Gå til innhold

Jadda, da har vi fått lus......

Anbefalte innlegg

Huffda.

Kan noen hjelpe meg ?

det var lus i bhg til de to eldste for en tid tilbake. Ett barn hadde det.

Barna har ikke klødd eller noe, så har tatt det med ro hittil.

Så finner jeg en lus på meg selv!!! for et par dager siden. Sitter og piller litt oppi håret og der, en fullvoksen lus. Fy f....*kvalm*

Kjøpte lusekam i går. Mannen min kjemmet og kjemmet, fant ingenting. Jeg har langt hår, det er kjempevanskelig å kjemme i. Må jeg klippe meg ??? *tragedie*

Så finner jeg, ved egne hender, 3 lus til, i forskjellig størrelse oppi eget hår, samt noe som ligner på luseegg. Dette var i natt. De klør lite, nesten ikke faktisk. Hadde trodd at lus klødde helt ekstremt, jeg. Har nå altså funnet tilsammen en bitteliten lus, en litt større "nymfe", og to som ser ut som voksne lus i mitt eget hår.Alle levende (de kryper, yuk).

Vi lusekammet barna idag. Mannen i går, men uten funn der. Ingen funn overhodet på barna. De har kort hår og er lette å kjemme. De er litt plaget av "skurv", og det så mest ut som skurv det som kom. Ingen levende lus, og etter det vi kunne se, ingen luseegg. Ingen av barna har klødd noe overhodet.

Hva gjør vi ? Skal hele fam.behandles med lusemiddel, eller bare jeg ??

Skal vi kamme barna hver dag fremover ?

Må jeg klippe mitt lange hår *hulk*

Hvilken lusekur er best ?

Hvordan kan jeg være smittet hvis ikke barna er det ?? Jobber ikke med barn utenfor heimen.Ikke nærkontakt med andre barn enn egne i relevant periode.

Kan et av barna ha hatt lus, men så har de forsvunnet ? (lite trolig ?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266996-jadda-da-har-vi-f%C3%A5tt-lus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle i familien skal kjemmes hver dag - i vått hår.

Bare hos de man finner lus hos skal man behandle med lusemiddel. Du kjøper liniment på apoteket, og har i over hele hodebunnen.

Det er noe dritt i langt hår, men med litt jobb går det greit. Du behøver ikke å klippe deg, om du ikke vil. (Jeg gjorde ikke det.)

Les mer om lus og luseforkjempelse her. Det aller viktigste er å være nøye med å kjemme hele hodebunnen, og å repetere lusekuren etter ca 8 døgn.

http://tinyurl.com/32l4mk

http://www.lusfrinorge.no/

Så vidt jeg vet så tar det en stund før det begynner å klø.

Ta med ungene på et badeannlegg og sett dere i bastu i ca 10 min en dag i uken de neste ukene.....varmen skal vistnok ta livet av levende lus, og hvis man gjør det en gang i uken i noen uker, så tar man livet av de ny - klekka lusene før de legger nye egg ( gre med lusekammen rett etter badstu - besøket, noen lus blir bare svimeslått av varmen, ikke dø ) ).....vistnok:-)...tips jeg fikk engang:-)

Gjest lus i sommer

Da må du kjøpe liniment på apoteket.

Siden du har langt hår må du minst ha tre flasker .... smøres inn i håret ditt, slik at det er "gjennomvått" av liniment, vi hadde det i i 24 timer, det står 12 timer på flasken .... 7-8 dager etter tar du ny kur.

Se etter egg på barna .... om du ikke ser selve lusene kan de ha egg.

Vi la alt av hodeputer, sykkelhjelmer o.l. (vi hadde lus i sommer) i fryseren, kastet hårstrikker og hårbørster, kjøpte nytt.

Her var det både jeg og ungene som hadde lus. Vi blei kvitt det etter den ene kuren heldigvis.

Annonse

Fy fan noe så ekkelt.

Det begynnte å klø i hodet mitt nå...*ler hysterisk*.

Hele familien må behandles. Sengetøy o.l må fryses.

Jeg har ikke hatt hodelus. Men det må være kun flaks.

Trodde aldri det skulle skje meg heller!

Hva med å dypfryse hele familien *lettvint*

he-he:-)

Gjest Underskrift

Trodde aldri det skulle skje meg heller!

Hva med å dypfryse hele familien *lettvint*

he-he:-)

Det er kun deg som har lus, som skal bruke luseshampo.

Forhør deg om dette på apotekt, men om du smører inn håret til folk som ikke har, får di kjempeproblemer med og bli kvitt det om di skulle få det en annen gang.

Dette er i alle fall den informasjonen vi har fått i barnehagen, men har takk og lov foreløpig vært så heldige at dette ikke gjelder oss.

Vennlig hilsen

For mange år siden dro jeg med meg lus hjem fra ferie i Egypt. Jeg var så kvalm og dårlig en dag jeg var der nede. Tok taxi og lå bakover mot nakkestøtta. Tipper lusa kravla oppi håret mitt da..

Hos meg klødde det ikke i det hele tatt. Jeg oppdaga plutselig en natt ei lus på hodeputa mi. Da begynte jeg å sjekke nærmere og der datt det ut ei til fra håret mitt :-/

Jeg brukte lusekur i en omgang på mitt halvlange hår. Mannen min hadde kort hår og hadde ikke lus. Jeg kan ikke huske om han tok kuren også..

Vi la tepper og puter i fryseren. Vaska alt sengetøy.

Lusa forsvant iallefall!

Gjest annlovinda

Fy fan noe så ekkelt.

Det begynnte å klø i hodet mitt nå...*ler hysterisk*.

Hele familien må behandles. Sengetøy o.l må fryses.

Jeg har ikke hatt hodelus. Men det må være kun flaks.

Hele familien skal IKKE behandles, KUN den som har lus.

Håper du har blitt kvitt lusa nå, det føles ikke godt å ha den i huset.

Du finner lusa best fuktig eller vått hår, da er den aktiv og rører seg mye.

Se spesielt godt etter oppe på hodet eller i bakhodet. Vi fant dem der.

Luseggene ser ut som sukkerkorn. De er lette å se på mørkt hår.

Børst håret kraftig over vasken, da vil noen lus falle ut og du ser dem på det hvite porselenet eller kam håret over et hvitt papir. Sjekk alt som faller av grundig.

Først RO DEG NED OG PUST:-)

Dette er ingen krise, og du bør IKKE klippe deg.

Hvilken lusekam har dere kjøpt? En slik vanlig plastkam? I såfall skal du kjøpe en metallkam som har tenner i to rekker i stedet. Har testet plastkammen, men aldri klart å gre ut en eneste lus med den.

Så tar du en tur på apoteket og kjøper luskur. (Mener den heter ....liniment)

Så går alle sengeklærne i vaska + evt. luer/skjærf/jakker som har vært i kontakt med håret. Dette skal vaskes og legges vekk noen dager.

Vi har hatt lus flere ganger her i familien. En gang både snuppa og meg, og flere ganger bare henne.

Mora mi fikk også dette en gang, og ho er ikke borti småbarn. Nok med en klem det vet du:-)

Og det tar lang tid før det begynner å klø. Men når det først begynner, så begynner det å klø skikkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...