Gå til innhold

Har du vært gravid og alene?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg fikk ingen svar på graviditet-forumet, men kanskje her? Jeg lurer på om det er noen her som har vært eller er gravid og var/er alene om svangerskapet? Bare lurer litt på støtteordninger og rettigheter og slikt. Og også noen ord om hvordan det _er_ å være alene om en graviditet og fødsel, altså uten en partner som stiller opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266988-har-du-v%C3%A6rt-gravid-og-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vært enslig mor

Ja det har jeg vært. For min del var det ikke gøy å oppdage at jeg var gravid. Husker ikke om jeg fikk noe støtte i graviditeten men mulig jeg fikk det de siste månedene da jeg ikke jobbet mer. Kanskje 8.måned.

Fikk overgangsstønad etterpå det.Nå er vel den litt høyere men varer kortere. Hvis du ikke har utdannelse vil jeg anbefale deg å ta det mens du har overgangsstønad.

Ellers synes jeg ryktet om at enslige mødre har det så bra økonomisk var sterkt overdrevet. Jeg tror jeg hadde 1500 kroner igjen til klær og sosialeting, enda jeg jobbet bortimot full stilling. Men andre har hevdet at det er bra, så jeg håper du får det litt romsligere enn meg ihvertfall.

Hvis boligprisene er sånn der du bor at du har mulighet til å kjøpe deg et sted å bo, gjør det. Jeg hadde bankskrekk og gjorde ikke det og angret litt på det senere.

Etter å ha mange delte følelser under graviditeten var det kjærlighet ved første blikk da barnet ble født. Det var stort, og jeg angrer ikke.

Man modnes under fødselen.

Det finnes grupper man kan melde seg inn. Aleneforeldreforeningen. Du kan selv starte opp en lokalt hvis det ikke er en der du bor. I Oslo har de også Rødhette og Marte. Kjempefint for å kntte kontakter.

Gjest Vært enslig mor

Ja det har jeg vært. For min del var det ikke gøy å oppdage at jeg var gravid. Husker ikke om jeg fikk noe støtte i graviditeten men mulig jeg fikk det de siste månedene da jeg ikke jobbet mer. Kanskje 8.måned.

Fikk overgangsstønad etterpå det.Nå er vel den litt høyere men varer kortere. Hvis du ikke har utdannelse vil jeg anbefale deg å ta det mens du har overgangsstønad.

Ellers synes jeg ryktet om at enslige mødre har det så bra økonomisk var sterkt overdrevet. Jeg tror jeg hadde 1500 kroner igjen til klær og sosialeting, enda jeg jobbet bortimot full stilling. Men andre har hevdet at det er bra, så jeg håper du får det litt romsligere enn meg ihvertfall.

Hvis boligprisene er sånn der du bor at du har mulighet til å kjøpe deg et sted å bo, gjør det. Jeg hadde bankskrekk og gjorde ikke det og angret litt på det senere.

Etter å ha mange delte følelser under graviditeten var det kjærlighet ved første blikk da barnet ble født. Det var stort, og jeg angrer ikke.

Det finnes grupper man kan melde seg inn. Aleneforeldreforeningen. Du kan selv starte opp en lokalt hvis det ikke er en der du bor. I Oslo har de også Rødhette og Marte. Kjempefint for å kntte kontakter.

NB! Dette var noen år siden, barnet mitt er nå tenåring.

Uansett det var en fin tid synes jeg. Men selvfølgelig er det hardt. Men heller alene enn sammen i et dårlig forhold det er helt klart.

Det ideelle måtte være å dele bolig med en annen enslig mor, så hadde dere barnevakt etc hos hverandre.

