Gå til innhold

Ett av tre barn blir alltid fremhevet

Anbefalte innlegg

Gjest Tante og mamma

Jeg er tante til tre søte små. Gode unger alle tre. Men som tante blir jeg trist av å se at det alltid er det ene barnet som blir fremhevet og får ros, både av sin egen mor og av bestemor. Moren har faktisk begynt å bremse dette litt, men bestemor fortsetter å favorisere dette barnet foran søsknene. Dette forplanter seg utover i familien også, siden andre slektninger alltid får høre hvor flink og snill det ene barnet er. Jeg passer ofte alle tre, og hun er hverken "verre" eller bedre enn de andre, og de er alle tre flinke på sine områder.

Jeg har barn selv, og greier ikke å forstå at det går an å behandle ungene så forskjellig. Men jeg skal innrømme at da bestemor setter i gang med å skryte av det ene barnet, så pleier jeg å slenge inn en positiv kommentar om de andre to :) hehe. Mer voksen er jeg ikke.

Jeg har så lyst til å si ifra ordentlig, men det er jo ikke min sak egentlig.. hva ville dere gjort om det var deres tantebarn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265472-ett-av-tre-barn-blir-alltid-fremhevet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke favorisert kan du si

Min mamma var den som favoriserte min søster.

Min tante likeså, og min farmor ble veldig påvirket.

En perifer venn av min mor så det rett ut til henne.

Etter dette er det meste mye utjevnet, samtidig som min søster har fått den erfaring til å se og forstå at det faktisk har vært slik i mange år. Hun er også stor bidragsyter til at det ikke er mye av dette mer.

Gjest Pontiac

Jeg er også tante til tre søsken, men der er det det ene barnet som hele tiden får negative kommentarer.

Hva jeg har gjort med det? Sakt utrykkelig i fra hva jeg synes om forskjellsbehandlinga, og siden det desverre ikke har hjulpet så har poden fått bli litt ekstra tantegutt ;)

Jeg synes det er helt flott at du driver litt utjevningspolitikk ved å framheve de andre som ellers ville kommet i skyggen. Også flott at du er en tante som ser alle tre like godt.

Jeg tror det kan være bra om du sier din ærlige mening om dette noen ganger. Så har du gitt både store og små en mulighet. Velg ord, tidspunkt og strategi med stor omhu. Som barnas tante er du ikke den mest sentrale i denne saken, men det er deg så langt fra uvedkommende.

Dessuten, det som kan ramme tantebarn, kan også skje med dine egne.

mvh

Gjest ikke enkelt dette nei

Jeg har tre nieser (halvsøsken), hvor den yngste (fellesbarnet), til enhver tid blir framhevet. Det er ikke måte på, hverken i oppmerksomhet eller hva det måtte være. Sannheten er at ungen er en manipulerende drittunge, og er slu som få!

Dette sa mormora klart i fra om, at hun hverken tålte barnets oppførsel, måten foreldrene fordelte oppmerksomhet og "goder" på. Det ble furting i måneder (av foreldrene til ungen). *hehe*

Dette er en pytonunge, som prøver å sno seg hvor enn hun er. Men hos meg vet hun at det ikke går. Blir hun frekk og utidig (med foreldrenes velsignelse - hun er bare viljesterk, må vite), så setter jeg ned foten. "I mitt hus, er det JEG som bestemmer, osv, så bare oppfør deg ordentlig!

Foreldrene ble helt brydd, en gang da jeg kommenterte litt høyt, hvor pen og ordentlig en av de andre niesene er. I ettertid fikk jeg høre at jeg hadde glemt å si noe positivt om lilletrollet. *hehe*

Annonse

Dette er en farlig tendens. Har opplevd dette selv i over 50 år. Min mor favoriserte min bror, hvor flink han var til alt. Jeg, som jente, skulle være stille og rolig. Det har godt så langt at min bror fortsatt bor hos vår mor, han er godt over 50. Han jobber ikke, ingen inntekt. Og nå bruker han opp mor sine midler, og har hjernevasket henne helt. Alt han sier er riktig, og - han er fortsatt flink. Til hva- lurer jeg på??Han skal liksom være frisk på alle måter, men sånn som dette kan det altså ende. Og andre må bare gå og se på. Alle skjønner det, men ikke min mor. Og min bror utnytter det, som han har gjort med veldig mange mennesker tidligere i livet. Skylder penger overalt, bl. a. Så at dette er en farlig tendens fra tidlig alder - IKKE TVIL.

Jeg syns du skal si i fra til de.

Kanskje de ikke er helt klar over det selv???

Min mor fremhevet datteren til min bror veeeeldig i en periode. Mine barn og min søster sine barn fikk på langt nær samme oppmerksomhet som henne. Min søster tok dette opp med min mor, og hun tok seg kraftig sammen. Nå merker vi ikke forskjell på hvordan hun behandler dem, eller hvor mye oppmerksomhet hver og en av de får fra henne.

Ingen heldig tendens.

Jeg har tre stebarn, de to eldste er gutter. Mellom de to yngste er det bare akkurat året. og sistemann er altså ei jente.

Mamma'n har hatt (hun har blitt bedre nå, men nå er gutten i midten 7 år) en tendens til å "se" eldstemann og yngstefrøken, mens yngste sønn har blitt forventet å bli en kopi av eldste sønn.

Dette har resultert i en stille og rolig gutt, som de siste par årene har hatt en tendens til å lyve så det renner av ham. Da får han ihvertfall oppmerksomhet. Han har også alltid blitt veldig fort sår, og ønsket å tilfredsstille alle.

Heldigvis har mamma'n innsett hva hun har drevet med, og har klart å snu litt. Vi har prøvd å veie opp litt, men det funker mye bedre nå som det skjer begge steder!

Jeg har tre nieser (halvsøsken), hvor den yngste (fellesbarnet), til enhver tid blir framhevet. Det er ikke måte på, hverken i oppmerksomhet eller hva det måtte være. Sannheten er at ungen er en manipulerende drittunge, og er slu som få!

Dette sa mormora klart i fra om, at hun hverken tålte barnets oppførsel, måten foreldrene fordelte oppmerksomhet og "goder" på. Det ble furting i måneder (av foreldrene til ungen). *hehe*

Dette er en pytonunge, som prøver å sno seg hvor enn hun er. Men hos meg vet hun at det ikke går. Blir hun frekk og utidig (med foreldrenes velsignelse - hun er bare viljesterk, må vite), så setter jeg ned foten. "I mitt hus, er det JEG som bestemmer, osv, så bare oppfør deg ordentlig!

Foreldrene ble helt brydd, en gang da jeg kommenterte litt høyt, hvor pen og ordentlig en av de andre niesene er. I ettertid fikk jeg høre at jeg hadde glemt å si noe positivt om lilletrollet. *hehe*

Trist å lese hvor negativt du omtaler dette barnet.

sammfunnskritiker

I gruppepsykologien sies det jo at noen individer alltid, eller i alle fall i mange settinger vil være en vinner- sosialt. Det kommer av egenskaper hos individet og er jo en kjempestyrke.

Jeg ville gjort søsteren din oppmerksom på det, slik at hun kan bli bevisst på hvordan barna profiterer i grupper- og evt hjelpe til der behovet er størst. I mange tilfeller tror jeg også det er riktig å akseptere at slik er det. (Personlighet, noen er søte, lure, innbydende, morsomme, spontane, ledende- kanskje kontrollerende? mer beskjeden, klok, klønete etc)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...