Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet at ikke alle kan leke med alle.

Men i klassen til min 2.klassing er det helt tydelige klikker. Mye går faktisk på hudfarge. I mange av bursdagene hun har vært på har det værtt 0% fargede. Det går ca. 40%fargede i klassen hennes.

Jenta mi leker mest med jenter fra Sri Lanka, Marokko, Pakistan.....Vi har etnisk norsk bakgrunn selv. Vennene hennes er kjempesøte jenter.

På min datters bursdag vil det være mer enn 40% fargede, for å si det sånn. Jeg synes det er trist at det er så delt miljø, og jeg synes også at det er trist at min datter ikke har innpass i gruppen av "etnisk norske" (dette har jeg skrevet om her tidligere).

Vil gjerne at hun får i pose og sekk.

Viktig nå at dere ikke misforstår og tror at jeg mener at hennes venner er mindre bra, de er helt supre. Men dessverre er de ikke noe særlig sammen i fritiden, det har vært vanskelig å få til, og da blir jenta mi uten venner i helger etc.

Har dere tips til hva vi som foreldre kan gjøre for å bedre klassemiljøet, sånn at klikkene løser seg litt opp?

Eller er det bare å innse at "like barn leker best"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er synd det blir så klikkete. Jeg tror at sånt kan løses uten at man skal tro at alle skal leke sammen. Kan du snakke med lærer om de har noen tips?

Eller kan du prøve å "skaffe venner" til datteren din?- hva med å be hjem en av de andre jentene en lørdag for å bli bedre kjent?- ofte lurt å servere god mat og være skikkelig på tilbudsiden for å gjøre det "attraktivt" i begynnelsen. Min erfaring er jo at barn ofte leker med de som er tilgjengelige så hvis man er på "offensiven", tar initiativ, inviterer hjem , kommer med forslag, inviterer foreldre og barn på kaffe, kafe, kino, i akebakken mm så synes de fleste det er kjempehyggelig, jeg ville blitt kjempeglad hvis noen ba meg hjem iallefall selv om jeg har venner så er det alltid hyggelig å bli spurt!

På denne måten kan jo du også få flere bekjentskaper og det er jo hyggelig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/#findComment-2145929
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Helt ærlig tror jeg nok det er best å innse at like barn leker best, ja.

Det nytter liksom ikke å mene noe om hva andre vil, for å si det sånn.

Nå nærmer det seg skolestart for vår eldste, og vi har vært på innskriving. Der var det ca 25-30 % fargede, resten hvite. Og hva skjer? Jo, allerede på innskrivingen grupperer man seg. Vi stiller oss sammen med de vi kjenner fra vår barnehage, og andre gjør det samme. En morsmålslærer tok hånd om de foreldre og barn som nesten ikke snakket norsk. Inne i klasserommet grupperte barna seg automatisk etter hvem de kjente, og etter hudfarge / språk.

Jeg tror ikke at min gutt tenker noe spesielt over verken hudfarge, språk eller kultur, men det ER der som barrierer, det er jeg overbevist om. Språket er en helt tydelig barriere, men også kultur og språk påvirker. Det er f.eks. ikke alle barn som får lov til å bli med andre hjem, det er begrensninger i forhold til mat (svinekjøtt, f.eks), i forhold til påkledning, osv.

Så jeg tror at delingen er naturlig. Det man bare må jobbe med er å sørge for at det ikke blir utestenging og mobbing ut av det. Men i utgangspunktet velger barna sine venner selv, de velger noen de identifiserer seg med, og grupperingen er et faktum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/#findComment-2145956
Del på andre sider

Jeg har vel dessverre ikke de beste tipsene, men jeg vil bare si at det ikke nødvendigvis er sånn at "like barn leker best".

I klassen til guttungen er det omtrent samme fordelingen, og der leker de helt på tvers av opprinnelse og/eller hudfarge.

Har du snakket med læreren om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/#findComment-2145991
Del på andre sider

Dette synes jeg er noe som læreren også bør ta tak i. Selvsagt er det viktig at både etnisk norske og de som ikke er det leker sammen. Det er jo det som er integrering.

Kanskje du kan spørre jenta di om det er noen av de etnisk norske hun kunne tenke seg å invitere hjem etter skoletid?

Det er kanskje lettere å bli kjent med noen en og en?

Og hvorfor blir ikke de som ikke er etnisk norske invitert på bursdager? Det synes jeg er betenkelig, og bør snakkes om på et foreldremøte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/#findComment-2146014
Del på andre sider

Gjest en lærer

Hei på deg efoll.

Først og fremst vil jeg si at dette er et relativt vanlig problem som det ikke nødvendigvis finnes noen enkle løsninger på.

Jeg tror det er viktig at skolen og hjemmene drar samme vei, og at dere kan ha et foreldremøte om temaet.

