Gå til innhold

Jeg har sendt mail til svigermor

Anbefalte innlegg

Jeg sendte henne nå en mail på jobben der jeg forklarte at jeg er skuffet og såret over hennes kommentar i går. At jeg ikke anser det å være vakker som en spesielt nyttig egenskap, og at jeg håper hun forstår at det var en stygg og tankeløs kommentar fra en bestemor til en mamma.

Nå var jeg modig, synes jeg. Mailen var helt saklig, men jeg tillot meg å være såret, det synes jeg hun fortjener å høre.

Så får vi se om hun sier noe...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265440-jeg-har-sendt-mail-til-svigermor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, tøft gjort!!

Vi venter spent på fortsettelsen;-)

Jeg er ganske stolt over meg selv nå, men fryktelig redd for at hun ringer. Da kommer jeg til å slenge den fra meg og løpe inn i et annet rom.. Huff, at det går an å være så pysete.

Eller konfliktsky, er vel ordet.

Annonse

Hei! Vet jeg hadde reagert nøyaktig som deg, hun kan ikke si sånne ting til en mamma som er så stolt av barna sine og som selvfølgelig synes de er verdens vakreste! God ide å sende den mailen synes jeg, for ellers hadde du ikke blitt ferdig med det. Kos deg videre med de skjønne barna dine!

Gjest jeghetermaria

Du skriver: Så jeg sier for første gang i denne fortrolige stunden at jeg også slet etter å ha fått gutten vår. Men - etter denne fødselen føler jeg at alt er helt supert, ting har falt på plass, jeg har det fantastisk bra!

Eh... kjære, kjære jenta mi: Du har det IKKE fantastisk bra!!!

Du får all den medfølelsen du trenger fra meg, men søk hjelp for fødselsdepresjonen din så raskt du kan denne gangen!

Trøsteklem

Kjempebra at du har sagt ifra til henne!

Egentlig burde jeg si at det er helt utrolig at folk kan få seg til å si sånn, men dessverre kjenner jeg så altfor godt til den "typen". I mitt tilfelle er det moren min som er omtrent sånn. Kom med nedlatende/negative kommentarer om meg i bryllupet mitt, ikke til meg direkte, men ovenfor et par venninner av meg, som sto nesten målløse tilbake, for å nevne ett eksempel. Nå har jo ikke jeg noe barn ennå, men jeg er fryktelig spent på hvordan det vil gå når barnet kommer her...

Selv om det er vondt nå, husk at det er hun som er den som har tapt i denne saken. Fortsetter hun i samme spor, så mister hun mer og mer av familien sin, både sønn, svigerdatter og skjønne barnebarn. Godt at mannen din er så støttende og flott, fokuser på det. Og fokuser på de to skjønne barna dine! For det er jeg sikker på at de er, uansett skjevt bakhode eller hva det nå måtte være..!

Klem

hidi, the scorpion

Du har ihvertfall gjort det mest korrekte i forhold til deg selv, svigermor og resten av familien!

Få det ut, så kanskje dere kan snakke om saken, for deretter å kunne ha et "greit" forhold.

Etter en fødsel er vi særdeles sårbare, i tillegg til alt annet likssom, og besteforeldre bør tre svært varsomme!

Lykke til, mij, og vi venter på oppdatering...

Annonse

Gjest annlovinda

Det synes jeg var flott gjort av deg. Og ikke minst, kjempetøft at du tar tak i det. Virkelig imponert over deg nå.

Håper dette får henne til å tenke over hva hun har sagt. Og at det får henne til å tenke før hun sier noe en annen gang.

:)

Gjest også en mamma

Jeg syns vel ikke det var spesielt lurt av deg å sende mail. Min erfaring er at mail og SMS er nokså upersonlige medier, og det som skrives kan lett misforstås. Dessuten føles det upersonlig å få en slik mail. "Hvorfor kunne hun ikke si det rett til meg", liksom.

Når det er sagt så tror jeg at du motsier deg selv. Du sier først at det er ikke en nyttig egenskap å være vakker, men så tillater du deg å være såret over at hun da ikke syns barnet ditt er spesielt vakkert.

