Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjemme 16.00. Tegner frem til middag, ca 16.30. Spiser og rydder til 17.00, da går vi inn i stua. Der er hun opptatt med babydukke, puslespill eller sitter på fanget og leser bok. 18.00 er det noen ganger hun ser på barne-tv, av og til ikke. 18.40, kveldsmat, men stort sett blir den inntatt løpende rundt i stua mens hun fortsatt leker med dukke, puslespill eller bøker. (Superdårlig vane, men veldig vond å vende.)

18.55, tannpuss, ny bleie, pysj, senga.

Ofte lager papsen middag (ca kl. 16.30) samtidig som jeg får rydda opp i diverse klesvask, matbokser som skal tømmes, kjapp tørrmoppvask over gulvene. Ungene leker gjerne rundt oss når vi holder på. Når middagen er klar, er huset som regel ryddig og vi kan bare kose oss med maten uten å stresse:-)

Etter middag gjør de to eldste (6 og 9) lekser. Noen ganger alene, andre ganger med en av oss til hjelp. Toåringen "hjelper" også gjerne med leksene;)

17.30 er det kveldsmat for den som ikke er mett etter middagen (har en middagskresen unge;-)). Deretter kveldsstell rett før BarneTV. Da slenger vi oss gjerne ned på sofaen alle fem.

Ca. 19.15 går en av oss opp med de to yngste for tannpuss og godnatthistorie/sang. De legger seg ca 19.30.

Kl. 20.00 går storesøster opp for å legge seg. Hun leser til kl. 20.30.

Gjest seint hjemme, seint i seng....

snart seksåring, vi kommer ikke hjem fra barnehagen før over 17, så er det å lage middag mens guttungen spiller data eller psp, ferdig å spise middag til barnetv hvis vi er heldig, så er det barnetv på nrk til 1840, og toon disney til 19 - 1930. Kveldsmat og prate litt, tannpuss, lese bok på senga, sove etterhvert (han skal ennå lese og dille litt for seg selv før han endelig sovner).

1,5t barnetv er egentlig for mye syns jeg, men det er så tungt å gjøre noe annet. Hva skulle det være... Vanskelig å starte med noe lek så seint. Eneste når han skal bade går det greit å avslutte tv kl 1840.

Mannen og guttungen koser seg skikkelig om morgenen i stedet da, leser bok og spiller spill, spiser frokost og somler skikkelig! Deiligste tiden på døgnet det egentlig. Er sjelden i barnehagen før nærmere 10 hvis det ikke er noe spesielt. Vi gruer oss til skolen med sitt A-menneskeregime starter sitt 13(?)-årige tyranni fra høsten av...!! ;-)

mandag: jeg er på jobb, aner ikke hva pappa'n og ungene driver med.

tirsdag: guttungen har piano kl 15-16, jentungen har folkemusikk fra 17:45 til 18:30

onsdag: jeg er på jobb fra 18-20:15, pappa'n er hjemme (se mandag)

torsdag: Jentungen har spilling fra 15-16, etter det er det middag, og vi koser oss med "frikveld" I alpinbakken, med Nintendo eller med tv.

Fredag: se torsdag

Lørdag/søndag: stort sett fridager

Vi spiser middag ca 16, og ungene legger seg ca 20:30. De er 5 og 7.

Ettermiddagene/kveldene her er ulike fra dag til dag. I dag hadde storesøster på 11 år i lekser å bake skillingsboller, så vi spiste så mye at middagen ble sen. Jeg laget middag, ryddet og støvsuget mens far i huset hadde barna med ut en tur. Storesøster var på svømmetrening.

Etter middag var det barne-tv. Storebror på 9 år spilte data, mellomsøster på 4 år så på tv, og jeg danset og lekte med lillesøsterpå 1,5 år

De to minste ble gjort klar for senga kl 1900. 1915 ble lillesøster lagt. Etterpå leste jeg for mellomsøster. Storebror leste en bok for meg før han la seg kl 2030. Storesøster kom hjem nylig, så hun er på badet og steller seg nå.