En ting til jeg opplevde ikke at det å ha barn var noen turn off hos alle menn. Jeg ble etablert sammen med en bra mann etter noen år. Av og til lengter jeg litt tilbake til det å være alene faktisk ;)

Du tener lite på å jobbe mens du mottar overgangsstønad. Det er mi erfaring

Annonse

Gjest Vært enslig selv

Burde kanskje opplyst om en ting. Jeg er ikke gravid. Men lurer litt på å prøve å få barn selv om jeg ikke greier å finne meg en mann. Jeg tenker ikke på å lure en mann, men reise til Danmark og få meg noe sæd.

Har hørt om flere som vurderer det når de kommer godt opp i de 30 og føler tiden løper i fra dem. Men håper ihvertfall at du er en voksen og ansvarlig person. Det beste er også å ha et nettverk rundt seg.

Dersom du ikke har det må du skaffe deg et. Du kjenner ikke et hyggelig homsepar som også har lyst på barn?

Gjest Vært enslig selv/ Vært enslig mor

Har hørt om flere som vurderer det når de kommer godt opp i de 30 og føler tiden løper i fra dem. Men håper ihvertfall at du er en voksen og ansvarlig person. Det beste er også å ha et nettverk rundt seg.

Dersom du ikke har det må du skaffe deg et. Du kjenner ikke et hyggelig homsepar som også har lyst på barn?

Var kanskje litt frekt å forelslå det, men bare tenkte på at man da får farsfigurer også. Og at man hjelpe hverandre.

Var kanskje litt frekt å forelslå det, men bare tenkte på at man da får farsfigurer også. Og at man hjelpe hverandre.

Skjønte tankegangen din :) Og jeg er 100% enig. Jeg har stor tro på at et barn trenger en farsfigur. Dessverre kjenner jeg ingen homsepar.

Ellers er jeg voksen og ansvarlig, har en bra jobb der jeg tjener godt. Har familie i nærheten og noen gode venner. Egen leilighet har jeg også, får jeg barn burde jeg nok hatt en litt større med et ekstra soverom... sånn etterhvert hvertfall.

Føler veldig at jeg trenger å få diskutert dette med noen, men den eneste jeg vet vil snakke seriøst med meg om dette og være ærlig med meg han er langt langt vekke for tiden. Går jo rundt her som en forvirret høne og er så opp og ned i humøret at jeg ikke vet hvilket ben jeg skal stå på. Puh...

Ja, det har jeg. Det er ikke noe å anbefale.

Det er trist å gå gravid alene. Ingen å dele opplevelsene med. Heldigvis ble jeg sammen med min samboer da ungen min var nesten 2 år. Nå er vi to om han:-)

Det er akkurat det jeg er mest redd for. Følelsen av å gjøre nok en ting i livet alene. Men så er det den sterke trangen til å få lov å hvertfall prøve å bli mor.

Takk for svar. Hyggelig å høre at ting kan ordne seg etterhvert likevel.

Gjest Vært enslig mor

Det er akkurat det jeg er mest redd for. Følelsen av å gjøre nok en ting i livet alene. Men så er det den sterke trangen til å få lov å hvertfall prøve å bli mor.

Takk for svar. Hyggelig å høre at ting kan ordne seg etterhvert likevel.

Jeg synes ikke det er galt om du velger å få barn på den måten.

Men hvis ditt høyeste ønsker er også å møte en ansvarlig mann, kan du ikke søke behandling for å se hvorfor du velger feil. Eks Coatch, psykolog eller noe. Og har du prøvd sjekking via nettet? Mange møter jo en mann der i dag. Selvfølgelig møter man man mange som ikke er så seriøse, men tenk over hva du vil ha og hva du ikke vil ha.

Jeg synes ikke det er galt om du velger å få barn på den måten.

Men hvis ditt høyeste ønsker er også å møte en ansvarlig mann, kan du ikke søke behandling for å se hvorfor du velger feil. Eks Coatch, psykolog eller noe. Og har du prøvd sjekking via nettet? Mange møter jo en mann der i dag. Selvfølgelig møter man man mange som ikke er så seriøse, men tenk over hva du vil ha og hva du ikke vil ha.

