Gå til innhold

Halsbetennelse med streptokokker

Anbefalte innlegg

frustrertfrue

Hei. Jeg har en sønn som blir 4 år nå. Han har halsbetennelse med streptokokker. Han fikk først en 10 dagerskur med weifapenin og 12 timer etter at han var ferdig med den kom det tilbake. Fikk en ny kur med weifapenin og det samme skjedde nå også 12 timer etter ferdig kur. Så ble han satt på Dalacin og det har gått tre dager og mandlene er fremmdeles hovne. Han har ikke feber men det har han ikke hatt under de andre kurene heller, men rart at mandlene er like store. Jeg lurer på hva som gjøres hvis han ikke blir bra med denne kuren heller? Kan jo ikke få en fjerde kur. Kan ikke være bra det. Han er ca 15 kg. Hva gjøres i slike situasjoner?

Hilsen en veldig bekymret mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265607-halsbetennelse-med-streptokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Betennelse i halsen er vanlig i barnealderen og årsakene er mange, virus og bakterier. Streptokokker er en vanlig bakterie i denne sammenheng, men den er rel. sjelden årsaken under 3 års alder, da er det vanligere med virus.

Ved en infeksjon blir barnet gjerne febrilt, har smerter i halsen, lymfekjertelene på halsen hovner litt opp og blir ømme.Det er ikke alltid lett å skille en virusinfeksjon fra en bakteriell infeksjon på grunnlag av symptomene.

Ved alle disse infeksjoner hovner mandlene litt opp, sammen med den falske mandel ( den lymfatiske svelgringen).I barnealderen er halsmandlene, som er lette å se, større enn i senere barnealder, og større under en infeksjon.Men når infeksjonen er behandlet, vil mandlene pga barnealderen forsatt virke store.Dersom mandlene er så store at de gir mekanisk hindring for pust, eller snorking kan det være indikasjon for operasjon.

Mange mennesker er bærere av streptokokker, i en epidemiperiode antas 20% å være bærere, og de behandles ikke, de synes å være mindre smittsomme en de som ha symptomer og er syke pga streptokokker.

Det betyr at en post strptest i seg selv ikke alltid er indikasjon for antibiotikabehandling.Derfor stiller også noen spørsmål om det skal gjøres strep test ettter behandling dersom det ikke er kliniske symptomer på sykdom.

Dersom barnet ditt virker friskt, ikke klager over halsondt og mandlene ikke gir hindring for pust slik jeg har nenvt ovenfor, vil jeg, selv om de ser store ut, se tiden an uten behandling.

Innlegget ditt er ikke nytt lenger, men jeg prøver med et lite tips likevel:

Streptokokkene kan overleve på smokk og tannbørste, så du bør skifte ut disse i løpet av kuren (evt. koke dem). Ellers er det stor risiko for å bli smittet igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...