Gå til innhold

Hvor tett og surklete er det "ok" å bli ved astma..?

Anbefalte innlegg

Gjest Erfaringer tas veldig gjerne imot

Er ganske så usikker fordi 2-åringen min har fått astma ganske nylig, og er nå for tida veldig forkjøla, surkler fra brystet og er veldig tett. Ser at det er tungt å puste for han. Heldigvis er han noe bedre idag. Men når han får sånne problemer (er helt fin til vanlig, problemet er når han blir forkjøla), blir jeg sånn i tivl om vi bør ta kontakt med lege (snakket med allergilegen hans på tlf ang opptrapping av medisiner). Mulig at vi bare må godta at han blir veldig syk når han blir så tett av astmaen, eller bør vi dra til lege da? Hva kan legen gjøre, kan vi risikere å bli sendt hjem fordi "det er jo astma"? Håper noen svarer meg på dette!!

Fortsetter under...

Sånn er det med gutten min og (18,5 mnd). Så fort han blir forkjøla, noe han blir veldig lett, så er han tett og surkler og hoster til han spyr eller brekker seg. Da han var pottetett fikk han to doser fludie morgen og kveld, og ventoline (to doser) 2-6 ganger i løpet av dagen - etter behov. Flutiden gjorde at slimet løsna etter tre dagers bruk. Nå er han ikke så tett, og får kun en dose morgen og kveld. Vi holdt han inne en uke da han var som verst, og det hjalp.

Bare et tips: unngå melk og melkprodukter som yogurt, det er slimdannende og får gutten min til å spy med en gang. Han får melk i barnehagen når han ikke er veldig tett, og vann på flaske før han legger seg. Ellers går det i ost og grøt. Når han ikke er tett får han melk på kvelden også og yogurt som mellommåltid eller etter måltid. Mens er han tett får han fruktpure eller frukt.

Legen gjør ikke stort, men kanskje legen endrer medisineringen. Du kan jo ta en telefon og snakke med legen. Vet det er helt foreferdelig å høre og kjenne på brystet at det er fult av slim og det surkler og sukler for hver nn- og utpust. :( Får håpe det er baneastma som blir borte etterhvert.

God bedring til pjokken din.

Når de er så små så blir de fort veldig tette, er vår erfaring. Dette har i vårt tilfelle blitt bedre når ungen har vokst og blitt større. Jeg tror nok at medisineringen bør økes endel når de blir så tette, og ville absolutt ha kontaktet lege (en gang vi gjorde det ble vi faktisk sendt rett til sykehuset; når man er fersk "astma-unge-mamma" er det vanskelig å vite når det er "for" tett...

Gjest Erfaringer tas veldig gjerne i mot

Sånn er det med gutten min og (18,5 mnd). Så fort han blir forkjøla, noe han blir veldig lett, så er han tett og surkler og hoster til han spyr eller brekker seg. Da han var pottetett fikk han to doser fludie morgen og kveld, og ventoline (to doser) 2-6 ganger i løpet av dagen - etter behov. Flutiden gjorde at slimet løsna etter tre dagers bruk. Nå er han ikke så tett, og får kun en dose morgen og kveld. Vi holdt han inne en uke da han var som verst, og det hjalp.

Bare et tips: unngå melk og melkprodukter som yogurt, det er slimdannende og får gutten min til å spy med en gang. Han får melk i barnehagen når han ikke er veldig tett, og vann på flaske før han legger seg. Ellers går det i ost og grøt. Når han ikke er tett får han melk på kvelden også og yogurt som mellommåltid eller etter måltid. Mens er han tett får han fruktpure eller frukt.

Legen gjør ikke stort, men kanskje legen endrer medisineringen. Du kan jo ta en telefon og snakke med legen. Vet det er helt foreferdelig å høre og kjenne på brystet at det er fult av slim og det surkler og sukler for hver nn- og utpust. :( Får håpe det er baneastma som blir borte etterhvert.

God bedring til pjokken din.

Takk for svar. Godt å høre andres tanker rundt dette. Han har allergi mot melk så det får han ikke, men vet du om også soyamelk og rismelk er slimdannend..? Medsineringen er ganske lik deres, han får dobbel dose Flutide morgen og kveld + singulair, Fikk Ventoline men erstattet denne med Efedrin i stedet, da legen mente den skulle virke bedre.

Gjest Erfaring tas veldig gjerne imot

Når de er så små så blir de fort veldig tette, er vår erfaring. Dette har i vårt tilfelle blitt bedre når ungen har vokst og blitt større. Jeg tror nok at medisineringen bør økes endel når de blir så tette, og ville absolutt ha kontaktet lege (en gang vi gjorde det ble vi faktisk sendt rett til sykehuset; når man er fersk "astma-unge-mamma" er det vanskelig å vite når det er "for" tett...

Takk for svar. Tror ikke medisinene kan økes noe mer, vi har doblet dem allerede.

Hvis han blir fort sliten eller veldig slapp kan det være at han trenger oksygen. Andre symptomer er blek/gusten hud, blålilla lepper og at han puster raskt og har inndragninger under ribbena. Da bør du ta han til legen. Vi har opplevd dette selv, og barnet vårt gikk forbi alle i ventekøen på legevakten. De tar det veldig alvorlig.

Annonse

Gjest Erfaringer tas veldig gjerne imot

Hvis han blir fort sliten eller veldig slapp kan det være at han trenger oksygen. Andre symptomer er blek/gusten hud, blålilla lepper og at han puster raskt og har inndragninger under ribbena. Da bør du ta han til legen. Vi har opplevd dette selv, og barnet vårt gikk forbi alle i ventekøen på legevakten. De tar det veldig alvorlig.

Takk for svaret ditt! Veldig konkret og greit svar. Ser nå at kanskje vi burde tatt han til lege for noen dager siden, ialle fall for en vurdering. Heldigvis er han mye bedre nå, men greit å vite en annen gang!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...