puttelull Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det er ti dager per forelder, og har du tre barn er det 15. Det vil si at dere har 30 dager å ta av, og det burde egentlig holde. Og holder det ikke får du ta ut litt ferie. Sånn er det for oss alle - og beklager, jeg har ingen sympati for folk som "ikke får det til". Fredag måtte jeg faktisk stenge barnehagen for første gang fordi jeg hadde fire av syv ansatte som spydde, ingen av de faste vikarene var ledige fordi de jobbet i andre bhg. med samme problem - og det samme med alle vikarformidligene. Jeg er nær sagt 100% sikker på at om alle foreldrene hadde respektert karantenen slik de burde - så hadde ikke det skjedd. I stedet er det kanskje ett foreldrepar som ikke gjør det, og så slår ut halve personalet, og 25% av ungene, som igjen smitter sine familier osv. Og dermed gikk det utover alle andre som også da måtte ta en sykedag, uten sykt barn - fordi barnepasser var syk. Så nei, jeg har faktisk INGEN forståelse for at dette er et problem for deg, jeg synes det er vanvittig egoistisk å utsette andre for sånne ting. Og tatt i betraktning at dette nå gjelder nær sagt alle barnehager i Oslo for tiden, så er det tydeligvis mange som tenker like egoistisk. Sitat: "Det er ti dager per forelder, og har du tre barn er det 15. Det vil si at dere har 30 dager å ta av, og det burde egentlig holde." Her provoserer du meg en smule, Persille! Jeg har 3 barn, under 12 år, og dermed 15 dager. Likedan har min mann. Men minstemann på 2,5 år har etter alt å dømme sterk astma, og i hvilken grad, er under vurdering nå. Han er syk hele vinteren, og da mener jeg _HELE_ vinteren. Med lungebetennelser, store pustevansker, innleggelser m.m. Men siden han ikke har fått diagnose enda, får vi ikke innvilget flere dager. Ikke kan vi bruke opp alt vi har på ham, heller, fordi vi har 2 andre som også er febersyke en gang i blant. Sykmeldinger kan vi få _på ungen_, men dagen tas av "sykedage-kontoen" vår, uansett. Sykehusinnleggelsene har så langt vært fra tirsdag til onsdag, og jeg har fri på onsdager. Heldigvis! Anfallene hans kommer stort sett på mandager, av en eller annen merkelig grunn, syk og sykere på tirsdag, innleggelse til onsdag. Alt er nemlig ikke så A4 som du vil ha det til! Dessuten er det ikke _etter_ sykdom de fleste er smittsomme, men _før_ de selv blir syke, - og da vet de det jo ikke selv! Nysgjerrigheten tar overhånd nå, men hvor mange unger har _du_, Persille!? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2150918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Sitat: "Det er ti dager per forelder, og har du tre barn er det 15. Det vil si at dere har 30 dager å ta av, og det burde egentlig holde." Her provoserer du meg en smule, Persille! Jeg har 3 barn, under 12 år, og dermed 15 dager. Likedan har min mann. Men minstemann på 2,5 år har etter alt å dømme sterk astma, og i hvilken grad, er under vurdering nå. Han er syk hele vinteren, og da mener jeg _HELE_ vinteren. Med lungebetennelser, store pustevansker, innleggelser m.m. Men siden han ikke har fått diagnose enda, får vi ikke innvilget flere dager. Ikke kan vi bruke opp alt vi har på ham, heller, fordi vi har 2 andre som også er febersyke en gang i blant. Sykmeldinger kan vi få _på ungen_, men dagen tas av "sykedage-kontoen" vår, uansett. Sykehusinnleggelsene har så langt vært fra tirsdag til onsdag, og jeg har fri på onsdager. Heldigvis! Anfallene hans kommer stort sett på mandager, av en eller annen merkelig grunn, syk og sykere på tirsdag, innleggelse til onsdag. Alt er nemlig ikke så A4 som du vil ha det til! Dessuten er det ikke _etter_ sykdom de fleste er smittsomme, men _før_ de selv blir syke, - og da vet de det jo ikke selv! Nysgjerrigheten tar overhånd nå, men hvor mange unger har _du_, Persille!? Jeg har ett barn, som jeg er alene med. Og så har jeg 21 unger oppe i barnehgen min, som jeg følger sykdomshistorien til relativt nærgående - og også endel av deres søsken. Jeg