Glimtipper Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 "Er barna rundt 38, men har det fint, så sender vi de ikke hjem uten videre" Men hva med smittefaren her? Er det bare smittefare ved omgangssyke som er "farlig" Feber under 38 er vanligvis grunnet en vanlig forkjølelse. Barn er tilnærmet alltid snørrete og vi kan ikke forhindre forkjølelsesmitte ved å holde barn hjemme. Det er best forhindret ved å vaske hender ofte på barn og voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det er vel virus som forårsaker smitten ? Ja, jeg tror det også er virus som forårsaker smittsom spysjuke. Bakterier som årsak er mer vanlig når det er snakk om matforgiftning, og da er det den/de som har spist bedervet mat som blir syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jeg tråkker nok i et vepsebol nå ) 1) Smitten overføres som regel før man blir syk (vet ikke helt hvordan dette er med spysjuke...?) 2) Hva med presset foreldre føler fra arbeidsgiver, spesielt når alle sykt-barn-dagene er brukt opp? Ikke at det spiller noen rolle når barnet er virkelig sykt, men en spysjuke kan da gå over på noen timer. Så hvis barnet blir sykt formiddag mandag, er hjemme resten av dagen og er friskt tirsdag... hvorfor ikke da få lov å gå i barnehagen? Nei, jeg har ikke barn. Ja, jeg kommer nok til å elske fremtidige barn over alt på denne jord og vil garantert aldri finne på å leke med helsen og velværet til barnet. Enig med du. I dag da jeg leverte barna mine i barnehagen ble de tatt i mot av en voksen som kunne fortelle at hun AKKURAT hadde vært på en annen avdeling og tørket oppkast. Så altså: 1: Ett barn har blitt levert tilsynelatende "friskt" om morgenen, og etter en time kaster barnet opp: JA - barnet har rukket å spre smitten. 2: Den ansatte som tørker oppkast bruker engangshansker, men puster inn virus i mengder fra oppkastet: JA, den ansatte er smittefarlig, selv om hun ikke blir syk selv. 3: Den ansatte kan risikere å smitte mine barn fordi hun tørket oppkast etter noen andre. 4: De andre barna på avdelingen har blitt utsatt for smitte, og kan smitte andre både i barnehagen og andre steder. Så hva blir konklusjonen? Hver gang et barn kaster opp skal barnehagen settes i karantene i frykt for at flere kan bli syke? Eller kan vi bare si at joda, oppkast er noe som er smittsomt og som barn får nå og da. Vi kan ikke beskytte oss mot det. OG man kan jo også si at kanskje burde barnehagene innføre bedre rutiner rundt håndvask. For eksempel med bruk av håndsprit til både barn og voksne. Men likevel vil barn ha virus i kroppen, og de vil smitte hverandre. Og ja, det er irriterende hvis jeg blir oppringt fra barnehagen i dag eller i morgen med beskjed om at ett av mine barn har kastet opp og må hentes. Men that's life. Og ja, jeg leverer glatt ungene igjen når allmenntilstanden tilsier det. Så får de smitte i vei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Nei, vet du - det er ikke min jobb å respektere det. DU har valgt å få barn, barn blir syke, det er en konsekvens DU må ta. Om du som forelder gjentatte ganger hadde gjort noe sånt, så hadde du mistet bhg.plassen din hos meg. Jeg kan ikke akseptere at en forelder har så liten respekt for at mine ansatte ikke kan være borte rett som det er, eller at andre foreldre ikke trenger flere sykedager de heller. Det er DITT ansvar å påse at barnet ditt er friskt nok til å gå i barnehagen, og den holdningen du inntar nå fremviser en så total mangel på respekt både for andre menneskers helse og velvære, men også for deres økonomi, arb.plass og den generelle holdningen om at reglene gjelder for alle, du er ikke noe unntak. "Om du som forelder gjentatte ganger hadde gjort noe sånt, så hadde du mistet bhg.plassen din hos meg. Jeg kan ikke akseptere at en forelder har så liten respekt for at mine ansatte ikke kan være borte rett som det er, eller at andre foreldre ikke trenger flere sykedager de heller." Og derfor oppfordrer jeg ALLE jeg kjenner til å holde seg langt unna privat-drevne barnehager, for der er man overlatt til en eller annen maktsyk eier som kan gjøre mer eller mindre akkurat som de vi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fytteri Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Helt enig med deg, men synes du er snill. Alle fagfolk er enige om at dette smitter i to døgn etter siste oppkast/diare (senest dr Skavlan på Puls), folkehelseinstiuttet har det i sin smittevernhåndbok og f.eks. Trondheim kommune har basert sine regler i barnehager på dette http://www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=9860 Om foreldre hadde overholdt disse reglene, ville man fått svineriet mye sjeldnere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Enig med du. I dag da jeg leverte barna mine i barnehagen ble de tatt i mot av en voksen som kunne fortelle at hun AKKURAT hadde vært på en annen avdeling og tørket oppkast. Så altså: 1: Ett barn har blitt levert tilsynelatende "friskt" om morgenen, og etter en time kaster barnet opp: JA - barnet har rukket å spre smitten. 