Takker for tips. Sjekking på nettet har jeg prøvd i flere år uten spesielt mye hell så det tror jeg nok jeg har lagt på hylla.

Men... hva er coach? Fortell, fortell?

Annonse

punky brewster

Ja, jeg ble alene når jeg var ca tre måneder gravid og har vært alene ti år no. Så har ingenting å sammenligne med.

Har det veldig godt synes jeg selv. Har storkosa meg i mammarollen og savner egentlig ikke noen mann, synes det er godt å være selvstendig.

Men selvsagt om den rette skulle dukke opp hadde det jo vært koselig, men er blitt veldig kresen og sær med årene er jo vant å stulle alene.

Ja, jeg ble alene når jeg var ca tre måneder gravid og har vært alene ti år no. Så har ingenting å sammenligne med.

Har det veldig godt synes jeg selv. Har storkosa meg i mammarollen og savner egentlig ikke noen mann, synes det er godt å være selvstendig.

Men selvsagt om den rette skulle dukke opp hadde det jo vært koselig, men er blitt veldig kresen og sær med årene er jo vant å stulle alene.

Jobber du full tid? Hvordan er hverdagen din, går det i ett? Er det en fordel å ha noen som stiller opp som barnevakt i blant eller går det greit uten?

punky brewster

Jobber du full tid? Hvordan er hverdagen din, går det i ett? Er det en fordel å ha noen som stiller opp som barnevakt i blant eller går det greit uten?

Jeg jobber fulltid. Fra jentungen var året har hun vært annenhver helg og hver onsdag hos pappaen, så voksen aktiviteter blir lagt til disse dagene. Ellers er jeg så heldig å ha foreldrene mine i nærheta, som kan stille opp om det skulle være noe utenom disse dagene.

Jeg synes det har vært en stor glede hele tiden å være mor, har ikke hatt noen problemer eller frustrasjoner, men no er jeg en utprega optimist med godt humør og stort pågangsmot.

Får til det jeg vil og alt er mulig om en bare har viljen og ikke minst er jeg så heldig å ha god helse:)

Jeg jobber fulltid. Fra jentungen var året har hun vært annenhver helg og hver onsdag hos pappaen, så voksen aktiviteter blir lagt til disse dagene. Ellers er jeg så heldig å ha foreldrene mine i nærheta, som kan stille opp om det skulle være noe utenom disse dagene.

Jeg synes det har vært en stor glede hele tiden å være mor, har ikke hatt noen problemer eller frustrasjoner, men no er jeg en utprega optimist med godt humør og stort pågangsmot.

Får til det jeg vil og alt er mulig om en bare har viljen og ikke minst er jeg så heldig å ha god helse:)

Pågangsmotet har jeg. Men utpreget optimist kan jeg vel neppe si at jeg er. Er veldig klar over det og jobber med saken, Har en bestemt mening om at mine nede dager kommer av at jeg kun har meg selv å tenke på, at jeg ikke får brukt alt jeg har å gi på noen andre. Det er ikke bra å la tankene surre for mye rundt seg selv.

Takker for innspill. Kommer kanskje tilbake til deg med flere spørsmål :)

punky brewster

Pågangsmotet har jeg. Men utpreget optimist kan jeg vel neppe si at jeg er. Er veldig klar over det og jobber med saken, Har en bestemt mening om at mine nede dager kommer av at jeg kun har meg selv å tenke på, at jeg ikke får brukt alt jeg har å gi på noen andre. Det er ikke bra å la tankene surre for mye rundt seg selv.

Takker for innspill. Kommer kanskje tilbake til deg med flere spørsmål :)

Angående om dagene går i ett, så er svaret ja, jentungen går på flere aktiviteter, så det blir endel kjøring på ettermiddagstid pluss oppvisninger, dugnader etc i helgene. Men nå er det jo frivillig, man kan jo begrense litt på fritidsaktiviteter om man synes det blir for mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...