Gjest kyllingen i ovnen Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det er jeg dessverre ikke helt sikker på. Jeg lagde det i går, men da brukte jeg Livérsekylling, og den er mye større. Men den stod litt over en halv time. Takk for svar +/- en halvtime da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Takk for svar +/- en halvtime da. Det er sikkert ok. Du får rapportere om det smakte, da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Lage den oftere. Og la dem være med på å bake småpizzaer og la dem velge hva de vil ha oppå. Vi hadde tivolistemning på kjøkkenet for to uker sida - laga pizza med familiegruppa hjemme. Stor suksess. Småpizzaer med fyll etter eget valg skal vi sannelig ha neste gang det er mammahelg! Det høres både lurt og koselig ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Vi lager veldig mye wokkete grønnsaker. kjøper kyllingfilet som jeg steker, hiver oppi frossenposer med wokkgrønnsaker når det er ferdig stekt, så oppi med en pose eller to med ferdig krydderblanding for wok. Koker ris eller risnudller (2 minutter). Laksefileter i stekeovn- 15 minutter. Serverer wokkete grønnsaker og ris eller pasta til. salat med kyllingfilet. Ferdig salatposer, koker pastaskruer, blander alt, hiver oppi en boks med bønner el.l, drysser over litt parmesan og gjerne noen krutonger. Alle middagene er noenlunde sunne og ta ca. 15 minutter å tilberede. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estima Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Da hadde jeg vist mannen i huset hvor kjøleskap, komfyr og gryteskapet var hen. Så hadde jeg sendt han på butikken, uten handlelapp, så han kunne komme på sunne, flotte middagstips selv. Det hadde _jeg_ gjort! Helt enig... Her i huset handler vi sammen og lager mat sammen. Ingen sure miner her nei. Men finne på middag er vanskelig. Og til trådstarter; Hvorfor kan ikke gubben stille opp med matlaging og ungenes fritidssysler???? Jeg bare spør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleksia Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Hva med resten av familiens innsats med matlagingingen? Kan det være en ide å sette opp en middagsliste i begynnelsen av uka, når en vet hvilke aktiviteter de forskjellige skal på, og ut fra den sette opp hverandres plikter i forhold til middagslaging hver enkelt dag? Den første som kommer hjem tar steker kjøttkaker, eller setter på poteter osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Om samboeren min vil ha potetmiddag med saus eller annen husmannskost så må han lage det selv - og det gjør han også, uten at det er noen stor sak. Jeg liker det ikke noe særlig, ungene spiser det heller ikke (minstemann kan aller nådigst ta en liten porsjon), så om jeg skal lage middag så blir det noe lettere - og som regel ikke helt etter hans smak. Men han kunne nå bare forsøkt seg på å klage. Enig med Speak! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest middag middag er lei Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Uffda. Altså hvis gubben hadde prøvd seg på noe klaging, så hadde jeg bedt han gå ut og spise, eller lage mat selv. Punktum finale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noe for dere? Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Vi har noen dager i uka hvor jeg jobber turnus og da blir det fort pølser og mos eller lapskaus på boks osv. for resten av familien disse dagene. Men som kompensasjon så lager vi stor og gode middager når vi har god tid. Det innebærer at fredag, lørdag og søndag blir gode middagsdager med dessert. Da koser alle seg ekstra mye og er klar til fast food når den travle uka begynner igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jeg syns gubben din burde slutte å klage. I stedet burde han gå foran med et godt eksempel og lage sånne middager til dere som han mener er akseptable. Hos oss varierer også middagene med hvor god tid vi har. Gradvis har vi kommet mer og mer bort fra posemat så vi lager ganske mye fra bunn. Men det hender stadig at en og annen toro-pose sniker seg inn.. