Gå til innhold

Hvorfor så mye verre med negativ kritikk enn positiv?

Anbefalte innlegg

Gjest mammantil4

Javel. jeg synes også at det samme gjelder for utseende til voksne for den del. Kjenner en del folk som synes det er essensielt at verden får vite hvem de synes ser bra ut eller ikke. Mange som blir veldig lei seg og faktisk får problemer av slike "konstruktive" flittigliser.

Hvis venninna de feks. begynner å ligne på Keiko kan du velge hvordan du vil vinkle det.

Alt.1: Du likner en strandet grindhval.

Alt.2 Du, jeg synes det er litt lenge siden jeg har fått rørt på meg, interessert i å være med på trening før vi tar den middagen?

Begge deler er negativ kritikk, men formuleringen er vesentlig.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sammfunnskritiker

8

• morsan

6

• Sofline

4

• pekkaline

4

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Negativ kritikk takler jeg bra dersom den kommer fra mennesker jeg kjenner godt og vet vil meg vel, altså at vi har en gjensidig, trygg relasjon i utgangspunktet. Også forutsetter det at kritikken gjelder noe jeg faktisk har påvirkning på. Hvis noen sier til meg: Øyenfargen din er ikke pen, og den kler deg egentlig ikke... HVa skal jeg egentlig si til det? Det er jo ikke noe jeg kan gjøre noe særlig med, annet enn å kjøpe fargede kontaklinser.

Slik kritikk har jo ingen hensikt.

Dersom de sier at jeg heller burde velge grønne klær enn blå, så er det en annen sak. Det er noe jeg kan påvirke. Ingen vits å kritisere noe som ikke kan påvirkes av den som mottar kritikken. Da er det bare sårende, og kan bidra til at den det gjelder blir lei seg og for "opphengt i det" selv - til absolutt ingen nytte.

Negativ kritikk som vi ikke er sikker på er velment, eller som vi ikke kan gjøre noe med, tror jeg de fleste setter mindre pris på. Det gjør noe med tryggheten og selvbildet vårt, tror jeg.

Gjest mammantil4

Synes du ikke det er bedre å være snill og hyggelig enn slem da?

Hvorfor er det så slemt å ikke ha samme mening? Jeg snakker ikke om å si at noen er forjævlig stygg og feit, men enkel negativ kritikk burde alle kunne takle. Faktisk.

Gjest mammantil4

Så dum det går an å bli??

Kverulerer bare i samme stil som deg , dum eller?

Når du begynner å dra inn spydigheter og mene at det per def er sånn alle negative kritikker er så må du jo være ja, litt dum.

Nei, men det kan da neppe skade. Og her er det også snakk om kritikk av andre ting. Jeg griner ikke jeg om noen synes stua mi er stygg.

Men hvorfor i all verden skal man si noe? Hvis man ikke har noe pent å si kan man vel like gjerne la være?

Konstruktiv kritikk kan for all del være bra, men kritikk for kritikkens egen skyld er bare tull!

Gjest barelurtelitt

Når du begynner å dra inn spydigheter og mene at det per def er sånn alle negative kritikker er så må du jo være ja, litt dum.

Ja sikkert. er vel bare det at jeg i utgansgpunktet har litt lave tanker om IQ-nivået på noen som lurer på akkurat det du lurte på i tråden her:-)

Annonse

Jeg bare sier at man ikke kan være så hårsår og ta sånn på vei for alt mulig. Hvia andres mening er så livsvktig for en så har man et stort problem når man skal komme seg gjennom livet.

Så altså, hvis noen sa til deg at du er mindre pen, det hadde altså vært helt greit? Hvis noen sa til meg at jeg var stygg hadde jeg blitt ganske såret.

Gjest mammantil4

Så altså, hvis noen sa til deg at du er mindre pen, det hadde altså vært helt greit? Hvis noen sa til meg at jeg var stygg hadde jeg blitt ganske såret.

Ja, herregud, hvorfor skulle det bry meg da? Jeg vet da at ikke alle synes jeg er pen. Og ingen illusjoner brister om noen faktisk setter ord på det.

Men hvis det slenges som en fornærming eller spydighet er det jo noe annet.

