Gå til innhold

Gutters lek med dukker...

Anbefalte innlegg

Man er jo politisk korrekt, og gir guttene dukker å leke med i tillegg til biler, verktøy osv.

Min søte lillemann på 16 mnd er veldig glad i dukken sin, men jeg må si at leken er litt anderledes enn det jeg er vant til fra jentene mine.

I dag bl.a. så hentet han dukken, ga den en god kos og la den ned på gulvet.

Så hentet han hammer og sag (lekeverktøy da), og hamret det stakkars dukkehodet før han prøvde å sage hodet av.

Ja, ja, sånn kan det gå :)

Jentene var i den alderen mest opptatt av å gi flaske, bre over tepper, bysse og synge til dukkene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266684-gutters-lek-med-dukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahahaha, jeg synes jeg ser han! :)

Storebror her i huset var forøvrig ganske opptatt av dokker en stund, og fikk faktisk dokkeseng til 3-årsdagen. :) Også hadde han en sånn liten "reisetrille" til dokka si som han digga skikkelig. :)

He, he - ja, det var litt av et syn.

Det er kjempekoselig når guttene eogså viser omsorg ved å være god med dukkene :) Det kan nok bli en liten trille på vår lillemann også etterhvert. Får se hvor mye han har tenkt å lemleste dukken først :)

Gjest også en mamma

Kanskje jentene ikke hadde lekeverktøy?

Jeg tror den der ideen om at gutter leker så annerledes enn jenter skyldes at foreldrene aldri har gitt barna reelt like muligheter, og slett ikke lik påvirkning.

Jeg tror (og håper) ikke at det ligger i gutters natur å knuse hodet på mennesker med hammer. :-)

Man påvirker barnas lek ubevisst, og man styrer jentenes lek med dukker slik at de "skjønner" hvordan det skal lekes. Og så triumferer man i det stille når gutten går løs på dukka med hammeren, eller bruker dukkevogna til lastebil - for da føler man at man har fått bevist at gutter og jenter ER forskjellige, og man har ikke minst fått bevist at sin egen gutt ikke er noen veik jente-gutt, men en skikkelig macho-gutt. Og hvertfall ikke homo.

Jeg tror den der ideen om at gutter leker så annerledes enn jenter skyldes at foreldrene aldri har gitt barna reelt like muligheter, og slett ikke lik påvirkning.

Jeg tror (og håper) ikke at det ligger i gutters natur å knuse hodet på mennesker med hammer. :-)

Man påvirker barnas lek ubevisst, og man styrer jentenes lek med dukker slik at de "skjønner" hvordan det skal lekes. Og så triumferer man i det stille når gutten går løs på dukka med hammeren, eller bruker dukkevogna til lastebil - for da føler man at man har fått bevist at gutter og jenter ER forskjellige, og man har ikke minst fått bevist at sin egen gutt ikke er noen veik jente-gutt, men en skikkelig macho-gutt. Og hvertfall ikke homo.

Det der er bare tull.

Sønnen min på 18 måneder har knapt vært rundt andre barn i lange perioder og som den PK moren jeg er, så vil jeg veldig gjerne at han skal ha en dukke å leke med. Så vi gikk til lekebutikken for å kjøpe en. Jeg viste han forskjellige dukker, som han da begynte å gråte av, og vi endte opp med malesaker i stedet.

Verken jeg eller pappaen er det minste interessert i biler, men han er helt vill etter de. Uten noe som helst påvirkning fra oss, kjører han rundt på bilene sine og brummer fornøyd for seg selv i evigheter. Ser han en bil stå parkert ute, så går han bort til den og sparker litt i dekkene, før han peker og forklarer på babblespråket sitt. Jeg ante ikke at sparking i dekkene mens man ser på en bil var i genene, men det forklarer jo en del ;)

Nei, men seriøst... Han har -ikke- hatt noen kjønnspåvirkning i så måte. Men ellers er han en kosete og følsom gutt, som elsker å gjøre husarbeid (feiebrett og vaskekluter), så han blir nok en mann av sitt århundre etterhvert.