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Enten sender du såklart gubben avgårde med ungene, eller du setter ham til å lage middag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Her i huset er det jeg som klager over dårlig tid til å lage ordentlige middager. Men det er begrenset hvor mye man får tid til når man er hjemme fra jobb og barnehage kl, 17.00 og poden er sulten og skal legge seg kl. 19. Bør gå litt fort, også bør vi få leketid før sengetid. Noen ganger lager jeg halve eller hele retten ferdig dagen før når jeg lager alt fra bunnen av. ER mye sunnere og smaker bedre, men som sagt tar det tid. Riktignok ikke ALT sunt som tar tid. På vektklubben.no får man mange sunne og gode oppskrifter. vet du ikke ba om oppskifter, men her er par retter som er knallgode, raske å lage og sunne:) : Kyllingbryst med ost og rosmarinpoteter (fire pers): - 4 kyllingfileter - 1 pk. tine hvitløkost - 1 pose mandelpoteter - 2 hvitløksfedd til potetene - rosmarin (fersk eller på glass) - fersk basilikum eller annen urt (kan sløyfes) - sitronpepper - 1 pose mandelpoteter - 1 stor rød paprika - 1 squash - 1 purre - 1 rødløk - salt og pepper til grønnsakene. sånn gjør du: Sett ovnen på 250 g og skjer mandelpoteter i båter. Ha i ildfastform med litt olje, strø over hakket hvitløk og rosmarin - stek i ca. 25 min. Sjekk med gaffel når de er klare. "brett ut" eller del kyllingfileten, og ha på en spiseskje med hvitløksost på hver filet ha på litt rosmarin og basilikum p osten, legg kyllingbiten over igjen så osten er inni. Ha på sitronpepper og stek på middels varme i ca. 7 min på hver side til kyllingen er gjennomstekt. (Under lokk er best) Ha sitronpepper på begge sider, skal bli en stekeskorpe. Skjæer grønnsakene i biter, og surr i panna med salt og grov pepper i ca. 5 minutter. Når kyllinger er ferdig kan du legge et basilikumblad på for pynt og smak. Kjempegodt, kjempesunt og fargerrikt måltid. Til dette trenger man ikke saus, for osten gjør det saftig og grønnsakene er ikke tørre. Så til en av mine oppfinnelser som er en av favorittene her i huset. Gjør seg selv i ovnen. Du trenger: - kyllingfilet (eller fisk, men da legger du ikke fisker over formen) - olje - grillkrydder - chillipulver - spinatputer (frosne) - 1 rød paprika - 1 purre - 1 maisboks - 1 boks hakka tomater med hvitløk, eller om du hakker fem tomater selv. - 2 fedd hvitløk - fersk spinatpasta - 1 pakke sukkererter - raspa ost Sett ovnen på 225 g. Stek kyllinfgfileten i olje med grillkrydder og chillipulver, ta på mye for det meste renner bort. Brunes på hver side, men ikke gjennomstekes. Ta en ildfast form, legg spinatputer i bunnen (halv pose ca), ha over hakka purre, paprikabiter, mais, 1 finhakka fedd hvitløk og salt og pepper, sukkereter som er delt i to. Bland dette, hell over over hakka tomater, legg kyllingfiletene på toppen - ha over osten og stek i ca. 30 min. Serveres med pasta i bunnen, så grønnsaker og kyllingfeilet på toppen av det hele. Supergodt! Kort tid å tilberede, og gjør seg selv i ovnen. Dette er man mett av resten av dagen. Andre tips er nakkekoteller med villris og wokgrønnsaker (kan kokes med risen) og skysaus, lag saus av krafta i panna (blir veldig godt hvis du steker kotelettene med grillkrydder), litt soyasaus hvis du liker det - og vips en sunn og god middag på 10 minutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bangkok Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Først synes jeg du skulle be gubben slutte å klage og heller selv gjør en innsats på hjemmebane. Ikke la deg tråkke på !! Jeg er heller ikke særlig flink på middagsfronten, dessuten synes jeg det er kjedelig å lage mat, men boka 365 middager på en halv time, er genial. Gode sunne middagsforslag som er lette og raske og lage. !