Gå til innhold

Blir dere av og til drittlei mamma- og husmors-rollen?

Anbefalte innlegg

I dag er jeg i drittlei-humør. Får dårlig samvittighet for det, men er det bare meg eller føler dere andre mødre også det sånn? Er sliten og lei, rastløs.. Har planlagt for flere mnd. siden at jeg skal på hyttetur med en jentegjeng. Poden er syk, og jeg har vært hjemme med han fra tirsdag. Gjort alt for han hele uka, bare bæring, kosing og dulling - og det er greit det stakkars.. Har også fått tid til å vaske ned hele leiligheten og vaska klær og gjort annet huarbeid. Lagd gode middager til guebben hver dag. Han er forkjøla og har seila litt på det.. så jeg har tatt meg at gutten 24 timer i døgnet, også netter når han har våknet. Ikke vært ute av døra, bortsett fra en treningsøkt tirsdag kveld.

Sambo har nettopp begynt iny jobb og kan derfor ikke være hjemme med sykt barn, greit nok - men mener han kunne slit opp mer på ettermiddagen/kveldstid. :(

Gutten har vært grinete og slapp hele uka pga, feber og forkjølelse og da er det kun mamma som gjelder. Skifta på snørrsenger, skifta ørten diarebleier og vaske utallige pysjer og håndkler med bæsj og spy.

Har gått fint hele uka, men i dag kjenner jeg at nåmå jeg gjøre noe annet. Har fått ordna at søstern kommer hit etter skolen i dag og passer gutten (som i dag er feberfri) 1,5 time til sambo er hjemme, så jeg allikevelk får blitt med på jentetur. Men så får jeg dårlig samvittighet fordi jeg føler det er egoistsik av meg? Samtidig mener jeg at pappaen bør kunne ta guttungen i helgen, siden han nå er mye mye bedre, bare litt forkjøla. Er tross alt ikke bare min unge, men jeg føler jo at "mamma" bør være der da han er syk da..

Ellers storkoser jeg meg som mamma og husmor (når det ikke blir for mye, jobber tross alt 100%), men nåe det oppstår sånne situasjoner som dette blir jeg litt lei.

Har dere det sånn til tider og, eller er jeg rett og slett ego? Hadde dere reist på hyttetur etter å ha vært hjemme hele uka med sykt barn, når barnet ikke lenger har feber, men bare er fokjøla som resten av landet?

Uf.. føler at jeg trenger å komme meg ut, men føler meg også som en elendig mor. :(

Sønnen min er første prioritet for meg og er det som betyr mest i verden for meg, og kommer alltid først i rekka når det gjelder valg jeg må ta i forhold til jobb og andre ting. Har også hatt masse å gjøre på jobb denne uka, men det har blitt liggende siden jeg har vært hjemme, sånn er det bare.

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Bare reis!

Vi blir alle leie og rastløse innimellom, det er helt normalt. Når man går hjemme med sykt barn, og alt sirkler rundt barnet og leiligheten, da blir man lei.

Så dra på tur med god samvittighet, pappaen kan fint ta seg av gutten.

Jeg spurte på Dol om noe lignendes for en stund siden, om jeg var egoistiskt som dro ut en tur, mens pappaen hadde guttungen som var syk. Jeg fikk klar beskjed om å dra. Jeg mener fullt og fast at du skal dra.

Men det er ofte vanskelig og se det selv, og den mamma-samvittigheten kommer krypendes ;o)

Du har bare godt av og komme deg ut. Så får gutten din en blid og fornbøyd mamma hjem igjen :o)

God tur!

kakki1365380609

Tror nok de aller fleste har det slik til tider. Men du blir ikke en bedre mor av å "ofre" din egen helse for familien sin del.

