Gå til innhold

Hvorfor så mye verre med negativ kritikk enn positiv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sammfunnskritiker

8

• morsan

6

• Sofline

4

• pekkaline

4

Mest aktive i denne tråden

sammfunnskritiker

I grunn enig med deg der. Jeg prøver alltid å "høre" hva andre sier- og prøver å forstå. Jeg sliter ofte mer med å forstå motivasjonen for å si ting. F. eks "så stygt barn du har", eller "så pent barn du har", hvilken motivasjon har folk for å komme med slike tilbakemeldinger?

Det er vell ikke uvanlig at folk vurderer og vurderer hverandre, men jeg setter faktisk mer pris på folk som "ser" hva individer faktisk gjør.

sammfunnskritiker

Retorisk spørsmål: ville du sagt til en voksen dame (eller mann) for den sags skyld at "jeg synes ikke du er spesielt pen / kjekk"?

Når man ikke sier sånt til/om voksne hvorfor da si det til/om barn? Det har jo litt med respekt å gjøre og at man faktisk kan ødelegge noens selvbilde. Hvordan tror du et barn som stadig får høre at man er lite pen/ søt vil utvikle selvbildet sitt? I heller negativ retning. Noe barnet må leve med hele livet. Snakk godt om mennesker du så gjør du en god gjerning.

Så vittig at du poengterer at det gjør noe med selvbildet dersom et barn alltid får høre hvor stygt det er.

Hva skjer med et barn som alltid får høre hvor pent det er?

Vurdere vurdere vurdere- alle vurderinger gjør noe med andre menensker. Positive eller negative.

sammfunnskritiker

Klart det er mye hyggeligere å høre at andre skryter av ungene mine, enn at de kritiserer dem. Noe annet hadde vært veldig merkelig...eller?

Jeg blir faktisk glad om naboen kommer og sier, at vet du, i dag så jeg sønnen din på fotballtreningen, og han vat slett ikke noe snill og grei med de små gutta. Negativt men positivt syns jeg.

Jeg blir faktisk glad om naboen kommer og sier, at vet du, i dag så jeg sønnen din på fotballtreningen, og han vat slett ikke noe snill og grei med de små gutta. Negativt men positivt syns jeg.

Men det er jo kritikk man kan bruke til noe...

Annonse

sammfunnskritiker

Jeg forstår at folk har forskjellige meninger ja....

Jeg mener at man ikke sier at en unge er stygg. Kunne du sagt til en unge med store ører og som sliter i matte f.eks " du med de stygge ørene, du klarer aldri å bli flink i matte." ? (eller noe tilsvarende)

Nei, da snakker man ikke om ørene, men sier heller at øvelse gjør mester, du kan bli kjempeflink, stå på!

Ehh, eller har jeg misforstått innlegget ditt???

;)

Jeg mener at ditt siste eksempel også er en type kritikk. "Øvelse gjør mester, du kan bli kjempeflink", er jo en indirekte kritikk.

Hva om en ikke legger vekt på de sidene en person opplever som vanskelig, men heller setter oppmerksomheten på det personen fikser og kan?

Det er et lite samfunns paradoks det der at vi er så flinke til å henge oss opp i "negative sider og avvik" hos folk.

Så vittig at du poengterer at det gjør noe med selvbildet dersom et barn alltid får høre hvor stygt det er.

Hva skjer med et barn som alltid får høre hvor pent det er?

Vurdere vurdere vurdere- alle vurderinger gjør noe med andre menensker. Positive eller negative.

Synes du det er vittig? Det var jo det trådstarters innlegg handler om, så da svarer jeg på det.

Om et barn får høre noe positivt kan jeg ikke se noe galt i det. Saken er hvordan man takler det. Negative kommentarer som man stadig får høre bygger ikke opp noe, det bryter snarere ned. Og dårlig selvbilde på et punkt påvirker andre ting i livet. Tenk litt på det neste gang du ønsker at noen skal gjøre noe for deg. Får man positiv tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk er det mye enklere å få et positivt resultat. Kjefting og smelling og negative kommentarer hjelper ingen.

Jeg mener at ditt siste eksempel også er en type kritikk. "Øvelse gjør mester, du kan bli kjempeflink", er jo en indirekte kritikk.

Hva om en ikke legger vekt på de sidene en person opplever som vanskelig, men heller setter oppmerksomheten på det personen fikser og kan?

Det er et lite samfunns paradoks det der at vi er så flinke til å henge oss opp i "negative sider og avvik" hos folk.

Kritikk og kritikk fru blom. Jeg synes ikke dette er det :) Vi skal hjelpe våre små opp og frem her i livet. Jeg har tro på at øvelse gjør mester, og at det er bedre å si noe oppmuntrende som at -øvelse gjør mester. Forstår ikke at det er kritikk egentlig...? De fleste mennesker må gjøre noe flere ganger for å bli flink. Kunne du f.eks kjøre bil første gang du satt bak rattet? Nei? øvelse gjør mester, ville jeg sagt da! ;)

sammfunnskritiker

Synes du det er vittig? Det var jo det trådstarters innlegg handler om, så da svarer jeg på det.

