Gå til innhold

Middagstips, hjelp meg...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjøp deg en matkalender med menyforslag hver dag hele året. Dermed kan du handle en gang i uka og ha middagsmenyen klar en uke av gangen. Feks ingrid espelid sin kalender - den bruker vi.

PS gi gubben din et tupp i ræ... og be ham lage mat innimellom også hvis han klager.-)

Rotgrønnsaker er tingen nå. Billig og bra på denne tiden av året.Jeg pleier å koke dem med kylling.

Ikke så raskt den dagen du lager, men gjør du dette på søndag har du middag til mandag etter jobb også. Og lettvint. Og supergodt.

Kok en kylling eller to (med skinn og ben) i biter i en drøy time.

Tilsett poteter, gulrot, kålrot, selleri, purre siste halvtimen. Ha i masse hakket persille helt på slutten. Salt og pepper etter smak, evnt. en buljongterning. Server med brød eller flatbrød

Jeg lager ikke alt fra bunn som regel, det tar for lang tid med tre barn rundt beina, og en mann som ikke kommer hjem før maten står på bordet. Prøver likevel å få i oss litt grønnsaker og fisk i løpet av uken.

Noen retter jeg ofte lager er:

wok med kylling/svinekjøtt og ris (frossen wok-blanding + kjøtt + wok saus + cashewnøtter)

spaghetti/penne med kjøttdeig og pastasaus på glass

Laksefilèt med grønnsaker i folie (25 min i stekeovn), poteter til

Kyllingfilèt med saus på glass (tikka masala, indian korma, curry... mange gode) og ris og brød og salat til

Fiskegrateng (frossen)

Fiskekaker (sånne gode kjøpt i fiskebutikk (nam)) med poteter, brun saus og grønnsaker

Vi har veldig ofte salat ved siden av maten, ungene er veldig glad i det.

Gjest just4fun

Kjøp deg en matkalender med menyforslag hver dag hele året. Dermed kan du handle en gang i uka og ha middagsmenyen klar en uke av gangen. Feks ingrid espelid sin kalender - den bruker vi.

PS gi gubben din et tupp i ræ... og be ham lage mat innimellom også hvis han klager.-)

Den matkalenderen, hvor får jeg kjøpt den? Og hva koster den??

Er det en ny for hvert år da eller?

Kan jeg låne den på biblioteket tro:o) Finner aldri noen gode kokebøker der jeg, noen som har forslag til meg, hvilken bok jeg kan lete etter på biblioteket?

Annonse

Den matkalenderen, hvor får jeg kjøpt den? Og hva koster den??

Er det en ny for hvert år da eller?

Kan jeg låne den på biblioteket tro:o) Finner aldri noen gode kokebøker der jeg, noen som har forslag til meg, hvilken bok jeg kan lete etter på biblioteket?

Finner ikke den boka jeg har på nettet. Men spør i bokhandelen etter en matkalender. Min er masse varierte oppskrifter, stort sett til 4 personer, alt fra sånn mat "mora vår lagde" til tacos og sånn.

Jeg pleier å raspe gulrot i gryteretter og sauser. F eks tomatsaus med kjøttboller. Hvis du bruker posemat kan du ha i ekstra grønnsaker. Lapskaus kan du lage i dobbel porsjon, så har du til en annen dag også.

Du kan lage jevning og spe på med grønnskaskraft av grønnsaker du har kokt. Ha i litt melk også. Så har du i grønnsaker, fiskeboller, evt fiksebuljong. En dæsj fløte på slutten. Det blir deilig fiskesuppe som faller i smak hos både store og små.

Hvis du bruker poteter kan du dampkoke de med kålrabi og gulrøtter. Rosenkål kan du ha i kasserollen de siste 10 minuttene.

Hvis du har kokt fisk en dag kan du ha fiskegrateng en annen dag av restene. Da kan du lage alt klart kvelden før, men visp i noen egg før du hiver det i ovnen. Blomkål- og skinkegrateng er godt. Den kan du også gjøre klar dagen før. Serverer du med poteter og grønnsaker er det både sunt og godt.

En enkel fiskegryte er er seifileter i ildfast form. Visp sammen 1 glass tomatpure og en pakke fløte, litt krydderblanding. Ha i mais og purreløk. Hell det over fisken og la det steike i ovnen i ca 40 min. på slutten av tiden tar du på litt ost. Serveres med poteter og grønnsaker.

Gjest annlovinda

Vi prøver å ha fisk to ganger i uka, med fisk så gjelder fiskeboller, fiskekaker, fiskepinner og slike ting også da.

Denne uka er middagsmenyen som følger:

Mandag: Kyllingfilet, ris, bretagnesaus (laget u/fett) og salat

Tirsdag: Kalkunpølser og potetmos (fullt program den dagen, så det måtte være lettvint)

Onsdag: Fiskeboller i hvit saus, poteter, blomkål- og brokkoligrateng.

Torsdag: Gryte med sopp og squash, og salat

Fredag: Kyllingfajitas, salat

Lørdag: Taco

Søndag: Laksefilet, poteter og grønnsaker.

Gjest Elextra

Vi har hatt mye glede av kokeboken "10 på halv sulten", som vi kjøpte for noen år siden.

Problemet med god, rask og sunn mat er ofte planleggingen og handlingen. Setter du deg ned og skriver detaljert handleliste, gjerne med en kokebok, går resten som en lek.

P.S. Synder ofte selv - blir hastverkhandling og halvfabrikata, men tar meg i nakken i mellom

Vi har hatt mye glede av kokeboken "10 på halv sulten", som vi kjøpte for noen år siden.

Problemet med god, rask og sunn mat er ofte planleggingen og handlingen. Setter du deg ned og skriver detaljert handleliste, gjerne med en kokebok, går resten som en lek.

P.S. Synder ofte selv - blir hastverkhandling og halvfabrikata, men tar meg i nakken i mellom

Den kokeboka er utrolig bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...