Gå til innhold

Dere som ikke respekterer "oppkast-karantene"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

5

• puttelull

5

• Sofline

3

• Glimtipper

3

Jeg synes man skal respektere reglene som gjelder for alle uansett hva du mener om det.

Barn skal være hjemme i 24 timer etter siste oppkast-/feberrunde, sånn er det bare.

Mest av hensyn til barnet - men også av respekt for de andre barna og deres familier, de ansatte og deres familier.

Om foreldre respekterte dette i større grad ville nok epidemiene være mindre i omfang enn den vi har i Oslo nå f.eks.

"Jeg synes man skal respektere reglene som gjelder for alle uansett hva du mener om det"

Hva slags regler gjelder for alle?

Det finnes ikke slike regler i vår barnehage. Og hvor står disse almenne reglene? Jeg må ha gått glipp av noe. Har bare hørt anbefalinger i Puls jeg. Ikke regler.

Jeg kan respektere å være hjemme i to dager etter omgangsyke for at ditt barn ikke skal bli smittet, men da må du respektere å holde ditt barn hjemme når det er forkjølet til smittefaren er over slik at min immunsyke sønn ikke skal bli forkjølet og slite med ørebettennelse, rennende ører og dårlig hørsel i et halvt år.Samt at han også kan utvikle lungebettennelse lettere enn andre.

Jeg tror ikke du ville ha respektert det og ikke er det rimelig heller.

For meg er omgangssyke for "blåbær" å regne, og jeg synes at man får tåle et par dager med oppkast, vasking,skrubbing å skifte av sengetøy. Det er jo over i løpet av kort tid.

Ingenting å mase med.

Det er ikke akkurat svartedauen eller spanskesyken man snakker om her.

Skulle tro at omgangssyke er så mye verre enn andre sykdommer. Det er det da ikke.

Og om jeg hadde respektert reglene i din barnehage, tviler jeg på at min arbeidsgiver ville ha gjort det og det er min arbeidsgiver jeg må ta hensyn til det.

De trenger meg på jobb.

Når barnet er så dårlig at det kun vil sitte på en arm kun en time etter ankomst til barnehagen (noe som skjer ofte), så har ikke foreldrene vært åpne for at de må være hjemme fra jobb.

En feberfri dag er regelen, det er godt for både barn og voksne ved sykdom. I barnehagen vår vurderer vi allmenntilstand i tillegg til feber. Er barna rundt 38, men har det fint, så sender vi de ikke hjem uten videre. Mange ganger konsulterer vi med foreldrene, uten å forlange verken det ene eller det andre. Men jeg forventer at når jeg vurderer et barn så sykt at det absolutt ikke burde være i barnehagen, så kommer det ikke tilbake knappe seksten-tjue timer senere.

"Er barna rundt 38, men har det fint, så sender vi de ikke hjem uten videre"

Men hva med smittefaren her?

Er det bare smittefare ved omgangssyke som er "farlig"

Jeg synes man skal respektere reglene som gjelder for alle uansett hva du mener om det.

Barn skal være hjemme i 24 timer etter siste oppkast-/feberrunde, sånn er det bare.

Mest av hensyn til barnet - men også av respekt for de andre barna og deres familier, de ansatte og deres familier.

Om foreldre respekterte dette i større grad ville nok epidemiene være mindre i omfang enn den vi har i Oslo nå f.eks.

Her er foresten noe som barnelegen på Dol har skrevet tidligere:

" Jeg går ut fra at dette er en tarminfeksjon forårsaket av virus. Regelen er da at et barn smitter så lenge det har symptomer, dvs. diare. I barnehagene har man den regelen at barnet kan komme tilbake i barnehagen ved symptomfrihet og god allmenntilstand"

Gjest et tilfelle hos oss akkurat nå

En lærer på skolen vår, dro med seg sitt syke barn på skolen (vannkopper), det fantes ikke vikarer å oppdrive.

Etter 14 dager er halve skolen (skolen har totalt ca 50 elever) nå "slått ut" av vannkopper.

