Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et råd fra alle dere kloke foreldre her inne:-)

En gutt i klassen ( 2. klasse)til mine to gutter har det med å bruke ordet neger som skjellsord til flere av de andre barna rundt seg.

Mine to som er født i Thailand har så vidt jeg har forstått ikke blitt kalt neger, men denne gutten slenger det rundt til andre som han er irritert på.

På skolebussen hadde han blandt annet sagt "din jævla negerpupp" til en norskfødt gutt.

Og han har sagt at " alle bruninger og svartinger er negre"

Mine to sier at de ikke blir lei seg når de hører dette, men de synes det er litt ekkelt, og de er redd at han skal si det til dem.

På vår skole er det kun tre elever som er brune i huden, Det er mine to tvillinger og en jente som går i klassen deres som er av afrikansk opprinnelse.

Jeg vet ikke om denne jenta har fått noen direkte kommentarer, men jeg tenkte jeg skulle ta meg en prat med moren hennes og høre.

Jeg har blitt enig med guttene mine at jeg skal ta dette opp med lærerene, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge dette frem for dem, i og med at mine to ikke direkte har blitt utsatt for denne ordbruken.

Dessuten er ikke lærerene vant til å være bevisste på denne type språkbruk, i og med at det knapt har vært elever med utenlands opprinnelse ved denne skolen før, og jeg frykter at de ikke vil ta det seriøst nok.

Har dere noen tips til meg hvordan jeg skal få forklart på en god måte at dette faktisk ikke er akseptabelt. For jeg synes virkelig ikke at dette er akseptabelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare forklare det til læreren akkurat slik du gjorde det i dette innlegget. Synes du greide det helt flott jeg.

Det er jo helt uakseptabelt selvsagt, og må håndteres av skolen og foreldrene til gutten.

Det at annen hudfarge ikke er vanlig ved deres skole gjør nok ikke lærerne dårligere til å håndtere saken. Da er de ihvertfall ikke "immune" og "neddynget" i den slags utfordringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2134663
Del på andre sider

Hei bangkok!

Jeg ville snakket med læreren og forklart slik som du har gjort her. Jeg ville understreket at slike ord som skjellsord er "rasisme". Men samtidig oppdager jo barna at de er forskjellige og har kanskje ikke alltid de politisk korrekte ordene for forskjellene. Men jeg synes det å bruke slike ord om hverandre som skjellsord er lavmål - både blandt voksne og barn.

Vi har desverre en familie i nabolaget som konsekvent omtaler fargede som negere - uansett hvor de kommer fra. Vi er flere familier her med fargede barn som har tatt det opp med dem, men foreldrene skjønner det ikke desverre. Det blir da til at vi er litt ekstra på vakt når de er rundt barna våre - og korrigerer dem når de bruker "stygge" ord.

Men denne opplæringen av andre går tregt og jeg skjønner at du fortviler selv om de ikke har sagt noe om guttene dine enda.

Kan læreren lage et tema ut av dette ved feks. FN-dagen? At folk kommer fra ulike steder og ser forskjellig ut?

Lykke til!

P.S: Sofitel ser fantastisk ut! Blir nok den løsningen for oss også :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2134722
Del på andre sider

Gjest môvenpink

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2134938
Del på andre sider

carla1365380461

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Dette var veldig interessant å lese - takk!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2134993
Del på andre sider

Annonse

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Kjempeinteressant! Tusen takk, dette skal jeg kopiere og ta vare på, selv om jeg håper jeg ikke får bruk for det :-)

Takk skal du ha for at du tok deg tid!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2135333
Del på andre sider

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Tusen takk!!!

Dette har jeg allerede kopiert og sendt til min skole!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2135450
Del på andre sider

Hei bangkok!

Jeg ville snakket med læreren og forklart slik som du har gjort her. Jeg ville understreket at slike ord som skjellsord er "rasisme". Men samtidig oppdager jo barna at de er forskjellige og har kanskje ikke alltid de politisk korrekte ordene for forskjellene. Men jeg synes det å bruke slike ord om hverandre som skjellsord er lavmål - både blandt voksne og barn.