Du har helt klart gjor masse for barn og mann denne uken, og jeg synes du skal unne deg en helgetur med god samvittighet. Din mann får gjøre som de fleste mødre gjør når de er bare litt syke, ta en paracet og late som ingeting;o)

Jeg syntes også at det var hardt å reise fra barnet mitt da jeg bare hadde førstemann, men det ble lettere senere. Nå har jeg tre barn, og to ganger har jeg unnet meg en uke i syden sammen med en venninne.

Du trenger å lade opp litt du også, og stol på at de får en fin guttehelg hjemme :o)

Jeg hadde reist uten dårlig samvittighet.

Og ja, jeg blir drittlei mamma og husmorrollen innimellom (egentlig ganske ofte...). Har tre små barn og tre jobber selv pluss en mann som jobber fulltid. Pluss et stort hus og katt som røyter. De siste 3 årene har vi totalrenovert huset mens vi har bodd i det. Gubben har tatt det mye oppussing så alt det daglige med husarbeid, handling, matlaging, unger, aktiviteter har falt på meg. Kjenner jeg spyr av det snart. En sydentur med venninne hadde vært fantastisk, men økonomien er litt stram dessverre!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Hos oss er det stort sett jeg som er hjemme når barna er syke da det alltid er så vanskelig for min mann å være hjemme. Dessuten blir han alltid syk når de er syke og en syk mann er like slitsomt som syke barn. Når jeg blir syk tar jeg ibux og fortsetter å være mamma og husmor. Dette er gjennomgående hos mange tror jeg.

Når det gjeler å dra på hjelgetur støtter jeg deg fullt ut i å dra - det har du fortjent. Dessuten har din samboer og din sønn godt av å være litt alene inninmellom. Menn får til utrolig mye så snart ikke vi er der - for da må de!!

Kos deg på tur - med god samvittighet.

Annonse

Bare reis!

Vi blir alle leie og rastløse innimellom, det er helt normalt. Når man går hjemme med sykt barn, og alt sirkler rundt barnet og leiligheten, da blir man lei.

Så dra på tur med god samvittighet, pappaen kan fint ta seg av gutten.

Jeg spurte på Dol om noe lignendes for en stund siden, om jeg var egoistiskt som dro ut en tur, mens pappaen hadde guttungen som var syk. Jeg fikk klar beskjed om å dra. Jeg mener fullt og fast at du skal dra.

Men det er ofte vanskelig og se det selv, og den mamma-samvittigheten kommer krypendes ;o)

Du har bare godt av og komme deg ut. Så får gutten din en blid og fornbøyd mamma hjem igjen :o)

God tur!

Mulig jeg svarte deg at du skulle dra, husker ikke.. :) Er i en boble i dag føler jeg. hadde helt klart svart meg selv at jegbør dra, men som du sier kommer mamma-samvittigheten krypende.. I går sa sambo at jeg kunne dra når han kom fra jobb, men det blir for sent for de andre jentene og da må jeg i så fall ta toget, så sa jegmest sannsynlig ble hjemme, men sa at jeg var skuffa. Ringte han i sta og sa jeg hadde fått ordna barnevakt og sa jeg drar allikevel, og da fikk jeg småsutring igjen.. ? Dust! Gjør ikke saken lettere da. Han sa han ville jo ha meg hjemme i helgen da, men det var liksom fleip, men vet det ligger sannheter bak, men en voksen mann får jammen klare seg en helg uten kjerringa si! Han har bodd på "hotell" hele uka, så nå får han jammen lage sin egen mat og ta seg av ungen sin.

Takk for svar, og god helg. Jeg drar! :) Uten dårlig samvittighet pga. deres svar.. :)

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Hos oss er det stort sett jeg som er hjemme når barna er syke da det alltid er så vanskelig for min mann å være hjemme. Dessuten blir han alltid syk når de er syke og en syk mann er like slitsomt som syke barn. Når jeg blir syk tar jeg ibux og fortsetter å være mamma og husmor. Dette er gjennomgående hos mange tror jeg.