Annonse

Veeeel..... Poden min er som Glimtipper sin, verken faren eller jeg er det minste interessert i bil egentlig, men guttungen kunne 95% av samtlige bilmerker du ser i Trondheim en vanlig dag før han fylte 2 år! Han hadde også en dukke som han tok vare på, ikke hogde hodet av, men det var stort sett bilene som fenget interessen ja.

Snuppa har fått både dukkevogn og dukker, men har lekt svært, svært lite med dem. Bilene til broren har hun heller ikke brydd seg om, hun liker bedre tegning, pusling og slike ting.

Jentene hadde også lekevertøy - som støvet bort i lekekassa. Selv om jeg gjentatte ganger prøvde å leke med vertøyet sammen med dem + at jeg hentet det når jeg brukte ordentlig verktøy.

Gutten har absolutt blitt vist hvordan man "skal håndtere" en dukke.

Jeg prøver å være veldig bevisst på å ikke overføre stereotype innstillinger til barna, men jeg må bare si at jeg definitivt tror det er biologiske forskjeller rent bortsett fra utovertissen og innovertissen.

JEntene fikk bl.a. flere biler. Og joda, de kunne da sende dem over gulvet, for så å hente dukken sin.

Lillemann kan kjøre rundt på gulvet ganske lenge med en bil eller flere.

Jentene syntes også det var stas å se på traktorer og bulldosere, men de hoppet ikke nesten ut av armene mine av begeistring slik lillemann gjør.

Men det finnes så utrolig mange variasjoner av det å være jente og det å være gutt. Noen gutter er rolige, andre er viltre. Noen jenter er rolige, mens andre er viltre.

Og det å si at gutter blir gutter fordi vi gjør dem til det, tror jeg er like feil som å si at vi ikke kan påvirke dem i det hele tatt.

Det der er bare tull.

Sønnen min på 18 måneder har knapt vært rundt andre barn i lange perioder og som den PK moren jeg er, så vil jeg veldig gjerne at han skal ha en dukke å leke med. Så vi gikk til lekebutikken for å kjøpe en. Jeg viste han forskjellige dukker, som han da begynte å gråte av, og vi endte opp med malesaker i stedet.

Verken jeg eller pappaen er det minste interessert i biler, men han er helt vill etter de. Uten noe som helst påvirkning fra oss, kjører han rundt på bilene sine og brummer fornøyd for seg selv i evigheter. Ser han en bil stå parkert ute, så går han bort til den og sparker litt i dekkene, før han peker og forklarer på babblespråket sitt. Jeg ante ikke at sparking i dekkene mens man ser på en bil var i genene, men det forklarer jo en del ;)

Nei, men seriøst... Han har -ikke- hatt noen kjønnspåvirkning i så måte. Men ellers er han en kosete og følsom gutt, som elsker å gjøre husarbeid (feiebrett og vaskekluter), så han blir nok en mann av sitt århundre etterhvert.

"Uten noen som helst påvirkning fra oss", sier du. Nei, men han blir nok påvirka fra andre kanter også! Vi oppdrar ikke ungene våre alene. De blir påvirka fra alle kanter.

Min egen 3-åring var nokså opptatt av dokker da han var mindre, han amma dem til og med ... Det har avtatt, og han har fått mer "maskuline" interesser. Fordi han har "skjønt" at det er det han skal, av en eller annen grunn? Og jo mer opptatt han blir av det, jo mer fyrer vi opp under gutte-interessene. Nå får han bare verktøy og "gutteleker" til jul og bursdag. Interesser han måtte ha i andre retninger, blir overkjørt - fordi både foreldre og andre gir ham "det han vil ha".