Vi har desverre en familie i nabolaget som konsekvent omtaler fargede som negere - uansett hvor de kommer fra. Vi er flere familier her med fargede barn som har tatt det opp med dem, men foreldrene skjønner det ikke desverre. Det blir da til at vi er litt ekstra på vakt når de er rundt barna våre - og korrigerer dem når de bruker "stygge" ord.

Men denne opplæringen av andre går tregt og jeg skjønner at du fortviler selv om de ikke har sagt noe om guttene dine enda.

Kan læreren lage et tema ut av dette ved feks. FN-dagen? At folk kommer fra ulike steder og ser forskjellig ut?

Lykke til!

P.S: Sofitel ser fantastisk ut! Blir nok den løsningen for oss også :)

Ja Sofitel er et deilig sted !

Kjenner at jeg stadig lengter tilbake !

Vi hadde forøvrig et veldig ok rom. Et delux dobbeltrom, med to store dobbeltsenger. Dette var helt perfekt for oss med to barn.

Rommet var på bakkeplan ved områdets hovedbasseng, noe som jo var helt genialt for ungene ! Vi hadde utsikt til både basseng og sjø fra balkongen vår. rom nr 054. Det kan anbefales !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2136780
Del på andre sider

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Skikkelig interessant å jobbe med temaet på denne måten. Tråden din er printet ut. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2137809
Del på andre sider

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Trodde ikke "brown eye-blue eye"-prosjektet var tillatt i norske skoler?

Pass ihvertfall på å be læreren forklare alt veldig nøye til foreldrene! Samt få godkjennelse fra rektor og informere andre lærere på skolen.Elevene må også forklares TYDELIG at dette er en lek. Fortell på forhånd til elevene hvorfor prosjektet gjennomføres.

Prosjektet er veldig bra. Særlig motiverende å se dokumentaren først, gjerne vise den på en foreldrekveld?

MEN kan gi problemer underveis for det er ganske sterk kost for enkelte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2138832
Del på andre sider

Annonse

Gjest môvenpink

Trodde ikke "brown eye-blue eye"-prosjektet var tillatt i norske skoler?

Pass ihvertfall på å be læreren forklare alt veldig nøye til foreldrene! Samt få godkjennelse fra rektor og informere andre lærere på skolen.Elevene må også forklares TYDELIG at dette er en lek. Fortell på forhånd til elevene hvorfor prosjektet gjennomføres.

Prosjektet er veldig bra. Særlig motiverende å se dokumentaren først, gjerne vise den på en foreldrekveld?

MEN kan gi problemer underveis for det er ganske sterk kost for enkelte.

Hei Petal!

Har aldri hørt om at denne arbeidsmåten skulle være forbudt i Norge. Og jeg er lærer og spesialpedagog med fordypning i psykososiale vansker av yrket.

Ja, det er_veldig_ viktig at læreren følger opplegget - og selvfølgelig vektlegger at dette er et prosjekt og en lek de skal gjøre i klassen. Barna må på ingen måte tro at det er slik læreren er. Min erfaring med det her er i hvert fall at det funker veldig bra og at ungene tar poenget. Av det jeg har lest om denne arbeidmåten i tysk adopsjonslitteratur synes jeg dette ser lovende ut.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2139480
Del på andre sider

Gjest môvenpink

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Tusen takk til dere som har kommet med varmende og rosende ord. Det var bare hyggelig å ta meg tid til å skrive om dette på norsk her inne. Utrolig spennende synes jeg det var at dere som skrev "tente" så umiddelbart på idèen og printa ut/ga til skolen. Det er jo dere som adoptivforeldre som kjenner dette på kroppen, og som best kan bestemme om dette kan være noe eller ikke.