Når det gjeler å dra på hjelgetur støtter jeg deg fullt ut i å dra - det har du fortjent. Dessuten har din samboer og din sønn godt av å være litt alene inninmellom. Menn får til utrolig mye så snart ikke vi er der - for da må de!!

Kos deg på tur - med god samvittighet.

Tusen takk! :) Jeg reiser, skal ta et glass vin for deg i kveld hvis du ikke får muligheten (eller drikker?) selv. :) Skal bare kose meg, skravle masse, drikke litt, spise god mat, gå tur og sove uforstyrra om natta. :) Gleder meg!

Gjest Shira12

Mulig jeg svarte deg at du skulle dra, husker ikke.. :) Er i en boble i dag føler jeg. hadde helt klart svart meg selv at jegbør dra, men som du sier kommer mamma-samvittigheten krypende.. I går sa sambo at jeg kunne dra når han kom fra jobb, men det blir for sent for de andre jentene og da må jeg i så fall ta toget, så sa jegmest sannsynlig ble hjemme, men sa at jeg var skuffa. Ringte han i sta og sa jeg hadde fått ordna barnevakt og sa jeg drar allikevel, og da fikk jeg småsutring igjen.. ? Dust! Gjør ikke saken lettere da. Han sa han ville jo ha meg hjemme i helgen da, men det var liksom fleip, men vet det ligger sannheter bak, men en voksen mann får jammen klare seg en helg uten kjerringa si! Han har bodd på "hotell" hele uka, så nå får han jammen lage sin egen mat og ta seg av ungen sin.

Takk for svar, og god helg. Jeg drar! :) Uten dårlig samvittighet pga. deres svar.. :)

Han har bare godt av å ha ansvaret en helg, du fortjener en pust i bakken og avkobling.

Du får si til han at du blir bare sur og gretten av å bo i den boblen, du trenger litt luft akkurat nå. Så det vil bare gå ut over han og gutten. Du vet, mannfolk må ha det i klartekst ;o)

Kos deg skikkelig nå i helga :o)

Ta det helt med ro, Spirello, det er helt normalt å føle det slik.

Man blir på en måte oppspist i slike perioder. Man kan på ingen måter være "seg selv".

Du er _ikke_ egoistisk som drar på jenteturen. Du trenger det.

Jeg var nylig i Oslo en langhelg. Pappa'n måtte komme hjem tidligere for å være hjemme med syk lillemann. Jeg dro uten dårlig samvittighet. (Det har jeg lært etter å ha fått 3 barn. Hadde ikke klart det med førstemann!)

Pappa'n ble i tillegg syk selv, og jeg syntes det var greit at han fikk prøve hvordan det er å være syk og ha ansvaret for 3 barn :) (Slem, slem jubalong70!)

Nei, kos deg på jentetur. Og kom oppladet tilbake.

Reis!

Personlig hadde jeg ikke engang vurdert å bli hjemme, jeg er ikke stilt inn med et slik oppofrelsesgen...

Vi har 2 barn, ett er kronisk sykt og hadde endel sykehusinnleggelser i begynnelsen. Kun dersom det hadde vært mulig at sykehus ble løsningen ville jeg latt være å reise, ellers ikke.

Forøvrig burde du nok sparke samboeren ditt litt i baken, altså, for hvis det er slik at du er den som gjør alt allerede nå, så er det ikke veldig sannsynlig at han helt plutselig begynner å ta tak i ting på egenhånd om noen år - når du er utslitt og enda mer drittlei... I mitt hue er det selvfølgelig at han stiller opp 100 % på kveldstid når du er hjemme med sykt barn på dagtid, jeg hadde i alle fall tiltet fullstendig om jeg var i din situasjon.

God tur!

Dra med god samvittighet og kos deg masse!

Min erfaring er at man etter en sånn tur kommer hjem med masse energi og godt humør. Så ser man på hverdagen litt lettere igjen :-) Uten noen sånn tur innimellom tror jeg at jeg hadde blitt litt smågærn. Behøver nødvendigvis ikke være bare med venninnene mine, kan også være med mannen min eller en jobbtur.

