Gå til innhold

Mat til snart 5 mnd. gammel baby


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Gjest Edel

Har ei skjønn lita tulle på 4,5 mnd. som bare blir rundere og rundere! Veide henne i dag, og hun så ut til å ligge på 7,6 kg. Ved fødselen var hun 3,4. På 4 mnd. kontrollen var hun 6,9. Lengden ligger ca på gjennomsnitt, kanskje litt under.

Trodde de skulle legge mindre på seg nå, men det ser jo ikke sånn ut! I tillegg så syns jeg hun krever mat oftere også, hver 3 time på dagtid (kanskje hver 2 om kvelden). Legger henne ca. kl. 22.00, og står opp mellom kl. 8 og 9. Da vokner hun ca kl. 5, men ca annenhver natt så vokner hun nå i tillegg kl. 02.

Da jeg skal begynne å arbeide to dager i uken om to uker så hadde det vært greit å ikke hatt den nattammingen, hun kan da umulig trenge det? Men siden hun er så rund, så bør jeg vel ikke begynne med noe fast føde ennå. (Hadde egentlig tenkt å begynne med dette nå pga. at hun kanskje da ville sove om natten).

Skal jeg prøve å strekke ut tiden mellom måltidene på dagen? Eller vil hun da vokne enda lettere på natten?

Hun sover lite på dagtid syns jeg. 3-4 lurer på fra 1/2 til 1,5 time.

Har du/dere noen gode råd til meg? Gjør jeg noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Edel. Nei, du gjør ikke noe feil. Alle barn er forskjellige og har varierende matlyst. Du har et barn som legger godt på seg, men likevell har god apetitt og vil ha mer. Det at hun de fleste netter sover fra 22-05 er mer enn man kan håpe på. Morsmelk er mer lettfordøyelig enn grøt. Du kan jo prøve å gi henne grøt. Det er ingen grunn til å bekymre seg for vekten. Når hun etterhvert spiser grøt er det også vanlig at de reduserer på morsmelksinntaket. Ammehyppigheten høres ut som forventet siden hun sover såpass lenge på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...