(Jeg er selv dessverre ennå ikke adoptivmor, men håper å bli det med tiden!! Men er lidenskapelig opptatt av alt som har med adopsjon å gjøre:))) )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2139487
Del på andre sider

Hei Petal!

Har aldri hørt om at denne arbeidsmåten skulle være forbudt i Norge. Og jeg er lærer og spesialpedagog med fordypning i psykososiale vansker av yrket.

Ja, det er_veldig_ viktig at læreren følger opplegget - og selvfølgelig vektlegger at dette er et prosjekt og en lek de skal gjøre i klassen. Barna må på ingen måte tro at det er slik læreren er. Min erfaring med det her er i hvert fall at det funker veldig bra og at ungene tar poenget. Av det jeg har lest om denne arbeidmåten i tysk adopsjonslitteratur synes jeg dette ser lovende ut.

Mvh.

Hva er din vurdering av å gjennomføre et slikt opplegg for an vanlig allmennlærer uten noen med spes. ped å støtte seg til?

Det er ofte tilfellet på en liten skole..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2140044
Del på andre sider

Gjest môvenpink

Hva er din vurdering av å gjennomføre et slikt opplegg for an vanlig allmennlærer uten noen med spes. ped å støtte seg til?

Det er ofte tilfellet på en liten skole..

Hvis lærererne er normalt oppegående tror jeg de kan gjennomføre det. De har jo også pedagogikk i sin utdanning.

Men for "unnasluntrende" lærere som liker lite forarbeid og bestrebelser for å endre noe i klassen, passer ikke opplegget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2140690
Del på andre sider

Synes du tenker veldig flott omkring det her. Og er helt enige med de andre som svarer deg i at du kan legge det fram til kontaktlærer/lærerne akkurat slik du har gjort her.

Men du skriver du trenger råd. Jeg har faktisk et par, men de er mer til bruk _dersom_ noen er diskriminerende/nedsettende mot personer av annen opprinnelse eller personer som bruker briller, har rødt hår og fregner etc. Det er en metode som det er skrevet noe om i Tyskland og tysk adopsjonslitteratur, men hentet fra USA. Her kommer den:

For å få bukt med diskriminering/rasisme....

en lærerveiledning for hvordan læreren kan arbeide med klassen med dette temaet.

Forarbeid: fortell klassen at mennesker når de blir født ikke selv velger sin egen hudfarge. (dette pleier barn å forstå ganske lett). Innfør klassen i emnet diskriminering verden rundt med eksempler. F.eks. fortell om afrikanere som før i USA ble behandlet dårlig, om indianere som ble undertrykt osv. Så for at barna skal skjønne problematikken ennå bedre, fortell om dyr! Fortell om hvordan noen dyr kan bli favorisert til fordel for andre. Fortell om kuene i India. De er hellige. De får lov å gå rundt i veien og bilene må vente. Mens kommer det en hund i veien, tuter de og vifter den vekk. Lærer må fortelle at dette også er forskjellsbehandling. Så samtal med klassen om dette, la elevene komme med sine tanker og følelser omkring dette. (flere elever viser seg å reagerer kraftigere på hvordan kua og hunden blir behandla ulikt - de synes det er veldig urettferdig !)

Så forteller læreren at de skal gjøre et opplegg i klassen der hun/han skal dele klassen inn i to. Alle elevene skal være i begge grupper fordelt på to dager. (i USA har de brukt mer ekstremvarianter med en uke av hvert, men barna skjønner lett poenget i løp av en dag også...) KLassen skal bli delt inn i de som har blå øyne og de som har brune øyne. Første dag skal de i klassen som har brune øyne få alle fordeler. De skal få lov å bruke pc-en i klasserommet. Om en med blå øyne og en med brune øyne begge vil ha maskinen, skal læreren konsekvent velge den med brune øyne. (dette vil selvsagt den med blå øyne oppleve veldig urettferdig - det er det som er poenget!). Når læreren spør spørsmål til klassen, og elevene rekker opp hånda skal hun bare velge å la de med brune øyne få svare. Rekker de opp henda og spør om de kan gå på do etc. la alle med brune øyne få gå, men ikke de med blå øyne.