God tur!

Tusen takk! :) Jeg reiser, skal ta et glass vin for deg i kveld hvis du ikke får muligheten (eller drikker?) selv. :) Skal bare kose meg, skravle masse, drikke litt, spise god mat, gå tur og sove uforstyrra om natta. :) Gleder meg!

Jeg har en åpnet vinflaske i kjøleskapet så jeg tror jeg skal ta meg et glass i kveld selv når barna er i seng. Blir antakelig sittende alene da min mann jobber døgnet rundt for tiden.

Jeg hadde selv en jentehelg i Oslo for 3 uker siden og lever på det lenge!!!!

God tur...

Annonse

Gjest her er vi forskjellige

Jeg har hatt to syke barn denne uka og er like lei av å være inne som du er. Men forskjellen her er at jeg aldri kunne ha tenkt meg å dra avgårde for å kose meg når jeg vet at mine barn trenger både meg og pappaen også i helga for å komme seg ovenpå igjen og bli helt friske.

Jeg hadde ikke dratt av gårde på noen tur da jeg ikke hadde slappet av, men kun tenkt på hvordan de hjemme hadde det.

Gjest abrahamsen

Dette er vel typisk for oss kvinner og mødre. Dårlig samvittighet nesten hele tiden. Fedre derimot, de slipper unna det meste. (Veldig mange iallefall)

Du skal selvfølgelig reise på jentetur og du skal ikke ha dårlig samvittighet i det heletatt. Både ungen og pappaen har godt av å være hjemme alene en helg.

God tur og kos deg!!

Gjest abrahamsen

Jeg har hatt to syke barn denne uka og er like lei av å være inne som du er. Men forskjellen her er at jeg aldri kunne ha tenkt meg å dra avgårde for å kose meg når jeg vet at mine barn trenger både meg og pappaen også i helga for å komme seg ovenpå igjen og bli helt friske.

Jeg hadde ikke dratt av gårde på noen tur da jeg ikke hadde slappet av, men kun tenkt på hvordan de hjemme hadde det.

Ingen er tjent med en lei og utslitt mor. Spirello trenger å komme seg bort. Dette vil gi henne mer overskudd slik at hun kan gå inn i sin vante rolle med godt humør på mandag. Gutten hennes var ikke lenger syk heller.

Gjest her er vi forskjellige

Ingen er tjent med en lei og utslitt mor. Spirello trenger å komme seg bort. Dette vil gi henne mer overskudd slik at hun kan gå inn i sin vante rolle med godt humør på mandag. Gutten hennes var ikke lenger syk heller.

Hun spurte hva andre syntes og jeg må få lov til å skrive hvordan jeg hadde gjort det.

Dessuten så hangler barna noen dager etter intens sykdom selvom de skulle i teorien ha oppført seg helt friskt. Så jeg hadde ikke kost meg på denne turen.

Selvfølgelig bør du reise.

Og ikke skjønner jeg hvorfor dere ikke deler på ansvar for hus og hjem og barn om dere begge er i jobb..(?).

Vanligvis gjør vi det, jeg gjør nok litt mer og men.. hjemme og, men pappaen er kjempeflink når han først setter i gang. :)

Bare denne uka som pappaen har begynt i ny jobb og vært utslitt pgs. det og han er også ganske forkjøla, noe som ikke er så mye å syte over spør du meg.. men mannfolk er mannfolk.

Vi damer er verdensmestre i å påføre oss selv dårlig samvittighet.

Jeg reiste mye i jobben en periode, og det slo ikke feil, ble vesla mi syk, så var det når jeg satt 40 mil unna, og skulle konsentrere meg om seminarer.

Jeg hadde mattsvart samvittighet, mens vesla og pappaen koste seg masse hjemme.

Reis, men legg samvittigheten igjen hjemme! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...