2: Den ansatte som tørker oppkast bruker engangshansker, men puster inn virus i mengder fra oppkastet: JA, den ansatte er smittefarlig, selv om hun ikke blir syk selv. 3: Den ansatte kan risikere å smitte mine barn fordi hun tørket oppkast etter noen andre. 4: De andre barna på avdelingen har blitt utsatt for smitte, og kan smitte andre både i barnehagen og andre steder. Så hva blir konklusjonen? Hver gang et barn kaster opp skal barnehagen settes i karantene i frykt for at flere kan bli syke? Eller kan vi bare si at joda, oppkast er noe som er smittsomt og som barn får nå og da. Vi kan ikke beskytte oss mot det. OG man kan jo også si at kanskje burde barnehagene innføre bedre rutiner rundt håndvask. For eksempel med bruk av håndsprit til både barn og voksne. Men likevel vil barn ha virus i kroppen, og de vil smitte hverandre. Og ja, det er irriterende hvis jeg blir oppringt fra barnehagen i dag eller i morgen med beskjed om at ett av mine barn har kastet opp og må hentes. Men that's life. Og ja, jeg leverer glatt ungene igjen når allmenntilstanden tilsier det. Så får de smitte i vei. Enig! Sånn tenker jeg også. Det er stor sannsynlighet for at man blir smittet likevel når smitten først har kommet i barnehagen. Like greit å bare bli ferdig med det. Omgangssyke er ikke noe å stresse seg opp over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 1 - spy er fullt av bakterier, og man har dem i kroppen så lenge man spyr eller har diaré. 2 - hva med det? Har man fått barn, så må man ta konsekvensen av det. Det koster penger å få barn, de blir syke, de skal på trening, ha leksehjelp, dugnader - i det hele tatt. Og for deg som ikke har barn, om du hadde samboer som jobbet i bhg - og stadig ble syk (nesten månedlig) fordi foreldre kom med syke barn til bhg - synes du det hadde vært helt greit? Da hadde jo du blitt syk, og hva med din arbeidsgiver? See? Ringvirkningene er større "Og for deg som ikke har barn, om du hadde samboer som jobbet i bhg - og stadig ble syk (nesten månedlig) fordi foreldre kom med syke barn til bhg - synes du det hadde vært helt greit? Da hadde jo du blitt syk, og hva med din arbeidsgiver?" Her drar du det litt langt. Hvis man tenker slik, må ma velge ett yrke som ikke innbærer kontakt med andre folk, la være å gå i butikken, la være å ta buss, trikk og T-bane. Og hva med leger som lever av syke mennesker? Nei, like greit å mure seg inne Persille;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tror du hadde misslikt det Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Som arbeidsgiver har man dessverre ikkke noe annet valg enn å akseptere at barn blir syke - og foreldre må være hjemme. Litt usikker på hva vikarene og solen har med dette å gjøre - den delen var det lite sammenheng i. Men; jeg forventer at foreldre respekterer karantene-tiden, den er satt der for å hindre smitte av andre, ikke for å beskytte dere. "Litt usikker på hva vikarene og solen har med dette å gjøre - den delen var det lite sammenheng i." Frem med teskjea .... Tenk deg: Vikarene dine har blitt syke, og du er i personalmangel. Vi (mitt friske barn og jeg) er ute i solen og koser oss. Men pga "karantenetiden" så kan jeg jo ikke komme på jobb .... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 "Om du som forelder gjentatte ganger hadde gjort noe sånt, så hadde du mistet bhg.plassen din hos meg. Jeg kan ikke akseptere at en forelder har så liten respekt for at mine ansatte ikke kan være borte rett som det er, eller at andre foreldre ikke trenger flere sykedager de heller." Og derfor oppfordrer jeg ALLE jeg kjenner til å holde seg langt unna privat-drevne barnehager, for der er man overlatt til en eller annen maktsyk eier som kan gjøre mer eller mindre akkurat som de vi. Det er det dummeste jeg har hørt! Dette har ingenting med maktsyke å gjøre, det handler om respekt for regler som gjelder alle, og som er satt for at barnehagen skal fungere best mulig for flest