Dette har det blitt reagert sterkt på av noen foreldre. De kontaktet helsestasjonen om tilfellet.

Skolen har sendt ut et beklagelsesbrev, da dette strider mot alle regler.

Gjest Snuffsen

Ojsann, interessant!

Gubben har blodtype B og jeg O. Han får alltid omgangssyka dersom han blir eksponert for den. Jeg får den sjelden!

Det var det vi også kom frem til. De heldige som ikke ble smittet av viruset på avdelingen var alle av blodtype O. Så han har nok rett han overlegen.

Annonse

Gjest Snuffsen

Høres bra ut, jeg har også 0! Har du noen linker?

mvh

Dessverre har jeg ingen link, men nå har jeg ikke lett etter det heller. Jeg baserer bare utsagnet mitt etter hva overlegen vår fortalte under episoden som jeg skrev om i svaret til amber sun.

Gjest Persille

"Jeg synes man skal respektere reglene som gjelder for alle uansett hva du mener om det"

Hva slags regler gjelder for alle?

Det finnes ikke slike regler i vår barnehage. Og hvor står disse almenne reglene? Jeg må ha gått glipp av noe. Har bare hørt anbefalinger i Puls jeg. Ikke regler.

Jeg kan respektere å være hjemme i to dager etter omgangsyke for at ditt barn ikke skal bli smittet, men da må du respektere å holde ditt barn hjemme når det er forkjølet til smittefaren er over slik at min immunsyke sønn ikke skal bli forkjølet og slite med ørebettennelse, rennende ører og dårlig hørsel i et halvt år.Samt at han også kan utvikle lungebettennelse lettere enn andre.

Jeg tror ikke du ville ha respektert det og ikke er det rimelig heller.

For meg er omgangssyke for "blåbær" å regne, og jeg synes at man får tåle et par dager med oppkast, vasking,skrubbing å skifte av sengetøy. Det er jo over i løpet av kort tid.

Ingenting å mase med.

Det er ikke akkurat svartedauen eller spanskesyken man snakker om her.

Skulle tro at omgangssyke er så mye verre enn andre sykdommer. Det er det da ikke.

Og om jeg hadde respektert reglene i din barnehage, tviler jeg på at min arbeidsgiver ville ha gjort det og det er min arbeidsgiver jeg må ta hensyn til det.

De trenger meg på jobb.

Så bra at du ikke har barn i min barnehage da :)

Vi har diskutert ting som dette før også, og vi er aldri enige.

Jeg mener man får ta litt hensyn og holde syke og/eller smittefarlige barn hjemme, det mener ikke du - ok, deg om det.

Vi hadde samme runde om henting i barnehage for et års tid siden eller noe - samme konseptet.

Det handler rett og slett om respekt for andre menneskers helse, tid, velvære, økonomi osv.

Hva er vitsen med å argumentere MOT å holde syke og smittefarglige barn hjemme? Skjønner ikke logikken...

Gjest Persille

Her er foresten noe som barnelegen på Dol har skrevet tidligere:

" Jeg går ut fra at dette er en tarminfeksjon forårsaket av virus. Regelen er da at et barn smitter så lenge det har symptomer, dvs. diare. I barnehagene har man den regelen at barnet kan komme tilbake i barnehagen ved symptomfrihet og god allmenntilstand"

Og når er symptomfrihet da? Når de slutter å kaste opp? Så når de ikke har kastet opp på to timer er de symptomfrie?

Det er en grunn til at man sier et døgn - det er ikke for å være vanskelig med deg, det er for å ha noe håndfast man kan holde seg til.

Jeg tråkker nok i et vepsebol nå :o)

1) Smitten overføres som regel før man blir syk (vet ikke helt hvordan dette er med spysjuke...?)

2) Hva med presset foreldre føler fra arbeidsgiver, spesielt når alle sykt-barn-dagene er brukt opp? Ikke at det spiller noen rolle når barnet er virkelig sykt, men en spysjuke kan da gå over på noen timer. Så hvis barnet blir sykt formiddag mandag, er hjemme resten av dagen og er friskt tirsdag... hvorfor ikke da få lov å gå i barnehagen?

