Gjest Litt bekymret mor Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg har en datter på 4 år - En blid, utadvendt men trassig liten berte. Hun har en bror på ett år, og en bror på 5 år, og bor sammen med både sin mor og sin far. Problemet er at hun stadig har "trøbbel" med underlivet. Det legger seg ofte mye hvit talg rundt de indre kjønnsleppene hennes, og dette kan være litt vanskelig å få vasket bort. Når vi vasker med klut, klager hun ofte over at dette er vondt, og hun virker stresset over å ligge på ryggen og bli vasket på denne måten. Men det er dessverre ingen annen måte å få det rent på... MÅ man vaske bort dette talgbelegget, eller kan det bare være der? Videre er hun ofte veldig rød i huden langs ytre kjønnslepper og bak i setefuren, og innimellom har hun et lite sår i overgangen slimhinne/hud rundt klitoris. Vi har fundert på dette, men funnet at det kanskje er selvpåført... Hun fniser ofte av at det kiler så morsomt når hun dusjer tisserumpa, så det er tydelig at hun har oppdaget denne følelsen. Vi oppfatter alt dette som forsåvidt en samling av naturlige tilfeller, men til sammen kjenner jeg likevel at det gnager litt. Hva tenker du om saken - Burde vi tenke i de baner at hun kan være utsatt for overgrep av noe slag, eller er det som jeg nevner - En samlig av naturlige hendelser? Håper på snarlig svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/266883-komplekst-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-et-barns-underliv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Slimhinner produserer slim, som t. eks i skjeden, det produseres også overflateceller i slimhinnen som faller av og tilsammen gir et belegg som kan være hvitlig og klebrig, og det er det du ser og vasker av. Det er altså normalt. Men jenter kan også få bakterieinfeksjon i skjeden som gir utflod. Det er mer tyntflytende, ofte blir slimhinnen da irritert og rød, bakterilogisk prøve viser hvilke typer mikrober som er tilstede. Noen ganger behandles en slik infeksjon med antibiotika,men tilstanden har også evne til å helbrede seg selv. Vask og fjernelse av det hvite belegget du nevner behøver ikke være for omhyggelig, dersom barnet vegrer seg for dette. Sårheten du nevner kan skyldes at hun selv klør/ stimulerer seg selv, men er hun fuktige nedentil og småskvetter vil stadig fuktig hud kunne forklare symptomene. Bruk evt. en krem som beskytter mot fuktighet,skift undertøy ofte, evt. også periodevis bakteriedrepende som Bacimycin. Jeg tror at din beskrivelse av symptomer som naturlig for alderen er den beste forklaringen og at det behandles deretter. Synes ikke mistanke om overgrep er nærliggende etter din beskrivelse av symptomene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/266883-komplekst-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-et-barns-underliv/#findComment-2152069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.