Men i en fortrolig stund, hvor man snakket om nettopp utseende så why not?

Gjest mammantil4

Javel, litt merkelig definisjon du har på ting men ellers er du sikkert kjempestyg...ehh PEN:-)

Det eneste vi vet om deg er at du er barnslig. *ler* Utrolig at folk ikke ser forkskjell på negativ kritikk og dritt kasting, det er jo to ulike ting, men dras inn her som det samme.

Hvorfor er det så slemt å ikke ha samme mening? Jeg snakker ikke om å si at noen er forjævlig stygg og feit, men enkel negativ kritikk burde alle kunne takle. Faktisk.

Hvis dette f.eks går på et utført arbeid som kunne ha vært bedre utført, så er det ok. med slik kritikk.

Når det gjelder andres utseende, så NEI!!, DET ER IKKE OK.

Tenke kan man gjøre. Men man skal holde klokelig kjeft.

Herregud, at det går an!

Ja, herregud, hvorfor skulle det bry meg da? Jeg vet da at ikke alle synes jeg er pen. Og ingen illusjoner brister om noen faktisk setter ord på det.

Men hvis det slenges som en fornærming eller spydighet er det jo noe annet.

Men i en fortrolig stund, hvor man snakket om nettopp utseende så why not?

Men hvorfor risikere sjansen på at noen kan bli såret av det? Og det å påpeke at noen er stygga..hva i all verden skal det være godt for?

Annonse

Man sier noe om å være søt for å være hyggelig.

Men generelt, til ukjente og perifere venner sier man ikke slikt, da det kan misoppfattes.

Og man skal ikke "mobbe" andre med hverken stygg eller fet, eller mindre pen osv..

Som i tråden nedenfor, der det er en samtale med to i nær familie blir det noe annet.

Er dette seriøst?

Alt vi sier skaper noe, stort eller lite, vondt eller godt, positivt eller negativt.

Om man vil, kan man finne noe positivt å si om et barns utseende og vesen. Så hvorfor ikke si det? Hvorfor ikke skape noe som er litt godt. Hvorfor ikke la foreldrene vite at vi ser en liten flik av det som gjør at de synes dette barnet er verdens beste?

Er man dum nok, kan man uten problemer finne noe negativt å buse ut med. Noe som ikke går an å gjøre noe med eller forandre på.

Positiv omtale trenger ikke å ha annen hensikt enn å skape gode følelser. Negativ omtale er meningsløs, ofte ondskapsfull, når dens intensjon ikke er et realistisk mål om positiv forandring.

Jeg nærer langt større respekt og beundring for de som vet å oppmuntre og bygge opp, enn de som ikke evner annet enn å rive ned.

mvh

mvh

Er dette seriøst?

Alt vi sier skaper noe, stort eller lite, vondt eller godt, positivt eller negativt.

Om man vil, kan man finne noe positivt å si om et barns utseende og vesen. Så hvorfor ikke si det? Hvorfor ikke skape noe som er litt godt. Hvorfor ikke la foreldrene vite at vi ser en liten flik av det som gjør at de synes dette barnet er verdens beste?

Er man dum nok, kan man uten problemer finne noe negativt å buse ut med. Noe som ikke går an å gjøre noe med eller forandre på.

Positiv omtale trenger ikke å ha annen hensikt enn å skape gode følelser. Negativ omtale er meningsløs, ofte ondskapsfull, når dens intensjon ikke er et realistisk mål om positiv forandring.

Jeg nærer langt større respekt og beundring for de som vet å oppmuntre og bygge opp, enn de som ikke evner annet enn å rive ned.

mvh

mvh

Amen!

Uh, kritikk? Jeg ser kritikk som noe konstruktiv for å hjelpe noe(n) til å bli bedre. I sang f.eks er både positiv og negativ kritikk velkommen, så sangeren kan både få selvtillitt og utvikle potensialet sitt.

Å fortelle noen at barnet deres ikke er vakkert, kan ikke kalles kritikk, men bare ondskapsfullt. Det er ingen sjans i verden for at det var sagt med noen positiv hensikt, og det har ikke noe formål å si noe sånt, annet enn å såre.

Og derfor er spørsmålet ditt helt på trynet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...