Nei, jeg har ikke barn. Ja, jeg kommer nok til å elske fremtidige barn over alt på denne jord og vil garantert aldri finne på å leke med helsen og velværet til barnet.

Gjest Persille

Jeg tråkker nok i et vepsebol nå :o)

1) Smitten overføres som regel før man blir syk (vet ikke helt hvordan dette er med spysjuke...?)

2) Hva med presset foreldre føler fra arbeidsgiver, spesielt når alle sykt-barn-dagene er brukt opp? Ikke at det spiller noen rolle når barnet er virkelig sykt, men en spysjuke kan da gå over på noen timer. Så hvis barnet blir sykt formiddag mandag, er hjemme resten av dagen og er friskt tirsdag... hvorfor ikke da få lov å gå i barnehagen?

Nei, jeg har ikke barn. Ja, jeg kommer nok til å elske fremtidige barn over alt på denne jord og vil garantert aldri finne på å leke med helsen og velværet til barnet.

1 - spy er fullt av bakterier, og man har dem i kroppen så lenge man spyr eller har diaré.

2 - hva med det? Har man fått barn, så må man ta konsekvensen av det. Det koster penger å få barn, de blir syke, de skal på trening, ha leksehjelp, dugnader - i det hele tatt. Og for deg som ikke har barn, om du hadde samboer som jobbet i bhg - og stadig ble syk (nesten månedlig) fordi foreldre kom med syke barn til bhg - synes du det hadde vært helt greit? Da hadde jo du blitt syk, og hva med din arbeidsgiver?

See? Ringvirkningene er større :)

Annonse

1 - spy er fullt av bakterier, og man har dem i kroppen så lenge man spyr eller har diaré.

2 - hva med det? Har man fått barn, så må man ta konsekvensen av det. Det koster penger å få barn, de blir syke, de skal på trening, ha leksehjelp, dugnader - i det hele tatt. Og for deg som ikke har barn, om du hadde samboer som jobbet i bhg - og stadig ble syk (nesten månedlig) fordi foreldre kom med syke barn til bhg - synes du det hadde vært helt greit? Da hadde jo du blitt syk, og hva med din arbeidsgiver?

Jo, men du ser ikke hva jeg skriver. Du har sett deg blind på syke barn. :o) Det jeg sier er at om barnet er _friskt_ om morgenen må det gå an å anse ungen som frisk. Hvertfall hvis barnet ikke har spydd siden kl 10 om formiddagen dagen før. Skulle være unødvendig å vente enda en dag.

Spy inneholder mye rart som alle andre kroppsvæsker. Det jeg sier er at smitteoverføring kan skje før man ser antydning til sykdom.

Selvsagt sender man ikke barn i barnehagen om barnet virkelig er sykt. Men verden er faktisk ikke så enkel at man bare kan gi blaffen i jobb uansett. Barnet har rett og krav på omsorg, men man presses faktisk fra flere retninger enten du vil det eller ei.

Om jeg hadde hatt en samboer som stadig ble sjuk pga jobb, synd det selvsagt. Men det kan faktisk skje andre steder enn i barnehage også. Er veldig glad for at jeg sjelden er syk *bank i bordet*

Jo, men du ser ikke hva jeg skriver. Du har sett deg blind på syke barn. :o) Det jeg sier er at om barnet er _friskt_ om morgenen må det gå an å anse ungen som frisk. Hvertfall hvis barnet ikke har spydd siden kl 10 om formiddagen dagen før. Skulle være unødvendig å vente enda en dag.

Spy inneholder mye rart som alle andre kroppsvæsker. Det jeg sier er at smitteoverføring kan skje før man ser antydning til sykdom.

Selvsagt sender man ikke barn i barnehagen om barnet virkelig er sykt. Men verden er faktisk ikke så enkel at man bare kan gi blaffen i jobb uansett. Barnet har rett og krav på omsorg, men man presses faktisk fra flere retninger enten du vil det eller ei.

