Gå til innhold

Amme tvillinger...


Gjest gabii

Anbefalte innlegg

Gjest gabii

Kan noen fortelle meg om det å skulle amme tvillinger? Kan man amme begge samtidig. Jeg lurer på det meste når det gjelder dette. Fint om noen med den erfaringen kan komme med noen råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tvillinger er nå 4 mnd og de har kun smakt morsmelk og kun fra puppen. Jeg duoammer endel, men ammer gjerne en og en hvis de ikke er helt samkjørt.

Jentene er over gjennomsnittet for alderen på vekt og lengde, så de får nok melk. Jeg har ørten puter og ei dyne som jeg bygger opp med når jeg skal dobbeltamme. Jeg danderer dette rundt meg med den ene på skuldra og den andre liggende i sofaen ved siden av. Så legger jeg den på skuldra til rette og løfter så den andre opp - en hånd i arma og en i buksa...

Når de skal rape har jeg en på hver skulder. Det går veldig fint.

Men jeg hadde nok ikke klart meg uten ammeputa, som jeg forøvrig hadde med på sykehuset og øvde duoamming med allerede fra dag 2.

Tvillinglista anbefales- der kan du få råd om hvordan andre gjør det:

www.tvillinglista.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tvillinger er nå 4 mnd og de har kun smakt morsmelk og kun fra puppen. Jeg duoammer endel, men ammer gjerne en og en hvis de ikke er helt samkjørt.

Jentene er over gjennomsnittet for alderen på vekt og lengde, så de får nok melk. Jeg har ørten puter og ei dyne som jeg bygger opp med når jeg skal dobbeltamme. Jeg danderer dette rundt meg med den ene på skuldra og den andre liggende i sofaen ved siden av. Så legger jeg den på skuldra til rette og løfter så den andre opp - en hånd i arma og en i buksa...

Når de skal rape har jeg en på hver skulder. Det går veldig fint.

Men jeg hadde nok ikke klart meg uten ammeputa, som jeg forøvrig hadde med på sykehuset og øvde duoamming med allerede fra dag 2.

Tvillinglista anbefales- der kan du få råd om hvordan andre gjør det:

www.tvillinglista.com

Jeg må bare si at det koster slit og svette og fullamme to babyer. Jeg ammet omtrent kontinuerlig i de første ukene. Da gjalt det å ikke gi opp. Mine ville ikke ta flaske heller så jeg ahdde ikke noe valg - jeg måtte stå på. Om natta sov de med meg i dobbeltsenga, en på hver side av meg. (Mannen min flytta på gjesterommet). Jeg bare snudde meg etter den som ville ha mat, puttet puppen inn og sov videre. Etter noen uker roet det seg, de spiste ikke så ofte, men jeg hadde skikkelig vondt i ryggen etter den stive stillinga om natta.

Det gikk imidlertid over, nå sover de på eget rom og jeg står opp og dobbeltammer en gang om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære gabii. Ja, man kan amme begge to samtidig. Hvis det er dine første barn, anbefaler jeg deg at du får tak i brosjyren: Hvordan du ammer ditt barn. Den får du gratis på helsestasjonen eller du kan hente den ned på internett på Statens Helsetilsyn sin side. Tvillingforeldreforeningen har nylig kommet med en brosjyre: Amming av tvillinger. Denne kan bestilles derfra. Hjemmeside: www.tvillingforeldreforeningen.no. Les disse og spør jordmoren du går til kontroll hos om råd eller helsesøster som barna dine skal følges opp av etter fødsel. Har du spesielle ønsker i forhold til amming, skriv det ned og gi det til jordmor når du kommer inn i fødsel. Det er ikke så uvanlig at tvillinger kan komme litt før tiden. Forbered deg også på at du muligens må pumpe deg i starten. Det viktigste er vel at du innstiller deg på at amming tar tid og at du må regne med amming 1-2 ganger pr. natt de første måndene. Kom gjerne tilbake med flere spørsmål i ammeforum. Fint om noen med ammeerfaring av tvillinger kan gi deg noen tips. Jeg har møtt mange tvillingforeldre gjennom min praksis som fullammer. Å få støtte og praktisk hjelp med barna i starten er et godt skritt på veien til å lykkes. Lykke til med svangerskap og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søndagsbarn

Hei,

Det går ann å amme tvillinger, men det kreves en god del stahet og energi. Mine går det ikke ann å dobbeltamme, og samme historie har jeg hørt av flere. Jeg annbefaler deg å prøve duoamming helt i starten og på sykehuset men ikke bli skuffet hvis du ikke får det til. Mine barn er nå over tre måneder og får fremdeles ikke god tak hvis jeg ikke hjelper dem. De skal ha mat litt oftere enn hver 3. time og det tar omkring halvannen time å amme begge to. Den andre halvannen time går til med bleiekift, spising og toalettbesøk, noen ganger lek og trille vogn.

Vær forberedt på at mange, inklusive helsesøstre osv. kommer til å gi deg rådet å slutte å amme hvis du sier at du har ømme bryster er trøtt osv. Jeg opplever det motsatte av ammepress, selv om barna legger godt på seg og elsker å die.

Ikke gi opp for tidlig heller. Det tok nesten tre uker før melken rakk til to. Til det måtte jeg pumpe i tillegg til ammingen for å stimulere brystene.

Men alt strevet og slitet er verdt det fordi barna elsker det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...