Gå til innhold

Mat om natten


Pregnasaurus

Anbefalte innlegg

Pregnasaurus

Hei

Min sønn på snart 5 måneder har i de siste ukene begynt å våkne på natten igjen etter før å ha sovet 6-10 timer i strekk i 2-3 uker. Etter råd fra helsesøster skulle vi begynne med grøt. Han har nå fått det i en uke, men uten hjelp mht til sovingen. Han sover nå max 5 timer istrekk, men mest vanlig ca. 3-4 timer. Vi er jo selvfølgelig litt lei oss for det- for man merker godt på energien man får av å sove en hel natt igjennom.....

Vi har prøvd å se om han sovner av seg selv ( det gjør han ikke), faren har forsøkt å trøste ( men ungen "spiser" ham opp). Han ble fullammet til han var 4,5 mnd. Han er en kraftig plugg- på 4 månederskontrollen var han ca 8,4 kg, så han lider vel ingen nød....

Hvor mye grøt bør han få til kvelden? Og bør jeg evt. gi ham litt om formiddagen også? Han får all den pupp han vil ha- og jeg tror jeg har nok melk. Er det vanlig at unger først sover natten igjennom også plutselig begynner å våkne igjen?

Takkmenlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!!

Ville bare si at vi styrer på samme måte. Lillegull har stort sett sovet nesten hele natten, men nå (han er 5 måneder nå) er han våken 2-3 ganger hver natt og vil ha mat. Så jeg venter spent sammen med deg på fagfolkenes svar :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære pregnasaurus. Man kan nok regne med at barn som har sovet gjennom natten kan begynne å våkne igjen. Barn er som voksne, vi er inne i forskjellige perioder. Har du prøvd å gi grøt tidligere på dagen? Noen barn får ubehag i magen av grøt i starten, da er det kanskje lurt å ungå det på natten. Man begynner med en teskje og øker forsiktig til en porsjon som er ca 1/2-1 dl ved 6 mnd. Gi morsmelk først. Man antar at barn kan sove gjennom natten fra ca 6 mnd.alder, men det er store variasjoner. Noen drømmer og har urolig søvn.Har du prøvd å vente 1 minutt eller 2 før du gir service om natta? Se hva som skjer, det kan tenkes barnet sovner igjen. Ta en prat med helsesøster igjen hvis dere trenger litt støtte i valgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...