Gå til innhold

Dobbel barnetrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Nei - ikke i dag

Eg og hadde håpa på at me kunne fikse opp i det. No ein dag fekk eg forlovelsesringen som han hadde brukt :-(( Eg hadde håpa på at det kunne bli oss ogjen :-((

Har dåke vore lenge gifte? I år er det 8 år sidan me gifta oss...

Har vært sammen over 10 år, og gift i snart 9. Så vi har en lang historie.

Det er jeg som ikke klarer nå. Han er klar for å prøve det meste. Men han har problemer med alkohol, og det sliter meg ut. (Og barn skal heller ikke ha dette problemet)

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

12

• Velouria

8

• Atene

5

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Nei, det holder ikke. Så lenge man er gift får man ikke støtte som aleneforeldre, uansett hvor partneren bor.

Og du får ikke dobbel barnetrygd, men barnetrygd for ett barn mer enn du har.

Ellers er det ikke noe problem med separasjon hvis dere velger å flytte sammen igjen. Da oppheves den automatisk.

Og om det nå skulle gå bra, og vi flytter sammen igjen. Kan man da bare oppheve separasjon?

Dette var det jeg svarte på, et direkte spørsmål om oppheving av separasjon når/om man flytter sammen igjen.

Jeg er rimelig sikker på at separasjonen automatisk oppheves når man flytter sammen igjen.

Har vært sammen over 10 år, og gift i snart 9. Så vi har en lang historie.

Det er jeg som ikke klarer nå. Han er klar for å prøve det meste. Men han har problemer med alkohol, og det sliter meg ut. (Og barn skal heller ikke ha dette problemet)

Me gjekk frå kvarandre 2 dagar etter 7 års bryllupsdagen vår :-((

Annonse

Gjest Nei - ikke i dag

Me gjekk frå kvarandre 2 dagar etter 7 års bryllupsdagen vår :-((

Tungt dette her. Kjente at jeg fikk meg en smell i går. Han var ute og så på en leilighet. Kom hjem og fortalte litt om den.

Da jeg skulle legge meg fant jeg 3 langstilkede røde rose og valentines kort på bordet.

Hvorfor er dere separert når dere bor sammen da?

Fordi vi er late og ikke har giddet å hente, skrive og sende papirer for å oppheve den.

Uansett så betyr det ingenting for oss om vi er separert, gift eller samboere. Vi giftet oss i sin tid av praktiske årsaker uansett.

Jeg er rimelig sikker på at du tar feil. :)

Jeg og mannen separerte oss, men bor nå sammen igjen. Vi er fremdeles separert, og har bodd sammen i halvannet år.

Jeg tror Sofline har rett.

"Brudd på separasjonen

Arne og Brit kan naturligvis når som helst gjenoppta samlivet ved å flytte sammen igjen (eller fortsette å bli boende sammen). Separasjonen faller i disse tilfellene bort av seg selv. Skulle Arne og Brit senere likevel ønske skilsmisse, må de søke fylkesmannen om ny separasjon".

http://tinyurl.com/3xgohc

Jeg tror Sofline har rett.

"Brudd på separasjonen

Arne og Brit kan naturligvis når som helst gjenoppta samlivet ved å flytte sammen igjen (eller fortsette å bli boende sammen). Separasjonen faller i disse tilfellene bort av seg selv. Skulle Arne og Brit senere likevel ønske skilsmisse, må de søke fylkesmannen om ny separasjon".

http://tinyurl.com/3xgohc

Dette var nytt for meg, jeg fikk iallefall beskjed fra hvem-det-nå -var her i kommunen at vi måtte fylle ut papirer for å oppheve separasjonen. Dette skal jeg sjekke opp. Det er uansett et fett for oss om vi er gift eller separert. Takk for link :)

Dette var nytt for meg, jeg fikk iallefall beskjed fra hvem-det-nå -var her i kommunen at vi måtte fylle ut papirer for å oppheve separasjonen. Dette skal jeg sjekke opp. Det er uansett et fett for oss om vi er gift eller separert. Takk for link :)

Ja, selv om man er enige om ting (ett fett), så kan det sikkert være lurt å ha ting i orden. :-)

Ja, selv om man er enige om ting (ett fett), så kan det sikkert være lurt å ha ting i orden. :-)

Joda, det er det selvsagt. Men vi har jo like rettigheter i forhold til hverandre selvom vi er separert, så verken praktisk eller teoretisk er det av særlig stor betydning. Eller er det endringer i dette også som jeg ikke har fått med meg kanskje?

