har kastet opp dagen i forveien, men hvis barnet spretter opp av sengen og sier at det er helt friskt, så gjør jeg det.

Det har skjedd at minstejenta har vært i finfin form og da tar jeg henne i barnehagen og sier i fra til de barnehageansatte hvordan det ligger an og at de bare må ringe meg om hun skulle få tilbakefall.

Dette har alltid vært helt greit.

Jeg skjønner at du som arbeidgiver kan få problemer når dine ansatte blir syke, men -mitt- ansvar er -min- jobb og hvordan det skal gå i rundt der. Min arbeidsgiver driter en lang marsj i hvordan du som arbeidgiver ordner deg.Det er ikke deres problem. De ville ikke godkjent at man tar sånne "i-tilfelle-ungen - er- syk-dager"

Det er ikke noe som heter det.

Jeg forsøker å bruke sunn fornuft og når jeg ser ungen er frisk, så er hun som regel det.

Man kan ikke gå rundt å tenke må smitte hele tiden. Smitte får man i seg uansett, på bussen,i butikken og hvor som helst

. Man må bare forsøke å ta egne forholdregler med renslighet og sånt. Mer får man ikke gjort.

I min jobb er det lite sykefravær. Vi stiller på jobb om vi hoster og harker. Jeg tenker noen ganger når folk nyser og hoster rundt meg at: Huff, nå blir jeg vel smittet. Men jeg får ikke gjort noe med det annet enn å ta egne forholdsregler. Livet må gå videre, tross forkjølelser,omgangsyke og forskjellige ufarlige viruser.

Min sønn blir lett smittet av forkjølelser og tilhørnde store problemer med ørene. Lærerne kan ikke hindre andre elever å gå på skolen av den grunn.

Er det ok å komme i bhg dagen etter at de har kastet opp?

Det kommer an på om de kastet om morgenen før eller kvelden før og i hvilken form barnet er i.

To hele dager etter siste oppkast høres overdrevent ut, hvis barnet har vært friskt lenge.

Vi har ikke så mange sykt-barn-dager.

Gjest just4fun

Nei, vet du - det er ikke min jobb å respektere det.

DU har valgt å få barn, barn blir syke, det er en konsekvens DU må ta.

Om du som forelder gjentatte ganger hadde gjort noe sånt, så hadde du mistet bhg.plassen din hos meg. Jeg kan ikke akseptere at en forelder har så liten respekt for at mine ansatte ikke kan være borte rett som det er, eller at andre foreldre ikke trenger flere sykedager de heller.

Det er DITT ansvar å påse at barnet ditt er friskt nok til å gå i barnehagen, og den holdningen du inntar nå fremviser en så total mangel på respekt både for andre menneskers helse og velvære, men også for deres økonomi, arb.plass og den generelle holdningen om at reglene gjelder for alle, du er ikke noe unntak.

Hallooo, skjønner du ikke hva jeg skriver, eller VIL du ikke skjønne??

Jeg sier jo at jeg aldri ville sendt barna mine på skole/barnehage om de var dårlige, da er jeg heller hjemme uten lønn!!!

Jeg kaster også alt jeg driver med fra meg hvis skole/b.hage ringer og sier mine barn er syke, MEN, det jeg er uenig i er at jeg må holde barna mine hjemme i TO dager etter siste oppkast!!! De er hjemme en dag med full oppvartning hva gjelder mat og frisk luft, men den neste dag da, syns jeg er latterlig at noen mener de burde være hjemme!

Så ikke kom med den derre, "du har selv valgt å få barn...", jeg er klar over det, og barna mine kommer foran ALT, men den to-dagers greia vil jeg aldri bli enig med deg i, sorry!

Jeg har iløpet av barnehageårene vi har hatt blitt oppringt noen ganger, barna mine har hatt feber.

Jeg har kastet fra meg det jeg har i hendene på jobb, og kjørt hjemover (4 mil), barnet har ligget helt utslått på en sofa og sovet. Vi kommer hjem, legger barnet på sofaen. Når kvelden kommer er barnet helt feberfri, friskt som bare det.

Dagen etter er de helt friske igjen. Du mener at jeg skulle vært hjemme du da ?

Noen barn kan bli slått ut av litt "feber", for så å faktisk bli helt friske igjen. Temperaturen på barn finnes det ingen fasit for ..... den kan faktisk gå opp og ned som en jo-jo iløpet av noen timer.

En annen ting, noen barnehager bruker det øretermometeret .... som er så unøyaktige at fysj, det gode gamle rompetermometeret er det beste.

Når barnet er så dårlig at det kun vil sitte på en arm kun en time etter ankomst til barnehagen (noe som skjer ofte), så har ikke foreldrene vært åpne for at de må være hjemme fra jobb.