skjønner også at noen barn er sykere enn andre barn, og at enkelte vil ha behov for flere dager grunnet dette. Men de aller fleste har normalt syke barn, med de vanlige infeksjonssykdommene - og ikke noe særlig utover det. Og når de ansatte i barnehagen går på sin tredje runde med oppkast - så skyldes ikke det deres elendige immunforsvar. Denne uken har vi sendt hjem tre barn som har spydd i barnehage, to ble forsøkt levert dagen etter fordi "de ikke hadde spydd siden i går morges". Det er umulig å få tak i vikarer i Oslo - fordi det er samme problemet i nesten alle byens barnehager. Den mageinfluensaen som går nå er ekstremt hissig - og da må faktisk alle ta sin del av ansvaret for å bli kvitt den. Jeg har tatt mitt ved å sende hjem ALT tøy alle har i barnehagen til vask, vaske alle leker, desinfisere alle flater, håndtak, bad, puter - alt. Og i tillegg har jeg sendt mail til alle foreldrene og sagt at nå innfører vi 48-timers karantene, for å få smitten ut av barnehagen. Og i motsetningen til responsen fra enkelte her inne, så svarte de aller fleste at de synes det var flott vi tok tak i problemet, at det var bedre at én måtte være hjemme enn alle slik det ble da vi måtte stenge fordi vi ikke hadde folk - og at det var viktig at vi nå fikk en stabil personal-situasjon. Så dette handler om mer enn at du må være hjemme én dag ekstra - ringvirkningene når man ikke respekterer det er store. Og skal vi se på økonomien i det, så har jeg allerede brukt 30.000 på vikarer hittil i år - du kan tenke deg hvilken effekt det har på budsjettet. Så ja, jeg står for at man får ta ansvar - og i størst mulig grad unngå å overføre smitte, uavhengig av antall barn jeg har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Sitat: "Det er ti dager per forelder, og har du tre barn er det 15. Det vil si at dere har 30 dager å ta av, og det burde egentlig holde." Her provoserer du meg en smule, Persille! Jeg har 3 barn, under 12 år, og dermed 15 dager. Likedan har min mann. Men minstemann på 2,5 år har etter alt å dømme sterk astma, og i hvilken grad, er under vurdering nå. Han er syk hele vinteren, og da mener jeg _HELE_ vinteren. Med lungebetennelser, store pustevansker, innleggelser m.m. Men siden han ikke har fått diagnose enda, får vi ikke innvilget flere dager. Ikke kan vi bruke opp alt vi har på ham, heller, fordi vi har 2 andre som også er febersyke en gang i blant. Sykmeldinger kan vi få _på ungen_, men dagen tas av "sykedage-kontoen" vår, uansett. Sykehusinnleggelsene har så langt vært fra tirsdag til onsdag, og jeg har fri på onsdager. Heldigvis! Anfallene hans kommer stort sett på mandager, av en eller annen merkelig grunn, syk og sykere på tirsdag, innleggelse til onsdag. Alt er nemlig ikke så A4 som du vil ha det til! Dessuten er det ikke _etter_ sykdom de fleste er smittsomme, men _før_ de selv blir syke, - og da vet de det jo ikke selv! Nysgjerrigheten tar overhånd nå, men hvor mange unger har _du_, Persille!? Kan ikke du få dobblet sykedagene på din astmasyke sønn? Det fikk både jeg og pappaen på vår immunsyke sønn. Vi behøvde ikke spørre en gang. Nå har vi ikke bruk for dem, for etter at han fikk diagnosen og behandling har han vært "frisk" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg har ett barn, som jeg er alene med. Og så har jeg 21 unger oppe i barnehgen min, som jeg følger sykdomshistorien til relativt nærgående - og også endel av deres søsken. Jeg skjønner også at noen barn er sykere enn andre barn, og at enkelte vil ha behov for flere dager grunnet dette. Men de aller fleste har normalt syke barn, med de vanlige infeksjonssykdommene - og ikke noe særlig utover det. Og når de ansatte i barnehagen går på sin tredje runde med oppkast - så skyldes ikke det deres elendige immunforsvar. Denne uken har vi sendt hjem tre barn som har spydd i barnehage, to ble forsøkt levert dagen etter fordi "de ikke hadde spydd siden i går morges". Det er umulig å få tak i vikarer i Oslo - fordi det