Om et barn får høre noe positivt kan jeg ikke se noe galt i det. Saken er hvordan man takler det. Negative kommentarer som man stadig får høre bygger ikke opp noe, det bryter snarere ned. Og dårlig selvbilde på et punkt påvirker andre ting i livet. Tenk litt på det neste gang du ønsker at noen skal gjøre noe for deg. Får man positiv tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk er det mye enklere å få et positivt resultat. Kjefting og smelling og negative kommentarer hjelper ingen.

Jeg tror også at barn som hele veien får høre hvor søtt det er, pent, tynn, flink etc får noen "nedturer", pga at barn tilegger mange av dise komplimentene som automatiske mål for å være flink...

JEg sier ofte til barna jeg jobber med, "Du er kjempeheldig som har en slik kul hobby, som du kan drive med hele tide. Skulle ønske jeg også kunne mekke"...

Da sier jeg ikke at de er flink, eller at jeg forventer det, eller at dette er noe han må. MEn noe han faktisk gjør for sin egen del. Er det ikke det livet handler om egentlig?

sammfunnskritiker

Ingenting, men det er jo som oftest hyggelig å høre noe pent. Å si "for et stygt barn", er lite taktfullt.

Helt enig. Lite gjennom tenkt. Men finnes det andre måter å anerkjenne, gi opperksomhet på, enn å gå på prestasjoner? eller på karakteristikk av msk?

sammfunnskritiker

Kritikk og kritikk fru blom. Jeg synes ikke dette er det :) Vi skal hjelpe våre små opp og frem her i livet. Jeg har tro på at øvelse gjør mester, og at det er bedre å si noe oppmuntrende som at -øvelse gjør mester. Forstår ikke at det er kritikk egentlig...? De fleste mennesker må gjøre noe flere ganger for å bli flink. Kunne du f.eks kjøre bil første gang du satt bak rattet? Nei? øvelse gjør mester, ville jeg sagt da! ;)

Her snakker vi vell definisjon av kritikk, tenker jeg. "Du ser ikke så verst ut, bare du får tatt et par operasjoner til så, blir det nok bra".

Eller " Bare du får kjørt litt mer bil nå så, så skal du se du blir nok flink".

Hvorfor skal kritikk alltid dreie seg om hvor flott, så flink, så bra?

Hvorfor ikke fokusere på, "Så fint at du syns det er utfordrende med bilkjøring da. Det virker kjempespennede ut". Da anerkejnner vi, men ikke dømmer og vurderer hva individene gjør/ikke gjør, HAr/ikke har.

Annonse

Det er jeg enig i! Men det er noe helt annet å kritisere utseendet til barnet mitt. Dessuten hadde jeg heller ikke likt om noen sa at barnet mitt var "slemt". Jeg hadde likevel satt pris på å bli fortalt om dårlig oppførsel fra barnet mitt sin side.

Her snakker vi vell definisjon av kritikk, tenker jeg. "Du ser ikke så verst ut, bare du får tatt et par operasjoner til så, blir det nok bra".

Eller " Bare du får kjørt litt mer bil nå så, så skal du se du blir nok flink".

Hvorfor skal kritikk alltid dreie seg om hvor flott, så flink, så bra?

Hvorfor ikke fokusere på, "Så fint at du syns det er utfordrende med bilkjøring da. Det virker kjempespennede ut". Da anerkejnner vi, men ikke dømmer og vurderer hva individene gjør/ikke gjør, HAr/ikke har.

"Hvorfor skal kritikk alltid dreie seg om hvor flott, så flink, så bra?"

Vi vet alle hva negativ kritikk gjør med oss, vi vet også hva positiv "kritikk" gjør med oss :)

Men hvordan "kritikken" tas imot kommer helt an på.

Jeg husker godt en skoledag at jeg sa til ei jente/venninne (som jeg beundret/så opp til) at hun var heldig som var så høy. Jeg misunte henne høyda, men hun hadde det som et kompleks.....Det visste jo ikke jeg. Hun gråt og var lei seg hele dagen uten at jeg fikk vite hvorfor, før dagen etter.

Så all positiv kritikk er ikke heller bra. Det er mye om og men her ja.

Jeg tror også at barn som hele veien får høre hvor søtt det er, pent, tynn, flink etc får noen "nedturer", pga at barn tilegger mange av dise komplimentene som automatiske mål for å være flink...

JEg sier ofte til barna jeg jobber med, "Du er kjempeheldig som har en slik kul hobby, som du kan drive med hele tide. Skulle ønske jeg også kunne mekke"...

Da sier jeg ikke at de er flink, eller at jeg forventer det, eller at dette er noe han må. MEn noe han faktisk gjør for sin egen del. Er det ikke det livet handler om egentlig?

Jammen da er vi jo enige da :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...