En feberfri dag er regelen, det er godt for både barn og voksne ved sykdom. I barnehagen vår vurderer vi allmenntilstand i tillegg til feber. Er barna rundt 38, men har det fint, så sender vi de ikke hjem uten videre. Mange ganger konsulterer vi med foreldrene, uten å forlange verken det ene eller det andre. Men jeg forventer at når jeg vurderer et barn så sykt at det absolutt ikke burde være i barnehagen, så kommer det ikke tilbake knappe seksten-tjue timer senere.

Gjest Persille

Hallooo, skjønner du ikke hva jeg skriver, eller VIL du ikke skjønne??

Jeg sier jo at jeg aldri ville sendt barna mine på skole/barnehage om de var dårlige, da er jeg heller hjemme uten lønn!!!

Jeg kaster også alt jeg driver med fra meg hvis skole/b.hage ringer og sier mine barn er syke, MEN, det jeg er uenig i er at jeg må holde barna mine hjemme i TO dager etter siste oppkast!!! De er hjemme en dag med full oppvartning hva gjelder mat og frisk luft, men den neste dag da, syns jeg er latterlig at noen mener de burde være hjemme!

Så ikke kom med den derre, "du har selv valgt å få barn...", jeg er klar over det, og barna mine kommer foran ALT, men den to-dagers greia vil jeg aldri bli enig med deg i, sorry!

Jeg har ikke sagt noe om to dager - jeg har sagt 24 timer, inntil nærmeste påbegynte dag _etter_ siste oppkast.

Dvs at om barnet ditt kaster opp 10 mandag morgen, så skal du vente 24 timer til 10 tirsdag morgen som er "karantene-tiden" - og så sende i bhg onsdag.

Det samme om du regner fra 18 mandag ettermiddag, da er onsdag morgen greit.

Gjest Persille

Når barnet er så dårlig at det kun vil sitte på en arm kun en time etter ankomst til barnehagen (noe som skjer ofte), så har ikke foreldrene vært åpne for at de må være hjemme fra jobb.

En feberfri dag er regelen, det er godt for både barn og voksne ved sykdom. I barnehagen vår vurderer vi allmenntilstand i tillegg til feber. Er barna rundt 38, men har det fint, så sender vi de ikke hjem uten videre. Mange ganger konsulterer vi med foreldrene, uten å forlange verken det ene eller det andre. Men jeg forventer at når jeg vurderer et barn så sykt at det absolutt ikke burde være i barnehagen, så kommer det ikke tilbake knappe seksten-tjue timer senere.

*signerer*

Gjest Persille

Jeg ville ha sett an formen til barnet. Normalt kan man ikke sende barnet i barnet dagen etter om det har kastet opp dagen i forveien, men hvis barnet spretter opp av sengen og sier at det er helt friskt, så gjør jeg det.

Det har skjedd at minstejenta har vært i finfin form og da tar jeg henne i barnehagen og sier i fra til de barnehageansatte hvordan det ligger an og at de bare må ringe meg om hun skulle få tilbakefall.

Dette har alltid vært helt greit.

Jeg skjønner at du som arbeidgiver kan få problemer når dine ansatte blir syke, men -mitt- ansvar er -min- jobb og hvordan det skal gå i rundt der. Min arbeidsgiver driter en lang marsj i hvordan du som arbeidgiver ordner deg.Det er ikke deres problem. De ville ikke godkjent at man tar sånne "i-tilfelle-ungen - er- syk-dager"

Det er ikke noe som heter det.

Jeg forsøker å bruke sunn fornuft og når jeg ser ungen er frisk, så er hun som regel det.

Man kan ikke gå rundt å tenke må smitte hele tiden. Smitte får man i seg uansett, på bussen,i butikken og hvor som helst

. Man må bare forsøke å ta egne forholdregler med renslighet og sånt. Mer får man ikke gjort.

I min jobb er det lite sykefravær. Vi stiller på jobb om vi hoster og harker. Jeg tenker noen ganger når folk nyser og hoster rundt meg at: Huff, nå blir jeg vel smittet. Men jeg får ikke gjort noe med det annet enn å ta egne forholdsregler. Livet må gå videre, tross forkjølelser,omgangsyke og forskjellige ufarlige viruser.

Min sønn blir lett smittet av forkjølelser og tilhørnde store problemer med ørene. Lærerne kan ikke hindre andre elever å gå på skolen av den grunn.

Jeg synes man skal respektere reglene som gjelder for alle uansett hva du mener om det.

Barn skal være hjemme i 24 timer etter siste oppkast-/feberrunde, sånn er det bare.

Mest av hensyn til barnet - men også av respekt for de andre barna og deres familier, de ansatte og deres familier.

Om foreldre respekterte dette i større grad ville nok epidemiene være mindre i omfang enn den vi har i Oslo nå f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...