En ting foreldre kan gjøre er å dra i gang familieaktivteter, slik at barna får fellesopplevelser også utenom skoletid. Da er det viktig at foreldrene oppfordres til å sosialisere med andre enn dem de alltid prater med, slik at barna ser at foreldrene prater sammen. Hvis mammaen til en i en klikk prater med mammaen til en i en annen klikk, gir det veldig viktige signaler.

Å invitere en fra en annen klikk hjem er også veldig lurt fra tid til annen. Da får man ro rundt det å utforske et eventuelt nytt vennskap.

Vennegrupper, eller familiegrupper er et tredje alternativ. Da deles klassen inn i grupper, ut fra om elevene leker mye sammen eller ikke. Hos oss har vi slike grupper, og vi lærere ser godt hvem som ikke leker mye sammen. Disse settes sammen i samme gruppe. Vi passer også på å få inn både gutter og jenter i gruppa. Ofte er det jo nettopp slik at gutteforeldrene blir kjent, og jenteforeldrene blir kjent.

Det går på omgang å ha besøk av en vennegruppe. Da blir f.eks barna i vennegruppa med en i gruppa hjem. Man gjør lekser sammen, spiller spill sammen, spiser middag sammen osv. Det er om å gjøre at det ikke er så ambisiøst, slik at alle foreldrene føler at dette er noe de makter å gjennomføre.

Ved barnetv-tid kommer foreldrene og henter, og kan evt inviteres inn på en kaffetår og en kjeks. Barna ser barnetv sammen, om de er i den alderen, og man drar hjem etter barne-tv.

En fjerde ting som er veldig fint for miljøet, er overnattingstur, med oppgaver underveis som går på tvers av de faste lekegruppene.

Den klassen jeg ga fra meg sist har gjennomført alle disse tiltakene, og er svært sammensveiset og glade i hverandre. De backer hverandre opp og gjør hverandre gode. Og alt dette kan jeg virkelig takke supre foreldre for.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/#findComment-2146578
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg efoll.

Først og fremst vil jeg si at dette er et relativt vanlig problem som det ikke nødvendigvis finnes noen enkle løsninger på.

Jeg tror det er viktig at skolen og hjemmene drar samme vei, og at dere kan ha et foreldremøte om temaet.

En ting foreldre kan gjøre er å dra i gang familieaktivteter, slik at barna får fellesopplevelser også utenom skoletid. Da er det viktig at foreldrene oppfordres til å sosialisere med andre enn dem de alltid prater med, slik at barna ser at foreldrene prater sammen. Hvis mammaen til en i en klikk prater med mammaen til en i en annen klikk, gir det veldig viktige signaler.

Å invitere en fra en annen klikk hjem er også veldig lurt fra tid til annen. Da får man ro rundt det å utforske et eventuelt nytt vennskap.

Vennegrupper, eller familiegrupper er et tredje alternativ. Da deles klassen inn i grupper, ut fra om elevene leker mye sammen eller ikke. Hos oss har vi slike grupper, og vi lærere ser godt hvem som ikke leker mye sammen. Disse settes sammen i samme gruppe. Vi passer også på å få inn både gutter og jenter i gruppa. Ofte er det jo nettopp slik at gutteforeldrene blir kjent, og jenteforeldrene blir kjent.

Det går på omgang å ha besøk av en vennegruppe. Da blir f.eks barna i vennegruppa med en i gruppa hjem. Man gjør lekser sammen, spiller spill sammen, spiser middag sammen osv. Det er om å gjøre at det ikke er så ambisiøst, slik at alle foreldrene føler at dette er noe de makter å gjennomføre.

Ved barnetv-tid kommer foreldrene og henter, og kan evt inviteres inn på en kaffetår og en kjeks. Barna ser barnetv sammen, om de er i den alderen, og man drar hjem etter barne-tv.

En fjerde ting som er veldig fint for miljøet, er overnattingstur, med oppgaver underveis som går på tvers av de faste lekegruppene.

Den klassen jeg ga fra meg sist har gjennomført alle disse tiltakene, og er svært sammensveiset og glade i hverandre. De backer hverandre opp og gjør hverandre gode. Og alt dette kan jeg virkelig takke supre foreldre for.

Lykke til!

Takk for et langt og fint svar! Jeg tar det til meg og ser hva vi kan gjøre. Vi har riktignok prøvd med årstidsgruppe, men har kun hatt en samling, og da kom det få...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/#findComment-2146600
Del på andre sider

Dette synes jeg er noe som læreren også bør ta tak i. Selvsagt er det viktig at både etnisk norske og de som ikke er det leker sammen. Det er jo det som er integrering.

Kanskje du kan spørre jenta di om det er noen av de etnisk norske hun kunne tenke seg å invitere hjem etter skoletid?

Det er kanskje lettere å bli kjent med noen en og en?

Og hvorfor blir ikke de som ikke er etnisk norske invitert på bursdager? Det synes jeg er betenkelig, og bør snakkes om på et foreldremøte.

Takk for fint svar. Jeg har tenkt å ta det opp med læreren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266336-klassemilj%C3%B8/#findComment-2146601
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...