Joda, det er det selvsagt. Men vi har jo like rettigheter i forhold til hverandre selvom vi er separert, så verken praktisk eller teoretisk er det av særlig stor betydning. Eller er det endringer i dette også som jeg ikke har fått med meg kanskje?

Ingen endringer, separerte har f.eks. aldri hatt arverett etter hverandre.

Annonse

Jeg er rimelig sikker på at du tar feil. :)

Jeg og mannen separerte oss, men bor nå sammen igjen. Vi er fremdeles separert, og har bodd sammen i halvannet år.

Nei, jeg tror ikke det er riktig. Selv om man har fått en formell separasjonsbevilling, faller grunnlaget for den bort dersom samlivet gjenopptas.

Det skal altså være helt unødvendig å oppheve separasjonen på en mer formell måte.

Ingen endringer, separerte har f.eks. aldri hatt arverett etter hverandre.

Joda, separerte har arverett fordi man ikke formelt er skilt.

Jeg googlet det og fikk opp dette,

Faktisk separasjon medfører ikke tap av arverett, ikke tap av rett til uskifte og ikke tap av rettigheter etter folketrygdloven.

http://www.viover60.no/modules.php?name=News&file=print&sid=700

Om ikke dette stemmer er jeg kraftig feilinformert, jeg mener dette også sto i den brosjyren vi fikk om oppløsning av ekteskap.

Joda, separerte har arverett fordi man ikke formelt er skilt.

Jeg googlet det og fikk opp dette,

Faktisk separasjon medfører ikke tap av arverett, ikke tap av rett til uskifte og ikke tap av rettigheter etter folketrygdloven.

http://www.viover60.no/modules.php?name=News&file=print&sid=700

Om ikke dette stemmer er jeg kraftig feilinformert, jeg mener dette også sto i den brosjyren vi fikk om oppløsning av ekteskap.

Faktisk separasjon ja, men det betyr bare at man bor fra hverandre.

Ble ikke dere separert ved bevilling?

Faktisk separasjon ja, men det betyr bare at man bor fra hverandre.

Ble ikke dere separert ved bevilling?

Nå er jeg skikkelig dum her tror jeg, herregud jeg må begynne å sjekke ting ordentlig. Joda, vi hadde jo separasjonsbevilling.. Jeg/vi var helt overbeviste om at det var sånn det funket, så mannen er like blånd som meg, litt av en familie vi er. :)

Jeg spør her om det blir snakk om arv og separasjoner og sånn jeg.

En klok mann sa til meg en gang, du skal ikke anta, du skal vite. Det er nok noe i det ja..

Takk for infoen.

Nå er jeg skikkelig dum her tror jeg, herregud jeg må begynne å sjekke ting ordentlig. Joda, vi hadde jo separasjonsbevilling.. Jeg/vi var helt overbeviste om at det var sånn det funket, så mannen er like blånd som meg, litt av en familie vi er. :)

Jeg spør her om det blir snakk om arv og separasjoner og sånn jeg.

En klok mann sa til meg en gang, du skal ikke anta, du skal vite. Det er nok noe i det ja..

Takk for infoen.

Jeg sjekket lovdata for noen dager siden angående dette, og det er helt sikkert. Er man separert med bevilling, har man ikke arverett etter hverandre.

På den annen side er jeg rimelig sikker på at morsan har rett, og at når dere har flyttet sammen igjen, er separasjonen opphevet.

Tungt dette her. Kjente at jeg fikk meg en smell i går. Han var ute og så på en leilighet. Kom hjem og fortalte litt om den.

Da jeg skulle legge meg fant jeg 3 langstilkede røde rose og valentines kort på bordet.

Såpass, sånt er tungt :-( Eg sliter enno etter at me gjekk frå kvarandre i mai :-((

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...