Gå til innhold

"Gud er bare en historie"

Anbefalte innlegg

Hva mener du de skulle sagt da?

Jeg hadde reagert på om noen prøvde å formidle Gud som en sannhet til mitt barn - jeg tror absolutt ikke på verken ham eller noe annet.

Men; mange fine historier i Bibelen likevel.

Læreren skulle sagt at noen mennesker tror dette er sant, mens andre tror det bare er eventyr.

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

17

• morsan

6

• Dorthe

6

• tzatziki1365380058

6

Mest aktive i denne tråden

sammfunnskritiker

Bibelen er jo en fortelling om noe som kanskje har hendt langt tilbake i tid. Slik sett er det jo historie. 2. verdenskrig er jo også historie, karius og baktus er enda en. Jeg mener "Historie", blir en definisjonssak, og syns det er greit at bibelhistorien omtales som historie...

Hva sier du? Når du snakker om det som har vært? Evt det som er nå?

hidi, the scorpion

Det er jeg enig med deg i!

Jeg synes også det virker arrogant å føyse troende bort med at de er naive og dumme...

Samtidig er det desverre endel kristne som tydelig gir uttrykk for at ikke-troende ikke er gode nok.

Før var det kanskje de troende som var verst til å rakke ned på ikke-troende, nå går pendelen den andre veien.. Flere ikke-troende rakker ned på troende.

Verden hadde helt klart vært et bedre sted å leve dersom vi kunne respektere hverandre fullt ut, så lenge vi ikke skader noen med meningene våre..

Ja, der sa du det...Den berømte pendelen.

Jeg vil ha respekt for min tro, på lik linje med den respekt, jeg selv gir andre mennesker uavhengig av tro.

Leste forresten et godt innlegg i Vårt Land, skrevet av en humen-etiker, uten angrep på kristne eller kristendommen. Flott, synes jeg. Det må da gå an å ha andre meninger uten å bli slaktet eller angripe!

Hei!

Det var det føste fysikklæreren min sa også, på videregående.

Jeg bryr meg ikke om Gud finnes eller ikke. Hva er Gud? Fortell meg det først, så skal jeg svare om jeg tror på han eller ikke :-)

Hva mener du? Du sier du tror på Gud, men hva er Gud?

Ja, der sa du det...Den berømte pendelen.

Jeg vil ha respekt for min tro, på lik linje med den respekt, jeg selv gir andre mennesker uavhengig av tro.

Leste forresten et godt innlegg i Vårt Land, skrevet av en humen-etiker, uten angrep på kristne eller kristendommen. Flott, synes jeg. Det må da gå an å ha andre meninger uten å bli slaktet eller angripe!

"Jeg vil ha respekt for min tro, på lik linje med den respekt, jeg selv gir andre mennesker uavhengig av tro."

Nok en gang: _jeg_ synes ikke du fremviste noen større respekt for ikke-troende i ditt første innlegg;-)

"Læreren burde kanskje tilføyet at "jeg tror at dette bare er en historie og andre tror kanskje ikke det. Noen tror på allah og noen.....""

Læreren bør ikke fortelle hva h*n tror på. Det læreren burde gjort, var å si at noen tror det er slik, mens andre tror det er sånn etc...

Amen.

Annonse

tzatziki1365380058

"Så hvorfor skal mitt syn latterliggjøres og trampes på?"

Hvorfor er det så mye verre at ditt syn ølatterliggjøres enn synet til dem som ikke tror på Gud?

Du brukte selv ord som "latterlig", påstår at ikke-troende "finner kristendommen og troen _så_ skremmende, at de må late som det bare er historie eller eventyr".

Du kan ikke for alvor mene at de som ikke tror på noe er de som blir latrerliggjort i Norge i dag. Ikke verden som helhet heller, tror jeg.

Mulig at hidi latterliggjorde, jeg leste ikke så nøye det hun skrev. Men det er de som tror på noe som blir latterliggjort i dag.

Sa du at juleevangeliet var et eventyr? Det synes jeg er respektløst overfor både de som kaller seg kristne (som dette betyr mye for), men også overfor historien - for det er jo et faktum at Jesus levde. Det er også et faktum at han ble født under den store innskrivingen i manntall, i Betlehem - mens Herodes var konge.... AKkurat englene finnes det kanskje ikke bevis for, men det andre er vel OK å fortelle om?

Jeg skal være enig i at jeg kunne brukt et annet ord.

Men utrolig mange av "sannhetene" i Bibelen har jo blitt tilbakevist i den senere tid, og man tror jo f.eks ikke lenger at Jesus ble født rundt jul. Vi vet også nå at vi har bommet med en del år i vår tidsregning osv.

At Jesus ble født skal jeg ikke kalle fiksjon. Men når essensen i evangeliet er at Jesusbarnet blir plassert i Marias liv av Gud, og at stallen (som er markert av en stor lysende stjerne) blir nedrent av konger og hyrder som vil hylle den nye kongen som er født, da blir det vanskelig å fortelle historien uten eventyrmomentene.