mulig. Jeg har ikke møtt en eneste forelder som har reagert på at vi har 24-timers karantene etter feber, oppkast, eller andre smittsomme sykdommer som øyekatarr, vannkopper osv. Det er YTTERST sjelden at flere enn ett eller to barn hos oss blir syke samtidig - det sier meg både at våre karanteneregler fungerer, og at vi har gode hygieneregler. Og nei, jeg er ikke interessert i å ha foreldre som har så liten respekt for andre hos meg - de kan finne seg en barnehage der det er greit at de turer frem som de vil. Hos meg er barnehagen til for barna, ikke for foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 "Litt usikker på hva vikarene og solen har med dette å gjøre - den delen var det lite sammenheng i." Frem med teskjea .... Tenk deg: Vikarene dine har blitt syke, og du er i personalmangel. Vi (mitt friske barn og jeg) er ute i solen og koser oss. Men pga "karantenetiden" så kan jeg jo ikke komme på jobb .... Mener du at du skulle vært vikar hos meg? Eller at barnet ditt er hos meg? Og uansett er det ikke noe problem, for jeg bruker et vikarbyrå som alltid har nok folk for det første, for det andre vil jeg heller at dere er borte en dag ekstra, enn at resten av personalet er borte tre dager hver seg pga deg. Så nei, jeg skjønner ikke problemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tror du hadde misslikt det Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Mener du at du skulle vært vikar hos meg? Eller at barnet ditt er hos meg? Og uansett er det ikke noe problem, for jeg bruker et vikarbyrå som alltid har nok folk for det første, for det andre vil jeg heller at dere er borte en dag ekstra, enn at resten av personalet er borte tre dager hver seg pga deg. Så nei, jeg skjønner ikke problemet. Jeg er (i en tenkt situasjon)en av dine ansatte ja. Greit for deg med et vikarbyrå da , men sikkert slitsomt for barna å kanskje i en liten periode stadig måtte forholde seg til nye personer ... ikke alle små som takler det like bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Mener du at du skulle vært vikar hos meg? Eller at barnet ditt er hos meg? Og uansett er det ikke noe problem, for jeg bruker et vikarbyrå som alltid har nok folk for det første, for det andre vil jeg heller at dere er borte en dag ekstra, enn at resten av personalet er borte tre dager hver seg pga deg. Så nei, jeg skjønner ikke problemet. Hun mener vel at hun er ansatt hos deg, og må være lenger borte pga. sykt barn enn hun synes er nødvendig. For oss med en noe mer anstrengt forhold til omgangssyke enn barnehageansatte, begynner det forøvrig nå å bli litt vel mange innlegg med "oppkast" i overskriften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2134754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joppa Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Ja, det skulle du blitt. Regelen er ett feber-/oppkastfritt døgn før barnehage, sånn er det. Rumpetermometer er utrolig uhygienisk - det kan man ikke bruke i en barnehage dersom ikke hvert barn har sitt eget. I tillegg opplever hvertfall jeg det som et overtramp jeg ikke vil begå overfor barn. Øretermometer er sikkert nok, og det tar to sekunder å måle uten ubehag for barnet. ? Rumpetermometer bruker man også på f.eks. sykehus, og det er ikke mer uhygienisk enn øretermometer hvis man rengjør det skikkelig. Sprit er én mulighet, ellers finnes det også engangsovertrekk i tynn plast som kan kastes etter bruk. Hvorfor det skal være et overgrep å ta tempen skjønner jeg heller ikke, men jeg er jo også en sånn som helst bruker stikkpiller på treåringen, jeg da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2135680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 ? Rumpetermometer bruker man også på f.eks. sykehus, og det er ikke mer uhygienisk enn øretermometer hvis man rengjør det skikkelig. Sprit er én mulighet, ellers finnes det også engangsovertrekk i tynn plast som kan kastes etter bruk. Hvorfor det skal være et overgrep å ta tempen skjønner jeg heller ikke, men jeg er jo også en sånn som helst bruker stikkpiller på treåringen, jeg da... Hva du gjør med ditt barn er én ting - hva vi gjør med andres barn er en annen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2136185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 ? Rumpetermometer bruker man også på f.eks. sykehus, og det er ikke mer uhygienisk enn øretermometer hvis man rengjør det skikkelig. Sprit er én mulighet, ellers finnes det også engangsovertrekk i tynn plast som kan kastes etter bruk. Hvorfor det skal være et overgrep å ta tempen skjønner jeg heller ikke, men jeg er jo også en sånn som helst bruker stikkpiller på treåringen, jeg da... Det er forskjell på helsepersonell og barnehagepersonell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2136799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest herregud! Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Jeg har ikke sagt noe om to dager - jeg har sagt 24 timer, inntil nærmeste påbegynte dag _etter_ siste oppkast. Dvs at om barnet ditt kaster opp 10 mandag morgen, så skal du vente 24 timer til 10 tirsdag morgen som er "karantene-tiden" - og så sende i bhg onsdag. Det samme om du regner fra 18 mandag ettermiddag, da er onsdag morgen greit. Ehm... Hvis ungen min spyr kl. 12 mandag, da må jeg likevel vente til onsdag med å sende ungen i bhg!? Og det er ikke 2 dager!? Greit, jeg forstår deg ikke... Men altså: hvis den 24. timen er kl. 12 tirsdag, må jo ungen være hjemme _frem_ til 12... OG da er min arbeidsdag nesten slutt, uansett, så da blir vi hjemme hele dagen, ikke sant!? Ergo blir ungen (og jeg!) borte fra bhg/jobb i 2 dager. og kommer i bhg onsdag morgen.. Det blir 2 dager, i mitt hode. Og da kan du si at du gjennomfører _i teorien_ 24-timers regel, men i praksis 2 dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2141996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Ehm... Hvis ungen min spyr kl. 12 mandag, da må jeg likevel vente til onsdag med å sende ungen i bhg!? Og det er ikke 2 dager!? Greit, jeg forstår deg ikke... Men altså: hvis den 24. timen er kl. 12 tirsdag, må jo ungen være hjemme _frem_ til 12... OG da er min arbeidsdag nesten slutt, uansett, så da blir vi hjemme hele dagen, ikke sant!? Ergo blir ungen (og jeg!) borte fra bhg/jobb i 2 dager. og kommer i bhg onsdag morgen.. Det blir 2 dager, i mitt hode. Og da kan du si at du gjennomfører _i teorien_ 24-timers regel, men i praksis 2 dager. Du får regne som du vil - første hele barnehagedag etter at de har vært hjemme 24 timer etter at de spydde sist. Om alle fulgte den regelen, så hadde "epidemiene" blitt langt mildere enn de er enkelte ganger - sånn som nå f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2142070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest herregud! Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Du får regne som du vil - første hele barnehagedag etter at de har vært hjemme 24 timer etter at de spydde sist. Om alle fulgte den regelen, så hadde "epidemiene" blitt langt mildere enn de er enkelte ganger - sånn som nå f.eks. Ja, det er jeg enig i. Hadde vi bare hatt nok dager å ta av... (10 dager på 3 unger er _lite_!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2142268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ja, det er jeg enig i. Hadde vi bare hatt nok dager å ta av... (10 dager på 3 unger er _lite_!) Men du har jo ikke 10 dager på 3 unger, men 15 dager (per forelder). 10 dager gjelder for 1-2 barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2142272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ja, det er jeg enig i. Hadde vi bare hatt nok dager å ta av... (10 dager på 3 unger er _lite_!) Det er ti dager per forelder, og har du tre barn er det 15. Det vil si at dere har 30 dager å ta av, og det burde egentlig holde. Og holder det ikke får du ta ut litt ferie. Sånn er det for oss alle - og beklager, jeg har ingen sympati for folk som "ikke får det til". Fredag måtte jeg faktisk stenge barnehagen for første gang fordi jeg hadde fire av syv ansatte som spydde, ingen av de faste vikarene var ledige fordi de jobbet i andre bhg. med samme problem - og det samme med alle vikarformidligene. Jeg er nær sagt 100% sikker på at om alle foreldrene hadde respektert karantenen slik de burde - så hadde ikke det skjedd. I stedet er det kanskje ett foreldrepar som ikke gjør det, og så slår ut halve personalet, og 25% av ungene, som igjen smitter sine familier osv. Og dermed gikk det utover alle andre som også da måtte ta en sykedag, uten sykt barn - fordi barnepasser var syk. Så nei, jeg har faktisk INGEN forståelse for at dette er et problem for deg, jeg synes det er vanvittig egoistisk å utsette andre for sånne ting. Og tatt i betraktning at dette nå gjelder nær sagt alle barnehager i Oslo for tiden, så er det tydeligvis mange som tenker like egoistisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/5/#findComment-2143514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.