er samme problemet i nesten alle byens barnehager. Den mageinfluensaen som går nå er ekstremt hissig - og da må faktisk alle ta sin del av ansvaret for å bli kvitt den. Jeg har tatt mitt ved å sende hjem ALT tøy alle har i barnehagen til vask, vaske alle leker, desinfisere alle flater, håndtak, bad, puter - alt. Og i tillegg har jeg sendt mail til alle foreldrene og sagt at nå innfører vi 48-timers karantene, for å få smitten ut av barnehagen. Og i motsetningen til responsen fra enkelte her inne, så svarte de aller fleste at de synes det var flott vi tok tak i problemet, at det var bedre at én måtte være hjemme enn alle slik det ble da vi måtte stenge fordi vi ikke hadde folk - og at det var viktig at vi nå fikk en stabil personal-situasjon. Så dette handler om mer enn at du må være hjemme én dag ekstra - ringvirkningene når man ikke respekterer det er store. Og skal vi se på økonomien i det, så har jeg allerede brukt 30.000 på vikarer hittil i år - du kan tenke deg hvilken effekt det har på budsjettet. Så ja, jeg står for at man får ta ansvar - og i størst mulig grad unngå å overføre smitte, uavhengig av antall barn jeg har. Foreldrene setter sannsynligvis pris på at du tar tak i dette på en så ryddig måte og at du informerer. Siden du sørger for å gjøre situasjonen oversiktlig og klar for alle, så øker sikkert også motivasjonen hos den enkelte til å ta sin del av "belstningen" for å stoppe smittten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg har ett barn, som jeg er alene med. Og så har jeg 21 unger oppe i barnehgen min, som jeg følger sykdomshistorien til relativt nærgående - og også endel av deres søsken. Jeg skjønner også at noen barn er sykere enn andre barn, og at enkelte vil ha behov for flere dager grunnet dette. Men de aller fleste har normalt syke barn, med de vanlige infeksjonssykdommene - og ikke noe særlig utover det. Og når de ansatte i barnehagen går på sin tredje runde med oppkast - så skyldes ikke det deres elendige immunforsvar. Denne uken har vi sendt hjem tre barn som har spydd i barnehage, to ble forsøkt levert dagen etter fordi "de ikke hadde spydd siden i går morges". Det er umulig å få tak i vikarer i Oslo - fordi det er samme problemet i nesten alle byens barnehager. Den mageinfluensaen som går nå er ekstremt hissig - og da må faktisk alle ta sin del av ansvaret for å bli kvitt den. Jeg har tatt mitt ved å sende hjem ALT tøy alle har i barnehagen til vask, vaske alle leker, desinfisere alle flater, håndtak, bad, puter - alt. Og i tillegg har jeg sendt mail til alle foreldrene og sagt at nå innfører vi 48-timers karantene, for å få smitten ut av barnehagen. Og i motsetningen til responsen fra enkelte her inne, så svarte de aller fleste at de synes det var flott vi tok tak i problemet, at det var bedre at én måtte være hjemme enn alle slik det ble da vi måtte stenge fordi vi ikke hadde folk - og at det var viktig at vi nå fikk en stabil personal-situasjon. Så dette handler om mer enn at du må være hjemme én dag ekstra - ringvirkningene når man ikke respekterer det er store. Og skal vi se på økonomien i det, så har jeg allerede brukt 30.000 på vikarer hittil i år - du kan tenke deg hvilken effekt det har på budsjettet. Så ja, jeg står for at man får ta ansvar - og i størst mulig grad unngå å overføre smitte, uavhengig av antall barn jeg har. Du misforstår meg. Jeg har aldri sagt at det er greit å sende syke unger i barnehagen. Men du er såpass påståelig, at jeg ikke gidder la deg få siste ordet, her. Ja, man skal holde ungene hjemme når de er syke, og helst 2 dager etter at de har vært syke. (Såkalte feberfrie dager...) MEN-det er ikke alltid at ungene er syke før de sendes i barnehagen om morgenen! Det hender at de er friske og fine når de kommer i barnehagen, men at de blir syke etter et par timer. Og det kan ikke du forhindre ved at ungene blir hjemme 48 timer _etter_ at de har vært syke! OG da har du likevel smitten i barnehagen! Ingen foreldre er synske (iallefall ytterst få, men du er vel en av dem!?), og å forutse at ungen skal bli syk i 11-tida, er ikke lett. Poenget er: JA, man skal holde ungene hjemme til de har vært feberfri/oppkastfri i 2 dager. NEI! Man kan ikke forhindre enhver smitte i en barnehage/skole, likevel. Det er forbaska tull! