Gå til innhold

Hvordan få tatt urinprøve

Anbefalte innlegg

Guttungen på 2,5 har klaget over vondt i tissen i et par dager, så nå vil jeg få tatt urinprøve og dratt til lege.

Men han nekter å tisse. Sier det gjør vondt. Han setter seg på potta ved hjelp av litt bestikkelser (is, kjeks..) men reiser seg så snart dette er spist opp eller når han sier han må tisse. Da vil han ikke sitte der mer. Vil ikke tisse. Doen vil han ikke sitte på.

Vi har holdt på slik i 1,5 time nå, uten en dråpe som resultat. Og hele dag har bleia knapt blitt fuktig..

Tips? Hva kan legen gjøre om vi ikke får urinprøve - legge inn kateter..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266588-hvordan-f%C3%A5-tatt-urinpr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var gjennom det samme for noen uker siden med 2,5-åringen her...

Hun hadde ikke UVI, men var syk med feber. Jeg tenkte det kunne være lurt å ha med urinprøve til legen, men hun hadde fått det for seg at det var vondt å tisse i glasset... _Alt_ ukjent er vondt og "ej tør ikkje!" for tiden, så tissing i et glass var håpløst å få til.

Vi dro til legen med tomt glass og jeg så hun begynte å bli tissetrengt. Heldigvis måtte vi vente i tre kvarter på venterommet hos legen, så to doturer senere var glasset fylt *svett*

Gutten din bruker bleier? Da blir det kanskje litt verre å få det til.. Kan du evt la han stå i dusjen naken nedentil? Sett på dusjstrålen og se om han blir påvirka til å tisse. Rennende vann setter gjerne igang urinutdrivningsrefleksen (heter det det?).

Lykke til!

Annonse

Vi var gjennom det samme for noen uker siden med 2,5-åringen her...

Hun hadde ikke UVI, men var syk med feber. Jeg tenkte det kunne være lurt å ha med urinprøve til legen, men hun hadde fått det for seg at det var vondt å tisse i glasset... _Alt_ ukjent er vondt og "ej tør ikkje!" for tiden, så tissing i et glass var håpløst å få til.

Vi dro til legen med tomt glass og jeg så hun begynte å bli tissetrengt. Heldigvis måtte vi vente i tre kvarter på venterommet hos legen, så to doturer senere var glasset fylt *svett*

Gutten din bruker bleier? Da blir det kanskje litt verre å få det til.. Kan du evt la han stå i dusjen naken nedentil? Sett på dusjstrålen og se om han blir påvirka til å tisse. Rennende vann setter gjerne igang urinutdrivningsrefleksen (heter det det?).

Lykke til!

Jepp, han tisset i strie strømmer i badekaret i går kveld, men da vi forsøkte nå ville han overhodet ikke. Men ellers er det et godt tips, så vi får prøve igjen i kveld :-)

Saftis? Selv om man ikke skal spise søtt ved uvi for det mater bakteriene.

Fått både saftis og vanilje. Bleia er tørr. Men han orker ikke mer enn én is, så vi kommer ikke langt med det heller.

Han har vært syk i over tre uker nå, det ene har overlappet det andre, jeg begynner å bli ganske sliten, kjenner jeg. Vært hos lege 3 ganger, men de finner ikke noe. Kanskje virus, se det an, gi feberdempende.

Annonse

Fått både saftis og vanilje. Bleia er tørr. Men han orker ikke mer enn én is, så vi kommer ikke langt med det heller.

Han har vært syk i over tre uker nå, det ene har overlappet det andre, jeg begynner å bli ganske sliten, kjenner jeg. Vært hos lege 3 ganger, men de finner ikke noe. Kanskje virus, se det an, gi feberdempende.

Stakkar dere, sånt er veldig slitsomt. Du får stikke på apoteket og få tak i en pose og lime på og få sjekket urinen. Den kan gi mange rare symptomer og unger har sjelden svie.

Snuppa her klarte ikke å tisse da hun hadde uvi, kun etter at hun hadde sovnet og kroppen slappet helt av, dalettet en smekkfull blære seg i sengen...

Legen ga opp å få noen urinprøve, men skrev ut resept på grunnlag av vår beskrivelse av symptomene. Hun ble bedre med en gang hun begynte på kuren!

Tror det finnes urinprøve-poser til gutter å få kjøpt på apoteket. En liten pose man setter på tissen, fx inni bleia på natta?

Såvidt jeg husker skal ikke posen sitte på mer enn max. et par timer så å ha den på over natta går nok ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...