Gå til innhold

Han glemmer å vaske hendene

Anbefalte innlegg

Gjest Gardils

Sønnen min på seks år glemmer så ofte å vaske hendene etter å ha vært på do. Jeg har sagt at han alltid skal gjøre det etter dobesøk, mange ganger. Nesten hver gang jeg spør om han har vasket seg så har han glemt det. Da vasker han seg med en gang.

Hvordan få ham til å bli flinkere til dette? Ser jo ikke ut som det hjelper at jeg maser. Noen som har prøvd noe belønningssytem? Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265348-han-glemmer-%C3%A5-vaske-hendene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vis ham mikroskopbilder av bakterier (de ser ganske skumle ut når de er forstørret 1000 x) - Rene skrekkfilmen.

Fortell ham så at han har flere millioner av dem på hver hånd etter dobesøk.....

:-)

Da tenker jeg det blir fart på håndvasken!

Gjest obsessive compulsive disorder

Vis ham mikroskopbilder av bakterier (de ser ganske skumle ut når de er forstørret 1000 x) - Rene skrekkfilmen.

Fortell ham så at han har flere millioner av dem på hver hånd etter dobesøk.....

Bare du ikke skremmer på ham en vaskemani så....

Gjest gardils

Det skal jeg prøve. Takk!

Har hatt samme problem, bortsett fra at min sønn heller ikke tørka seg og trakk ned og det var vanskelig å få han til å gjøre det. Lagde huskeliste med tørke, trekke ned og vaske (bilder) og så satte han kryss når han hadde gjort det. Når lista var full vanka det ein premie. Funka det!

Annonse

hmm.. hadde samme problem med eksen jeg.. men han hadde lært av mamman sin å ikke tisse på hendene sine.. snakk om gris.. uh.. må minne mine barn på det innimellom og, men de er stort sett flinke!

Lykke til:) Håndhygiene er viktig!! Og med mammaer med vår innstilling går det over skal du se:) I mellomtiden får vi være flinke til å minne på!

Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å fortsette å minne ham på det.

Når man er 6 år er hodet fullt av alt mulig rart. Derfor er de gjerne litt "svimete", og glemmer seg.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vår eldste har tatt med seg tallerken og kopp for å bære inn på kjøkkenet, bare for å se henne komme ut fra badet med det. Hun bare glemmer seg!

Ved å fortsette å minne dem på det vil det etterhvert bli en vane og en naturlig del av det å være på do.

Så være tålmodig :)

punky brewster

Du får bare fortsette å minne han på det. Ta en liten prat om hvor viktig det er, vise han riktig teknikk på vask av hender, det må jeg gjøre på de fleste barna som begynner i barnehagen, også de som er fore år, de færreste haqr lært hvordan man vansker hendene for at de skal bli skikkelig rene.

Først vann, så såpe og gnikk lenge til det skummer før du skyller de under vasken. De fleste skyller hendene under vasken mens de tar på såpe og da ender det med at såpen er borte før de har fått skummet den opp.

Barn skal ikke ha belønning for å vaske henderne, det skal de gjøre fordi det er viktig

Caloni Makaroni

Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å fortsette å minne ham på det.

Når man er 6 år er hodet fullt av alt mulig rart. Derfor er de gjerne litt "svimete", og glemmer seg.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vår eldste har tatt med seg tallerken og kopp for å bære inn på kjøkkenet, bare for å se henne komme ut fra badet med det. Hun bare glemmer seg!

Ved å fortsette å minne dem på det vil det etterhvert bli en vane og en naturlig del av det å være på do.

Så være tålmodig :)

"Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vår eldste har tatt med seg tallerken og kopp for å bære inn på kjøkkenet, bare for å se henne komme ut fra badet med det. Hun bare glemmer seg!"

Sånn gjør da jeg ennå! ;) Kanskje ikke akkurat det, men det har blitt noen mobiltelefoner i fryseren, fjernkontroller i klesskuffen og shampoflasker i skolesekken ;)

Annonse

"Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vår eldste har tatt med seg tallerken og kopp for å bære inn på kjøkkenet, bare for å se henne komme ut fra badet med det. Hun bare glemmer seg!"

Sånn gjør da jeg ennå! ;) Kanskje ikke akkurat det, men det har blitt noen mobiltelefoner i fryseren, fjernkontroller i klesskuffen og shampoflasker i skolesekken ;)

Hi, hi!

Caloni Makaroni

Hi, hi!

For ikke å glemme den gangen jeg kjørte med familien min, i en bil type sedan, altså med sånn "flatt bagasjerom". Det vil si at i "leddet" innerst mot bakruta, så blir det en liten sprekk (noen mm), for at den skal kunne åpnes. Dårlig forklart, menmen. I alle fall, der la jeg to små batterier (AA), og glemte dem. De lå og hvilte PÅ sprekken, ikke nedi. Etter flere mil på autobahn i Tyskland stoppet vi for å fylle bensin, og der lå jaggu batteriene ennå :D

For ikke å glemme den gangen jeg kjørte med familien min, i en bil type sedan, altså med sånn "flatt bagasjerom". Det vil si at i "leddet" innerst mot bakruta, så blir det en liten sprekk (noen mm), for at den skal kunne åpnes. Dårlig forklart, menmen. I alle fall, der la jeg to små batterier (AA), og glemte dem. De lå og hvilte PÅ sprekken, ikke nedi. Etter flere mil på autobahn i Tyskland stoppet vi for å fylle bensin, og der lå jaggu batteriene ennå :D

He, he - tenk om de plutselig hadde løsnet og landet på frontruta til bilen bak...

Det går jo sjelden veldig langsomt på Autobahn!!!

Caloni Makaroni

He, he - tenk om de plutselig hadde løsnet og landet på frontruta til bilen bak...

Det går jo sjelden veldig langsomt på Autobahn!!!

Nja, de ville bare ha trillet av. De lå altså vannrett, bare med den lille motstanden det å ligge sånn bittelitt nedfelt utgjorde. Helt utrolig at de fortsatt var der ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...