Gå til innhold

Hjelp.... er det noen lærerer her?

Anbefalte innlegg

uvitende......!

Hei.

jeg er nyutdannet lærer og har et spørsmål.

Jeg får nå en ny elev i klassen, som ikke er fra Norge. men fra et land LANGT vekke (vil ikke gå i detalt, i tilfelle...) eleven snakker engelsk, og hun kommer på besøk i begynnelsen av neste uke.

Jeg er kontaklærer for 1. og 2. klasse, og trenger noen "tips" til hvordan vi skal møte denne eleven..

Hva ville dere gjort???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265495-hjelp-er-det-noen-l%C3%A6rerer-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje noen i klassa også kan litt engelsk? Øv eventuelt inn noen få gloser... Finn på en lek der språk ikke har noe å si. Eks mimeleker, stollek e.l. En fin er at du skriver lapper med dyr på (2 lapper av hver) Så deles disse ut til elevene som skal late som de er sitt dyr, dyrene skal da finne hverandre og danne par. De som finner hverandre først vinner :-) Kan de ikke lese kan du jo lage lapper med bilder på. Lykke til.

50 skoler i Oslo har over 50% minoritetselever.

En lærer jeg snakket med i fjor høst regnet med at halvparten av elevene som begynte i hennes klasse ikke snakket mer enn et par ord norsk. En lærer på knærne uten kompetanse og uten tolker.

Det er alltid fint å tenke på at noen har det verre.

En jordmor har ansvaret for 12 fødende, hvorav bare 2 snakker mer enn et par ord norsk. Det var ikke pensum på skolen, nei.

HVa med å forberede de andre barna med å lære litt om landet, og kanskje lære noen engelske gloser.

Og så snakke om hvordan det er å være ny og fremmed i en klasse. Gjør de andre nyskjerrige på den nye eleven ( men ikke så overfall-nyskjerrig...det kan bli litt voldsomt).

Og når den nye eleven kommer, ikke fokuser så veldig på akkurat han(/henne, det kan jo være flaut. Men presentere de andre, snakke om hvordan dere har det her...og hvor spente der er...

Det går nok bra skal du se!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...