Gå til innhold

Kan vi "kreve" at barn med astma får være inne i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva mener dere om det?

Vet jo at det er slik at barn som har vært syke må være friske nok til å være ute i bhagen - ellers er de ikke friske nok til å være der. men hvordan er det med kronisk syke barn som har langvarige luftveisinfeksjoner pga astma? Eller når det er så kaldt som det er nå, kan vi "kreve" at de får være inne?

Fortsetter under...

Det kan bli vanskelig ettersom dere da "binder" en voksen til å være inne med bare dette barnet.

Ja, det forstår jeg jo. Men det er jo et faktum at mange barn med astma tåler kulda dårlig. Kan vel ikke være hjemme fra bhagen alle de kalde dagene, eller..?

Gjest Flystripa

Du kan vel ikke _kreve_ særbehandling - men det er lov til å spørre om muligheten.

Hvis barnet er for sykt til å være uten i -9 grader, så bør man kanskje vurdere en ekstra hjemmedag.

Men spør! For all del, det skader ikke!

Du kan vel ikke _kreve_ særbehandling - men det er lov til å spørre om muligheten.

Hvis barnet er for sykt til å være uten i -9 grader, så bør man kanskje vurdere en ekstra hjemmedag.

Men spør! For all del, det skader ikke!

Vet at ordet kreve er feil. Er forsåvidt heller ikke typen til å legge det fram slik i bhagen:). Ville lufte det litt her først, før jeg spør om det finnes mulighet for å få væreinne.

Annonse

Gjest krev tilført ekstra ressurser

Har barnet ekstra behov, kan det ihvertfall søkes om om ekstra ressurser til barnehagen. Om man får det eller ikke er veldig ulikt.

Etter at det er søkt om ekstra ressurser, kan man ta det opp med leder i bhg.

Er det en stor bhg med flere avdelinger, er det kanskje ikke noe problem at et av barna må være inne, men er det en liten avdeling, (eller en større med knapp bemanning pga sykdom etc), så er det kanskje ingen voksne tilgjengelig til å være inne med barnet (da blir det for mange barn pr voksen ute).

Men det viktigste er at dere tar det opp med leder på forhånd at dere ønsker at barnet skal være inne visse dager, på bakgrunn av barnets form og temperaturen ute. Så får barnehagen gi beskjed de dagene de ikke kan etterfølge ønsket, så får dere være hjemme disse dagene (dere får vel ekstra sykt barn-dager når dere har kronisk syke barn).

Jeg håper dere får til en ordning.

Jeg vet ikke hvilke rettigheter man har.

Men har dere prøvd ut Jonas-maske, slik at barnet kan være ute i lavere temperaturer enn med vanlig påkledning?

Nei, ikke prøvd jonasmaske. Har du erfaringer med det til små barn? Vet du forresten hvodan det er med kulde og astma, er det slikt at man kan få astmaanfall etter å ha vært ute og fått kald luft i lungene, eller at man kan få luftveisinfeksoner pga den kalde lufta?

Tror ikke at dere kan kreve det pga da blir det mindre bemanning på de som er ute. Undersøk om det er andre barn fra andre avd som er i samme situasjon. Kanskje det er flere barn med astma i bhg? Da går det kanskje an å få være inne? Det går i framtiden kanskje an å søke barnet over til en såkalt "allergibhg" om det finnes der dere bor. Det har vi i vår by, den rommer barn med allergier av ulik art samt astmaplager. En slik bhg kan ta individuelle hensyn. Tror også at man har krav på ekstra barn-syk dager dersom en har et barn som plages av astma.

Har barnet ekstra behov, kan det ihvertfall søkes om om ekstra ressurser til barnehagen. Om man får det eller ikke er veldig ulikt.

Etter at det er søkt om ekstra ressurser, kan man ta det opp med leder i bhg.

Er det en stor bhg med flere avdelinger, er det kanskje ikke noe problem at et av barna må være inne, men er det en liten avdeling, (eller en større med knapp bemanning pga sykdom etc), så er det kanskje ingen voksne tilgjengelig til å være inne med barnet (da blir det for mange barn pr voksen ute).

Men det viktigste er at dere tar det opp med leder på forhånd at dere ønsker at barnet skal være inne visse dager, på bakgrunn av barnets form og temperaturen ute. Så får barnehagen gi beskjed de dagene de ikke kan etterfølge ønsket, så får dere være hjemme disse dagene (dere får vel ekstra sykt barn-dager når dere har kronisk syke barn).

Jeg håper dere får til en ordning.

Takk for tipset om ekstra dager pga kronisk sykt barn. Har ikke undersøkt dette før, men fant god info på nettet etter tips fra deg. Det hjelper på.