Om jeg hadde hatt en samboer som stadig ble sjuk pga jobb, synd det selvsagt. Men det kan faktisk skje andre steder enn i barnehage også. Er veldig glad for at jeg sjelden er syk *bank i bordet*

Spysyke smitter etter at selv spysyken er overstått.

Enig med deg! Er sinnsykt irriterende at folk ikke kan holde unga sine hjemme når de er syke.. Sønnen min har nå hatt ørten runder med omgangssyke og kun diare - og det er noe som "går" sier de ansatte, som også har vært syke. Men det må jo være fordi folk ikke hoklder de syke barna hjemme lenge nok, så de smitter? Jeg har to sykedager igjen til sønnen min for 2007 jeg.. :( Og det er flott i februar. Ferie har jeg også brukt.

Gjest Persille

Barnet kan virke i fin form, ja - men det er fortsatt smittebærende, og da respekterer vi at man ikke med viten og vilje tar barnet borti andre mennesker.

Det er vel virus som forårsaker smitten ?

Vi har diskutert ting som dette før også, og vi er aldri enige.

Jeg mener man får ta litt hensyn og holde syke og/eller smittefarlige barn hjemme, det mener ikke du - ok, deg om det.

Vi hadde samme runde om henting i barnehage for et års tid siden eller noe - samme konseptet.

Det handler rett og slett om respekt for andre menneskers helse, tid, velvære, økonomi osv.

Hva er vitsen med å argumentere MOT å holde syke og smittefarglige barn hjemme? Skjønner ikke logikken...

He he, her har det heldigvis ikke vært så mye sykdom og det er ikke slik at jeg forsøker å være slem heller. Som regel er jo ungen slapp og ute av form dagen etter en spysjau og det ville ha vært uaktuelt å sende henne i barnehagen. Men jeg ser som sagt an formen og hvis hun har vært frisk en hel dag, ser jeg ingen grunn til å holde henne hjemme enda en dag.

"Vi har diskutert ting som dette før også, og vi er aldri enige"

Nei, man får bare akseptere ar man ikke er enig i alt:)

"Jeg mener man får ta litt hensyn og holde syke og/eller smittefarlige barn hjemme, det mener ikke du - ok, deg om det"

Jeg forsøker å ta hensyn. Ungen får seg en skikkelig dusj og rene klær før hun går i barnehagen selvsagt og forsøker å hindre smittefare på den måten.

.

"Det handler rett og slett om respekt for andre menneskers helse, tid, velvære, økonomi osv"

Nettopp og sånn tenker nok sjefen min også:o)

"Hva er vitsen med å argumentere MOT å holde syke og smittefarglige barn hjemme? Skjønner ikke logikken"

Vel, jeg ser nok ikke at omgamgssyke er verre enn andre smittefarlige sykdommer.

Jeg er selvfølgelig redd for smitte jeg også. Spesielt for å bli forkjølet både for min egen del og sønnen min sin del. Jeg får ofte bronkitt og det er noe skitt.

Det vikrer som omgansgsyke er den store skrekken for folk å få. Det synes ikke jeg. Er mye mer nervøs for å bli forkjølet.

De siste årene har jeg blitt skjeldere forkjølet.

Hvis noen hoster og harker ved siden av meg på bussen, flytter jeg meg. Og det har blitt en rutine for meg å vaske hender med en gang jeg er inne på jobben. Bussen er som regel full av smittebærende folk om vinteren.

Og når er symptomfrihet da? Når de slutter å kaste opp? Så når de ikke har kastet opp på to timer er de symptomfrie?

Det er en grunn til at man sier et døgn - det er ikke for å være vanskelig med deg, det er for å ha noe håndfast man kan holde seg til.

Symtomfrihet er for meg når ungen har hatt god allmenntilstand og er symtomfri i noen timer. Gjerne en hel dag.

Men ser ingen grunn til å holde ungen hjemme enda en dag utover det.

Hvis ungen derimot har diare og likevel virker frisk, ville jeg -ikke- sendt henne i barnehagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...