Gå til innhold

hvordan har barna deres det på skolen

Anbefalte innlegg

sammfunnskritiker

Jeg spør aldri om hvordan barna har hatt det på skolen. Jeg stiller kanskje mer åpne spørsmål, om de har hatt det bra eller om de har noe morrsomt å fortelle. Jeg prøver å være ærlig alltid hvordan jeg har hatt det og har det. Slik håper jeg også at barna er mot meg uten at jeg må "lirke og lire".

Fortsetter under...

Jeg spør hver dag, begge to, også han som går i 1. på vgs!

Dager med dårlig tid: hvordan har du hatt det på skolen i dag da? (Standardspørsmålet..)

Dager med bedre tid: Skjedde det noe spesielt på skolen i dag? Evt.: lærte du noe på skolen i dag? Eller: Har du hatt en fin dag i dag?

mvh

Ja, det er sånn. De voksne spør en gang i blant, og tar "et bra for et bra".

Men unger flest svarer automatisk bra på et slikt spm uansett om de har det eller ikke, og uansett hvor ofte elelr sjeldent de blir spurt om det.

Barn tenker seg mer om når de får tenke for seg selv. Og derfor kan de godt plumpe ut med et spm som "har du noen gang begynt å gråte av noe noen har sagt til deg?" e.l. på vei til barnehagen eller mens de sitter på do liksom.

Og det er da foreldre ofte gjør den feilen at de bare svarer hurtig eller ler det bort e.l, uten å ta seg tid og ta opp tråden, som virkelig kan føre til noe.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...