Det ville jo blitt noe slikt som dette i så fall: "Josef og Maria dro til Betlehem for å skrive seg inn i manntall. Maria var gravid, og på veien fødte hun en sønn i en stall."

:o)

tzatziki1365380058

Nei, det skader meg ikke i det hele tatt, bare du oppfører deg ordentlig ;o)

Det skader ikke meg i det hele tatt at de som ikke tror på noe ikke tror, heller - hvis de bare oppfører seg ordenltig.

Men det ligger noe under som om det er troende som er roten til alt fælt i verden, og det er rett og slett feil. Regimer som nord korea, kina, gamle sovjetunionen, burma, sør afrika. Ingen av disse har eller hadde religion som motiv for det som blir og ble gjort -kanskje med unntak av sør afrika. Det er ikke spesielt lystelige historier de har å vise til.

For øyeblikket er det de fundamentalistiske muslimske miljøene som er i fokus, og de er skremmende.

Den store illusjonen er at krig og uenighet ville vært borte hvis religion ikke fantes. Naturligvis ville det ikke det. Religion kriger ikke - mennesker kriger, og mennesker skaper konflikter.

Du kan ikke for alvor mene at de som ikke tror på noe er de som blir latrerliggjort i Norge i dag. Ikke verden som helhet heller, tror jeg.

Mulig at hidi latterliggjorde, jeg leste ikke så nøye det hun skrev. Men det er de som tror på noe som blir latterliggjort i dag.

Det jeg - for alvor - mener, er at det ikek er verre å latterliggjøre troende enn det er å latterliggjøre ikke-troende.

Jeg skal være enig i at jeg kunne brukt et annet ord.

Men utrolig mange av "sannhetene" i Bibelen har jo blitt tilbakevist i den senere tid, og man tror jo f.eks ikke lenger at Jesus ble født rundt jul. Vi vet også nå at vi har bommet med en del år i vår tidsregning osv.

At Jesus ble født skal jeg ikke kalle fiksjon. Men når essensen i evangeliet er at Jesusbarnet blir plassert i Marias liv av Gud, og at stallen (som er markert av en stor lysende stjerne) blir nedrent av konger og hyrder som vil hylle den nye kongen som er født, da blir det vanskelig å fortelle historien uten eventyrmomentene.

Det ville jo blitt noe slikt som dette i så fall: "Josef og Maria dro til Betlehem for å skrive seg inn i manntall. Maria var gravid, og på veien fødte hun en sønn i en stall."

:o)

Står det i Bibelen at Jesus ble født den 24. desember?

hidi, the scorpion

"Jeg vil ha respekt for min tro, på lik linje med den respekt, jeg selv gir andre mennesker uavhengig av tro."

Nok en gang: _jeg_ synes ikke du fremviste noen større respekt for ikke-troende i ditt første innlegg;-)

Deg om det.

Annonse

Jeg synes det er latterlig hvordan voksne mennesker finner kristendommen og troen _så_ skremmende, at de må late som det bare er historie eller eventyr...

For meg viser det bare hvor sterk påvirkning Jesus sitt navn har, selv i dagens samfunn.

"Jeg synes det er latterlig hvordan voksne mennesker finner kristendommen og troen _så_ skremmende, at de må late som det bare er historie eller eventyr...

"

Lol! Jeg tror vel heller folk synes krd er patetisk enn skremmende.

hidi, the scorpion

"Jeg synes det er latterlig hvordan voksne mennesker finner kristendommen og troen _så_ skremmende, at de må late som det bare er historie eller eventyr...

"

Lol! Jeg tror vel heller folk synes krd er patetisk enn skremmende.

Hvorfor er det mer patetisk enn ikke å tro?

Hm, nei det gjør vel egentlig ikke det når jeg tenker meg om. Det er vel den romerske kalenderen i ettertid som har tidfestet fødselen til 24. desember.

Men sikker er jeg ikke.

Jeg er heller ikke sikker, men kan ikke huske noen dato fra juleevangeliet.

tzatziki1365380058

De sier jo at Tor og Odin er historie og myter også. Hva er forskjellen?

Det er vel temmelig stor forskjell på å si at tor og odin er myter, i forhold til å si at de store verdensreligionene "bare er historie". For det første er de ikke verdensreligioner "bare" historie - de er årsaken til fundamentale trekk ved samfunnsutviklingen i de forskjellige regionene i verden som vi ser den i dag.

Dessuten har de store religionene millioner av tilhenger og troende i dag. Du kan si mye om Tor og Odin, men de er ikke elementer i en verdensreligion.

En lærer skal naturligvis ikke uttale seg om at Gud, Allah eller Buddha "bare" er noe som helst. Han skal si at noen tror det ene, andre tror det andre - og han skal dessuten formidle hvilken rolle religionene spiller og har spilt i verden til nå.

Bibelen inneholder en del historie, men det er ikke noe historisk oppslagsverk. Noen nedenfor forsøker seg med at " det er jo historie, så det var greit å si det".

Religion er en del av verdenshistorien, fortellinger om Gud er en del av historien. Men beskrivelser av Gud som noe som mennesker tror på, er ikke "bare en historie", selv om det kanskje er det for denne læreren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...