Hvis det ikke er viktig, hvorfor blir du såret? Hun trakk jo også fram først de positive tingene med barnet, og i følge innlegget ditt under her sa hun deretter at "spesielt vakker er han ikke".

Hvordan tror du hun vil tolke din mail? Hun blir mest sannsynlig fornærmet. Først fordi du ikke snakker ansikt til ansikt med henne, tatt i betraktning at dere har hatt et såpass nært forhold tidligere. Dernest fordi du legger så mye i en slik kommentar, hun har jo både sagt og vist at hun verdsetter gutten for den han er. Og til slutt fordi hun følte at det å være vakker var uviktig, og at det derfor ikke gjorde noe å si det.

Og hva skjer da? En fornærmet svigermor? Det er oppskriften på alt annet enn fred og harmoni...

Gjest du er nok litt påvirket av hormoner nå

Synes du overreagerer her nå og tror det må være hormonene dine som løper litt løpsk.

Hvis man skal være litt objektiv her så er det mange barn som ikke er det man kan kalle vakre. Men man blir glad i dem alikevel. Og som foreldre så synes man at sine egne barn er vakrest uansett.

Hvis svigermor viser dine barn at hun er en god bestemor og steller godt med dem, så må hun få ha sine meninger om vakker eller ei. Det betyr da ikke at hun ikke kan være glad i barnet ditt alikevel.

Ja, hun skulle nok holdt kjeft, men kanskje også hun synes at det var tiden for betroelser i det du kaller en fin samtale i utgangspunktet. Og mente det ikke så ille som du oppfatter saken her kanskje?

Jeg har også en svigermor som har meninger som får meg til å steile. Men etter mange år er jeg vant til dette og rister på hodet litt i det skjulte, men gidder ikke kaste vekk krefter på å tenke noe mer over alt som plopper ut av hennes munn. Og på den måten har vi overlevd i 20 år uten å krangle noe særlig. For hva gagner det egentlig til?

En familie som går i oppløsning fordi man ikke kan godta kommentarer som kan være sårende for en men ikke for en annen?

Gjest mammantil4

Dette var lurt gjordt av deg.

Det lønner seg alltid å ta tak i slike konflikter. Hvis ikke så vokser de seg bare enorme inne hodet ditt.

Nå får du og svigermor muligheten til å skvære opp.

Flink mij.

Nå er det vel strengt tatt mij som har LAGET denne konflikten da. Svigermor sa bare i en fortolig setting hva hun mente hun. Og at mij skal ta det så ille opp er for meg helt utrolig. SÅ skriker hun og lager masse rabalder of konflikt ut av det. Med en slik oppførsel så slipper hun kanskje å ha kontakt med svigermor...

Gjest mammantil4

Hei! Vet jeg hadde reagert nøyaktig som deg, hun kan ikke si sånne ting til en mamma som er så stolt av barna sine og som selvfølgelig synes de er verdens vakreste! God ide å sende den mailen synes jeg, for ellers hadde du ikke blitt ferdig med det. Kos deg videre med de skjønne barna dine!

Men mener du at mammaens syn endres av denne kommentaren? Eller hvorfor er det så grusomt å høre at ikke alle i verden synes det samme som mammen?

jeg går da ikke rundt og tror alle i verden synes mine barn er verdens vakreste heller. Hørt om den stygge andungen??

Gjest tooblond

Oj, svarte deg lenger ned her, så ikke dette innlegget hvor du sier du har sendt henne mail.

Føler med deg som sagt fordi jeg vet hvordan det er å ha en "dragesvigermor".

Bra at du sier fra til henne nå hvor sårende du synes kommentaren hennes var. Jeg synes derimot ikke at du behøver å begrunne tristheten din overfor henne med at du ikke synes det er noen egenskap å være vakker osv.

Om ungen din ser ut som Brad Pitt eller er stygg som juling er revnende likegyldig. Det var en veldig ufølsom og ekkel kommentar hun kom med angående gutten din, som bør få henne til å skamme seg uansett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...