Synes godt man kan prøve å styre barnas lekevalg litt, selv om noen synes det er latterlig og 70-tallsaktig. Vi styrer i alle fall unna prinsesse- og rosastyr til lillesøster foreløpig, og håper hun (i likhet med sin mor) klarer å komme gjennom barndommen uten barbiedokker.

Annonse

"Jeg tror den der ideen om at gutter leker så annerledes enn jenter skyldes at foreldrene aldri har gitt barna reelt like muligheter, og slett ikke lik påvirkning. "

Der er jeg uenig med deg! Som ung, barnløs, og med erfaring stort sett fra "jentemiljøer" (bare søstre, masse kusiner osv), trodde jeg også at dette skyldtes ulik oppdragelse og ulike leketilbud.

Men min erfaring nå er at det ikke alltid hjelper å tilby barnet visse type leker - det blir ikke lekt noe særlig med dem uansett.

Vår sønn fikk ørten biler og traktorer av diverse slektninger, så var han bare begrenset interessert i bil.

Jeg kjøpte en babydukke til han, med badebalje og tåteflaske og det hele, men den dukka ble nesten ikke lekt med i det hele tatt. Det eneste som var av en viss interesse var tåteflaska med lekemelk som det ikke gikk an å helle ut;-)

Men han har f eks lekt seg med lekekjøkken og støvsuger, og han har lekt seg med små figurer og dyr, Thomas-toget mm.

Han har aldri vært voldsom overfor noen av lekene sine, det har ikke vært nødvendig å "rettlede" ham for å unngå slik oppførsel.

Hehe, må ha kamera liggende klart. ;)

Minstemann på 4,5 er veldig glad i dukker, men allikevel den mest "uttalte machoen" av våre to gutter. Han gjør _aldri_ noen av babydukkene sine vondt (han har tre), men snakker til dem med babystemme og koser masse med dem, de er med i senga stort sett hver natt også (selv om det går på rundgang hvem av dem som er godtatt). Samtidig er han den som snapper opp og prøver ut de siste karatesparkene fra tegnefilmer, og uten blygsel kaster seg inn i vilter lek med større gutter når storebror har klassekamerater på besøk.

"Uten noen som helst påvirkning fra oss", sier du. Nei, men han blir nok påvirka fra andre kanter også! Vi oppdrar ikke ungene våre alene. De blir påvirka fra alle kanter.

Min egen 3-åring var nokså opptatt av dokker da han var mindre, han amma dem til og med ... Det har avtatt, og han har fått mer "maskuline" interesser. Fordi han har "skjønt" at det er det han skal, av en eller annen grunn? Og jo mer opptatt han blir av det, jo mer fyrer vi opp under gutte-interessene. Nå får han bare verktøy og "gutteleker" til jul og bursdag. Interesser han måtte ha i andre retninger, blir overkjørt - fordi både foreldre og andre gir ham "det han vil ha".

Synes godt man kan prøve å styre barnas lekevalg litt, selv om noen synes det er latterlig og 70-tallsaktig. Vi styrer i alle fall unna prinsesse- og rosastyr til lillesøster foreløpig, og håper hun (i likhet med sin mor) klarer å komme gjennom barndommen uten barbiedokker.

Joda, vi har stort sett oppdratt han alene. Han går ikke i barnehage og vi har tilnærmet ikke brukt barnevakt. Ei heller har han sett mange andre barn leke, i alle fall uten at jeg har vært der, og da har ikke biler vært tema. Så beklager til alle feministene, dette har han nok kommet opp med helt av seg selv.

Jeg hadde nå helst sett at han ville leke litt med dukker også ;)

*ha-ha-ha* det skulle jeg gjerne sett!

Husker jeg satt med leikekatalogen sammen med guttungen som da var 2 år. Jeg var gravid med lillesøster, og vi kikka en stund på "de rosa sidene" med dokkevogner og dokker. Etter en stund kom det oppgitt fra ungen "Mamma, hvor er det BOR og SAG hen?!"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...