Gå til innhold

Hvorfor så mye verre med negativ kritikk enn positiv?

Anbefalte innlegg

Selvsagt er det verre med kritikk enn med positive tilbakemeldinger. Man blir jo såret av det som er negativt, og man blir oppløftet av det som er positivt.

Konstruktiv kritikk er noe annet. Så lenge den blir fremlagt på en ordentlig måte er den til god hjelp.

Og jeg mener at ofte kan man la være å si noe hvis man ikke har noe positivt å si :)

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sammfunnskritiker

8

• morsan

6

• Sofline

4

• pekkaline

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg bare sier at man ikke kan være så hårsår og ta sånn på vei for alt mulig. Hvia andres mening er så livsvktig for en så har man et stort problem når man skal komme seg gjennom livet.

De fleste jeg har møtt som kritiserer andre for å tåle lite er av typen som slenger gift med kjeften i tide og utide.

Deretter er det alle andre det er noe galt med som ikke liker giften de sprer rundt seg.

Du må da tåle at jeg er en drittsekk! blir det egentlige budskapet.

Hurra for alle som forsøker å ta hensyn til andres (potensielle) sårbarhet framfor å tråkke midt i den.

mvh

Man kan da alltid finne på noe positivt å si om alle. Og jeg synes det er en selvfølge at man trekker fram det positive framfor det negative enten det gjelder barn eller voksne.

Det negative trenger man ikke å si bortsett fra hvis man blir spurt og det er forventet at man skal være ærlig

Gjest ikke artig

Jeg sier sjeldent noe, dvs kun når jeg _mener_ at ungen er vanvittig pen. Jeg kan ikke lyve, men jeg forholder meg heller taus pga høflighet.

Husker da jeg fikk nr 2, om folk kommenterte at "han er ikke så søt som storebror, nei, han har så klumpete nese". Babyen var 3 dager gammel!

Høflighet. En fin ting for å "beholde husfreden".

Av og til sier jeg til ungene: "Hvis du ikke kan si noe positivt, så¨får du la vær å si noe!"

Det er en god leveregel, synes jeg.

Av og til sier jeg til ungene: "Hvis du ikke kan si noe positivt, så¨får du la vær å si noe!"

Akkurat som jeg sier, nøyaktig :)

Man trenger ikke gjøre verden surere med negativitet.

Jeg sier også ofte : "ikke gjør med andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg."

Annonse

Jeg forstår at folk har forskjellige meninger ja....

Jeg mener at man ikke sier at en unge er stygg. Kunne du sagt til en unge med store ører og som sliter i matte f.eks " du med de stygge ørene, du klarer aldri å bli flink i matte." ? (eller noe tilsvarende)

Nei, da snakker man ikke om ørene, men sier heller at øvelse gjør mester, du kan bli kjempeflink, stå på!

Ehh, eller har jeg misforstått innlegget ditt???

;)

Jeg bare sier at man ikke kan være så hårsår og ta sånn på vei for alt mulig. Hvia andres mening er så livsvktig for en så har man et stort problem når man skal komme seg gjennom livet.

Den som har aller størst problemer med andres meninger her er jo deg da, Maiken. :-)

Hvorfor negativ kritikk er mindre hyggelig enn positiv?! Er det vanskelig å forstå?

Det å si at ungene dine ikke er særlig vakre, har ingenting konstruktivt for seg. All negativ kritikk er meningsløst med mindre målet er å skade/såre/psyke ut andre personer.

Men jeg kan f eks kritisere en artikkel du har skrevet i en avis og peke på ting du burde ha gjort annerledes. Det er da konstruktiv kritikk du kan bygge videre på, ikke negativ kritikk.

"Fy faen for en dårlig skribent du er!" er negativ kritikk.

Annonse

Retorisk spørsmål: ville du sagt til en voksen dame (eller mann) for den sags skyld at "jeg synes ikke du er spesielt pen / kjekk"?

Når man ikke sier sånt til/om voksne hvorfor da si det til/om barn? Det har jo litt med respekt å gjøre og at man faktisk kan ødelegge noens selvbilde. Hvordan tror du et barn som stadig får høre at man er lite pen/ søt vil utvikle selvbildet sitt? I heller negativ retning. Noe barnet må leve med hele livet. Snakk godt om mennesker du så gjør du en god gjerning.

Retorisk spørsmål: ville du sagt til en voksen dame (eller mann) for den sags skyld at "jeg synes ikke du er spesielt pen / kjekk"?

Når man ikke sier sånt til/om voksne hvorfor da si det til/om barn? Det har jo litt med respekt å gjøre og at man faktisk kan ødelegge noens selvbilde. Hvordan tror du et barn som stadig får høre at man er lite pen/ søt vil utvikle selvbildet sitt? I heller negativ retning. Noe barnet må leve med hele livet. Snakk godt om mennesker du så gjør du en god gjerning.

Er så utrolig enig med deg! :)

Her _må_ jeg bare vise til mitt innlegg fra tidligere i dag;-)

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3515527

Det ante meg tidligere, men det er ganske tydelig nå.

En gang i tiden var hun underholdende, nå begynner jeg nesten å synes synd på mennesket, hun finnes hvertfall ikke normal.

Hun har nok sniffet litt for mange kjemikalier i laboratoriet sitt. Løsemiddelskadet, tipper jeg. :-)

Det ante meg tidligere, men det er ganske tydelig nå.

En gang i tiden var hun underholdende, nå begynner jeg nesten å synes synd på mennesket, hun finnes hvertfall ikke normal.

Hun har nok sniffet litt for mange kjemikalier i laboratoriet sitt. Løsemiddelskadet, tipper jeg. :-)

Rart at noen finner glede i å provosere andre slik.

Hvorfor negativ kritikk er mindre hyggelig enn positiv?! Er det vanskelig å forstå?

Det å si at ungene dine ikke er særlig vakre, har ingenting konstruktivt for seg. All negativ kritikk er meningsløst med mindre målet er å skade/såre/psyke ut andre personer.

Men jeg kan f eks kritisere en artikkel du har skrevet i en avis og peke på ting du burde ha gjort annerledes. Det er da konstruktiv kritikk du kan bygge videre på, ikke negativ kritikk.

"Fy faen for en dårlig skribent du er!" er negativ kritikk.

God beskrivelse av forskjellen på kritikk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...