Tror ikke at dere kan kreve det pga da blir det mindre bemanning på de som er ute. Undersøk om det er andre barn fra andre avd som er i samme situasjon. Kanskje det er flere barn med astma i bhg? Da går det kanskje an å få være inne? Det går i framtiden kanskje an å søke barnet over til en såkalt "allergibhg" om det finnes der dere bor. Det har vi i vår by, den rommer barn med allergier av ulik art samt astmaplager. En slik bhg kan ta individuelle hensyn. Tror også at man har krav på ekstra barn-syk dager dersom en har et barn som plages av astma.

Finnes nok ingen allergibhg i området der vi bor. MEn tipset om ekstra sykedager takker jeg for

Gjest krev tilført ekstra ressurser

Takk for tipset om ekstra dager pga kronisk sykt barn. Har ikke undersøkt dette før, men fant god info på nettet etter tips fra deg. Det hjelper på.

Snakk også med legen om det kan søkes om at barnehagen får tilført ekstra ressurser, for eksempel en vikar i perioder av året det er behov for ditt barn å være innendørs.

Det skader ikke å søke.

Nei, ikke prøvd jonasmaske. Har du erfaringer med det til små barn? Vet du forresten hvodan det er med kulde og astma, er det slikt at man kan få astmaanfall etter å ha vært ute og fått kald luft i lungene, eller at man kan få luftveisinfeksoner pga den kalde lufta?

Nei, jeg har ingen erfaring med astmabarn selv. Har bare hørt om denne Jonasmasken. Barnet til en bekjent bruker/brukte en slik, men det var vel siste året i barnehagen eller førsteklasse på skolen.

Som andre her nevner, så har dere krav på ekstra sykt-barn-dager (10 dager per syke barn, evt. dobbelt om du er alene om omsorgen). http://www.nav.no/page?id=344

Det kan også være at dere har krav på andre økonomiske støtteordninger fra NAV, men det er en litt annen sak. Går ut fra at du er litt kjent med dette.

Håper dere finner en god løsning i barnehagen! :)

Annonse

Nei, jeg har ingen erfaring med astmabarn selv. Har bare hørt om denne Jonasmasken. Barnet til en bekjent bruker/brukte en slik, men det var vel siste året i barnehagen eller førsteklasse på skolen.

Som andre her nevner, så har dere krav på ekstra sykt-barn-dager (10 dager per syke barn, evt. dobbelt om du er alene om omsorgen). http://www.nav.no/page?id=344

Det kan også være at dere har krav på andre økonomiske støtteordninger fra NAV, men det er en litt annen sak. Går ut fra at du er litt kjent med dette.

Håper dere finner en god løsning i barnehagen! :)

Takk for det. Astmaen er foreløpig ganske fersk, han har vært gjennom ett par harde lufteveisinfeksjoner nå, og har vel egentlig ikke helt fått prøvd å være ute i veldig kald luft. Så vi vet egentlig ikke om han reagerer på det eller ikke. mEN regner jo med det, de fleste astmabarn gør vel det tror jeg.

Takk for det. Astmaen er foreløpig ganske fersk, han har vært gjennom ett par harde lufteveisinfeksjoner nå, og har vel egentlig ikke helt fått prøvd å være ute i veldig kald luft. Så vi vet egentlig ikke om han reagerer på det eller ikke. mEN regner jo med det, de fleste astmabarn gør vel det tror jeg.

Du kan jo sende en mail til Astma- og Allergiforeningen og spørre. De har sikkert oversikt over evt. rettigheter.

Se http://www.naaf.no

Jeg ser forresten på den linken nå (ref. det andre svaret mitt), og det finnes Jonas-maske helt ned i størrelse 0-2 år, så det er nok utprøvd til også de minste barna :)

Tror det selges spesial lue til barn med astma sånn at de kan være ute i kulda.

Sjekk astma allergiforeninga sine nettsider så står det sikkert noe der.

Ellers er det lurt å søke om ekstra omsorgsdager på kronisk sykt barn.

Det var ikke så vanskelig å få det når vi søkte på dette pga barnemigrene.

Jeg ser forresten på den linken nå (ref. det andre svaret mitt), og det finnes Jonas-maske helt ned i størrelse 0-2 år, så det er nok utprøvd til også de minste barna :)

Vi fikk en sånn til poden da han var 2 år, mange hjertebarn tåler kulde veldig dårlig. Han nektet plent å bruke den husker jeg, så det var bare å glemme. :o)

Vi fikk en sånn til poden da han var 2 år, mange hjertebarn tåler kulde veldig dårlig. Han nektet plent å bruke den husker jeg, så det var bare å glemme. :o)

Synd at han ikke ville bruke den da. Men kanskje det funker bedre for trådstarters barn. Uansett er det sikkert enklere å få til for litt større barn, når det går an å snakke med barnet om hvorfor det bør bruke masken, osv.

Som flere andre nevner her, så kan du søke om ekstra sykt barn dager hos trygdekontoret. Skjemaet finner du på nav.no

Vi har fått invilget 10 ekstra dager hver pga. minsten vår som også har astma.

Utrolig greit å ha disse ekstra dagene, for hun er mye mer syk enn de andre to er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...