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Du misforstår meg. Jeg har aldri sagt at det er greit å sende syke unger i barnehagen. Men du er såpass påståelig, at jeg ikke gidder la deg få siste ordet, her. Ja, man skal holde ungene hjemme når de er syke, og helst 2 dager etter at de har vært syke. (Såkalte feberfrie dager...) MEN-det er ikke alltid at ungene er syke før de sendes i barnehagen om morgenen! Det hender at de er friske og fine når de kommer i barnehagen, men at de blir syke etter et par timer. Og det kan ikke du forhindre ved at ungene blir hjemme 48 timer _etter_ at de har vært syke! OG da har du likevel smitten i barnehagen! Ingen foreldre er synske (iallefall ytterst få, men du er vel en av dem!?), og å forutse at ungen skal bli syk i 11-tida, er ikke lett. Poenget er: JA, man skal holde ungene hjemme til de har vært feberfri/oppkastfri i 2 dager. NEI! Man kan ikke forhindre enhver smitte i en barnehage/skole, likevel. Det er forbaska tull! "Poenget er: JA, man skal holde ungene hjemme til de har vært feberfri/oppkastfri i 2 dager." Det er jo det vi diskuterer her da - ikke noe annet... Og det er min mening også, man skal respektere den "karantenen" - men det er det ikke alle som gjør, under påstanden "det har vi ikke sykedager til". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Foreldrene setter sannsynligvis pris på at du tar tak i dette på en så ryddig måte og at du informerer. Siden du sørger for å gjøre situasjonen oversiktlig og klar for alle, så øker sikkert også motivasjonen hos den enkelte til å ta sin del av "belstningen" for å stoppe smittten. Antagelig - og det er egentlig det eneste som funker i alle situasjoner, informere ryddig og oversiktlig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Jeg mener helt bestemt at mange barn, leveres i barnehagen av foreldrene i ren uvitenhet; "de kjenner ikke barnet sitt godt nok, når det er sykt". De fleste våkentimer i døgnet er barnet o barnhage e. l, jeg tror dette er et sårbarhets punkt for foreldrene og kjennskap til sitt eget barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 "Poenget er: JA, man skal holde ungene hjemme til de har vært feberfri/oppkastfri i 2 dager." Det er jo det vi diskuterer her da - ikke noe annet... Og det er min mening også, man skal respektere den "karantenen" - men det er det ikke alle som gjør, under påstanden "det har vi ikke sykedager til". Du unnlater glatt å se hva som er poenget mitt, men. Uansett hvor lenge foreldre holder ungene sine hjemme ETTER sykdom, vil aldri hverken din eller andres barnehager/skoler være smittefrie! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2155659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Du unnlater glatt å se hva som er poenget mitt, men. Uansett hvor lenge foreldre holder ungene sine hjemme ETTER sykdom, vil aldri hverken din eller andres barnehager/skoler være smittefrie! Nei, jeg unnlater ikke å se hva poenget ditt er. Men poenget i denne tråden er; så lenge man har omgangssyke (eller mageinfluensa om du vil) i kroppen - så er man smittsom. Dermed bør man holde barna hjemme/være hjemme selv, til man er sikre på at den er borte. Og nei, ingen er synske og VET når ungene blir syke, men vi gjør det vi kan for å hindre smitte så snart vi vet om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2156216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Nei, jeg unnlater ikke å se hva poenget ditt er. Men poenget i denne tråden er; så lenge man har omgangssyke (eller mageinfluensa om du vil) i kroppen - så er man smittsom. Dermed bør man holde barna hjemme/være hjemme selv, til man er sikre på at den er borte. Og nei, ingen er synske og VET når ungene blir syke, men vi gjør det vi kan for å hindre smitte så snart vi vet om det. Og det gjør faktisk foreldre, også! Iallefall de aller fleste! Hvis du som barnehagestyrer betviler det, har du langt igjen å ro.