Annonse

Gjest girasol

Hjemme kl.16.15. Plastelina, tegne eller bilkjøring på kjøkkengulvet mens jeg lager middag. Middag kl.17.00. Etter middag rydder vi og knærten hjelper å sette i oppvaskmaskinen. 17.30-18.00: Vi gjør noe sammen, det kan være lek på gulvet (lego, lekehus e.l.), snømåking ute, danser, synger og spiller gitar, ringer til mormor o.l. 18.00-18.40: barne-TV. 18.40-19.00: kveldsmat. 19.00-19.15: dusjing eller lese bok sammen. 19.30: tannpuss, på med pysjen, i seng med småprat om hvordan dagen har vært, sangstund og aftenbønn. Dette er stort sett rutinene på hverdagene! :)

På en normal ettermiddag kommer vi hjem ca. 15.30. Så lager jeg middag mens eldstejenta gjør lekser. Hjelper henne litt innimellom hvis det trengs + hører henne i leseleksa.

Vi spiser ca. 16.00. Etter det får barna leke som de vil. Ofte enten har vi besøk eller de to eldste er på besøk hos noen naboer. Minsten fyker rundt og gjør mest mulig ugang :)

Kl. 18 er det barne-TV. Og da får de også kveldsmat. (Ja, jeg vet det er dumt med mat foran TV'n, men sånn har det nå blitt.)

Kl. 18.30 legger minsten seg (han er 16 mnd).

Kl. 19 skrus TV'n av, og jentene (de er 6 og 7 år gamle) begynner å stelle seg for kvelden.

Rundt 19.30 er de ferdige, og vi leser i alt fra 5-20 minutter. Det kommer an på hvor sliten mor er, og hvor mye som må gjøres etterpå...

Innen kl. 20 er begge jentene i seng. De får lov til å lese på senga, og styrer stort sett selv når de slukker lyset. Innen 20.30 sover de som regel.

Og kl. 07 er det morgen igjen :)

Gjest Elextra

Er hjemme 16.30-16.45.

Først lese litt med barna, så matlaging mens de leker/herjer, middag (ofte bare en voksen med barna), mer leking/herjing. Barne-TV, så gjerne en fellesaktivitet hele familien (om alle er hjemme) før kveldsmat ca. kl. 19.10. Legging 19.30.

Er enig i at kvelden blir veldig kort. Forsøker av og til å droppe barne-TV, som er en tidstyv, men de liker det så godt. Unngår i hvertfall mer barne-TV enn NRK.

Barna er 6 og 8.

Vi kommer hjem kl. 16-16.15, da begynner barna med lekser og jeg med middagslaging mens jeg hjelper til med lekser når det trengs.

Mandager er det allidrett for minstemann kl. 17, så da blir det ikke middag først, men barna tar en jogurt eller brødskive, jeg kjører til allidrett og far kommer hjem og lager middag som spises etter allidretten.

Tirsdag og fredag har ikke barna noen aktiviteter, så da spiser vi middag når far kommer hjem ca. 17.30.

Onsdag har eldstemann spilling, så da spiser vi ca. 17.

Torsdag har eldstemann trening kl. 18, da spiser vi 17.15-17.30.

Når ikke det er en fast aktivitet, blir det leking/playstation når leksene er ferdig og etter middag. Ofte er en kamerat på besøk eller en av våre er på besøk. Noen dager ser de barne-tv, men ofte ikke.

Kl. 19.15 er det tid for kveldsmat med lesing og de er i seng kl. 20-20.15. Eldstemann leser som regel på sengen en stund og sovner ofte ikke før 21, mens den minste som regel sovner raskt.

Skolegutten kommer hjem ca 13.45, enten går han på besøk til bestefar, hvis ikke er pappan kommet hjem og de to fikser lekser og middag. Jeg og de to yngste kommer hjem enten 14.55, eller pappan henter de to yngste i bhg ca 14.30.

Middag kl 15 _eller_ 16.

Pappan kjører på jobb igjen kl 1625.

Etter middag, til barnetv er det utelek eller innelek. De er enda i aldreren for å se barnetv.

18.40 er det kvelds. Innen kl 1930 skal vi være igang med kveldsstellet.

Pappan kommer hjem fra jobb ca + - 1900. (pappan jobber tredelt dag)

Når vi har anledning bruker vi voksne å være sammen om kveldsstellet, og pappan tar en dusj.

Innen kl er 2000 er det ro på loftet, men de sysler litt med sine ting i sengen. (dukker, biler, litt lego)

Klokken ni sovner jeg på sofaen, og kl 22.30 flytter jeg med til sengen. (er A menneske med stor A og står opp mellom 0530 og 0600 på hverdagene)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...