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Lag pastasaus fra bunnen av i en helg eller en kveld du har god tid. Lur i både selleri, gulrot eller andre grønnsaker dere liker - ungene lukter garantert ikke lunta. Lag stor porsjon og frys ned. Middager jeg ofte tyr til: Lag brun saus (jeg bruker pose!) ferdig, ha i kjøttboller, så varmer de seg der. Hjemmelaga potetmos ved siden av (kok potetene i biter, så går det fortere!), kok et par fedd hvitløk sammen med potetene for å få litt touch på smaken, hell av vannet, tilsett en klatt smør, litt melk, salt&pepper og mos. Server dampa broccoli ved siden av. Hjemmelaga fiskegrateng - lag tjukk hvit saus, tilsett litt revet muskat, salt&pepper, ha i fisk i terninger (fileter fra frysedisken er yppelig!), la det putre litt før du avkjøler og tilsetter 3-4 egg og litt kokt makaroni. Steikes i form på 200 grader i ca 45 min, server med evt kokte poteter og gulrøtter. Går ganske fort å lage ferdig, så hvis du gjør det kveldne i forveien, er det bare å hive den i ovnen og koke gulrøtter og poteter. Hjemmelaga pizza er SÅÅÅ mye bedre enn Grandis, og det er ganske fort å lage hvis du setter deigen kvelden i forveien (eller samme morgen, det er gjort på under 10 min!) og lar den kaldheve i kjøleskapet. Her har du min oppskrift, den er ganske idiotsikker: http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2124606 Pasta med salviesmør: Fres noen kyllingfileter raskt, ha de over i en ildfast form sammen med hele fedd hvitløk, siver av sitron og gjerne noen løkbiter, strø salt over og ha de i ovnen på 200 grader. Smelt litt smør i en liten kjele, ha oppi noen skiver sitron og hele fedd hvitløk og blader av fersk salvie, la det frese sammen. Kok fersk pasta (1 minutt) mens du siler smøret, sil vannet av pastaen og ha den tilbake i gryta, ha smøret over og rør sammen. Legg opp på tallerken pasta, kylling og ha revet fersk parmesan og litt salt og nykverna pepper over. Server med ruccolasalat med pinjekjerner over (ristes i tørr panne). jeg laga det i går, det tok under en halvtime. Prøv et par av oppskriftene, det er kjemperaskt og greit. Forresten synes jeg mannen din er en skikkelig wanker, og kan lage middagen sin sjøl dersom han er så misfornøyd. Linken til oppskriften på den hjemmelagede pizzaen din virker ikke:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Linken til oppskriften på den hjemmelagede pizzaen din virker ikke:-( Det kan kanskje hende at innlegg fra 2007 er slettet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Linken til oppskriften på den hjemmelagede pizzaen din virker ikke:-( http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2124606 Jeg hadde visst lagt den ut flere ganger. Ammevennlig saus... Hm, det var visst 8 år sida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2124606 Jeg hadde visst lagt den ut flere ganger. Ammevennlig saus... Hm, det var visst 8 år sida. Betyr det at den første linken var til et innlegg eldre enn 2004? *føler meg gammel* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Betyr det at den første linken var til et innlegg eldre enn 2004? *føler meg gammel* Aner ikke. Kan hende den bare lå på et annet forum som går lenger tilbake i tid pga færre innlegg...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Aner ikke. Kan hende den bare lå på et annet forum som går lenger tilbake i tid pga færre innlegg...? Gudene vet. Men den siste som var fra 2004 hadde svar fra 2009. Pizzaoppskriften burde bevares som et av dols høydepunkt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2124606 Jeg hadde visst lagt den ut flere ganger. Ammevennlig saus... Hm, det var visst 8 år sida. Takk!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.