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2157054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Og det gjør faktisk foreldre, også! Iallefall de aller fleste! Hvis du som barnehagestyrer betviler det, har du langt igjen å ro.... Etter å ha lest igjennom en del av denne tråden sitter jeg igjen med inntrykk av at omgangssyken er en farlig, nesten dødelig sykdom ;-) I min tid, var det ikke snakk om 2 døgns karantene,- men i praksis ble det vel ca. et døgn etter siste oppkast, vil jeg tro. Ja, vi hadde omgangssyke i ny og ne. Men ikke uavlatelig,- og ofte ble man ikke smittet likevel, selv om man kom i kontakt med noen som akkurat hadde hatt det... Man blir jo motstandsdyktig etterhvert også. Oppover i tråden her ble det også kritisert noe smitte av vannkopper. Det er jo noe man skal ha, er det ikke det? Og som det er kjekt å bli ferdig med? Egentlig er jeg ganske fornøyd med å ha store unger nå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2157075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Etter å ha lest igjennom en del av denne tråden sitter jeg igjen med inntrykk av at omgangssyken er en farlig, nesten dødelig sykdom ;-) I min tid, var det ikke snakk om 2 døgns karantene,- men i praksis ble det vel ca. et døgn etter siste oppkast, vil jeg tro. Ja, vi hadde omgangssyke i ny og ne. Men ikke uavlatelig,- og ofte ble man ikke smittet likevel, selv om man kom i kontakt med noen som akkurat hadde hatt det... Man blir jo motstandsdyktig etterhvert også. Oppover i tråden her ble det også kritisert noe smitte av vannkopper. Det er jo noe man skal ha, er det ikke det? Og som det er kjekt å bli ferdig med? Egentlig er jeg ganske fornøyd med å ha store unger nå Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2157098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Og det gjør faktisk foreldre, også! Iallefall de aller fleste! Hvis du som barnehagestyrer betviler det, har du langt igjen å ro.... Jeg har da ikke sagt det noe sted? Dette innelegget ble skrevet som en kommentar til en tråd lenger ned - der foreldre beklaget seg over at enkelte bhg hadde innført 48-timers karantene. Dette har aldri før vært noe problem hos oss, og er det ikke nå heller - så det bekymrer meg ikke. Men fordi den runden som har vært nå har vært så ekstrem som det den har vært - så har det ført til ekstreme tiltak hos oss også, for å forsøke å få det ut av barnehagen. Vanlig praksis hos oss er 24 timer, og jeg har inntrykk av at det er relativt vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2157454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Etter å ha lest igjennom en del av denne tråden sitter jeg igjen med inntrykk av at omgangssyken er en farlig, nesten dødelig sykdom ;-) I min tid, var det ikke snakk om 2 døgns karantene,- men i praksis ble det vel ca. et døgn etter siste oppkast, vil jeg tro. Ja, vi hadde omgangssyke i ny og ne. Men ikke uavlatelig,- og ofte ble man ikke smittet likevel, selv om man kom i kontakt med noen som akkurat hadde hatt det... Man blir jo motstandsdyktig etterhvert også. Oppover i tråden her ble det også kritisert noe smitte av vannkopper. Det er jo noe man skal ha, er det ikke det? Og som det er kjekt å bli ferdig med? Egentlig er jeg ganske fornøyd med å ha store unger nå Ja, jeg gleder meg ihvertfall til å bli kvitt barnehagen!;-) 11 år der er mer enn nok! Jeg synes det er helsprøtt det Persille og alle de andre engster seg over, og er man kontrollfreak, kan man bare ikke jobbe med unger! Noe mer uforutsigbart skal du lete lenge etter! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265216-dere-som-ikke-respekterer-oppkast-karantene/page/6/#findComment-2159704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.