Gå til innhold

Kan vi "kreve" at barn med astma får være inne i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Jeg ville snakket med barnehagen om det. De har sikkert hatt astma-barn der før.

I vår barnehage er de ikke ute når det er veldig kaldt, evt. de største barna går ut en tur.

Ellers er de flinke til å se an temperaturen og barna. Barn som fryser får gå inn først.

De er flinke i vår barnehage. Barna blir virkelig hørt, og de finner løsninger på alle problem.

Fortsetter under...

Jeg svarer litt på siden av det du spør om siden du allerede har fått endel tips om sykedager, rettigheter osv.

Jeg har selv astma og har et astmabarn, så litt erfaring fra dette har det blitt.

Ingen astmabarn er like; alvorligheten spenner fra de som må sykehusinnlegges jevnlig til de som kun opplever langdryge infeksjoner og økt sensitivitet i luftveiene. Snakk med legen om hvilke forholdsregler som er nødvendige å ta for DITT barn.

Endel foreldre har en tendens til å overbeskytte barn med astma, men i dag er det godt dokumentert at normal aktivitet og trening er viktig for å mestre astma og bedre hjerte/lungefunksjon. Jeg synes det er viktig å ikke "sykeliggjøre" astmabarn. Med rett medisinering og forholdsregler kan de leve tilnærmet normalt.

Barn som er mye ute i frisk luft blir sjeldnere syke enn "innesittere". Astmabarn trenger å holde seg friske fra infeksjon.

Ikke alle astmabarn er like sårbare for kulde. Dette må du vurdere over tid og veie eventuell økt sårbarnhet for kulde opp mot behovet for fysisk aktivitet, frisk luft og samværet/uteleken med de andre barna.

Når det er veldig kaldt (f.eks. mer enn -15) bør etter min mening ikke astmabarn ut. Kulda sammensnevrer luftveiene og kan utløse (kraftig) anfall. Friske barn bør vel også bare oppholde seg ute i kort tid. De fleste barnehager har regler for uteaktivitet i streng kulde.

Hvis barnet er i en periode med akutt infeksjon eller kraftig astmasymptomer, bør det være hjemme.

Hvis astmasymptomene er noenlunde under kontroll mener jeg man bør strekke seg langt for at barnet skal være ute : viktige tiltak er : Jonasmaske + bronkiedilaterende medisin rett før de går ut + unngå svært anstrengede aktivitet/trening hvis kaldere enn -5.

P.s. Støtte til innkjøp av Jonasmaske kan du få gjennom Folketrygden. Hør med trygdekontoret.

Lykke til

Gjest girasol

Altså , kreve eller ikke kreve... men jeg vil nå si jeg er utrolig glad for at vi har oppegående, kjærlige barnehageansatte i bhg.vår, som forstår seg på omsorg og å gjøre det som er best for unger med forskjellige behov! Knærten vår har kuldeallergi - som bl.a.utarter seg ved mye eksem på armer og ben, noe som forverres av å være ute i kald luft - da snakker vi kuldegrader under 10 minus... slik det har vært her vi bor den siste uka. De ansatte vil selvsagt gjøre sitt ytterste for ham, så de lar ham være inne! Skulle bare mangle synes jeg.

Gjest hensyn til de andre barna

Altså , kreve eller ikke kreve... men jeg vil nå si jeg er utrolig glad for at vi har oppegående, kjærlige barnehageansatte i bhg.vår, som forstår seg på omsorg og å gjøre det som er best for unger med forskjellige behov! Knærten vår har kuldeallergi - som bl.a.utarter seg ved mye eksem på armer og ben, noe som forverres av å være ute i kald luft - da snakker vi kuldegrader under 10 minus... slik det har vært her vi bor den siste uka. De ansatte vil selvsagt gjøre sitt ytterste for ham, så de lar ham være inne! Skulle bare mangle synes jeg.

Men har de ekstra ansatte da, eller er han alene inne? Eller er det veldig mange barn pr voksen ute?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...