Så siste time av skoledagen snakk ut om hvordan dagen har vært. Hvordan har de med brune øyne opplevd det? Og de med blå? (ofte på dette stadiet vil de med brune øyne føle det som i paradis, mens de med blå øyne synes alt er fryktelig urettferdig!)

Så kommer det spennende - neste dag skal elevene bytte opplegg. De med brune øyne skal bli behandlet som de med blå øyne ble dagen før og omvendt. Fortsett samme opplegg ut dagen, avslutt med samtale i klassen.

Tredje dag: læreren må si at nå er prosjektet ferdig og at denne dagen skal de jobbe med temaet. Sett av de første timene til å snakke om hvordan det opplevdes å være i den samme gruppen men med ulik behandling. Fortell om favorisering og diskriminering.

Så etter elevene har fått fortalt om alt de har "kjent på kroppen" jobb videre med innsikt. Tanken er at innsikt skal føre til a-ha opplevelse for barna og dermed resultere i mer bevisst og endret atferd.

Jobb siste halve dagen med temaet rasisme. Fortell at vi ikke skal favorisere eller diskriminere noen. Si igjen at ingen kan velge hvordan de ser ut når de blir født, hva gjelder dårlig eller godt syn, harfarge og fregner og hudfarge. Si at det derfor er kjemperettferdig å bare behandle alle som like verdifulle. Og at det er slik vi skal gjøre i klassen. Minn de på deres egne erfaringer. Det som da skjer i klassen nå er interessant - ofte blir dette en felles opplevelse for klassen som blir så sterk at det knytter de sammen. I ukene fremover ser man gjerne en helt annen atferd. Ord som negerbolle eller rødtopp avtar. Og ikke minst dersom noen blir kalt for det står de mer opp med rett rygg og kan si: Hei du! Det der kan du ikke si! Det der er bare tull og helt urettferdig! Kanskje jeg skulle kalt deg bleking f.eks. Det ville du ikke likt. Så derfor slutter vi med å si sånn til hverandre med en gang!

Saken er at ungene skal få mer innsikt, tanker/refleksjoner og endret afterd. De barna som av en eller annen grunn skiller seg ut (hudfarge, hårfarge, synshemning etc) skal også gjennom dette bli mer selvbevisste på at en del atferd er helt uakseptabel og at slikt skal man ikke si og absolutt ikke finne seg i. De blir altså mer selvhevdende og ikke minst utvikler de en strategisk kompetanse som de også vil ha nytte av senere i livet.

Dette ble langt! Men fikk så lyst til å skrive om dette.

Hilsen adopsjonsinteressete

Fantastisk!!! Min lærer gjennomførte i sin tid et lignende opplegg, ...akkurat som gikk på dette med øyenfarge. Jeg var på den tiden stilleste jenta på vindusrekka...og med brune øyne....og for første gang i mitt skoleliv fikk jeg masse fordeler og særbehandling. Det føltes veldig godt den veien også.... Og de høyrøstede, selvsikre blondinene med blå øyne ble ganske paffe når de skjønte hva det hele dreide seg om. Vi fikk en veldig god diskusjon i etterkant av dette forsøket, og det har virkelig satt seg fast hos meg, ihvertfall.

Kan også tillegge at vi har en metode på skolen som heter Storyline. I hovedsak er dette en tverrfaglig metode som tar for seg et tema. Vi jobbet da først med utvandringen fra Norge på slutten av 1800 tallet, for å få fokus på hvorfor man velger å reise fra landet sitt. Alle syntes det var fint at nordmennene fikk en sjanse til å starte på nytt igjen. Etter en god periode med fokus på utvandringen, innførte vi temaet innvandring. Det satte i gang mange gode tanker hos elevene, og engasjementet var stort.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265429-trenger-r%C3%A5d/#findComment-2141416
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...